• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror.

Oroa Dig inte, efter min snickeri (86) rullar den idag utan några tecken på att
några skåp håller på att lossna eller liknande.Så Din kommer att hålla lika länge.
I helgen blev det premier förre semester till Nordkarp. Igår besiktigades med
Vg och blanka papper efter 30 år i tjänst.
Om hälsan är OK,resten fixar sig alttid.
Hoppas att slutresultat blir den som Du har i Dina tankar.

Ha det så bra .

Mvh

Ps. Har Du fixat en avloppstank : har en liggande ( Fiammas) beg.

Perrovski

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Perrovski,
grattis till en nybesiktad bil. Skönt och sedan Nordkap.
Hoppas att min kärra blir lika tålig som dig det skulle vara skönt att bara kunna fara iväg då och då.
Avloppstank ja........ Har en men ganska liten. Vilket mått har den du har? Skulle kunna tänka mig 2 tankar också-en för tvätt och en för kök.
Hälsningar Bror

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022

Hej igen.

Tanken är L 700 x H 240 x B 490 altså ca 80 L.
Om den passar så kanske kan Du få den i Stockholm ,då vi ska åka till Nordkapp.
Men först ska åka till Tyskland och Polen för att bunkra Delikatesser.
Inför en sån resa ( menar norr ) så måste man ha den reta provianten, med den ena och den andra.

Mvh

Perrovski

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hejsan...igen,
storleken på tanken passar nog och jag köper den gärna. Pris?
När avser du att passera Stockholm? Går kanske också att skicka annars.
Detta med rätt proviant for norrlandsfärd viktig som du säger och glöm inte myggmedel. Fiskeutrustning är inte heller fel att ta med. Grillad stekt ädelfisk är inte fel.
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

8 juni 2010
Så var då bilen borta ett tag. Körde den till lack i morse och tyckte att det fungerade bra. MEN en liten bullerlåda är det allt. Beror kanske på att dörrar mm är tomma och gav ifrån sig ett skrammel. Detta måste det bli jobba på senare. Det är ju inte heller någon racerbil precis
Är van vid tysta bilar och så vill jag att det skall förbli, hur nu isolering och ljuddämpning skall gå till. Allt ljuddämpande material är ju också tungt. Med tanke på att bilen stått länge så fungerade den bra. Lite orunda däck till att börja med och dito bromsar men det riktade upp sig under resans gång.
Lackgubbarna påstår att bilen skall vara klar till veckoslutet…. F-n tro’t men bilen är nu grovt avslipad och skall spacklas idag.
Stack iväg efter lunch för att köpa plywood att tillverka två bord av. Snabba ryck till Bro och tillbaka. Tillverkade ramar till borden, skall köpa cellplast hos Erlandssons Brygga i morgon och limma ihop alltsammans.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

F

F.d. 55334

Guest

Som alla andra är jag djupt imponerad av förmågan, kunskapen, viljan och uthålligheten! Du behöver inte svara men jag ställer frågan vad en lackering kan tänkas gå på? - jo jag har hittat ett företag i närmsta större stad som både lagar plåt och lackar men har inte kontaktat dem än, har inga pengar mer än bankens efter allt strul i vår. Men när jag läste om dina lackeringsplaner tände det. Hur som helst -
Ha det gott!
Agneta W:yes:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Agneta W
och tack. Viljan och uthålligheten tryter snart känns det som........
Detta med lackering och kostnad för detta är lite komplicerat. Jobbar som bilplåtslagare och anlitar ett lackföretag sedan många år tillbaka och detta har givit mig en stor favör.
Lackeringen kostar enbart deras utlägg. dvs slipmaterial grundfärg och lack. Själva jobbet bjuder dom på precis som vi under årens lopp gjort några plåtjobb utan att ta betalt fullt ut.
Skulle gissa att lack av hytt dörrarnas insidor och dörröppningar kanske kostar 10-12000,- kr men kan ta reda på exakt vad det skall kosta om du vill. Att lackera en hel husbil av min storlek kan nog kosta upp emot 30000.- kr. Stora ytor och massor med slipjobb bl.a.
Detta med kostnader för lack kan variera så det kan löna sig att fråga runt. Om inte jag hade de kontakter jag har så skulle jag åkt ut från fjollträsk till landsorten där jag vet att priserna är bättre.
Hoppas att du kommer till skott så småningom
Hälsningar och ha det gott
Bror

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022

Hej Bror.

