• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Fortsatt renovering

Kanonfin vilket enormt bra arbete du genomfört och så givmilt delat med dej av.
Har med stort intresse och glädje följt ditt arbete från start.
En stor eloge till dej .Hoppas få se dej och äkta hälften på vägarna kommer säkert att känna igen bilen på långt håll.
Håller med om att lite dekor nog skulle bli pricken över i:et.
Lycka till på besiktningen. Ser fram emot lite bilder från insidan också.
Ha det gott MVH Gunilla

F

F.d. 5106

Guest

Hej Lasse,
tips på fin dekor. Stripe eller för lack.
Svårt som tusan att hitta något bra så jag behöver råd.
Ha det gott
Hälsningar Bror

:D Inge svårt :cool:

Peugeot Lejon ?? finns i ALLA färger och storlekar upp till 1,1 meter :rolleyes:

Peugeot.gif

Annars tillbringa en ½ timme på denna sida ;)

Dekaler till bilar, båtar och mc

F

F.d. 5106

Guest

Annars åker man till den lokala "Skyltmakar`n" och ber dom trycka det man vill ha på folie, dom har så dom kan täcka en hel bil om så behövs (Ni har väl sett reklambilarna som ett visst sängmärke (rutigt) har)

Detta fick vi upptryckt till våran förra buss

# Lena & Lasses # , ca 140cm brett

by420.jpg

F

F.d. 53078

Guest

Jättefin alltid roligare med en fin gammal bil än en ny dessutom så känner du bilen 100% minsa lilla fel så vet du var du skall göra.
Bror du måste förlåta mig, men halva nöjet på HBK är borta nu när din bil är färdig. Det skulle vara roligt att se den live fast det är långt borta kommer du till sydligare breddgrader så hör av dig.

Juan

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Jobbar vidare som vanligt med bilen. Skall ju ha bord, faktiskt 2 stycken. Gjorde färdigt bordet till dinetten och kollade passning och höjd. Blir säkert perfekt. Justerade om höjden lite då bordet är nerfällt för att vara i nivå med sittbänkarna vid bäddning. Har också spenderat lite tid med att kolla påp och efter passande dekor och det är inget lätt val. Finns ju en uppsjö av dekorer. Bara fantasin sätter gränser. Det kommer inte att bli lätt att välja. Får anstå till efter midsommar.
Bilen börjar ju så smått bli åkbar och det är en massa småsaker som måste fixas till. Visste inte t:ex att det var belysning i sidoljusen på framskärmarna vet inte heller om de måste lysa. Kollar när jag besiktar nästa torsdag. Inför besiktningen återstår egentligen bara att byta avgassystem.
Min bättre hälft brottas med gardiner och dess utseende och det upptar en del av hennes tid. Vet ju att hon ordnar detta till det bästa.
juan.norte, du kan vara lugn detta kommer säkert att pågå en god stund till. Motorbyte till turbomotor intercooler servostyrning mm. Dessutom skall det upp ytterligare ett skåp bak i bilen, så var bara lugn. Tack för beskrivningen förresten. Tack också för tipsen om dekorer.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Bilagor

• 16  juni  2010 002   A.jpg
    16 juni 2010 002 A.jpg
    777,6 KB · Visningar: 24
  • 16  juni  2010 007   B.jpg
    16 juni 2010 007 B.jpg
    490,1 KB · Visningar: 22

Kallax

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026

Hej Bror.
Jag står upp och applåderar till DIN egenbyggda bil,finns bara en av den.De måste kännas fint att få köra den när man vet hur mycket timmar du har jobbat på den.Besiktningen är nog bara en formalitet.Hoppas att få se dej och bilen på vägarna i Norrbotten.Soliga sommarhälsningar från Kallax.:msn_thumbup:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Alf,
tack o tack. Tror att detta kan bli skoj, och hoppas att allt fungerar som det skall.
Du kan vara lugn, för Norrbottens vägar skall utforskas nu när man fått ett långsamgående fordon. Fortkörningsböter är inte möjligt att få med denna bil........ Min farthållare--frun -- kommer att älska detta färdsätt. Hinner också svänga av vägen när man ser något intressant, vem vet kanske via Kallax.
Ha det gott i härliga Norrbotten
Hälsningar Bror

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

8 juni 2010
Så var då bilen borta ett tag. Körde den till lack i morse och tyckte att det fungerade bra. MEN en liten bullerlåda är det allt. Beror kanske på att dörrar mm är tomma och gav ifrån sig ett skrammel. Detta måste det bli jobba på senare. Det är ju inte heller någon racerbil precis
Är van vid tysta bilar och så vill jag att det skall förbli, hur nu isolering och ljuddämpning skall gå till. Allt ljuddämpande material är ju också tungt. Med tanke på att bilen stått länge så fungerade den bra. Lite orunda däck till att börja med och dito bromsar men det riktade upp sig under resans gång.
Lackgubbarna påstår att bilen skall vara klar till veckoslutet…. F-n tro’t men bilen är nu grovt avslipad och skall spacklas idag.
Stack iväg efter lunch för att köpa plywood att tillverka två bord av. Snabba ryck till Bro och tillbaka. Tillverkade ramar till borden, skall köpa cellplast hos Erlandssons Brygga i morgon och limma ihop alltsammans.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Hej Bror!
Hemma igen o lägger mig i. Placera inget i dörrarna som kan absorbera vatten!!

