• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

Peter

FD HBK Medlem
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror. Roligt att följa din byggnation. Jag är verkligen imponerad av din
kunskap och... tålamod.
Ett sätt att få ut luften ur värmesystemet fick jag lära mig när jag byggde båt
för länge sedan. Det är ju så att det lätt blir luftfickor i ledningarna när
slangen mellan konvektorerna inte ligger i våg hela vägen.
Jag blev tipsad om att använda en sån pump som man kopplar till en
borrmaskin. Den har riktigt hög kapacitet och trycker ur all luft ur
värmesystemet.
Nu har du ju löst problemet ändå, men kanske någon annan kan ha nytta av
detta tips.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Peter och tack för att du gillar stölleprovet.
Tålamod har jag ganska gott om så det inget problem, fast ibland känns det som om det får vara nog och då gör jag något annat en dag eller två. Har ju vår metropol i norrbottniska Murjek och dit smiter jag några dagar var 5-6 vecka och hämtar inspiration.
Funderade lite på ditt förslag när det var som värst men hade svårt att se hur man på ett enkelt sätt ansluter pumpen. Finns säkert ett antal lösningar på detta men nu slapp jag ju ifrån detta. Nu fungerar värmen och just nu innan jag gjorde kväll så var det 19 grader exakt som termostaten är inställd på. Har dragit ner till 10 grader till imorgon för att se att det fungerar.
Trevlig kväll till er i Nora. ( Vacker stad och fantastiskt god glass ) där jag varit sedan barnsben och kollat racerbåtar)
Hälsningar Bror

Peter

FD HBK Medlem
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023

Här har våren tagit semester och stora tunga snöflingor dansar ner från
himlen. Motorbåtstävlingarna känns väldigt långt borta.
Åter till pumpproblemet.
Man lossar slangarna från expansionskärlet och pumpar via ett kärl, t.ex en
hink, så det blir som en rundbana. När det slutat bubbla från returen är det
bara att ansluta slangarna till expansionskärlet och fylla på med mer av
glykolblandningen till rätt nivå så systemet är riktigt fullt.
Samma metod använder de som installerar värmepumpar när markslingan till
ytjordvärme skall rensas från luftfickor.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Peter,
vi fick just hit samma snöväder för ett par timmar sedan. Inte kul.........men racerbåtarnas tid kommer.
Den metod du beskriver måste vara perfekt. Hade aldrig en tanke på detta, Det hade nog fixat luftningen utan frustration.
Härligt med detta forum för man lär sig alltid något nytt.
Nu ut i bilen för fortsatt jobb.
Tack alla
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Snö idag och minus 1 grad vilken missräkning. Satt ute i solen o fikade igår………

Dagen har ägnats åt sovalkoven. Tillverkade en panel som skydd för värmen då man ligger i alkoven. Inbillar mig att det kan bli ordentligt varmt om vattnet i systemet är ca 70 grader. Lite av ett problem kan det ju bli med tilluften underifrån men skall klura lite mera på det. Det kan gå att få en springa på ca 1 cm under madrassen, tar då kalluft från hytten, om man anstränger sig så det skall lösa sig.
Turen har nu kommit till att göra dörren till toan och till det skall det basas fyra reglar som skall kunna hålla formen och välvningen på dörren. Har tillverkat en mall och hållare för den kokheta brädbiten. Tyvärr så måste jag tillverka en i taget för jag orkade inte göra mer än en jigg. Har en del smått o gott att göra i övrigt så det är ingen ko på spåret.
Nu får det bli söndagskväll.
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:+++
Trevlig kväll
Hälsningar Bror

Bilagor

• 21 mars  2010 004 Här fikade vi igår B.jpg
    21 mars 2010 004 Här fikade vi igår B.jpg
    736,1 KB · Visningar: 33
  • 21 mars 2009 008  E.jpg
    21 mars 2009 008 E.jpg
    835,1 KB · Visningar: 33
  • 21 mars  2010 007  D.jpg
    21 mars 2010 007 D.jpg
    586,6 KB · Visningar: 31
  • 21 mars  2010 009 Basa eblister till toadörr  F.jpg
    21 mars 2010 009 Basa eblister till toadörr F.jpg
    467,4 KB · Visningar: 31
  • 21 mars  2010 005  C.jpg
    21 mars 2010 005 C.jpg
    784,4 KB · Visningar: 31

