• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

F

F.d. 53000

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej jag får verkligen gratulera dig till jättesnygga jobb som du gjort,du har ett kunnande som få.Vi får hoppas du eller någon annan kan sätta ihop en skrift på ditt arbete,naturligt vis måste du ge din tillåtelse till detta ,men det skulle vara roligt att läsa allt i en liten bok eller häfte,visserligen finns det ju här på detta forum,men det skulle nog vara gångbart även ute,det finns väl 50000 husbilar här i landet,så många skulle nog ha glädje av ditt fantastiska arbete. Hälsningar Yngve:wideeyed:

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Jag undrar om inte Husvagn & Camping gärna skulle göra en repotagesserie.
Bilder finns ju. 4 sidor per nr borde räcka i två år. Minst.

Men det kan dom ju inte få gratis!

Skitväder i Östergötland. Drar till Italien nu. Har monterat klubbmärkena utifall nån hinner se dem.

Hälsningar
Alve:mcride:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Tack Alve,
ha det nu så skönt på din semesterresa till Italien. Är faktiskt lite avundsjuk på dig men min tid kanske kommer.........
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej jag får verkligen gratulera dig till jättesnygga jobb som du gjort,du har ett kunnande som få.Vi får hoppas du eller någon annan kan sätta ihop en skrift på ditt arbete,naturligt vis måste du ge din tillåtelse till detta ,men det skulle vara roligt att läsa allt i en liten bok eller häfte,visserligen finns det ju här på detta forum,men det skulle nog vara gångbart även ute,det finns väl 50000 husbilar här i landet,så många skulle nog ha glädje av ditt fantastiska arbete. Hälsningar Yngve:wideeyed:

Hej Yngve och tack,
tror du verkligen att någon vill läsa om detta?. Alla har ju så nya och fina bilar.
Det har för mig hittills varit en rolig resa. Kan ju inget om husbilar eller snickeri så det har varit en utmaning. Har dessutom varit riktigt roligt att skriva om detta och vilken respons sedan.
Trevlig kväll
Hälsningar Bror

H

hianders

Guest

Helt fantastiskt arbete du utför Bror och också har förmågan att i detalj delge oss andra hur du gör och varför!! Skall bli trevligt att en dag få se ditt mästerverk! När är planerna att underverket skall rulla på vägarna? Du kanske har skrivit det men men ..........

Lycka till och måtte fler ha/få din energi!

fru hianders/Inger
:yes:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Inger och tack.
Meningen är att premiärturen skall ske till midsommar och då traditionsenligt till mitt gamla föräldrahem utanför Arboga. Lagom lång testresa tror jag.
Har besiktning den 24 juni så det börjar bli knappt om tid..............
Trevlig kväll
Hälsningar Bror

H

hianders

Guest

Detsamma Bror! Vi träffade ju i helgen HBK 908 fr Arboga i Kloten! Trevlig liten miniträff m HBKare där.

Inger

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Tisdag igen, har nu monterat fast toaskåpet på toan. Blev ändå en massa spring innan jag ville limma fast bänken. Vill ha en bra passning så att limmet verkligen håller det som avses. Fortsatte sedan med en inv väggskiva som utgör luftspalten i garderoben. Fixade också till ett ”lock” över vattenpump och filter på golvet i garderoben. Återstår bara en stång för kläderna att hänga på.
Gav mig sedan på ett riktigt struljobb. Att försöka böja en gardin/ draperi skena - av aluminium - att följa radien i duschen. Måste ju hela tiden se till att inte klämma ihop listen så det tog för lång tid egentligen. Det lyckades i alla fall till slut. Monteras i morgon tillsammans med installation av vatten och avloppsslangar på toan samt om jag hitter skall skåpet målas. Till detta instrumentpanel, matta i hytten……………………………..Puh..
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Bilagor

• 25 maj 2010 004   A.jpg
    25 maj 2010 004 A.jpg
    467,6 KB · Visningar: 32
  • 25 maj 2010 003   B.jpg
    25 maj 2010 003 B.jpg
    387,3 KB · Visningar: 25

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Snyggt jobbat Bror. Tror jag får försöka ta mig en titt igen. Har du lackat skönheten?