Beklagar ,men det blir ingen tank, den är trasig.
Har förvarat den under en plasttak och på den låg stenplattor för att taket ska ej flyga i vädret.
Plasten var för gammal och gick sönder ( i den trevliga vinter)och resten behöver inte att berätta.

Du varnar mig för "meserschmiten" sa kallar jag myggen,när härjar dem som värst ?????.
Om jag befinner mig bland 100 pers. och det kommer en " meserschmit" vad tror Du att den landar ............. jo, på mig.

Passa på ( under lackeringen ) och varva ner.

Mvh

Perrovski

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Perrovski
det var ju synd på tanken men vad gör man?
Myggen är som värst under semestermånaderna och dom kan vara riktigt otrevliga tillsammans med broms och knott. Tycker själv att knotten är besvärligast då de kryper in överallt - ögon öron mm.
Men som du skriver detta om 100 personer--------undvik stora folksamlingar så slipper du ju myggen
Ha det så gott och lycka på resan.
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

9 juni 2010
Hämtade divinycell hos Erlandssons Brygga direkt efter krubbet. Dyrt men lätt material. Kapade till skivan så att det passade i båda borden och sågade till plywooden med påföljande tillpassning mot ramdelen. Limmade sedan skivorna och använde denna gång IMEX som jag hade ett par korvar av sedan limningen av takplåten. Kladdigt som vanligt men blir starkt och det behövs då bordet också bildar en del av sängbotten.
Var också på lackeringen i morse för att se progressen. Allt som skall lackats hade då slipats ner och väntade nu på epoxyprimer över all blankslipad plåt. Tyvärr så uppdagades ett litet rosthål i huvens framkant som jag inte ville laga. Har det börjat rosta där så är ett svetsjobb enbart konstgjord andning för rosten fortsätter. Hittade en annan huv i Västervik som nu är på hemväg och borde finnas i tid till lackeringen---hoppas jag. Skall inspektera i morgon bitti igen för att se hur det fortskrider.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:........
Hälsningar Bror

Bilagor

• 9 juni 2010 001   A.jpg
    9 juni 2010 001 A.jpg
    711,9 KB · Visningar: 25
  • 9  juni  2010 002   B.jpg
    9 juni 2010 002 B.jpg
    502 KB · Visningar: 22
  • 9  juni  2010 003   C.jpg
    9 juni 2010 003 C.jpg
    649,1 KB · Visningar: 24
  • 9  juni  2010 004   D.jpg
    9 juni 2010 004 D.jpg
    823,3 KB · Visningar: 20

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

10 juni 2010
Har nyfiket inspekterat husbilen nu på eftermiddagen och ser att det görs stora framsteg. Hytten grundad med epoxy på blankslipade fläckar och nu är bilen helt grundad och dörröppningarna invändigt är lackerade. Skall finslipas utvändigt imorgon och lack skall läggas sent i morgon kväll.
Nu är det också så att vi åker till Grundsund och hälsar på barn o barnbarn Yngsta barnbarnet Ture fyllde 1 år i tisdags så det skall vi fira under helgen. Dessutom härligt att rå om barnbarnen under ett helt veckoslut. God mat o dryck brukar det också bli. Härligt.
Där av så behöver inte lackeringen nödvändigtvis ske imorgon utan kan väl göras under helgen och så lär det också bli. Huven kommer från Västervik och finns imorgon kl 8. Blev just lovad att kunna köra hem bilen vid lunch på måndag. Skall verkligen bli skoj att se resultatet och hur färgvalet blev.
Sedan blir det bråttom att få ihop allt till besiktningen och jungfruturen. Borden är limmade och klara för en kantlist i ek samt montering i bilen. Dinett bordet har ett fällbart underrede så det går fort och bak skall jag montera fäste i väggen och bordet får också ett fällbart ben. Min bättre hälft står beredd med skurhinken dessutom. Då har jag inte längre tillträde till bodelen utan hänvisas till vistelse under bilen för montering av tankar slangar och avgassystem --- sen jä—lar………………
Inga bilder idag
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