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

22-23 mars 2010

Jobbar med toan nu och har tillverkat en del av dörrkarmen. Sågade och fräste ur ett spår i en ekbräda som sattes på plats med skruv och lim. Lämnat nu att torka över natten. Har också sågat till reglarna till dörren. Försökte basa men det skulle ta sån himla lång tid så jag sågade ut dessa i bandsågen. Tror att det nog kan bli lika bra. Böjningen på dörren är ju inte så stor så det skall nog fungera.
Lite pillrigt med välvd dörr och skulle nog varit lat och gjort dörren rak. Hade sparat en del tid men nu är det som det är.
Bilen står kopplad med 230 volt och Aldepannan jobbar helt perfekt tillsammans med de två pumparna. Jämn och fin värme i bodelen och har provat med olika termostatinställningar och allt fungerar som förväntat. Skall lägga ut en lör termometer för att kolla riktigheten. Tycker att 20 grader är rena bastun men det är klart jag sitter ju inte stilla precis,
Borde egentligen också jobba att skruva fast säkerhetsbältena men vägrar ligga under bilen när det är snö och vatten kommande uppifrån. Det kommer nog tider till det senare.
Bilderna föreställer bandsågade ej putsade reglar till toadörren
samt ekbrädan som skall bli förstärkning och v dörrkarm till toan
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Bilagor

• 22-23  mars  2010 001   A.jpg
    22-23 mars 2010 001 A.jpg
    558 KB · Visningar: 16
  • 22-23  mars  2010 003  B.jpg
    22-23 mars 2010 003 B.jpg
    591,1 KB · Visningar: 14

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

24 mars 2010
Egentligen inget viktigt att skriva om idag men.......
Toadörrsjobb för hela slanten i. Efter ett besök hoa Bauhaus för inköp av en st eklist mm till h dörrpost.
Har nog målat in mig lite i ett hörn vad gäller toadörren och dess fastsättning. Har inte tänkt till riktigt. Vet inte hur jag löser det på snyggaste och mest praktiska sätt men det kommer nog. Limningen igår blev bra och har plockat bort alla tvingar samt skrapat bort lite utträngda limrester.
Måste till brådgården och hämta en ekplywood till som skall bli utsidan på dörren, borde kanske ha en ekskiva på insidan. Måste rådgöra med min bättre hälft son ha god smak. Vaxad ekskiva borde åven tåla lite vatten som en målad skiva eller hur.
Håller också på med en profilmall till toaskåpet - som också skall gömma expantionskärlet. Vill ha ett så rymligt skåp som möjligt där man kan förvara saker men kan behöva i ett toarum.
Absolt inget att plåta idag
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.............
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

25 – 26 mars 2010
Så var det fredag igen. Å snart sommartid också.
Hade ett mycket trevligt besök idag av HBK 92 Håkan Johansson ( Håkan J ) som hade vägarna förbi. Vi hade en trivsam stund pratande om husbilar-husbilars uppbyggnad och bilar i övrigt.
Torsdagen gick åt att skaffa och hyvla/ passa till en ekbit till höger dörrpost . Limmade på en förstärkning och utfyllnad för att få plats med gångjärnen
Idag så har denna del limmats/skruvats fast på toaväggen och lämnats att torka ordentligt.
Fortsatte med att göra en mall för skåp till toan. Vet inte riktigt hur det skall se ut men det skall bestå av två dörrar med spegelglas-måste ju se om man ser presentabel ut- men också gömma expantions-kärlet och den skall man lätt komma åt för kontroll påfyllning etc. och där får det bli en vanligt lucka.
Vet inte riktigt vilket material jag skall använda vet dock att färgen skall vara vit så man kan kanske använda vilken plywood som helst och grunda denna väl, men skulle också kunna tänka mig att använda aluminiumplåt-kanske väger lite mindre , har ju dessutom komposit då man isåfall skulle kunna få lite mjukare former. Vi får se, mallen är i alla fall klar.
Nu kommer det inte att hända så mycket på en tid för ikväll kommer våran dotter från Grundsund med man och två goa barnbarn-Klara och Ture -och då annat stå tillbaka. Åker sedan på tisdag till Metropolen Murjek allesammans för påskfirande med god mat o dryck och om möjligt mycket skoteråkning.

