• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025
Sv: Fortsatt renovering

Hej, Bror!

Har följt Ditt fantastiskt duktiga och tålamodskrävande arbete med stor spänning och tillfredsställelse ända från början.
Berättade om detta senast i går kväll för Johan Isaksson, Caravan & fordonsservice, då jag hämtade husbilen efter den årliga täthetskontrollen har gjort åt oss.
Så norrlänning jag är glömmer jag naturligtvis att ge berömmet till Dig direkt.
Ber såå mycket om ursäkt för detta!
Tack, Bror för att Du även viker tid för att låta oss andra HBK:are följa Ditt gigantiska jobb!
Varma sommarhälsningar från ett nu 21 gradigt Haparanda, klockan tio på kvällen! Dessutom är det Urbandagen då det enligt folksed borde vara kallt och ruggigt!
Kjell

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Kjell,
tack för detta. Alltid roligt och stimulerande med glada tillrop.
Härligt att ni har det varmt o gott i Norrbotten. Som du kanske läst så har jag ju min metropol i Murjek några mil från Jokkmokk och det lär vara lika bra väder där.
Skulle egentligen vara där denna vecka men då det närmar sig slutet på mitt bygge-nåväl så klar så att jag kan besikta och använda den till midsommer. Det lär säkert återstå en del smått o gott men det får jag fixa efter hand. Bilen skall vara helt användbar med allt vad det innebär.
Ha det gott i Norrbotten...längtar dit
Hälsnin gar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

18 maj 2010
Idag skulle tvättstället göras helt klart och det blev det förutom vaxning och fastlimning av själva tvättskålen som jag vill göra efter det att allt är kopplat vad gäller vattenslangar och avloppsslang.
Skulle ju också göra en pappersmall till golvmattan i hytten idag, men hade inte tillräckligt med täckpapp som jag skulle använt, så det blir att köpa en ny rulle. Detta är inte bra då min bättre hälft kan komma på att något skall målas och till sådant finns inte tid just nu. Men som flickan sa det skola komma tider….
Morgondagens jobb blir nu att tillverka någon sorts skåp under tvättstället. Hade velat lite om att använda aluminiumplåt med överger detta för trä, dock inte ekplywood. Funderar på mdf om det finns i 4 mm annars plywood eller masonite.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Ha det så gott
Hälsningar Bror

Bilagor

• 18  maj 2010 003  A.jpg
    18 maj 2010 003 A.jpg
    669,2 KB · Visningar: 24
Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Kan nog inte göras snyggare! Toppen! Ett sånt vill jag ha också. Riktig kran också. Gratulerar till en lyckad design!

Alve:mcride:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

19-20 maj 2010
Nu är det ren sommarvärme ute och lusten att sitta i solen istället för jobba tar nära nog överhand. Känns härligt med sol efter en lång snörik och kall vinter.
Har räknat lite på höjden av tvättstället. Har en ganska kort bättre hälft, så det blev hon som satte ribban.
Sågade till behövliga lister till skåpet och limmade hop detta igår. I dag torsdag var jag och köpte masonite till nämnda skåp och började såga till detta. Tre delar består detta av och där blir det lite jobb med vinklar för att passa både tvättstället golv och vägg. Dessutom har jag tänkt mig att ha någon form av duschuttag mot bakre husbilsväggen. Har tänkt mig en liknande anslutning som jag monterat för utvändigt bruk. Borde fungera med ett liknande uttag invändigt. På så sätt kan man använda samma löstagbara duschslang både ut och invändigt.

Fick också under eftermiddagen idag ett mycket trevligt besök an Lasse613 från Orsa för att hämta en "köksbänk" - tror att den hamnar i hans Chevan tills vidare. Snackade också om gamla bilar. båtar gamla hemtrakter, Noras speciellt goda glass mm. Man hinner prata om mycket när man har gemensamma intressen.
Hoppas Lasse, att resan hem till Orsa gick bra och tack för ditt besök.
Hälsningar Bror

Bilagor

• 19 - 20  maj 2010 011  B.jpg
    19 - 20 maj 2010 011 B.jpg
    501,7 KB · Visningar: 21
  • 19 - 20  maj 2010 009  A.jpg
    19 - 20 maj 2010 009 A.jpg
    489,7 KB · Visningar: 19

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Hej Bror!

Tvättställ kan inte bli för lågt placerat. Högt placerat ställ ger rinn efter armarna till armbågarna ner på golvet vid en avblaskning av ansiktet. Dusch utanför bilen tror jag inte att du kommer att använda. Ge mig ett exempel på det behovet.

Glöm i så fall inte badbrallor på!

Ha nu en trevlig helg trots att forumet stänger. Föreslår att du snickrar litegrann.

Alve:)

F

F.d. 5106

Guest

Hej Bror!

Dusch utanför bilen tror jag inte att du kommer att använda. Ge mig ett exempel på det behovet.

Ha nu en trevlig helg trots att forumet stänger. Föreslår att du snickrar litegrann.

Ex; när en flaska myggolja tappar den lilla droppkorken och allt kommer i håret :D

Fiskehelg016.jpg

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Bror!

Tvättställ kan inte bli för lågt placerat. Högt placerat ställ ger rinn efter armarna till armbågarna ner på golvet vid en avblaskning av ansiktet. Dusch utanför bilen tror jag inte att du kommer att använda. Ge mig ett exempel på det behovet.

