• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

29 maj 2010
Lördag igen. Tiden bara flyger iväg. Dagens mission var att få in ett duschuttag på toan. Slaktade ett utvändigt duschuttag för att använda det i bilen istället. Riktigt struljobb att få isär rör och kran,. Man har dragit fast detta så hårt att gängan nästan skurit, men till slut gick det som beräknat. Har också kopplat in de övre sidoljusen tillsammans med ett antal andra elkopplingar i bilen. Dragit ut ledningen för spill-vattentankens nivåmätning. Har ju bara inte någon bra spillvattentank ännu. Funderar på att tillverka en. Skulle vilja ha denna i rostfritt men det blir nog för tungt.
Nu återstår bara att måla på toan sedan är denna helt klar. Min fru väntar på att få städa hela bilen.
Utöver jobbet på husbilen så har vi även varit på Barkarby Flygklubb där det bjöds på gravöl över flygplatsens nedläggning den 31 maj 2010. Träffade massor av gamla flygkamrater som vi inte träffat på år o dag. Detta är en katastrof för oss som flyger då detta är den sista flygplatsen i Stockholm fri från en massa avgifter och den frihet som Barkarby har erbjudit sedan 1978 då flygklubben bildades. Har varit medlem sedan dess. Det är för jävligt att vi blir av med denna flygplats men har man att göra med idiotiska politiker som de vi har här i Järfälla så får man leva med detta. Ingen skillnad på röd eller blå politik. Skit är det. Sorry om jag spårade ur lite men detta är ledsamt. Tänk om man grävde upp alla golfbanor, lade ner alla tennishallar och fotbollsplaner mm i Stockholm hur skulle medborgarna då reagera???? Nu är det ju bara ett flygfält och flygklubb för att antal entusiaster men ändå…………………. Nog om detta sorgliga nu.
Min maskin flygs över till Tierp imorgon. Hur kul blir det att åka 28 mil tur o retur för en flygtur. Blir säkert bra för miljön
Återkommer:(:(:(:(:(:(
Hälsningar Bror

Bilagor

• 28  maj 2010 002   B.jpg
    28 maj 2010 002 B.jpg
    811 KB · Visningar: 22
  • 28  maj 2010 003   C.jpg
    28 maj 2010 003 C.jpg
    454 KB · Visningar: 20
  • 28  maj 2010 004   D.jpg
    28 maj 2010 004 D.jpg
    517,2 KB · Visningar: 18

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jo det är tråkigt tatt dom bara lägger ner , jag höll till på området 1982/1983 då jag gjorde lumpen på Armens Tekniska Skola som höll till där innan dom flyttade upp till Östersund .

Det var väl även ett annat flygbolag som höll till där borta också jag har för mej att det hette Östermans Aero ??..
(du har brev på måndag )

F

F.d. 2797

Guest

Hej Morfar!

Igår städade mamma o pappa ur garaget så nu kan du backa in bilen där och jobba med den hela sommaren om du vill...

//Klara o Ture

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Klara o Ture,
vad snälla föräldrar ni har som tänker på morfar och hans bilar. Vilken bil vill mamma o pappa ha ner??? eller är det flakmoppen?
Kramar och Pussar till er all
Hälsningar morfar

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Inte så mycket vettigt jobb iag. Har flugit ut min flygmaskin från Barkarby- som stänger imorgon vid midnatt- till Tierp som blir dess nya basering tills vidare.

Jobbet i husbilen blev att montera en backradar försöka hitta kablarna till backljuskontakten som inte satt bekvämt precis. Har också kopplat sidoljus och kollat all annan belysning, bytt samtliga lampor i instrumentet, spacklat toaskåpet för att kunna måla imorgon. Jobbar med allt smått nu eftersom bilen skall på lack nästa måndags-morgon och jag skall också operera höger öga på onsdag så det gäller att ligga i trots allt.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Dalton

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025

Har själv opererat båda ögonen för gråstarr! Vilken skillnad! Nu har jag normal syn på båda ögonen, men måste använda blliga läsglasögon.
Ps Upptäckte att frugan är rynkig efter första operationen Ds

F

F.d. 10886

Guest

Hej och ett stort TACK till en fantastisk kille, med en glöd och kunskap som man sällan skådat! Det är helt otroligt hur du kan hinna med att både skriva, ta bilder, klura ut och lösa problem och samtidigt hålla i, och utföra, hela byggnationen.
Dessutom att åka land och rike - till om med till England och Italien - och umgås med barb, barnbarn och vänner. En helt fantastisk kille!

