• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Nu sitter borden på plats. Äntligen. Sedan skulle det fixas lite i skåpen så man slipper se ramverk etc. Struligt med mått och mätning men till slut funkade det. Min bättre hälft har varit och inhandlat gardintyg som skall förädlas imorgon och min uppgift blir då att få upp någon sort av hällare för dessa gardiner. Monterade också dörrsidorna som ser bedrövliga ut och dessutom lite skadade. Tillverkade nya dörrsidor i masonite som skall kläs med grått material av något slag längre fram. Hinns inte med just nu till besiktningen och premiärturen.
Idag har det ju också varit kungligt bröllop som jag inte ville missa för allt smör i småland så degt skall erkännas att det inte blev full arbetsdag.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Bilagor

• 18 - 19  juni  2010 010.jpg
    18 - 19 juni 2010 010.jpg
    383,9 KB · Visningar: 26
  • 18 - 19  juni  2010 007 m  A.jpg
    18 - 19 juni 2010 007 m A.jpg
    618,6 KB · Visningar: 21
  • 18 - 19  juni  2010 009   B.jpg
    18 - 19 juni 2010 009 B.jpg
    574,9 KB · Visningar: 24

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

20 juni 2010
Söndag idag och bröllopet är över. Fyrkantiga ögon idag efter mer än 12 timmars tv tittnde. Återstår nu för mig att jobba vidare med husbilen. Inte många dagar kvar till besiktningen.
Dagens jobb, som verkar osynligt för mig och säkert för alla andra också då det bara är detaljer som fixas. Till exempel monterat en gardinstång i hytten som skall fungera som insynsskygg i första hand. Skena fanns på Bauhaus till ett bättre pris än på Kama. Likaså har det satts in hyllbottnar i alla skåp plus mellanhylla ovanför diskbänken. Har klarat mig ganska oskadad under hela renoveringen men idag så skulle jag komma att såga mig i ett finger. Det var inte så farligt men fy katten vad det blödde.
Jobbade lite med toadörren som skall monteras på plats men de gångjärn jag hade tyckte jag inte passade. Försöker hitta andra någonstans och lösa detta i morgon. Saknar också passande lås till toadörren och kanske även garderoben. Testat bordens höjd för bäddning och justerat dessa för att kunna sova hyggligt. Belysning i alkoven monterades likaså.
Nu är det inte långt kvar till min absolut första tur med en husbil och det är spännande att se hur detta ffortlöper.
Endera jävligt bra eller bra jävligt för att tolka en gammal flygkamrat --Josef Toth.
Inget att plåta idag..........

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

21 juni 2010
Arbetssam dag för en gammal man. Ligga och krypa under bilen, hoppa upp o ner för att montera tillbaka en spillvattentank, hade velat ha två stycken och lite större men detta får bero t.v samt fixa till avloppsslangarna. Fästa upp kablar mm. Vet inte varifrån alla kablar kommer men många är det. Monterat upp hållare för gardinerna i dinetten och detta är en direkt efterapning av TeknikLasses lösning. Marita har jobbat och sytt gardiner ikväll och dessutom handlat lite saker till husbilen typ kastrull knivar tallrikar glas samt en tunn bäddmadrass.
22 juni 2010
Bråttom bråttom. Så är det för nu är det nära besiktning och premiärtur. Huga huga.
Säkerhetsbältena monterade i hytten och löste bältesproblemet med att ta bort SAAB original och medelst strapps sätta fast original med wire där. Tror att detta skall fungera bra och att inte bilprovningen har synpunkter. Montering av avgassystemet tog sin lilla tid men sitter nu på plats med avgasutsläpp på vänster sida. Hade kanske gärna sett att det mynnat ut bakom bilen men nu är det som det är. Har också dragit om avloppsslangen från diskhon för att få bättre fall. Massor av andra småsaker har fixats och kontrollerats så nu gör jag inte så mycket mer med själva bilen utan väntar med spänning på bilprovningens bedömning.
Allt skräp verktyg mm har plockats ur bilen för en riktig grovstädning i morgon. Min bättre hälft sköter detta och skall också börja plocka in det vi kan behöva på första turen, Sedan får vi se vad som kan behövas och kompletterar vart efter. Skall och handla lite imorgon också bl.a punkerings spray då jag inte kommer att ha reservhjul. Bilen påställd i bilregistret från o med 24 juni och försäkrad i Länsförsäkringar.
Skall verkligen bli skoj att prova detta stölleprov nu, och ser fram emot midsommarhelgen med tillförsikt. Enda abret som jag skrivit om tidigare är att det säker är mycket bullrigt och slött. Min fru –farthållaren - kommer inte att ha något att göra vilket hon säkert uppskattar efter div framfarter under årens lopp…………
Sista bilden - fin skuggad dekor-- kanske vore något. Vårat gamla äppleträd är boven
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:
Trevlig kjväll
Hälsningar Bror