Tillönskar er alla, var ni än är och vad ni än gör
en mycket god, glad och trevlig påsk
Var rädda om varandra och kör försiktigt.

Hälsningar Bror

Bilagor

• 25-26  mars  2010 001.jpg
    25-26 mars 2010 001.jpg
    3,5 MB · Visningar: 9
  • 25-26  mars  2010 002.jpg
    25-26 mars 2010 002.jpg
    603,1 KB · Visningar: 7

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Vill också tacka för ett trevligt samtal Bror. Och man slutar inte att imponeras av ditt bygge speciellt nu när man sett det live.
Sen är det inte fel att få vädra lite bil o husbilstankar.

Hoppas kunna smyga förbi om några veckor igen.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej igen Håkan
du är välkommen att titta förbi vid tillfälle. Hoppas ha hunnit få lite mera gjort då.......
Som du säger det är roligt att lufta biltankar såväl husbikl som vanliga bilar
Trevlig helg
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

27 mars – 7 april 2010-04-07
Nu går tiden fort.
Tillbaka från en härlig påskhelg i Murjek med skoteråkning, slappt varande ,god mat och dryck och dessutom trevligt sällskap av barn och barnbarn. Fantastiskt att väckt av en liten tjej som tycker att det är dags för morfar att vakna…………
Arbetet med husbilen drogs igång igår med att mäta och fundera på toan och dess skåp o tvättställ. Har inte hittat ett bra och i mått passande tvättställ så jag gör ett själv i komposit. Har lite kolfiber och kevlar liggande som jag tänkt använda. Kanske lite överkurs men det blir lättare än om jag använer vanlig glasfiberväv. Började igår med en plugg och detta fortsatte även idag. Tar nog ytterligare ett par dagars jobb innan jag kan gjuta pluggen som blir av glasfiberväv.
Funderat lite på hur stort skåpet under tvättstället behöver vara. Min bättre hälft tycker att det skall rymma det som används och behövs på toan och olika kemikalier till toatank mm. Blir lite klurande på detta och skydd över vattenrör mm skall utföras för att vara hyggligt vattentätt.
Bilderna föreställer:
Lite grillning och skoteråkning
Morfars lilla påskkärring Klara och Ture
Kan det bli ett tvättställ av detta-första utkast
Hälsningar Bror

Bilagor

• Påsken i Murjek  2010 112.jpg
    Påsken i Murjek 2010 112.jpg
    787,9 KB · Visningar: 10
  • Påsken i Murjek  2010 005.jpg
    Påsken i Murjek 2010 005.jpg
    505,4 KB · Visningar: 10
  • Påsken i Murjek  2010 033.jpg
    Påsken i Murjek 2010 033.jpg
    654,9 KB · Visningar: 10
  • Påsken i Murjek  2010 126.jpg
    Påsken i Murjek 2010 126.jpg
    884,3 KB · Visningar: 10

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Hej Bror!

Kul att du är tillbaks på banan igen.
Tänk på att göra både vattenpumpen och ev vattenstock för fördelning av vatten täta.

Hade i helgen läckage på bägge.

Helt korkad konstruktion ifrån fabriken.
Bägge ligger helt oskyddade, rätt på trä konstruktioner.

Kommer att bygga om dessa till vattensäkra baljor med ev läckage rinnande ut ifrån bilen.
Hade tur i oturen, att ingen större skada verkar ha skett.

Men det kan gå riktigt illa om man har otur.

Inte alltid man har har möjlighet att se att det läcker.

Fukttest kommer att göras i nästa vecka.

