bror.axelson
HBK Medlem
Fy tusan nu är det länge sedan det skrevs något om stölleprovet. Åkt och njutit av sommaren ca 650 mil i år faktiskt. Har ju blivit 600-850 mil per år de senaste åren. Funkat toppen ända tills kopplingen brakade i Vallentuna efter några dagar på Kapellskärs camping och en Ålandsresa. Nej inte för tungt lastad.Lite ringrostig kanske men…….
Har ju också en 6 växlad opellåda att fundera på och vilken det nu blir..
Bärgning hem till ladan och nu pågår storjobb. Koppling är ju enkel men nu skall det också bytas växellåda, också enkelt om man använder liknande delar.
Ingen minns ju en fegis!
Lådan kommer från en 2001 och har ju inte rattväxel utan spak på instrumentbrädan. Riva instrumentpanelen för att mäta och utse plats för denna spak, höra nytt fäste, borra-såga ett uttag i gamla brädan dock Inte enkelt då värmereglagen sitter i samma position som växelspaken skall ha. Lite jobb blir det. Passar också på att byta värmeelement med vred för fläktfart isf spak. Fläkten har inte funkat på något år så win-win här. Passar på att ta bort lite kabel som samlats under årens ändringar och kopplingar. Monterar nya bättre högtalare också. Bytt insugskammare till en lite större, skruvat lite på turbon bytt packningar på insug/avgassidan.
Nu börjar jobbet på riktigt. Pedalställ, kopplingsreglage, hastighetsmätarwire, växelwires, motorfästen, startmotor, inre drivknutshus, ja egentligen inget som inte måste bytas eller modifieras. Kul? Javisst.
Hade kanske varit enklare att byta bil men icke!