Bilagor

• 21-22  juni  2010 002.jpg
    21-22 juni 2010 002.jpg
    423,7 KB · Visningar: 27
  • 21-22  juni  2010 003.jpg
    21-22 juni 2010 003.jpg
    711,2 KB · Visningar: 26
  • 21-22  juni  2010 004.jpg
    21-22 juni 2010 004.jpg
    1,8 MB · Visningar: 22
  • 21-22  juni  2010 005.jpg
    21-22 juni 2010 005.jpg
    791,4 KB · Visningar: 27
  • 21-22  juni  2010 007.jpg
    21-22 juni 2010 007.jpg
    643,6 KB · Visningar: 28
  • 21-22  juni  2010 008.jpg
    21-22 juni 2010 008.jpg
    968,7 KB · Visningar: 26

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Hej Bror!

Håller tummarna! Har du tänkt på att du har byggt ett hus nu? Ett litet hus visserligen. Men det har kök, vardagsrum, sovrum, vc, dusch, VVS, och elförsörjning. Dessutom har du kopplat ihop det men något som får det att förflytta sig. Sammantaget har du en enhet som kräver många yrkesmäns kunnande för att det skall fungera. Men där är du ju en kombination.

Hoppas bara att du inte har byggt för tungt! Håller som sagt var tummarna och emotser med spänning en slutrapport.

Ha de bra!
Alve

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2025

Stort TACK.
Snyggt jobbat Bror, ett fantastiskt resultat efter så mycket arbete du lagt ner och Lycka till med besiktningen nu. jag tror många kommer sakna ditt "stölleprov" framöver men du har gett många av oss mycket glädje under denna resan.
Hoppas du kommer bli nöjd med det du åstadkommit, fast du är väl som oss andra... hittar nya saker hela tiden som man vill ändra och piffa till.
Sköt om dig så kanske vi ses på vägarna någon gång
mvh Claes
HusbilsBjörk466

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Bror!

Håller tummarna! Har du tänkt på att du har byggt ett hus nu? Ett litet hus visserligen. Men det har kök, vardagsrum, sovrum, vc, dusch, VVS, och elförsörjning. Dessutom har du kopplat ihop det men något som får det att förflytta sig. Sammantaget har du en enhet som kräver många yrkesmäns kunnande för att det skall fungera. Men där är du ju en kombination.

Hoppas bara att du inte har byggt för tungt! Håller som sagt var tummarna och emotser med spänning en slutrapport.

Ha de bra!
Alve

Hej Alve,
ja, det har varit en lång process och rolig - lärorik. Men slutrapporten låter nog vänta på sig. Tror att det återstår en massa saker men hoppas att den fungerar under midsommarhelgen. Sedan har jag på mig till 23 juli att fixa en massa andra saker,justera eller vad det nu kan vara.
Finns nog kvar här på forumet en ganska lång tid.
Rapporten kommer efter helgen. Tänker inte väga bilen det får andra göra..........
Ha det gott
Hälsninggar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Stort TACK.
Snyggt jobbat Bror, ett fantastiskt resultat efter så mycket arbete du lagt ner och Lycka till med besiktningen nu. jag tror många kommer sakna ditt "stölleprov" framöver men du har gett många av oss mycket glädje under denna resan.
Hoppas du kommer bli nöjd med det du åstadkommit, fast du är väl som oss andra... hittar nya saker hela tiden som man vill ändra och piffa till.
Sköt om dig så kanske vi ses på vägarna någon gång
mvh Claes
HusbilsBjörk466

