• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Hej,
hade hoppats på detta men kanske inte per flygplan. Tyvärr. Borde se bra då men inte till flyg. Jobbar lite på resa ner per bil istället. Vet att det inte räknas men ändå...........
Hälsningar Bror

F

F.d. 52910

Guest

Hej Bror.
Det var illa att Barkaby stängs. Det var faktiskt bra även för mig att kunna landa där dessutom gratis och gå upp till tunnelbanestationen för vidare transport in till stan. Var det nyår 1989 som Du köpte Twin Comanchen av mig då flygfältet i Asarum utanför Karlshamn stängdes. Där skulle då byggas bostäder men det ligger lika orört som då jag var den siste som flög därifrån och sålde planet till Dig. Jag kunde dock inte hålla mig från flygning och köpte ett annat plan som jag stationerade i Ronneby men det är ju bara 3 mil. Men för cirka 10 år sedan sålde jag planet och skaffade husbil i stället och har därmed fått se mycket av det som jag tidigare bara sett från höga höjder. Skall bli roligt att vid tillfälle få träffa Dig och Marita på nytt med våra husbilar. Hälsningar Irene och Hasse

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Irene och Hasse,
verkligen roligt att höra ifrån Dig. Finns du hemmavid elller på resande for?
Ja som sagt Barkarby stängde för gott kl 0000 den 1 juni. Alla flygplan är nu skingrade lite överallt. Merparten till Västeråe och Eskilstuna. Min TC finns numera på Tierps flygplats i alla fall tills vidare. Har hopp om att få en hangar på Bromma tillsammans med ytterligare en maskin. Vi får se..........
Typiskt detta med Asarum och jag kan ta gift på att detsamma kommer att gälla på Barkarby. Vi har en absolut fientlig kommunstyrelse till allt som har med motorer att göra. Dom ville inte ens öppna delen närmast E18 som ställplats under kungabröloppet. Orsaken sades tydligen vara att det skulle störa. Hum ...vuxna människor. Istället så körs det med bilar och vrålande motorer sent på nätterna och det anser inte kommunen stör???
Skulle verkligen vara skoj att träffas någonstans framöver och det är kanske inte omöljigt att vi tar en tur ner runt Österlen under sommaren så vi kan ju hälla kontakten.
Hälsa Irene så gott
Hälsningar Marita Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

3 juni 2010
Lite kymigt igen efter ögonoperationen. Man ser allt i ett rosa skimmer och det kan ju vara härligt i o för sig, men det är inte bra om man skall jobba med något.
Torsdag idag och jag har varit ute i husbilen för att försöka uträtta något. Och något blev det väl. Har slipat spackel på toaskåpet men det krävde ytterligare lite spackel. Tog ner ett par skåpluckor för målning invändigt och tog dessa till garaget där ljuset inte var så skarpt. Har också monterat alla lampor i baklyktorna så all belysning fungerar nu som det skall. Även backvarnarna piper och visar avstånd.
Skall imorgon försöka montera stegen bak på bilen, montera tillbaka skåpluckorna, slipa på toan, montera skenan för duschdraperiet och måla toaskåpet . I o med detta skall toan vara helt klar.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

4 juni 2010
Fredag och strålande sol, synd att man inte kan njuta av detta ännu. Ser fortfarande i rosa men blir bättre och bättre.
Har försökt att göra det jag kan på husbilen och lite blev det gjort. Kopplade alla slangar till vattenförsörjningen och fyllde vatten i tanken. Körde igång pumpen och det kom vatten i kranar och panna men det var något fel för det skvalade någonstans. Hade missat att ansluta slangarna till diskbänken och där blev det gott om vatten. Vet inte vad jag tänkt på som inte anslutit där. Nåja det man inte har i huvudet får man ha i händerna så det blev att hämta trasor och torka upp vattnet.
Även monterat tillbaka skåpluckorna som målats invändig och även målat ett första lager färg på toaskåpet. Kräver ytterligare ett lager. Sågat till skenarna till duschdraperiet och dessa är klara för montering.
Tappade gaisten när jag torkat upp allt vatten så det fick vara nog för idag. Är dessutom gräsänkling över helgen så det skall brassas käk också. Bullens pilsnerkorv med tillhörande pilsner är en lätt sak att fixa och gudomlig.
Trevlig helg till er alla och kör försiktigt.
Hälsningar Bror