F

F.d. 5106

Guest

Har ni inte ätit lunch än :eek:

Felix_thinking.gif

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Lasse,
lunch....., vem har tid med sånt? Husbilen var inte riktigt klar nu på morgonen. Hade en liten rinning på höger framskärm som dom skulle slipa till o polera och måla lite vitt.
Det blev att slipa och limma på eklister på borden istället.
Förutom detta så skulle vi till stan och lyssna på Willie Nelson på Cirkus för absolut fullt hus. Fantastisk man som levt ett mycket hårt liv och som fyllde 77 år 30 april.
Återkommer imorgon:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

F

F.d. 5106

Guest

Hehehe... Willie ja !! Den snubben ger sig inte i första taget :p

Och inte hans gitarr eller verkar det som :D

willi.jpg

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Fick tillbaka bilen idag men var kanske inte hundra med resultatet. Måste vattenslipa lite och maskinpolera för att vara nöjd med finishen. Någon miss vid maskeringen har det också blivit. Kommer att fixa detta själv under veckan. Har att limma innertaket i vindrutans öppning så det finns säkert en hel det ytterligare att göra.
Är i själva verket ganska nöjd med färgvalet även om det kunde ha varit en lite mera grå nyans, men om jag struntar i att vaxa mm så gråar bilen till sig själv med tiden…….. Hemska tanke. Kanske också måste fundera på någon mera dekorlinje. Tips någon???
Skall också ljudisolera dörrarna innan jag monterar tillbaka klädseln.
Bilen försäkrad nu i Länsförsäkringar som hade i särklass bästa pris och jag har också Cheva vanen där.
Återfkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Bilagor

• 15   juni  2010 002  A.jpg
    15 juni 2010 002 A.jpg
    760,8 KB · Visningar: 60
  • 15   juni  2010 003   B.jpg
    15 juni 2010 003 B.jpg
    771,4 KB · Visningar: 48
  • 15   juni  2010 005   C.jpg
    15 juni 2010 005 C.jpg
    1,1 MB · Visningar: 48
F

F.d. 5106

Guest

Nice för 17 !! Riktigt snyggt :)
Någon dekor eller stripe , så är det pricken över i :rolleyes: Finns färdiga snygga !

Senast redigerad av en moderator:

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Hej Bror!

Instämmer med Lasse!

Fin som snus.

Härlig färg!

Ser ny ut.....:wink: det är den ju också..eller hur!

Lycka till nu, med det lilla som återstår att fixa innan premiärturen.

Ha det gott!!:):):)

Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Bror!

Instämmer med Lasse!

Fin som snus.

Härlig färg!

Ser ny ut.....:wink: det är den ju också..eller hur!

Lycka till nu, med det lilla som återstår att fixa innan premiärturen.

Ha det gott!!:):):)

Hej Hasse,
och tack. Färgen är från 60 talet --några är yngre än jag men äldre än bilmodellen---Volvo Pv bl-a hade denna färg och kallas skifferblå. och färgkod 67.
Tycker också att färgen blev bra men det kräver någon mera dekor, rand eller kruseduller kanske om vartannat vad vet jag. Orkar inte tänka så mycket på detta just nu för nu skall bilen snart besiktas vilket inte borde vara någor problem men man vetaldrig.
Bromsarna är bra och styrningen fungerar.... svänger när jag vrider på ratten, men det läcker i avgassystemet och det skall fixas med nytt i garaget förvarat system.
Trevlig kväll
Hälsningar Bror

Toppen