Hälsningar från trött bilförare efter att ha kört genom 5 länder förutom Sverige.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Alve,
och välkommen hem.
Hoppas att ni haft en skön resa, sett mycket och haft bra väder.
Har saknat dina kommentarer, synpunkter och råd.
Inget absorberande monteras i dörrarna utan en bullerdämpmatta av samma typ som Volvo använder.
Ha det gott och vila lite nu
Hälsningar Bror

Kallax

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026

Hör gärna av dej när du är på väg till ditt" paradis Murjek" det skulle vara en ära att få bjuda på en kopp kaffe och få se husbilen.

F

F.d. 53078

Guest

Hej Bror Jag tror att det bästa du kan göra med dörrarna är att måla insidorna med en ljudisolerad tjära "Tectyl" då får du tre efekter ljud , värme och rostskydd. Jag har själv målat alla mina plåtdelar på innsidan med detta.

Juan

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Juan,
kommer absolut att spruta Tektyl i dörrarna men vill också ha bort detplåtiga ljudet då man stänger dörrarna och till detta skall jag använda en typ av asfaltsmatta.
Har beställt dessa från Volvo och finns att hämta efter kl 15 idag.
Bild senare i kväll
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

:D Inge svårt :cool:

Peugeot Lejon ?? finns i ALLA färger och storlekar upp till 1,1 meter :rolleyes:

Peugeot.gif

Annars tillbringa en ½ timme på denna sida ;)

Dekaler till bilar, båtar och mc

Hej Lasse,
dessa dekaler var ju ganska diskreta och fina. Är detta orginalgrejer som man köper på Peugeot eller dekalföretag? Tror det skulle passa på alkovens främre sidodelar i lämpig färg.
Är förresten ett lejon själv så varför inte.........
Hälsningar Bror

F

F.d. 53078

Guest

Det är inte Tectyl det är ett ljuddämpande material som just tar bort plåtljudet men jag vet ej vad det heter på Svenska Skickar ett foto. jag har "målat på detta på mina plåtytor och det fungerar verkligen bra och torkar på 24 timmar.
Ex på bagagedörren större än 1m2 som är gjord av galvad plåt tog bort plåtjudet.

Bilagor

• CIMG0832.JPG
    CIMG0832.JPG
    852,8 KB · Visningar: 23

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej igen,
detta material har jag inte sett här hemma. Vet inte riktigt var jag skall söka. Detta vore helt perfekt. Är det tungt?
Hälsningar Bror

F

F.d. 53078

Guest

Jag har målat flera m2 och har halva burken kvar den väger 4 kg.
Köpte den i en helt vanlig färghandel ser att den är tillverkad i Spanien.
Det står inte så mycket vad den innehåller, men jag tror att den inehåller b.l.a. mjöl av lättbetong. som ger en ljudisolerande effekt. Kanske ett bussföretag använder det,

Juan

Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej igen Bror :). Det har funnits och finns några liknande medel som grabbarna som försöker spränga sina bilar med ljudanläggningar använder. Tyvärr är det rätt dyrt, förmodligen mer beroende på användningsområdet än innehållet i burken. Men här har du en länk i alla fall.

Peak Off , Byggmaterial , Tillbehör

JANKRO.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Mera pyssel. Slipade rent stötfångaren fram och målade denna. Fuskar lite där just nu men kommer att lackera på riktigt när jag byter motor. Vidare grorde jag klart det bakre bordet, tog ut detta i bilen för montage och upptäcker till min fasa att bordet var för brett. Ner i garaget igen och fram med sågen och sedan limma på ny list. Försmädligt.
Har också monterat självhäftande ljudisolering i dörrarna--- vilken skillnad det blev på ljudet när man stänger dörrarna. Inte som en Mercedes kanske men mycket bättre. Juan.Norte skrev om ett ljudisoleringsmaterial som jag inte vet något om men det vore mumma om man kanske kunde används detta i motorutrymmet mm. Skall forska lite imorgon.
Återkommer:music-icon::wink::music-icon:
Hälsningar Bror

Bilagor

• 17  juni  2010 002   A.jpg
    17 juni 2010 002 A.jpg
    1,5 MB · Visningar: 34
  • 17  juni  2010 003   B.jpg
    17 juni 2010 003 B.jpg
    634,8 KB · Visningar: 27
  • 17  juni  2010 005   C.jpg
    17 juni 2010 005 C.jpg
    819,5 KB · Visningar: 29

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej igen Bror :). Det har funnits och finns några liknande medel som grabbarna som försöker spränga sina bilar med ljudanläggningar använder. Tyvärr är det rätt dyrt, förmodligen mer beroende på användningsområdet än innehållet i burken. Men här har du en länk i alla fall.

Peak Off , Byggmaterial , Tillbehör

JANKRO.

Hej JANKRO,
detta skall jag ringa på imorgon. Kanske kan spruta hela motorutrymmet med det. Skall också kolla vikten.
Hälsningar Bror

Toppen