Nu hade jag möjlighet att laga vattenstocken, men senare uppstod problem med läckage
på vattenpumpen.

Gjutskada i membranet till tryckstyrningen.

Åtgärdat med lim och gaffatejp av Ragge på Ragglanda himself....Tack snälla Ragge!!!!!!

Men aldrig mer en vattenkonstruktion utan säkrande fuktspärr.

Ha det gott!

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Hasse,
synd att du hade sådan otur med vattnet. Har förstått att det är viktigt att fuktspärra för att hålla vattnet borta från själva konstruktionen.
Har försökt att vara så noggrann som möjligt med alla skarvar mm såväl på värmesidan som vatten. Hittede faktiskt en liten läcka på värmesystemet där en slangklämma behövdes dras lite extra, trots detta så är alla skarvar på värmesystemet limmade och tätade med Permatex - som Alde föreskrev och rekommenderade så allt kan ju hända tydligen.
Hoppas att du får allt tätt så småningom
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

12-13 april 2010
Tillbaka igen efter en skön lång weekend i Provezze i Italien i glada vänners lag, massor med sol o vår och med utflykter runt Gardasjön och Lago de Iseo plus en tur upp i Alperna för att inte glömma snön……
I garaget pågår tillverkningen av pluggen till tvättstället. Är snart klar för riktig grundning och vattenslipning före vaxning och släppmmedel och slutligen gjutning. Börjat också med sidorna som tvättstället skall monteras på och dessa kommer att bli av aluminiumplåt då detta troligen blir det som väger minst och som är enkelt att tillverka i alu-plåt. Förstärkning/förstyvning av plåten sker med hjälp av sickning för att ge plåten styrka och kanske lite bättre utseende än slät plåt. Blir dock lite klurigt runt toastolen men finns säkert lösning även på detta.
Startade motorn idag och fann att jag måste byta bränsleledning mellan filter och insprutningspump som tydligen torkat och nu fuktar igenom slangen med tillhörande luft i ledningen. Smällar man får ta...

Några bilder från ett härligt Italien och sedan ""pluggen"

Hälsningar Bror

Bilagor

• Italien april  2010 176   A.jpg
    Italien april 2010 176 A.jpg
    1,2 MB · Visningar: 10
  • Italien april  2010 184  B.jpg
    Italien april 2010 184 B.jpg
    1,6 MB · Visningar: 8
  • Italien april  2010 308  C.jpg
    Italien april 2010 308 C.jpg
    864,1 KB · Visningar: 12
  • 13 april  2010 001  A.jpg
    13 april 2010 001 A.jpg
    423,5 KB · Visningar: 8

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Hej Hasse,
synd att du hade sådan otur med vattnet. Har förstått att det är viktigt att fuktspärra för att hålla vattnet borta från själva konstruktionen.
Har försökt att vara så noggrann som möjligt med alla skarvar mm såväl på värmesidan som vatten. Hittede faktiskt en liten läcka på värmesystemet där en slangklämma behövdes dras lite extra, trots detta så är alla skarvar på värmesystemet limmade och tätade med Permatex - som Alde föreskrev och rekommenderade så allt kan ju hända tydligen.
Hoppas att du får allt tätt så småningom
Hälsningar Bror

Hej igen Bror!
Kul att du är hemma igen och igång med bygget igen.
Jag blev ju lite orolig förra veckan efter vattenläckaget, så jag gjorde en fukttest idag.
Resultatet.......inga problem!:)

Skönt, kommer att lägga både vattenpump och vattenstockarna i vattensäkra plastbyttor
med dränering ut ur husbilen, så att jag har koll på ev läckage i framtiden.

Skall fixa detta så snart som möjligt!:rolleyes:

Har idag även fått bytt ut vattenpumpen till en ny, och samtidigt kollat membranet till tryckstyrningen...verkar helt ok!:p

Underbara bilder från Italien!!!

Ha det gott!!

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Hm... känns som mitt inlägg kan passa i din tråd Bror.

Tänkte bara berätta om avlopp som läcker, jag har lindat vulktape runt skarvar som det kan bli problem med.

