• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!

Våra bilar måste vara släkt på något sätt. Likadana inälvor. Jag hittade också flera tåtar med spänning på. Kollade upp om spänningen fanns före eller efter tändningen och märkte upp, satte krympslang på nosen. Därefter får de bo i ormboet.

Hittade du förresten någon bild på dina klaffar på sittplatserna?

Ha de!
Alve:)

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Öhhh....Bror....är det bilen på bilden som ska vara klar till midsommar?????:wub::wub:....ja, jag säger bara det, du är otroligt duktig, har följt dig med ditt bygge, och jag tror säkert du får ordning på den!
Hälsar Annette

Tack Annette,
tidsoptimist...........kanske
Trevlig dag
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Bror!

Våra bilar måste vara släkt på något sätt. Likadana inälvor. Jag hittade också flera tåtar med spänning på. Kollade upp om spänningen fanns före eller efter tändningen och märkte upp, satte krympslang på nosen. Därefter får de bo i ormboet.

Ha de!

Hej Alve,
tror att alla gamla bilar har avklippta kablar överallt. Det är bara att gå fram med tången och nypa av de som inte har någon funktion. Har numera en koppliongschema så det skall nog fixa sig.
Bilder på klaffarna skall jag ta idag för det har jag glömt bort. Sorry.
Trevlig dag
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

26 april 2010
Tvättstället sitter fortfarande kvar i pluggen och skall så få göra en tid till. Har ju en del annat att pyssla med så på’t igen.
Stod och lutade mig på diskbänken i bilen och funderade på livet och på om jag skulle fixa lite fika i bilen. Vad får jag se då…. Fukt i köksfönstrets nederkant. Kollar och det finns fukt där. Ut efter spolslangen och sprutar vatten på och runt rutan. Kollar igen och hittar en droppe i rutramens övre sida.
Nu är det katastof, nära nog.
Bort med fönstret och det var inte så enkelt för det satt ordentligt fast med butyl men lossade till slut. Hittade ingen riktig orsak till droppen men gjorde rent och pumpade ut mera butyl och återmonterade fönstret. Synade av väggen, före monteringen, ut och invändigt för att se om det fanns ojämnhet men inte. Får hoppas på att det är tätt nu i alla fall. Puh plus att det var ordentligt kladdigt och smutsigt.
Började så småningom sedan med att göra ryggstödet till främre dinetten. Den gamla var tung och gjord av tjock plywood. Nu blir den av tunna reglar med 4 mm plywood på båda sidor med 15 mm distansmaterial mellan – cellskiva från Erlandssons Brygga. Limmar med polyuretanlim. Borde väga betydligt mindre än orginalet.
Inga bilder idag
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Bror!

Ha de!

Hej igen Alve,
tog ett par bilder på mina klaffar och dessa ser ut som de gjorde i orginal.
Ha det gott
hälsningar Bror

Bilagor

• 26 april  2010 001.jpg
    26 april 2010 001.jpg
    552,8 KB · Visningar: 11
  • 26 april  2010 002.jpg
    26 april 2010 002.jpg
    514,2 KB · Visningar: 12

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej Bror,
det är nästan skrattretande när jag jämför min nyligen genomförda tvådagarsinstallation av ett nytt 12 v - uttag med ditt ormbo bakom instrumentbrädan. Alltså, jag har sagt det tidigare, jag skulle ha givit upp för länge sedan. Fantastiskt att du bara klarar av att få ordning på alla dessa trådar under den instrumentbrädan. Jag blir lätt stressad av att bara se på bilden.
V-backen :wink:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej V-backen,
det ser mycket värre ut än det är, Vid återmonteringen så sätter man upp alla kablar och kontakter mm på själva brädan och i varje ända finns snabbkopplade kontakter. Bara att plugga in och hoppas att man anslutit rätt. Därav min efterlysning av kopplingschema som det visade sig att jag redan hade, bara lagt den på ett sådant ställe så man skulle komma ihåg var plus att det är bra att minnas att man redan köpt boken för ett år sedan....
SÅNT är stressande.
Trevlig kväll
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hoppar omkring som en kråka och jobbar med lite allt möjligt nu känns det som. Började jobba lite med bakre ”kofångare” som är en aluminiumplåt som jag tagit hål i för baklysen – ledlampor – och backvarnare. Denna plåt kommer att få ordenliga förstärkningar inv. för att stå emot en ev törn. Kommer inte att klara en hårdare puff men å andra sidan så gör inte de moderna plastfångarna det heller och där av backsensorer. Använder en sats från Netonnet som kostar 599 kr och som har en liten display som är lätta att hitta en plats för på instrumentbrädan
Dagen har ägnats åt ett försöka göra en dörr till toan och det skall jag nog klara trots att den är välvd. Blir kanske en liten utmaning med inpassning etc men finns det tid så finns det hopp. Själva ramdelen till dörren är limmad och klar för plywood efter det att limmet torkat. Försökte tidigare att basa trät för att få rätt böjning på delen men jag var för dålig på att beräkna den s.k. spring back som detta medförde. Har med bandsågens hjälp sågat ut motsvarande i björk som är hård och ganska styv. Tror att detta fungerar för med limning av plywood på båda sidor så borde detta kunna hålla formen.
Kommer nu att ta time out från imorgon för en tripp till metropolen Murjek över helgen, Kan fortfarande gå att åka skoter enligt utsago från byn. I alla fall tidigt på morgonen då det lär vara skare. Vi får väl se. Kan ju annars bara slappa.....visst ja - skotern skall ju servas också.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Tillönskar alla en trevlig 1:a maj helg med allt var det kan innebära.
Hälsningar Bror