Lite utanför tråden Bror
Alve........Ha en skön resa nu med ditt bygge som inte heller är fy skam.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

26 mj 2010
Onsdag idag och härligt väder. Dags att försöka montera tillbaka instrumentbrädan. Har dragit mig lite för detta ett par dagar då det är mycket som skall anslutas och många kablar är det. Nåväl nu sitter den på plats och allt verkar fungera men har två kablar över som jag inte kan räkna ut var dessa skall sitta. Får köra uteslutningsmetoden. Fungerar allt så kanske dessa kablar fanns där från början, Finns också en immobiliser monterad och även den fick jag igång. Undrens tid är inte förbi tydligen.
Hade också lite jobb kvar i garderoben så det fick bli lite uppmärksamhet även där. Det som nu återstår i garderoben är att montera klädstång och också golvdelen. Gör detta golv i plywood dock inte med gångjärn, men det skall vara lätt att öppna för kontroll och ev service typ rengöring filter etc.
När nu garderoben snart är klar så återstår det att göra två bord och detta känner jag som ett problem. Skulle vilja ha typ Perstopsskiva men har inte kläm på var man köper detta. Skulle i så fall kunna bli ett lätt och starkt bord så jag kanske måste jaga vidare var dessa laminat kan köpas. Skall kolla av lite imorgon och hoppas också att ett komplett avgassystem kommer från Tyskland så att jag kan montera detta före montering av avloppstanken.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Bilagor

• 26 maj 2010 001.jpg
    26 maj 2010 001.jpg
    603,6 KB · Visningar: 29
  • 26 maj 2010 002.jpg
    26 maj 2010 002.jpg
    661,6 KB · Visningar: 33

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej Bror, om du menar enbart den tunna Perstorps skivan (någon m.m. tjock) så fanns den på Beijers Byggmatrial (finns väl i dina trakter också tror jag) det var tyvärr ca. tio år sen så läget kan ju ha ändrats. Jag tror skivorna har bytt namn nu för tiden vilket verkar störtdumt på ett så inarbetat namn.

M.v.h. JANKRO.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej liaking,
tack för de värmande orden. Du vet tar man fan i båten så gäller det att ro den i hamn. Återstgår ju egentligen inte så mycket men allt tar sin tid.
Tack också för tipset i Nordmaling. Har skickat ett mail till dem och berättat om detta. Få se om dom kan/vill leverera till privatperson
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Bror, om du menar enbart den tunna Perstorps skivan (någon m.m. tjock) så fanns den på Beijers Byggmatrial (finns väl i dina trakter också tror jag) det var tyvärr ca. tio år sen så läget kan ju ha ändrats. Jag tror skivorna har bytt namn nu för tiden vilket verkar störtdumt på ett så inarbetat namn.

M.v.h. JANKRO.

Hej JANKRO,
och tack för tipset. Ringde Beijer byggmarknad i Hässelby men dom var oförstående och hänvisade till Ekesjöö Byggmarknad i Bromma som ojade sig ganska regält men kunde kanske skaffa mot fast beställning. Det skall tydligen finnas något lager söder om Stockholm.

Hälsningar Bror

F

F.d. 3297

Guest

Bror, jag håller fullständig med de andra som tycker att du ska komprimera
dina skriverier och bilder för att göra en elektronisk bok här på klubbens hemsida,
kanske något förlag vill trycka den.

Där har du något att pyssla med på hösten!
dina bilder har varit mycket lärorika.

vilken färgtyp har du använt dig av på instrumentbräds-blaffan?

när jag kommer så långt funderar jag på att flytta "kartboksfickan"(?)
till passagerardörren och istället göra ett "centralsmasiv" som Alve,
men ner till den höjda durken med större "kartficka", för alla de radio-
apparater som jag vill ha med i bilen: BC, CB och PMR.,för att inte tala
om andra apparater.
Kanske även några högtalare så att varje stol "där framme" har sina
"egna" sterohögtalare: en i dörren och en i centralmasivet.

välkommen ut på vägarna!

