• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Hujeda mej vilket regnväder det har varit idag, hade tänkt att kunna justera sittlådor mm för slutlig montering men jag ville inte bära ut dessa bänkar i regnet. Tror inte att det kanske skadat något , Istället fick det bli en massa annat som skall utföras, dra och koppla en del av elsystemet i skåpet över dinetten Gjorde det absolut största misstag i och med att jag for iväg till Jula för att köpa en del elmaterial. Har inte sett så många lediga människor på år o dag eller var det pga regnet som folk inte hade något annat för sig än gå på varuhus.
Dragit fram el och kunnat kolla på belysning i dinetten. Har tydligen fått kalla lampor så jag skall komplettera med mera belysning kanske em ljusslang-kanske kolla med CartagoAnders. Klart är också vp rörens dragning på vänster sida och bakstam, nu skall det bara till 12 mm slang som föreskrivs från tanken till o med pumpen, efter denna kan det vara 10 mm slang. Har också märkt alla rör med vad dessa innehåller. Har en gammal Dymo och nu kom den till användning.
[FONT=&quot]Eldragning innebär ju också att man har rätt area på kabeln. Är dålig på detta och överdimensionerar för att slippa spänningsfall. Monterar också tre jordplintar på olika ställen som har en gemensam 6 kv.mm jordkabel direkt till chassiet. Där det skall vara ledljus kan man använda ganska klena kablar och använder där 0,75 kv.mm area och löder alla anslutningar tillsammans med krympslang. Kanske överkurs men ändå. Har också köpt tre kopplingsdosor för 220 volt för att få trygga kopplingar.
Inga bra bilder idag pga allt hoppande mellan olika uppgifter
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.......
Hälsningar Bror

[/FONT]

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Bror , jag är djupt imponerad av ditt gedigna arbete men har ej tidigare fått fram någon kommentar. Jag har varit förstummad ! Denna arbetsglädje och händighet som du delar med dig av till oss. Tack för den !
Men en liten fråga. Du förtenner väl inte kabeländrarna som du sätter i kopplingsplintarna ? Jag hoppas det är en feltolkning av vad du skrev i sista stycket, för förtennta kabeländar i en plint ger med tiden glapp ! Tennet klämms ihop av vibrationer och fjädrar inte ut igen. Absolut förbjudet förfarande !
// Göte J

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Göte J och tack. trevligt att detta uppskattas.
Förtennar inte ändar som skall in i någon plint där kabeln låses med skruv, Enbart skarvar och kabelskor där jag också använder krympslang. Undviker s.k. sockerbitar. Vill ju inte ha något svårhittat elfel det kan det ju bli ändå. tyvärr. Försöker vara mycket noggrann med el då en ev kortslutning kan bli katastofal. Gäller 12 volt såväl som 230 volt.
Hälsningar Bror

F

F.d. 3077

Guest

Hej Bror hur vore det om Du bjöd in ALLA husbilstverkare på ett studiebesök för lite lärdom!!
OTROLIGT TJUSIGT, heder åt Din nogrannhet.
Mvh Bernt

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Tack Bernt, alltid tacksam för glada tillrop dessa sporrar.
Dessvärre tror inte att jag har något att tillföra herrar husbilsbyggare. Tror att dom gör samma misstag som jag men eftersom jag skall använda min bil själv så vill jag inte göra om något som jag kan ha undvikit första gången. Gillar inte att göra samma sak två gånger. Allt tar sin tid i alla fall.
Trevlig kväll
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

15 juni 2009

Måndagar är ofta ganska bra dagar. Ingen bakfylla, inget dåligt samvete. Gäller för mig denna dag. Någar timmar på ordinarie jobbet för att vila upp sig och sedan hem och ta itu med problemlösning. Jaja detta är nog lite hårddraget.
Hade inte tänkt hoppa runt på olika saker utan försöka göra snickeriet klart så snart som möjligt. Justerade väggen direkt till vänster för perfekt passning och passade också på att ta upp hål för strömbrytare när delen ändå låg på arbetsbänken. Dock ingen eldragning till dessa ännu. Där kommer också gasolkranarna att monteras- hur vet jag inte ännu. Tycker att det kan vara händigt att ha dessa kranar direkt när man öppnar dörren Fortsatte sedan med vägg nr 2 som jag dock inte skruvade fast men klar för montering, utan väntar med detta tills skåpdelen över köksbänken är klar. Hämtade vask och kokmaskin för att se hur det kan ta sig ut. Tror det kan bli bra. Min bättre hälft är ju domare….. härvidlag. Köksdelen blir ca 15 cm längre än orginalet och med detta så krymper sovutrymmet bakom. Detta begränsas nu till 170 cm långa personer eller kanske bara finns där om man vill fika eller så. Kanske bra om man är morgonpigg och inte vill bädda omedelbart.
Har också börjat med skåpstommen till köksskåpet. Detta är ett ganska enkelt skåp där det inte skall finnas någon luftkanal bakom eller i tak. Matos mm kommer säkert att fara runt utan att man hjälper till med luftspaler
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Brro