F

F.d. 5106

Guest

Ja du Bror, vad säger man ?
Men med BULLENS pilsnerkorv, då glömmer man alla bekymmer
cheers-1.gif
winner.gif

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

5 juni 2010
Lördag idag och återigen fint väder. Känns lite kymigt att bara jobba med husbilen och inte njuta av solen som andra vettiga människor. Höger öga börjar fungera som det skall dock lite rosenrött ännu. Dessutom gräsänkling…………
Gjorde igår en checklista över vad som måste göras före lackeringen på måndag, och det är en hel del.
Fyllde vatten i tanken och drog igång vattenpumpen och skulle lufta ur vattensystemet och det var inte roligt alls. Läckage under vattentanken där en ny -köpt från KAMA-backventil läckte. Bytte denna och fortsatte köra pumpen och då var det en nippel på pannan som behagade läcka så det brev att använda gängtape, efter detta upptäckte jag en droppe från vattenfiltret. Demonterade filter och använde även där gängtape men det droppade i alla fall så jag tog bort filtret till vidare. Det finns ju ett filter på pumpens ingång. Nu verkar allt vara tätt. PUH PUH. Lämnar bilen med fullt tryck så får vi se imorgon om det är tätt. Spolade i diskbänken och där behagade inte vattnet lämna diskhon. Felsökning och en vattenfälla fungerade inte som den skulle så bort med denna och nu får det bli en liten loop på avloppsslangen. Så har jag gjort med avtappningen från duschen och det fungerar perfekt.
Även monterat tillbaka ratt, rattkåpor och allt runt detta. Stolarna från SAAB 9-5 sitter på plats och det verkar inte fel även om jag kanske skulle föredra en lite lägre stol. Få se om jag kapar bort 5-10 cm från stolsfästet. Får vara som det är just nu. Ett antal andra småsaker har även fixats såsom montering av nummerskylt bak, kollat allt all belysning nu fungerar.
Nu skall jag som gräsänkling försöka fixa lite käk. Saknar totalt fantasi om vad man ärter. Min bättre hälft har nog skämt bort mig totalt. Får bli mamma Scans köttbullar och tomat gurka mm till det. Idag får det bli vin..............Nationaldag i morgon.
Var rädda om varandera och fortsatt trevlig helg.
Hälsnïngar Bror

Bilagor

• 5  juni  2010 002   A.jpg
    5 juni 2010 002 A.jpg
    591,6 KB · Visningar: 35
  • 5  juni  2010 004   B.jpg
    5 juni 2010 004 B.jpg
    317,4 KB · Visningar: 79
  • 5  juni  2010 007   C.jpg
    5 juni 2010 007 C.jpg
    528,2 KB · Visningar: 42
  • 5  juni  2010 009   D.jpg
    5 juni 2010 009 D.jpg
    582,4 KB · Visningar: 40
  • 5  juni  2010 014   E.jpg
    5 juni 2010 014 E.jpg
    710,4 KB · Visningar: 42
  • 5  juni  2010 015   F.jpg
    5 juni 2010 015 F.jpg
    307,8 KB · Visningar: 59

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Tack Lasse,
sova får man göra i sinom tid och tills dess gäller full fart. Husbilen går före det mesta just nu...
Ha det gott o krama EMMA
Hälsningar med sov så gott
Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