Hej Alve,
Badbrallor????????? vid mina år !!!!!!!!
Ha en trevlig helg för själv skall jag jobba precis som du föreslår
Hälsningar Bror

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Juan, det er ikke bare barnen som trenger å skylles for sand ved stranden.
Eller har du et utvidet aldersområde for begrepet barn?
Bruker selv uteduschen ofte når vi står ved stranden, ok jeg kan være barnslig enkelte ganger (leker med boomeranger og drager:wink:;):D:D)

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

21-22 maj 2010

Fredagen var varm precis som idag och arbetslusten tryter. Vad har man gett sig in på att färdigställa. Barn o barnbarn i Grundsund är ute på sjön i segelbåten…….. borde varit där naturligtvis. Är INTE avundsjuk---- ja ja bara lite. Nåväl bara att jobba då.
Limmar och passar in tvättstället och det är ett fasligt spring mellan bil o garage för att såga-fila så det skall passa och se bra ut. Tror att det kommer att fungera som jag beräknat. Alve skrev ju att man inte skulle ha så högt tvättställ, så en klok man lyder en vis mans ord och sågar ner allt några centimeter och se det gillade även min bättre hälft. Det är lycka här i livet.
Lördag idag och jag tvingade ut min billackerare för att hämta min nyare, målade instrumentbräda. Har bytt färg till en grå nyans. Har egentligen lite svårt med brunt och musgrått men man får kompromissa och det blev nog ganska bra. Målat en del på brädan i mattsvart som bryter av lite. Har också monterat kabelhärvan på plats och strappat upp alla kablar så att det ser snyggt ut även om ingen ser det, men jag vet……….. Skall också få plats med en display till backvarnaren någonstans. Nåväl det är ju pingstafton så man tillåts sluta lite tidigare för äta lite gott och ta några bira ------gudförlåte.
Återkommer:music-icon::mcride::music-icon:...........
Trevligt helg till er alla
Hälsningar Bror

Bilagor

• 21-22 maj 2010 002   A.jpg
    21-22 maj 2010 002 A.jpg
    725,8 KB · Visningar: 38
  • 21-22 maj 2010 005   B.jpg
    21-22 maj 2010 005 B.jpg
    660,9 KB · Visningar: 34
  • 21-22 maj 2010 007   C.jpg
    21-22 maj 2010 007 C.jpg
    635 KB · Visningar: 35
  • 21-22 maj 2010 015.jpg
    21-22 maj 2010 015.jpg
    731,5 KB · Visningar: 34
  • 21-22 maj 2010 014.jpg
    21-22 maj 2010 014.jpg
    718,1 KB · Visningar: 39

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Tack EssoJ
i alla fall känns det som om man får lite nyare bil. Tycker att den bruna interiören är ganska tråkig och lite av lastbil. Ganska enkelt att byta färg om man bara är beredd på att jobba lite med demontering-montering. Hoppas detta mitt ekipage blir som jag föreställt mig. Man vet ju inte föränn det är klart. Hur man sedan upplever själva bilen och allt omkrng detta är ett oskrivet blad för oss och det skall verkligen bli spännande att se om vi klarar av detta med husbil och husbilsliv.
Trevlig kväll
Hälsningar Bror

Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

23 maj 2010
Söndag med regn o åska i luften. Tur att man kan jobba i garaget. Jobbar med tvättstället och dess bänk. Mycket spring mellan bil o garage för att göra justeringar på skåpet då bakväggen inte är rak. Mycket filande blev det. Passar nu bra och skall nu också grundmålas både på in och utsida för att motstå ev vatten vid t:ex duschning utan att suga till sig det. Har också fixat till en liten lucka till skåpet. Det blir inte så gott om svängutrymme för denna lucka så att den blev ganska smal.
Meningen var också att det skulle monteras instrumentpanel men det regnade så kraftigt att jag inte ville jobba där men öppna dörrar, utan detta får bli vid ett senare tillfälle. Kanske imorgon. Skall dessutom till ELFA imorgon för att köpa några microbrytare till skåpluckorna då det blir belysning i alla skåp. Matta till hytten skall också hämtas imorgon. Den skall klippas till exakt för att sedan lämnas för att sys runt hanter hål och uttag. Nu är det mycket och tiden blir alltmer knapp
Trevlig kväll
Hälsningar Bror

Bilagor

• 23  maj 2010 005   A.jpg
    23 maj 2010 005 A.jpg
    523,9 KB · Visningar: 10
  • 23  maj 2010 004   B.jpg
    23 maj 2010 004 B.jpg
    911,3 KB · Visningar: 8

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

24 maj 2010
Måndag och sol vad kan man mer begära. Jobbar med en massa småsaker typ garderobshyllor, luftspalt i garderoben, dragit fram lite kabel till div belysning. Naturligtvis jobbas det med toadelarna. Har limmat på en del förstärkningar för att säkert skruva fast den mot väggen. Kommer att hellimma fast denna pjäs mot både golv och vägg för att inte läcka vatten om man nu råkar spola lite för mycket när man duschar. Klurar fortfarande lite på duschuttaget på toan. Tror att jag plundrar ett utvändigt duschuttag och använder detta i duschen. Fördelen med detta är att man kan nyttja samma slang ut och invändigt. Monterat ett par avtappningskranar nära pump o panna, vet inte om det var nödvändigt men jag hade två kranar över. Borde ha monterat instrumentbrädan idag men började limma och fortsatte med annat snickerijobb.
Inga bra bilder idag men det kommer
Hälsningar Bror

F

F.d. 53078

Guest

¿Vad är det för träslag du använder det sista ser ut som furu men resten av inredningen ser rödare ut ?

Juan

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Juan,
använder ekplywood till det mesta men till luckan i toaskåpet är det masonite med list runt om i furu. Detta skall målas vitt och därav materalvalet.
Hälsningar Bror

Toppen