• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

Kallax

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror.
De måste kännas skönt att vara nära premiärturen snart på ditt enorma bygge vi är nog många som väntar med spänning på att kanske få se lite bilder på premiären.
Kanske man får se dej nångång med bilen när du åker till ditt "paradis" Murjek.
Vi fick ett bakslag på våren,det snöade lite på lördag men nu är de riktigt fint.
Hälsningar från ett soligt Kallax.

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Hej Lasse,
tack för värmade ord, vilket kan behövas just nu för det är bara 1 plusgrad ute.
Läste på detta eminenta forum att ni har haft en härlig träff i Skåne och förstår om ni är lite slut efter allt dansande. Själv skulle jag inte ens orka en kvart - förresten jag kan ju inte ens dansa.
Husbilen ja... hoppas göra en liten premiärtur till midsommar och som det ser ut nu så borde det inte vara omöjligt. men saker dyker upp hela tiden som tar tid. Skall ju lackera minst hytten också och tiden går
Ha det gott och kör försiktigt förstod att ni inte kör hem till Bernshammar idag.
Krama Emma
Hälsningar Bror

Hej Bror, tänk om ni kan komma på vår träff i Skinnskatteberg, det skulle vara riktigt roligt!
Idag skiner solen och livet känns toppen!

Hoppas ni får en riktigt fin/givande dag.:)

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Alf,
känns ganska bra att tokbygget fortsätter så långsamt men än återstår det en massa jobb för att få bilen körbar. Det är ju inte så lång till midsommar och då vill vi åka med bilen. Kan i princip bo i bilen nu men bör ju ha vatten på toan och varmvatten mm.
Kommer att åka till metropolen Murjek med stölleprovet framledes så på något sätt hoppas jag vi ses.
Talade igår med min svåger i Murjek och det är tydligen gott om snö fortfarande och skoterkörbart. Kommer att vara där under 1:a maj.
ha det så gott
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Bror, tänk om ni kan komma på vår träff i Skinnskatteberg, det skulle vara riktigt roligt!
Idag skiner solen och livet känns toppen!

Hoppas ni får en riktigt fin/givande dag.:)

Hej Lasse,
finns det liv så finns det hopp som du vet. Kanske tar en tur med SAAB:en eller om vädret är gott en flygtur en bit över era huvuden. Man vet aldrig så noga.
Ävenså här är det fint väder men kalla nätter.
Ha det gott o krama Emma
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

20-21 april 2010
Måndag och tisdag kom att ägnas åt kontroller, inkoppling av varmvatten till pannan, montering backventil vid vattentanken det är ett evigt kollande av alla kopplingar och anslutningar. Till detta jobbar jag också med pluggen till tvättstället som nu börjar bli klar. Massor med vattenslipning och småspackling för att den skall bli slät o fin. Kommer att lackeras så om jag missar något så kan det fixas före lackeringen. Har köpt vit polyuretanfärg som är två-komponent och hållbar. Har målat golvet på toan med samma typ av färg.
Har också lajat lite med solcellen men inser att jag inte begriper ett dugg om detta men får försöka att läsa mig till kunskapen här på forumet. Kopplat kablar till solcellen och provat fötterna till solcellen. Kan nog fungera.
Alla sittbänkar är nu på plats tillsammans med säkerhetsbältena i bakre dinettens sittbänk. Har gjort förstärkningar under bilen för dessa men är skeptisk till säkerheten med dessa, Om något händer så är det stora krafter i omlopp så det är bara att hoppas att man inte hamnar i någon sådan situation.
Det är förresten inte bara bältenas infästning som man kan ha synpunkter på. Hela bodelens uppbyggnad på såväl min bil som många andras bilar. Det är ju egentligen lika sårbart som ett spjälstaket. Har sett bilder på några husbilar som havererat och det är ingen rolig syn, så man får nog göra sitt absolut bästa för att undvika ”det som egentligen aldrig händer mig”.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:...............
Hälsningar Bror

Bilagor

• 20-21  april  2010 001.jpg
    20-21 april 2010 001.jpg
    531 KB · Visningar: 15