Sitter riktigt bra och känns tryggt!

Jaja ha det bäst bror, & du... tack för bilderna:rolleyes:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

14 – 17 april 2010
Jobbar vidare med pluggen till tvättstället och det verkar aldrig ta slut. Det blir en blåsa här o där och det vill jag inte ha. Vill att det skall vara så lite jobb på det färdiga tvättstället som möjligt. Kommer i och för sig att lackera detta med vit polyuretan färg men ändå…..
Idag lördag så har jag ”bott” under bilen. Har dragit fast hållare/förstärkningar och bultar till säkerhetsbältena i dinetten. Har slarvat lite med mätning för dessa bultar så det var med svordomar och guds hjälp att det passade. Man skall ju också ha lite tur ibland. Har också monterat ner gråvattentanken som är original så vitt jag förstår, och konstaterade att denna enbart rymmer ca 50 liter så något nåste göras även åt detta. Vidare fortsattes det med att borra upp hål för duschens avlopp och även där bistod turen. Limmat och tätat röret genom golvet för att slippa ev vattenskador på sikt. Nu skall jag bara hitta passande "luktstopp" till detta och dessa finns att köpa så det borde inte vara något problem. Det är nu dags att skruva fast den bakre dinettbänken och i o med detta så är dinetten klar. Får göra en avbockning på checklistan. Härligt.
Återkommer:music-icon::yes::music-icon:...........
Tillönskar alla en trevlig helg
Hälninga Brorr

Bilagor

• 14-17  april  2010 010  I.jpg
    14-17 april 2010 010 I.jpg
    3,5 MB · Visningar: 11
  • 14-17  april  2010 009 H.jpg
    14-17 april 2010 009 H.jpg
    565 KB · Visningar: 13
  • 14-17  april  2010   J.jpg
    14-17 april 2010 J.jpg
    837,7 KB · Visningar: 10

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

18 april 2010
Så var då dinetten klar med fungerande säkerhetsbälten luftkanal mot golvet får en skiva som skall utgöra golvet i bänken. Vet inte riktigt vad min bättre hälft tänker förvara där men jag borde nog göra det dammfritt vilket jag bommat. Kom på det just nu faktiskt. Morgondagens plåga. Alla lådor mm i köksbänken på plats, snart bara att lasta in!!??
Tillbringat lite tid under bilen för att se om jag kan få dit en större gråvattentank och det borde gå men får tillverka den själv. Har kollat en del kataloger men inte hittat något passande. Den som satt där tidigare var av ganska tunn glasfiber, känner egentligen inte riktigt för att gjuta en ny men vi får se. Rostfritt hade ju varit mumma men den väger……………
Söndagen är så tillända, det blev full dag. Har också hunnit klippa äppleträdet så nu ser det förfärligt ut. Dessutom röjt ur ett matrum en hall och två toaletter i husen för målning av tak. Görs av proffs, för jag har inte tid!!!
Inga bilder idag
Hälsningar Bror

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Hej Bror, kände mig lite trött efter en kanon HBK träff i Klippan!:rolleyes:

Efter lite läsning i din tråd kommer liksom energin tillbaks!! Tack bror!

Känns som det närmar sig premiärtur med husbilen, måste vara en obeskrivlig känsla efter ett så stort bygge!

Sköt om er, Emma hälsar :)

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Lasse,
tack för värmade ord, vilket kan behövas just nu för det är bara 1 plusgrad ute.
Läste på detta eminenta forum att ni har haft en härlig träff i Skåne och förstår om ni är lite slut efter allt dansande. Själv skulle jag inte ens orka en kvart - förresten jag kan ju inte ens dansa.
Husbilen ja... hoppas göra en liten premiärtur till midsommar och som det ser ut nu så borde det inte vara omöjligt. men saker dyker upp hela tiden som tar tid. Skall ju lackera minst hytten också och tiden går
Ha det gott och kör försiktigt förstod att ni inte kör hem till Bernshammar idag.
Krama Emma
Hälsningar Bror

Toppen