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Hans och tack,
vi får se hur det blir med skriverierna senare.
Färgen till instrumentbrädan är Sikkens bilfärg med lite mjukgörare i och sprutat av en billackerare. Bra resultat även om ytan till en början är lite sträv. Tycker att det blev en ganska bra kulör.
Kartfickan i mitten skall bort så småning om för annat vad det nu blir. Efter det att bilen är körklar så kommer jag att fortsätt på sensommaren/höstkanten med fortsatt renovering i hytten. Nya dörrsidor bl.a som skall ha samma färg som panelen. har sågat till mallar av dörrsidorna och skall leka lite med dessa. De nya kommer inte att se ut som de gamla utan kanske lite profil med infällda handtag som det är i nyare bilar, dessutom infälla högtalate och rymliga fack. Vänta o se...........
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Tjohej på dig själv Lasse,
Färgen blir Volvo Amazons kod 67 vilken är en ganska neutral blågrå färg. Vet inte om det blir någon dekor på sidorna ännu. Den nedre plåten runt om bilen kommer att få samma färg.
Har inte tid att chansa men hade gärna målat bilen i någon underlig och ovanlig färg...
En trevlig helg med eller utan jobb
Hälsningar Bror

Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

27 maj 2010
Torsdag och ärtor o pannkaka. Tyvärr gäller det inte för mig. Det är bara arbete. Nåja det blev käk idag också.
Har jobbat med detaljer idag men också monterat det mesta i garderoben, t.o.m klädstången, sågat och slipat till ek-lister ( dessa är böjda) till toadörrens foder i över och underkant. Borrat hål för avloppsslang på toan och dragit ut slangen under bilen, använt massor av lim i genomföringen för att slippa få ev vatten i golvet vare sig det skulle komma inifrån eller utifrån. Gör en knorra på slangen som kommer att fungera som backventil för att slippa dålig lukt i bilen. Det finns jhu massor av små justeringar att göra hela tiden men jag tycker att det minskar. Det skall inte vara mycket kvar i själva bodelen efter detta veckoslut. Då återstår jobbet med hytten, montering matta o stolar, dess lackering förstås.
28 maj 2010
Härliga fredag - igen. Har just fått röding och färsk svensk potatis tillsammans med en lite Aalborg- (kanske var två….) och fantastiskt gott vitt vin. Kan bara konstatera att det finns dom som har det värre.
Har jobbat med att göra klart toa delen och dess installation av alla slangar och kopplingar. Allt på plats. Saknar en slang till färskvattentanken plus en förminskning från 12 till 10 mm slang. Allt kopplat så det vore skoj att prova dess funktion. Har att vänta på Henriksens husvagns-center och leveransen till dem som tyvärr sker först på torsdag,
Ett stort aber och tidsspillan är att jag den 2 juni skall operera öga nummer två och det medför en försening. Har bara nästa vecka på mig för sedan skall bilen på lackering med allt vad det innebär. Har valt en gammal färg som fanns på Volvo Amazon och PV på hedenhös tid. Färgen heter 67 och är blågrå. En passande och neutral färg till denna kärra även om det skulle varit roligt med andra färger, Bilen är ju trots allt ganska gammal och man måste kanske behärska sig lite. En av ljuspunkterna med denna lackering är att den är gratis………… Nåja, förser lackeraren med en del objekt varje dag så det är kanske därför. Man tackar ju inte nej till ett sådant erbjudande fast gentligen skulle jag vilja ha gjort även detta själv.
Toan börjar närma sig klar och det som återstår skall jag försöka fixas under helgen. Bl.a skall duschdelen monteras samt skruva fast en skena i taket till duschdraperiet. Har även monterat sidoljusen i bakre övre hörnen och imorgon funderar jag på att montera HBK loggan och medlemsnummer. Vill ha detta på från första början. Vill ju framhålla sin favoritklubb.
Det kommer att vara ett ganska gott om utrymme undet tvättstället för rengöringsgrejer eller vad man nu kommer att förvara där.
Skall också måla hela skåpet , om nu inte min bättre hälft vill gora det. Hon är mera noggrann dessutom.
Återkommer:mcride::mcride::music-icon:
Trevlig helg till alla
Hälsningar Bror

Bilagor

• 27  maj 2010 002   A.jpg
    27 maj 2010 002 A.jpg
    478,4 KB · Visningar: 23
  • 27  maj 2010 003   B.jpg
    27 maj 2010 003 B.jpg
    456 KB · Visningar: 23
Toppen