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

22-24 april 2010
Fortsätter småmecka lite här o där. Inte planlöst men vart efter jag kommer på något som behöver en extra kontroll. Förberett för glasfibergjutning som skall ske i helgen. Måste till Erlandssons Brygga och köpa vit gelcoat för den jag hade på hyllan är blå. Vaxat pluggen två gånger med vanligt bilvax och skall efter detta – kan bli ett varv till imorgon – så skall släppmedel på för att det skall gå att skilja delen från formen. Kan vara ett elände trots noggrann vaxning-släppmedel. Jobbar också lite med instrumentbrädan som skall bytas då den som nu sitter där ser för j-vlig ut. Tror att tidigare ägaren haft en hund som rivit sönder brädan på höger sida. Vill också byta färg på den nyare brädan och den kommer nu att bli grå/svart åt det ljusare hållet. Talade med billackeraren om detta idag och det skall inte vara några problem att måla om man bara har lite mjukgörare i färgen.
Lördag idag och strålande sol. Har varit till Bauhaus och Erlandssons Brygga och provianterat en del. Målat gelcoat på pluggen och hade hoppats att kunna gjuta glasfiber men tyvärr så torkar gelcoat tydligen långsamt så det får bli i morgon. Sinkas lite men det fanns inget val. Gjort allt klart för gjutningen och vaacumbaggningen så det är bara att dra igång när man vaknar och fått morgonkaffe.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:............
Tillönskar alla en trevlig helg, och ni i Karmansbo dansa för kung o fosterland
Hälsningar Bror

Bilagor

• 22-24  april  2010 002  A.jpg
    22-24 april 2010 002 A.jpg
    690,5 KB · Visningar: 21
  • 22-24  april  2010 003  B.jpg
    22-24 april 2010 003 B.jpg
    527,9 KB · Visningar: 20
  • 22-24  april  2010 004.jpg
    22-24 april 2010 004.jpg
    842,1 KB · Visningar: 19

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Har en liten fundering. Finns det något logisk sätt att vet hur mycket 1 kvadratmeter färdig glasfiberskiva väger. Tänker 1 kvadratmeter ex 2 lager av 300 g väv plus polyester. Sökt på nätet men intre hittat. Det måste finnas någon mättnadsgrad för glasfibern. Funderar på vad en sidovägg av glasfiber till husbilen skulle väga. Har du någon koll på vilken väv samt hur många lager som är lämplig för en husbilsvägg ca 4*2,4 m. Har några sprickor i husbilsplåten men det känns lite tungt att byta ut den.
Skickar en hälsning från ett blåsigt Kiruna.
Ha det

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Peter,
lider du av skalven i gruvan?
Skall väga tvättstället när det är klart. Jag använder 300 grams matta och till detta kommer så polyestern. vet inte vad det kan väga men tar reda på det. återkommer med vikt.
Trevlig helg i Norrbotten. Vi kommer den 29 april till metropolen Murjek för valborgfirande.
Hälsningar Bror

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Skalven är ganska otrevliga framför allt när man just håller på att somna och huset skakar. Man funderar på hur mycket koll LKAB har. Många man känner säger att LKAB vaknar först när ett hus ramlar ner i ett hål. Vi får hoppas att det inte sker. Skoterföret är bra uppe i fjällen men här nere är säsongen över. I Murjek är det nog badväder.
Ha det

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Peter, jag gilla optimister och tror att det är bra skoterföre i Murjek på valborg. Gillar inte att bada sådär. Vi får se. Annars får jag ta skotern på släp upp till Kvikkjokk om det kniper. Måste få en ordentlig skotertur innan det är dags att serva inför nästa vinter.
Känns lite otryggt med dessa skalv och vill inte att något hus faller ner i avgrunden.
Ha det gott
Hälsningar Bror

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Peter, jag gilla optimister och tror att det är bra skoterföre i Murjek på valborg. Gillar inte att bada sådär. Vi får se. Annars får jag ta skotern på släp upp till Kvikkjokk om det kniper. Måste få en ordentlig skotertur innan det är dags att serva inför nästa vinter.
Känns lite otryggt med dessa skalv och vill inte att något hus faller ner i avgrunden.
Ha det gott
Hälsningar Bror

Hej Bror
Vad brukar du göra för service? Jag brukar bara vrida av bränslekranen och ha i gång tills den stannar samt lyfta upp skotern så inte mattan tar i golvet, nästa vinter brukar jag starta och köra (ibland vart 3 år byte av växellådsolja) kör inte så mycke nu mera i vinter 180 km försäkringen 176 € / år så det blir dyra km :)
Hälsningar från Österbotten -0,5
Paffw