Tack Claes.
tror besiktningen går bra, men man vet aldrig.
Mycket jobb återstår efter premiärturen så ni slipper nog inte mig här på forumet på lång tid. Skall ju byta drivlina och montera intercooler mm när sommaren är överså............
Du har nog kanske också rätt i att resan inte är målet utan allt däremellan
Ha det gott
Hälsningar Bror

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Bror, du får inte bli klar med ditt projekt!
Denna tråd har nu snart 240.000 visningar och är nog därmed den mest lästa.
Blir du klar med detta ombygge måste du starta ett nytt!
Det har varit en intressant "resa" och jag är djupt imponerad över dels att du ger dig på ett sådant omfattande projekt, vilken allkonstnär du är och att du stått hela sträckan ut.
Lycka till med besiktningen och tack för att vi fått vara med i ditt projekt.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Lugn Robert,
jag blir inte klar i brådrasket. Du kommer att kunna läsa fortsättningsvis om du vill. Det är fortfarande en del att göra t:ex ett skåp skall tillverkas för bakre utrymmet mm. Säkert också en del ändringar mm efter sommarens provboende.
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

23 juni 2010
BESIKTNINGSKLAR!!!!
Trodde kanske inte att detta stölleprov skulle få uppleva detta. Det har varit stunder av tvivel under resans gång. Djupa tvivel på både min förmåga att greja detta men också på nerlagd tid.
Ni underbara medlemmar i HBK har varit ett otroligt stöd och hejarklack och detta har varit sporrande och kanske helt avgörande för genomförandet av detta. STORT TACK TILL ER ALLA.

Har försökt att förutse allt som bilprovningen kan ha synpunkter på. Det enda som jag nu är osäker på är avgasvärdena. Det får jag ju reda på imorgon, så varför oroa sig.
Monterat toadörren idag med lite möda. Skall aldrig mera göra en svängd dörr det är då ett som är säkert. Stila går ju men det kostar tid och möda. Har också tvättat av hela bilen vilket var behövligt och aldrig gjort. Ser nu ganska blank o fin ut. Skall dock efter midsommar maskinpolera den släta plåten på taket då det lätt missfärgas av nederbörd och nedfall och det är då mycket lättare att hålla rent. Gör detta i samband med montering av solcell. Återstår då på taket att tillverka en rail eller takräcke som original. Bör finnas lämpliga delar till det i båt världen.
Dessutom skulle det smaka fågel med en omgång aluminiumfälgar 14 eller kanske 15 tum…………….Någon som har sådana att sälja??
Min bättre hälft har också grovstädat invändigt och skall finputsa imorgon då hon ät arbetsfri. Gardiner och duschdraperi är klart att hänga upp så det blir lite småjobb efter besiktningen för att ha den bobar till på fredag. Allt ser ut att fungera så det får bli en utprovning i några dagar. Riktigt spännande.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:........................
Hälsningar Bror

Bilagor

• 23  juni  2010 002   A.jpg
    23 juni 2010 002 A.jpg
    548,6 KB · Visningar: 24
  • 23  juni  2010 003.jpg
    23 juni 2010 003.jpg
    1 MB · Visningar: 23
Senast ändrad:

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Bror!

Stort lycka till ! med din besiktning!

Att följa din renovering har varit en fröjd för både öga & själ.
Jag som håller på med musik och snickeri :confused: känner verkligen för vad du håller på med.

Ljuv musik i mina öron!!!!!

Ser fram emot att få se ekipaket i färdigt skick någon gång i framtiden.

Trevlig midsommar

Ha det gott!!!!:)

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Tack o tack Hasse,
du kommer att få se mig då vi fortfarande har en massa flimer som vi vill ha hjälp med.Kanske tar vi stölleprovet ner till dig på höstkanten. Hörs om det vidare senare.
Såg att ni skulle till Spanien. Ha det så bra och kör försiktigt.
Trevlig midsommar och semester också till er.
All The Best
Hälsningar Bror

Jack E

HBK Medlem
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
74
Medlemskap
2025

Lycka till med besiktningen !
Önskar Jack & Gunilla i Älvsbyn.

Själva håller vi på att bygga ett garage till husbilen
på granntomten, som vi införskaffat för ändamålet.

Vi önskar även en riktigt varm och trevlig Midsommar !

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Tackar,
tillönskar också er en härlig midsommarhelg.
Garage till husbilen blir ju gott att ha även om det är ett stort bygge.
Lycka till
Hälsningar Bror

Toppen