Bilagor

• 15 juni   2009 001  A.jpg
    15 juni 2009 001 A.jpg
    1,5 MB · Visningar: 39
  • 15 juni   2009 008  B.jpg
    15 juni 2009 008 B.jpg
    1,6 MB · Visningar: 43
  • 15 juni   2009 009  C.jpg
    15 juni 2009 009 C.jpg
    1,6 MB · Visningar: 37

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Volker,
såg just att du skickat email till mig, Jag har adressen till de som sålde plåten till mig, Det var en man i Tyskland som bygger släp mm som sålde denna plåt och till absolut oslagbart pris.
Återkommer till dig imorgon.
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

16 juni 2009
Började ju med överskåpet till köksdelen igår så det var bara att försätta. Sågade till att små ribbor som skulle limmas på plats. Eftersom jag blivit lite luttrad på dåligt virke som köps på byggmarknader så har jag köpt ett antal plank på en riktig brädgård och sågar o hyvlar dessa plankbitar till de mått jag behöver. Detta virke är torrt, rakt och fint till skillnad mot det skräp som köpts på t.ex Bauhaus. Skulle också kontrollera skåpets passning på plats och det passade bra. Har ju ett takbrått mitt i skåpet och sådana är alltid kluriga att hitta passningen på. Sågade till en masonitskiva och höll på en timma med putsning och trimning innan jag var nöjd. Sedan skall denna masoniteskiva fungera som mall till ekplywooden. Borde fungera. Skåpets undersida fick som sista andningen sin ekskiva pålimmad och torkar övernatten för att sedan få på framsidan imorgon
Måste i morgon sticka och köpa spotlampor till skåpet. Vill också ha ett uttag typ cig.uttag för t.ex kaffebryggare eller dyligt. Tror att det är bara bra med ett antal olika uttag runt om i bilen. Kommer att bli minst tre 230 volts uttag minst lika många cig.uttag.
Hade att klippa gräsmatta också så det brev full dag..........
Hälsningar Bror

Bilagor

• 16 juni   2009 004  A.jpg
    16 juni 2009 004 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 27
  • 16 juni   2009 006 B.jpg
    16 juni 2009 006 B.jpg
    1,6 MB · Visningar: 24

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

[FONT=&quot]17 juni 2009[/FONT]

[FONT=&quot]Onsdag idag och sista arbetsdagen före midsommar. Kommer att vara helt ledig under helgen och skall tidigt på torsdagsmorgon fara till Grundsund och träffa vårt fjärde barnbarn för första gången. Det är en liten kille som Klara fått som syskon. Det skall bli spännande.[/FONT]
[FONT=&quot]Dagens begivenheter har varit att jobba med köksskåpet. Sågat ekskivan i mått efter den mall som gjordes tidigare i veckan och har också sågat ut luckorna. Detta är ett ganska grannlaga jobb då den ursågade delen skall användas som lucka. Har också gjort ramar till dessa luckor som ligger och torkar. Skall ju dit gångjärn och lås och när jag satte upp skåpet över dinetten så borde jag gjort dessa luckor klara med lås o allt. Nu blir det ett himla spring mellan bil och garage. Får leva med detta. Skulle varit och handlat belysning men hann inte. Det får bli nästa vecka.[/FONT]
[FONT=&quot]Marina jag tror jag förstår???????!!!!!!!!!!........
[/FONT]
Inga bra bilder idag kommer senare.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.....................................
Hälsningar Bror

PS. EN RIKTIGT TREVLIG OCH GLAD MIDSOMMAR TILLÖNSKAS ALLA, VAR VI ÄR ÄR OCH VAD NI ÄN GÖR MEN FRAMFÖR ALLT VAR RÄDDA OM VARANDRA. DS

Rimagy

HBK Medlem
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024

Menade att det var en glad busvissling som uppmuntran!
Glad Midsommar önskar jag dig o din utökade familj och
alla andra läsare av din byggarblogg!
( Vi är många är jag övertygad om)
Marina
som ska husera i Skokloster över midsommar med goa vänner.

F

F.d. 7220

Guest

Hej go´vänner i midsommartid.

Jag fick inte campingbilen klar i utsatt tid. Vatten och avlopp fattades men flickorna var jätteglada trots det.

Takluckan var lite knepig att få dit. Som jag berättade var jag tvungen att beställa en från Tyskland. Så långt var allt gott och väl. När jag började såga upp hålet stötte jag på svårigheter. Taket på en MB 313 är ju inte plant precis och några cm under plåttaket fanns ett innertak som utgjordes av en kvartstum spåntade brädor. Det gick inte att såga både yttertak och innertak samtidigt. Jag blev tvungen att nypa av sågbladet och ta varje skikt för sig. Efter fem avbrutna sågblad och spån i ansikte och mun var luckan klar för montering. Slutresultatet blev förbluffande bra.