Samtidigt så skall man ha klart för sig att det finns en stöttande - elle kanske styrande -kvinna bakom, som säkert också har ett ord med i det hela!

I vilket fall, jag har läst din story från början till slut under 2 dagar, kunde inte slita mig!
Den är bättre än en Mankell deckare - och här får man ju sig till livs en kreatörs alla vedermödor och vinningar/resultat både i ord och bild.

Jag väntar med spänning att få se slutresultatet - gärna live någon stans i Sverige - och jag vill redan nu gratulera till ett helt makalöst bygge!

Stort Grattis!

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Tack o tack cglindblad.
Inga små grejer du kommer med, Rodnar djupt.
Man hinner mycket mer än man kan tro och med all uppskattning och glada tillrop här på forumet så är det kanske inte så svårt. Lite envis får man vara.
Har ju, som du redan förstått en förstående fru som egentligen sköter allt som jag faktiskt borde hjälpa till med. Men det fungerar bra. Snart är ju detta färdigbyggt om det nu någonsin blir det så då blir det att hugga in på annat. Måla en massa inomhus bl.a. Min tid kommer................
Och som du skriver, hoppas att träffa er alla där ute någonstans så småningom.
Har något som jag måste lära mig och det är att fiska för där är jag rudis Det skall jag läsa om här på forumet.
Trevlig kväll
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Fantastiska omdömen på HBK forumet. Rodnar nästen
Dagens begivenhet blev besök på Spångasläpet för att bocka lite aluminiumplåt till div i husbilen. Bl.a skydd över alla rör i toan ,ny hållare för baklyktor ,nr.skylt och backvarnare. Hade gjort en sådan förut men leverantören av baklyktorna hade skickat fel sådana och kunde inte leverera andra baklyktor avsedda för bil. Det kom en annan typ och i o med detta blev det att göra en ny plåt. Fick också hem nytt avgassystem som skall upp imorgon. Monterat en stol – den högra - som jag i o för sig tycker blev lite hög (SAAB 9-5) Kanske blir bra för min fru är av den kortare typen så vi får se.
Har dessutom varit på Barkarby flygfält och till min stora sorg sett ett flertal flygplan lämna fältet för att aldrig mera kunna återvända då fältet stänger för gott vid midnatt idag. För djävligt känns det i alla fall. Var i min hangar och den är tom. Comanchen är inte längre där den varit de sista 20 åren….. Konstig känsla - men som sagt man saknar inte kossan föränn båset är tomt. Så är det.
Mera imorgon och då kanske med lite bilder
Återkommer:confused::mad::music-icon:
Hälsningar Bror

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Ja Bror!

Jag förstår ditt sinnelag, måste kännas väldigt jobbigt!:(

Efter alla dessa år!

Själv har jag andra problem, dels med pannan i husbilen men också med min navel!!!!!
Den är inte sig lik numera efter operationen.

Var hos läkaren som opererade mig idag, och han har tydligen missat att sy fast naveln på rätt plats......:mad:

Ser ut som........ja, jag vet inte vad!

Får en ny tid för renoveringsoperation om 6 månader.

Men man får vara glad för det lilla.. har i alla fall inte ont längre och det är ju det viktigaste tycker jag.

Lycka till med din ögonoperation, nu i veckan och ha en trevlig sommar.
Hoppas att allt går bra!

För vår del så blir det soliga Spanien i 6 veckor.

En och annan GT och lite poolering kommer det att bli:cool:

Ha det gott!!

