• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

7 maj 2010
Fredag, slut på veckan och en dag närmare besiktningen….
Det var ganska spännande idag att plocka bort alla tvingar och lösgöra dörren. Vet ju att det kan vara en rekyl i form av s.k. springback men tror att jag klarat detta bra. Rensågade och hyvlade/slipade runt kanterna för att sedan dra ut i bilen och att se hur det blev. Jag är nöjd i alla fall. Finns någon liten justering att göra men kom på att jag kan tillverka en profil i ek och montera på dörrens insida. Det skulle förstärka och förhindra att dörren ”rätar” ut sig och samtidigt skulle det gå att montera en spegel och handdukshängare på dessa förstärkningar. Gäller bara att göra dessa så att det inte ser klumpigt ut. Skall fundera på detta och kanske åtgärda i helgen. Fortsatte sedan också med det blivande toaskåpet. Sågade ur luckor och tillverkade ett ramverk med hjälp av tunna träribbor. Kommer att skruva fast detta skåp i takreglarna så det bör hålla för mer än en rakhyvel, rakskum och tandborstar, vad som mera skall in där är upp till min bästa hälft.
Detta med egentillverkat tvättställ gick åt skogen och kommer att göra ett i ekplywood. Min vaacumbagning fungerade inte fullt ut vid gjutningen av tvättstället så det blev ett antal luiftblåsor som jag inte kan acceptera. Flera dagars jobb åt skogen. Irriterande dessutom då jag gjort en massa i glas o kolfiber men det kräver en bättre vaacumpump. Så nu vet jag…………
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:......
Trevlig helg
Hälsningar Bror

Bilagor

• 7  maj 2010 005  C.jpg
    7 maj 2010 005 C.jpg
    527,1 KB · Visningar: 21
  • 7  maj 2010 004  B.jpg
    7 maj 2010 004 B.jpg
    473,4 KB · Visningar: 22
  • 7  maj 2010 008.jpg
    7 maj 2010 008.jpg
    502,2 KB · Visningar: 18
  • 7  maj 2010 001  A.jpg
    7 maj 2010 001 A.jpg
    512,5 KB · Visningar: 20

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

8 maj 2010
Lördag och inte så arbetssugen efter en ganska sen födelsedagsmiddag i går, men har inte tid att slappa på hemmaplan. På med overallen och ut efter toadörren som har varit fasttejpad i dörrhålen för att jobba vidare med den. Eftersom den är välvd och min bättre hälft önskar en spegel på toan så blev det att fundera ut en bra lösning på detta. Kom också på att en handukshållare skulle vara bra att hänga fuktiga handdukar på så jag sågade till några ”tvärstag” ur en ekplanka. Dessa tvärstag blir ju också en bra hjälp att bibehålla dörrens välvning. Ek är ju ganska tungt så det blev att såga bort så mycket som möjligt, skall kolla lite imorgon om jag kan borra ett antal stora hål i eken. Vete katten hur det går med vikten totalt men den dagen den sorgen. Får väl kasta ut allt överflödigt i så fall. Jobbade också med toaskåpet vars utsida nu är klar förutom att det skall skruvas fast gångjärn till skåpets luckor. Överfört till söndagens jobb.
Åtgerkommer:music-icon::music-icon::music-icon:................
Hälsningar Bror

Bilagor

• 8  maj 2010 010  B.jpg
    8 maj 2010 010 B.jpg
    790,8 KB · Visningar: 14
  • 8  maj 2010 012  C.jpg
    8 maj 2010 012 C.jpg
    579,1 KB · Visningar: 15
  • 8  maj 2010 009  A.jpg
    8 maj 2010 009 A.jpg
    530,3 KB · Visningar: 14

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Det finns "spegelglas" i plastmaterial, och om du sätter det på insidan av dörren, så ser man smal ut när man tittar i den :)
Calle

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Calle,
hade ni det bra på sjön--mycket mat o dryck blir det gärna.
Var kan man hitta spegelglas av plastmaterial? Måste väga mindre än en riktig spegel också
Ha det gott
Hälsningar Bror

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Hej Bror!