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Paffw,
den service som skall görs består i att tömma av allt bränsle --om det finns något kvar-- göra rent allt i maskinutrymmet byta växellådsolja, ta bort variatorremmen, smörja allt som går. Avlastar hela skotern så att både skidor och matta är fria och utan belastning. Står med batteriladdare - C-tec -på året om så batteriet är OK.
Har också hemsk försäkringspremie men har lyckats med att få avställa skotern när som helst så egentligen är den bara i trafik ca 3 mån och detta kostar knappt 2000 kr. Som sagt det blir dyra km men roligt är det
Hälsningar och trevlig kväll
Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

25 april 2010
Nu är det mycket. Bära möbler, montera tillbaka takbelysning mm efter besöket av hantverkare. Dessutom försöka gjuta glasfiber. Började med gjutningen idag – ett riktigt kladdigt jobb - och får se hur det blir imorgon då det har härdat färdigt. Plockade bort instrumentbrädan också, dels för att byta den men också för att göra det lite enklare att dra in batterikabeln och verkligen se till att den ligger fri och rätt klamrad. När denna var borttagen så hittade jag massor med gamla kablar som hängde i luften två av den med ström på!!!!, Kom också på att fläkten inte fungerade som den skulle så det är läge att kolla även på den. Problemet där är att jag inte har någon kopplingschema.
NÅGON SOM HAR EN KOPIA AV EN SÅDAN?? Peugeot J5 1985-1989
Bilden visar ormboet bakom instrumentbrädan
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Bilagor

• 25  april  2010 003  A.jpg
    25 april 2010 003 A.jpg
    765,8 KB · Visningar: 36
Senast ändrad:

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2025

Hej Bror

Har ingen repbok till dig men ville bara ge dig lite Glada tillrop under bygget.
Har följt ditt bygge och man blir glad varje gång det hänt något, alltid possitiva
tongångar och massor med arbete gjort.
Jättekul att följa ditt bygge, man blir lite sugen själv att hitta på något sånt här , men tiden finns inte nu.......
Att du sen hinner hjälpa andra med tips och idéer och skriva in på denna sidan varje gång det hänt något, bara det är ju fantastiskt.
Fortsatt lycka till med bygget, vem vet om vi har vägarna förbi så kanske vi tittar in och stör dig i arbetet en stund....
Ha det gott
mvh Claes
HusbilsBjörk

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Tack Claes,
behöver en massa glada tillrop nu. Känns som om det börjar likna en husbil och kanske fungera som en sådan så småningom. Hoppet är ju till midsommar men men.......
Trevlig dag
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Bror, om du kostar på dig :D den översta av de här rep.böckerna så borde det finnas ett elchema, jag har bara till bensinmodellen så den stämmer inte helt.

Motor Books - Search Results

JANKRO.

Hej Jankro och tack,
kände igen boken från din länk och rotade bland alla husbilspapper och all annan bråte och hittade den.
Köpte den från samma firma för mer än ett år sedan. Jaja liten förvirring på loftet.
Trevlig dag
Hälsningar Bror

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

25 april 2010
Nu är det mycket. Bära möbler, montera tillbaka takbelysning mm efter besöket av hantverkare. Dessutom försöka gjuta glasfiber. Började med gjutningen idag – ett riktigt kladdigt jobb - och får se hur det blir imorgon då det har härdat färdigt. Plockade bort instrumentbrädan också, dels för att byta den men också för att göra det lite enklare att dra in batterikabeln och verkligen se till att den ligger fri och rätt klamrad. När denna var borttagen så hittade jag massor med gamla kablar som hängde i luften två av den med ström på!!!!, Kom också på att fläkten inte fungerade som den skulle så det är läge att kolla även på den. Problemet där är att jag inte har någon kopplingschema.
NÅGON SOM HAR EN KOPIA AV EN SÅDAN?? Peugeot J5 1985-1989
Bilden visar ormboet bakom instrumentbrädan
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Öhhh....Bror....är det bilen på bilden som ska vara klar till midsommar?????:wub::wub:....ja, jag säger bara det, du är otroligt duktig, har följt dig med ditt bygge, och jag tror säkert du får ordning på den!
Hälsar Annette

Toppen