Ps.
Du har väl inte hört nåt ang. min lumparkomis? Ds.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Hasse,
ja mitt sinnelag är tungt just nu men allt går ju vidare. Vi lever ju trots allt och till skillnad från dig så mår jag som en prins. Får nu vetenskapen fixa det högra jacket så kommer jag att se som en korp och det är ganska länge sedan sist.
Varför får du vänta så länge på en operation om nu något gått fel? Borde fixas direkt.
Lite avundsjuk på er som far till utriket och solar, poolar och gt'ar. Hoppas att ni får det fint och att du inte har ont.
Har inte heller hört något om din lumparpolare men skall snart till Grundsund och skall ta upp frågan igen bland de fastboende. Någon borde ju veta något
Tillönskar er en härlig sommar och semester det behgöver vi alla
Ha det så gott
Hälsningar Bror

Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

1-2 juni 2010
Så var vi nu inne i sommarmånaderna och med det mycket jobb för alla husbilsägare som skall sommarfeja husbilen. Så även för mej och min bil. Det drar ihop sig till besiktning mm och inte att förglömma min egen bil som dessutom skall vara på lackeringen på måndag morgon. Det skall nog gå tror jag.
Idag har jag jobbat med att få till all belysning, monterat baklyktor, sidomarkeringsljus mm och allt fungerar. Hade ett riktigt problem med bromsljuset. Ingen kabel med ström från bromsljuskontakten och efter ett riktigt deckarjobb så hittade jag felet. Vid bytet av instrumentpanelen så bommade jag att sätta dit kablarna på bromsljuskontakten så det var inget att under över när man väl hittade felet. Slarv eller glömska --döm själv. Har också arbetat med skyddet över alla rör och ledningar på toan. Tillverkat ett skydd av aluminiumplåt som var lite pyssligt att få till men nu är del en limning gjord och får torka över natten. Skall ju operera ett jack imorgon så jag blir väl arbetsoförmögen någon dag. Man ser allt i rött då för att sedan bli rosa ganska festligt faktiskt. Nåväl operationen av vänster öga blev otroligt bra så jag kan lugnt fira någon dag.
Har klurat lite på stolsfästen och tror att jag skall kapa ner dessa 10 cm men detta får bero t.v.
Blir uppehåll en eller två dagar nu pga ögonoperationen
Återkommer snart....:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Bilagor

• 31  maj- 2 juni  2010 009   A.jpg
    31 maj- 2 juni 2010 009 A.jpg
    507,4 KB · Visningar: 27
  • 31  maj- 2 juni  2010 012.jpg
    31 maj- 2 juni 2010 012.jpg
    733,9 KB · Visningar: 29
F

F.d. 53078

Guest

Hej bror jag ser att dina bakljus sitter lite för tätt inåt. Blinkersen får inte sitta mer än 5cm ifrån ytterkanten, Jag blev själv tillsagt för detta. Nya regler varje dag som kanske inte gäller äldre fordon.

Hoppas det går bra med besiktningen.

Juan

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej, juan.norte,
tack för påpekandet. Skall kolla med bilprovningen men kanske man låtsas som ingenting och bara besiktar
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Nu är man hemma sedan en tid efter besöket på S:t Eriks Ögon klinik. Fantastiskt, en sådan operation tog bara 13 minuter Man har bökat och fixat men nu skall även höger jack kunna fungera som ett falköga så då har man två nu.
Vilar idag men kan troligen jobba med husbilen imorgon
Hälsningar Bror

F

F.d. 2577

Guest

Hej Bror, sköt att du fått ditt andra öga opererat, visst är dagens ögonläkare fantastiska. Men, ha nu inte för bråttom utan följ läkarens ordination, även om du självklart är ivrig att testa dina nyvunna "syn". Konvalisenten är ju bara några dagar, vad jag mins efter min fars operation.
Lycka till.
Leffe

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Nu är man hemma sedan en tid efter besöket på S:t Eriks Ögon klinik. Fantastiskt, en sådan operation tog bara 13 minuter Man har bökat och fixat men nu skall även höger jack kunna fungera som ett falköga så då har man två nu.
Vilar idag men kan troligen jobba med husbilen imorgon
Hälsningar Bror

Hej Bror!

Hoppas att det har gått bra med din operation, och att den lyckas!

Håller tummarna.:)

Ha det gott!

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Hasse,
Tack, allt gick perfekt men ser lite dåligt på höger öga där pupillen är nästan helt öppen och man ser allt i rosenrött. Måste kanske fira idag men vi får se.............
Ha det gott
Hälsningar Bror

Toppen