Nästa uppgift blev att montera en 85 W solpanel och det gick ju som en dans. Den började ladda batteriet så fort regulatorn var monterad. Häftigt att kunna få energi direkt från solen.

Belysningen tog ju också sin lilla tid att få på plats. Som sagt flickorna blev utan vatten och avlopp men de ska bo på campingen i Herräng i 5 veckor så det fixar sig med den saken. Jag tänkte ta en bild för att visa resultatet men var totalt slut efter allt jobb att jag glömde det. Men bilder kommer senare i sommar.

F ö önskar jag alla en Glad midsommar :)

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

God fortsättning på helgen Poker.
Som du ser så tar allt mycket mera tid än man räknar med. Så kommer det också att bli för mig. Kommer att göra bilen besiktningsbar och framför allt användbar till i slutet på juli. Skall använda bilen då till sovstuga nere i Grundsund dit våra barn o barnbarn kommer att vara denna period och då kan det bli trångt med sovutrymme.
Tipsa mig om vilka delar du använt till solcellen. Har försökta att läsa mig till detta här på forumet men begriper inte ett jota av detta.
Hoppas dina tjejer överlever 5 veckor på campingen. Tror ju att det finns både avlopp och vatten där, men det har kanske varit händigt att ha det ombord. Ungdomar är ju inte lika kinkiga som vi lite äldre. Man kan ju inte få allt på en gång eller hur?
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Så var då en mycket skön midsommar över för denna gång. Fantastiskt väder på västkusten.Fantastiskt litet barnbarn som Klara fått till lillebror. Hann till o med besöka en cruising i Lysekil på lördagen. Såg några HBK:are både på vägen till och från Järfälla samt på västkusten bl.a en Hobby på östersidans färjeläger i Fiskebäckskil.
Måndag så igen och fortsätter med överskåpet och dess luckor. Monterat fast skåpet i bilen och det verkar bra. Har också satt fast höger vägg. Kommer nu att göra den främre av de bakre bänkarna och kommer om jag hinner att påbörja de bakre skåpen men det finns just nu viktigare saker att göra. Dra färdigt starkström, 12 v och resten av rör och radiatorer. Bilen kommer att vara användbar som beräknat och det känns bra. Dock kommer dat att vara en hel del kvar att göra
Kommer hem en del grejer från Tyskland som också skall in. Avloppstanken och kökstank skall fixas och anslutas så det finns nog så det räcker en god stund.
Hälsningar Bror

Bilagor

• 22 juni 2009 002  A.jpg
    22 juni 2009 002 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 39
  • 22 juni 2009 004  B.jpg
    22 juni 2009 004 B.jpg
    1,6 MB · Visningar: 43
  • 22 juni 2009 005 C.jpg
    22 juni 2009 005 C.jpg
    1,6 MB · Visningar: 41
Senast ändrad:

Bengt62

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
1395
Medlemskap
2025

Då har man än en gång njutit en av dagens höjdpunkter nämligen kollat status på ditt förnämliga arbete med din bil. Det finns inga ord kvar att använda till dig. Jag tror att alla superlativ redan har används tidigare i tråden.

Ser redan fram mot nästa rapport. TACK FÖR ATT DU DELAR MED DIG AV DITT ARBETE!!

Bengt och Elisabeth i Huddinge

F

F.d. 7220

Guest

God morgon,

Jag försökte läsa mig till kunskap på nätet beträffande solceller men precis som du Bror så begrep jag inte ett jota. En del människor komplicerar i onödan av skäl som är svårbegripliga.

Jag köpte allting hos Solarlab i Norrköping. Solpanel 85W, monteringssats och regulator för 5439:-

Började med att lägga panelen på taket för att hitta fram till det planaste och lämpligaste stället att montera den.

Sedan placerade jag aluprofilerna under panelen och markerade borrhålen i panelens ram. Skruvade fast profilerna så att allt blev ett stycke.

Markerade var jag skulle applicera primer+aktivator+lim. Följde anvisningen till punkt och prickar och tryckte dit panelen. Det var en vidhäftningsförmåga som hette duga.

Borrade hål i taket, monterade en genomföring och drog ner kablar till regulatorn och sen vidare till batteriet.

Hur lätt som helst, rena barnleken. Det medföljer en monteringsinstruktion som är lite dåligt översatt men läser man den noggrannt så går det. Är du osäker när du kommer så långt så hör av dig här. Det finns säkert fler än jag som vill hjälpa till. Du har ju redan en stor fanclub som livligt applåderar din framfart i husbilen.

Toppen