6 juni 2010
Sveriges nationaldag och ingen tid att fira detta på. Borde kanske setat en stund på husbilstaket med svenska flaggan i hand men icke. Får inte ens fira med en kall öl då jag skall hämta fru, dotter och barnbarn på Arlanda kl 22.
Dagen har ägnats åt att montera fast stegen bak . Limmat och skruvat fast den för att hoppas att inget vatten skall tränga in via skruvskallarna. Även så har jag monterat upp skenan för duschdraperiet på toan. Skruvat fast toastolen och provspolat…. Inget läckage. Borde också målat toaskåpet en gång till men det får vänta till efter lackeringen. Detta gäller även montering av toadörren. Sedan har det varit att röja i bilen, bära ner alla verktyg och annan bråte i garaget, kasta en massa småbitar av kabel mm som sparats som bra att ha prylar.Gud vad mycket man sparar på sig under ett sådant här jobb . Skruvat på alla lock över elprylarna och sist men inte minst dammsugit grovt. Finliret får min fru ta hand om sedan det duger inte jag till men det får nog anstå till alldeles före besiktningen den 24 juni. Skall sedan bli kul att provköra och provbo eländet under midsommarhelgen. Det skall bli spännande.
Har redan gjort i ordning en fellista att anteckna alla fel o brister på under jungfruturen. Lär bli en del.
Trevlig kväll
Hälsningar Bror

Bilagor

• 6  juni  2010 001   A.jpg
    6 juni 2010 001 A.jpg
    929 KB · Visningar: 27
  • 6  juni  2010 003.jpg
    6 juni 2010 003.jpg
    505,1 KB · Visningar: 25

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Hoppas jag hinner med en titt under veckan.........Man måste ju sköta arbetet också.......

När får du hem den efter lackering?

Fortsätter att imponeras av ditt arbete Bror.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Håkan,
tack o tack.
Bilen körs bort imorgon någongång och kommer säkert att vara borta hela veckan minst, beroende på om jag skall vara med o slipa mm. Tror dock att lackeraren vill husera själv.
Du ser när den är tillbaka plåtar någon bild och lägger ut. Möjligen kanske det blir någon bild under lackeringens gång också
Ha det gott.
Hälsningar Bror

Rimagy

HBK Medlem
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024

Hej Bror!
Får man utse dig till HBKs prins med egen debut den 24 juni?
Ditt bygge finns inte ord för....
Din energi... och ändå tar du dig tid dokumentera allt i bild och trevlig läsning.
Tack!
Marina
:music-icon::music-icon::music-icon:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Tackar,tackar Marina
just en fin prins...........
Skall bli kul att prova detta. Skall köra bort bilen nu under eftermiddagen men innan dess så skall jag ta bort så mycket som möjligt inför lackeringen typ alla handtag ut med vindruta mm mm
Ha det så gott
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

7 juni 2010
Uj uj uj nu går det framåt. Dagens jobb var att plocka bort så mycket som möjligt före lackeringen. Tömma dörrarna på handtag,. lister runt sidorutor mm. Kunde konstatera att det var total avsaknad an ljuddämpande material i dörrarna. Skall ändras på när bilen kommer tillbaka från lackeringen. Då är det förresten massor av saker att fixa. Måla plasten till grillen som just nu ser hemsk ut, blekt av tidens tand och framför allt solen. Dörrklädslarna har också fått hjälp av tidens tand och dessa skall jag göra nya men hinner inte detta under sommaren så de gamla luggslitna dörrsidorna får duga.
Kör iväg bilen i morgon bitti och kommer att vara av med den hela veckan. Billackerarna ville absolut inte ha någon hjälp av mig…………….undrar varför??
Kommer nog att sakna liket på tomten-har ju stått där så länge
Hälsningar Bror

Bilagor

• 7  juni  2010 001.jpg
    7 juni 2010 001.jpg
    770,1 KB · Visningar: 23
  • 7  juni  2010 003.jpg
    7 juni 2010 003.jpg
    884,2 KB · Visningar: 26
  • 7  juni  2010 004.jpg
    7 juni 2010 004.jpg
    848,4 KB · Visningar: 39
F

F.d. 3297

Guest

Bror,
sista bilden vore perfekt som avslutning i din "husbilsbyggbok"
(eller ännu bättre den färdiglackade varianten)
som du förmodligen kommer att finsnickra kommande vinter!

Eller ska du börja bygga om?

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Hans,
skall ta om bilden när bilen är lackerad. Skall bli kul att se resultatet.
Detta med finsnickeri och ombyggnad vet man inget om föränn man kört lite med den.
Skulle inte förvåna mig egentligen
Hälsningar Bror

Toppen