Bilagor

• 28 april  2010 001  A.jpg
    28 april 2010 001 A.jpg
    1,3 MB · Visningar: 26
  • 28 april  2010 004  B.jpg
    28 april 2010 004 B.jpg
    615 KB · Visningar: 24

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Jag har legat lite efter i läsningen av din renovering. Hittade ormoboet med alla kablar. Men du har ju ingen ratt!!!......då kan man ju inte köra... eller?:twitcy:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Esbjörn,
vafalls ingen ratt!!!!!
Funderar på automatstyrning via tanken/hjärnan men är tveksam till om den räcker till!!!!
Kom just från metropolen Murjek i norrbotten via Arlanda så imorgon är det dags igen.
Ha det gott
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

3 – 4 maj 2010
Efter en härlig avkoppling i Murjek över helgen -med snö mm på sista april men så skall det kanske vara – så var det tillbaka tillverkligheten igen i garaget o husbilen.
Måndagen fortsatte med dörramen till toan. Mätt och hyvlat ramen tills den passade i dörrhålen på toan. Måste göra någon sorts jigg som bevarar stommens krökning under limningen av plywooden och det tog nästan hela dagen men hann dessutom börja plocka bort utvändiga prylar för att så småningom börja slipa hytten för lack.
Tisdag och har varit till Henriksens Husvagnar här i Järfälla för att beställa lita mera prylar som lås till toa mm och jag hoppas att jag handlat klart nu. Naturligtvis är det inte så för det går åt massor av småpryttlar hela tiden. Måste till Bro och köpa mera plywood och några eklister också……
Jobbat med och försökt att få fart på gasoldelen på pannan men det vill inte lyckas. Det bara brummar till lite och inget mer så jag får nog ta hjälp av någon mera kunnig på det problemet. Verkar ju gå att klara sig utan gasolen nu om man bara kan komma åt 230 volt, så får det bli om det blir ont om tid.
Beställt och bokat tid för kontrollbesiktning till den 24 juni i hopp om att bilen skall vara användbar för en liten premiärtur i midsommarhelgen. Spännande detta och samtidigt en morot.
Hälsningar Bror

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej igen Bror, jag kanske är "ute och cyklar" men är det inte triangelreflexer på dina baklycktor ? Det får man väl bara ha på släpvagnar och husvagnar.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Jajamen dessa är fel och därför bara tejpade på plats. Firman i Tyskland som sålde dessa skickade fel typ och jag hoppas på att det kommer rätt sort. Dom hade i alla fall rätt sort hemma enligt mail i förra veckan
Roligt med uppmärksamma forumsmedlemmar. Trodde inte att någon skulle tänka på det.
Trevlig kväll
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

5-6 maj 2010
Herre min skapare vilket jobb det är att göra en välvd toadörr. Till o med tillverka en stabil jigg. Med facit i handen så hade jag garanterat gjort dörren rak. Sent skall syndaren vara…………..Nåväl limmade dörrens utsida i en jigg igår och som torkat under natten. Tog loss den ur jíggen för att kolla om den skulle passa. Det gör den so far. In i garaget igen ock monterade tillbaka dörrdelen i jiggen och sågade till den inv skivan som skulle på plats idag. Fixade distansmaterial av 10 mm frigolit-som jag egentligen inte gillar pga att den håller fukt och det kan det ju bli vid duschning men avser inte att spola vatten direkt på dörren så därför fick det bli frigolit.
Så var då allt på plats och limmat för att nu få vara ifred till imorgon då det skall bli skoj att se hur den passar efter en massa hyvlande och filande. Många tvingar är det men dessa behövs då plywooden spjärnar emot ganska mycket.
Började sedan med att försöka få till ett skåp på toan för förvaring av nödvändiga saker o ting. Får ju inte bli för djup så att man slår huvudet i när man tvättar sig men det skall fixa sig
Hälsningar Bror

Bilagor

• 4-6 maj 2010 001  A.jpg
    4-6 maj 2010 001 A.jpg
    437,9 KB · Visningar: 15
  • 4-6 maj 2010 002  B.jpg
    4-6 maj 2010 002 B.jpg
    479,5 KB · Visningar: 14
  • 4-6 maj 2010 003  C.jpg
    4-6 maj 2010 003 C.jpg
    587,2 KB · Visningar: 16
  • 4-6 maj 2010 006  D.jpg
    4-6 maj 2010 006 D.jpg
    1,3 MB · Visningar: 14
F

F.d. 2577

Guest

Hej Bror, var ute ock försökte köpa några tvingar idag. Det var slut på alla byggvaruhus! Kan du förklara detta?
Leffe

PS dörren blir jättefin, som det mesta du visat hittills.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Bror, var ute ock försökte köpa några tvingar idag. Det var slut på alla byggvaruhus! Kan du förklara detta?
Leffe

PS dörren blir jättefin, som det mesta du visat hittills.

Tack o tack,
å du... jag är snart klar och kanske tvingar på dig mina tvingar.
Trevlig kväll
Hälsningar Bror

Toppen