Företaget jag jobbar på säljer okrossbara speglar i plast,
standardmått 610x470 mm men de går också att måttbeställa om det är så att du behöver någon annan storlek.
Skicka ett mejl om du är intr, så kan vi nog lösa detta. //Tommy

F

F.d. 53078

Guest

Väntar med spänning på nästa bilder då jag skall böja material själv.
kan vara bra att lära sig av andras erfarenheter och misstag.
Någon sade att en expert är en person som redan gjort alla tänkbara misstag.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Härliga söndag. Sovit ut och fått en god frukost så var det dags igen för ”snickerboa”. Bort med alla tvingar för att kolla hur gårdagens linmning av grejerna på dörrens insida. Ser bra ut. Dörren blev inte heller så tung som jag befarat. Gäller bara att få till en spegel, även här gäller det att hitta en lätt sådan. Kanske som Calle Bonath föreslog-en av plastmaterial var man nu finner en sådan.
Läste just ett forumsvar från Tommy- 59 som verkligen har kontakter. Tack för det och våra fantastiska medlemmar.
Efter detta så var det dags att ta itu med toaskåpet och få det klart för montering. Kom på att jag inte behöver ha någon inv. vägg utan husbilens vägg får duga. Däremot en skiljevägg mot expansionskärlet och en botten på skåpet. Sitter på plats nu. Kommer att skruva fast skåpet i takets reglar så detta borde fungera. Morgondagens möda.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Bilagor

• 9  maj 2010 004  D.jpg
    9 maj 2010 004 D.jpg
    460,9 KB · Visningar: 21
  • 9  maj 2010 003  C.jpg
    9 maj 2010 003 C.jpg
    692,9 KB · Visningar: 20
  • 9  maj 2010 002  B.jpg
    9 maj 2010 002 B.jpg
    430,2 KB · Visningar: 21
  • 9  maj 2010 001  A.jpg
    9 maj 2010 001 A.jpg
    508,9 KB · Visningar: 24

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Bror!

Företaget jag jobbar på säljer okrossbara speglar i plast,
standardmått 610x470 mm men de går också att måttbeställa om det är så att du behöver någon annan storlek.
Skicka ett mejl om du är intr, så kan vi nog lösa detta. //Tommy

Hej Tommy,
tack, hade egentligen ingen aning om att sådana speglar existerade. Återkommer i morgon med mått via email
Hälsningar Bror

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Tommy-59
Om ni har en försäljningsorganisation på ert företag så kanske det vore lämpligt att tipsa dem om att annonsera via vårt företagsforum. Det är nog måna som vill spara något kilo av lastvikten och ändå kunna se "bra ut". Det kan ske kan gå att "fixa" några speglar till några få men om det blir många som kontaktar dig direkt så är det kanske inte så enkelt för dig att vara mellanhand.
En fundering från min sida som också har funderat på spegel i okrossbart material.

EssoJ

F

F.d. 2577

Guest

Hej på er, kan ni inte skriva var man kan få tag på en "smalspegel", den skulle verkligen behövas.
Leffe

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

10 maj 2010
Knegar vidare med toaskåpet. Monterat på gångjärnen och luckorna men har slut på eklister så det blir inga ramar runt luckorna föränn jag varit iväg och köpt dessa. Provat skåpet i bilen och kan bli bra men jag vill ha något under själva skåpet så jag jobbar på något vinklat litet förvaringsutrymme, ser inte så lådaktigt ut då heller. På så sätt blir det inga vassa kanter att slå huvudet i när man tvättar sig, och förvaring blir det aldrig för mycket av enligt min bättre hälft. Hon har dessutom säkert helt rätt.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:...............
Hälsningar Bror

Bilagor

• 10  maj 2010 003  A.jpg
    10 maj 2010 003 A.jpg
    509,3 KB · Visningar: 19

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Besvärligt att veta hur toaskåpets underdel bör se ut och hur djup och vilken vinkel den bör ha. Provat med lite olika mått och vinklar men tror att det som jag nu valt kan passa. Har kutat som en skottspole mellan garage och husbilen för att övertyga mig själv. Annars får jag väl göra om det även om inte det är särskilt enkelt. Skall bara skruva upp skåpet och inte använda lim. Har stående panel på själva skåpet men lurar på att bryta av med liggande ådring. Tvättstället görs ju av ekplywood med sin ådring åt samma håll –faktiskt samma typ av plywood. Kanske bryter av lite och gör att skåpet ser lite lägre ut. Tyckte att skåpet såg väl högt ut med stående ådring. Skall såga till en ny imorgon och se hur det blir..
Har också monterat magnetlås på luckorna. Dessa är s.k. 4 kg’s men skall nog försöka hitta kraftigare magneter. Är ju inte bra om dessa öppnar sig i någon kurva med allt vd det kan innebära.
Onsdag idag och mycket på jobbet. Fortsatte iaf med detta tidsödande skåp och mitt velande hit o dit. Valde att använda stående ådring på underdelen och sågade till en passande bit. Skall ju ha förvaringsfack i underdelen så då skulle de tas upp hål och hur skulle då dessa se ut. Lät detta bero en stund och började med de eklister som skall utgöra inramning av luckorna. En massa gering där vinkeln inte alltid stämmer men till slut…..
Torsdag och mera jobb. Först till vårt nyöppnade K-Rauta i Kallhäll för att se på div saker som skulle kunna passa i husbilen. Hittade lite av varje och bl.a handtag til toaskåpets dörrar som min bättre hälft och t.o.m jag tyckte skulle passa. Hem och körde vidare med skåpet. Limmat ramarna runt luckorna tagit upp hål i underdelen och nu lämnat att torka över natten.
Nu är det dags för god mat och lite vin.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:................
Trevlig helg till er alla var ni än är och vad ni än gör.
Hälsningar Bror

Bilagor

• 11-13  maj 2010 002   A.jpg
    11-13 maj 2010 002 A.jpg
    714,1 KB · Visningar: 14
  • 11-13  maj 2010 006   B.jpg
    11-13 maj 2010 006 B.jpg
    576,7 KB · Visningar: 16
  • 11-13  maj 2010 009   C.jpg
    11-13 maj 2010 009 C.jpg
    546,1 KB · Visningar: 14

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

14-16 maj 2010
Hoppades få klart på toaskåpet under helgen. Helt färdigt blev det igår – lördag och monterat idag. Var till färgaffären och köpte lite färg till skåpet då det annars bli klurigt att måla efter monteringen. Passade också på att besöka den lokala matthandlaren för att kolla lite på matta till hyttgolvet. Utbudet av mattor av alla typer och kvaliteter gör det lite svårt att välja. Tog några prover och skall fundera. Besökte också Hjertmans i Bromma för att köpa insats till tvättstället som nu är på tur. Hittade en rostfri insats till bra pris.
Köpte också ett batteri men skall nog inhandla ytterligare ett för att få 140 ampere. Ett batteri under varje stol.
Började med mätning och en mall till tvättstället och sågade till detta i ekplywood. Sågade och fräste också till lister som skall hålla en stående eklist runt om för att inte få vatten utefter väggen. Kom en bit på väg och allt är lämnat till att torka tills imorgon.
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Bilagor

• 14-16  maj 2010 023    A.jpg
    14-16 maj 2010 023 A.jpg
    647,1 KB · Visningar: 24
  • 14-16  maj 2010 026  B.jpg
    14-16 maj 2010 026 B.jpg
    697,2 KB · Visningar: 21
  • 14-16  maj 2010 029  C.jpg
    14-16 maj 2010 029 C.jpg
    564,4 KB · Visningar: 21
  • 14-16  maj 2010  031  D.jpg
    14-16 maj 2010 031 D.jpg
    485,4 KB · Visningar: 23
F

F.d. 53078

Guest

Matta kan du köpa bra och billig i en båttillbehörsäffär dom har matta som tål att bli våt utan att lukta mögel den är ganska tjock vilket ljudisolerar bra.

Juan

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Juan, det var ett bra tips. Skall kolla i veckan hos ett par båttillbehörsfirmor.
Tack
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

17 maj 2010
Strävar vidare på med tvättstället. Passar nu som handen i hansken. Eklisterna runt om är klara dock inte monterat den vänstra listen ännu pga brist på tvingar….? Skall montera dessa lister i morgon och slipa av hela ytan samt runda av kanterna då dessa just nu är jättevassa och det är inte trevligt.
Har sågat till lister/förstärkning till skåpet under tvättstället. Vet inte riktigt hur det blir så jag får prova mig fram. Skulle kunna tänka mig aluminiumplåt som målas. Okänsligt för vatten men kanske inte så snyggt. Vill i alla fall inte ha ekplywood där utan vill ha det vitt.
Mätt och funderat på matta till hyttgolvet. Skall göra en pappersmall. Vill också ha upp mattan så långt som möjligt på torpeden nu när ändå instrumentbrädan är borta så är det bättre åtkomlighet
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Bilagor

• 17  maj 2010 001.jpg
    17 maj 2010 001.jpg
    579,4 KB · Visningar: 10
F

F.d. 5106

Guest

Ja du Bror , nu har jag efter flera ÅR hittat din byggtråd :D Blev efter telefonsamtalet i gårkväll lite konfunderad ang din husbil, trodde att det var något som du gjort för länge sedan :eek: Så i morse började jag söka lite, och hittade tillslut hit ! (Det är så många olika kategorier här i forumet) Men nu har jag bläddrat igenom ALLA 55 sidor, började någongång vid 06.00 ?? och nu efter fyra koppar kaffe och tre cigg + ett plåster på scroll-fingret ;) har jag förstått vad du fortfarande håller på med :D Det ända jag kan säga just nu är "Helt otroligt" Nu förstår du kanske varför jag aldrig har skrivit några inlägg här.

Ska bli fantastiskt kul på torsdag att se den "Live"

Höres !

// Lasse.

Toppen