• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Jobbigt med nationaldag. Mycket blev det gjort i alla fall. Eftersom det var hyggligt väder så skulle jag tillverka kjolarna till nedre delen av bodelen. Utgått från en vinklad plåt och klippt och vikt. Lite kinkigt var det att göra hjulhusuttagen, ville ha dessa i centrum och tror det lyckades. Lite pilligt var det också med uttaget för trappsteget. Vill ha minsta möjliga öppning och kommer att montera en lucka som öppnas då steget fälls ut. Vet inte i det s.k. nuläget hur jag fixar detta med det kommer att lyckas. Tyvärr så kommer det att bli en skarv på sidoplåtarna så denna skarv kommer att vara där plåten är som smalast alltså över hjulhusen. Nu skall dessa plåtar sättas fast på bodelen så söndagen är räddad. Känns ju ganska bra. Tror också att jag måste sätta stag från sidoplåten till golvdelen. Var också inne på att sätta ett vinkeljärn av aluminium utefter hela långsidan för extra stadga. Kommer att limma och skruva upp dessa sidoplåtar trots att jag inte tror det behövs men det stänger ute ev smuts och vatten. Borde kanske också grunda aluminiumet med en etsande zinkromatprimer av samma sort som används då man bygger flygplan. Har en flaska på hyllan så jag målar nog plåtens insida i första hand.
Eftersom jag är gräsänkling så hade jag att fixa krubb men lat som jag är så blev det en pizza. Tur att man har nära till Pizzerian. Sköljdes ner med ett par staketpilsner som sig bör. Skall nu kolla lite på svt 1 och se vad som bjuds. Fotboll=otänkbart!!!

Fortsatt trevlig nationaldag till er all var ni än är
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:......................
Hälsningar Bror

Bilagor

• 6 juni   2009 010  A.jpg
    6 juni 2009 010 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 47
  • 6 juni   2009 004  B.jpg
    6 juni 2009 004 B.jpg
    1,6 MB · Visningar: 46
  • 6 juni   2009 008  C.jpg
    6 juni 2009 008 C.jpg
  • 6 juni   2009 009  D.jpg
    6 juni 2009 009 D.jpg
  • 6 juni   2009 006  AA.jpg
    6 juni 2009 006 AA.jpg
    1,6 MB · Visningar: 51

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Att göra en lucka till fotsteget var ingen direkt enkel historia. Har förstärkt sidoplåten och falsat för luckan. Kommer att fungera som så att när steget går ut så puffar trappsteget till luckan som sedan glider på stegets undersida. En liten fjäder kommer att sköta om att luckan så den sluter tätt när den är indragen. Skall forska lite i om att göra en låda för det infällda trappsteget. Kanske slipper få in vatten damm och snö. Få se om det fungerar som jag tänkt. Gasollådan har modifierats och är nu skruvad på plats. Den har även isolerats inne i bodelen det bör göra att den inte kyler så myckat och kanske lite ljudisolering.
Skall också limma en vinkelprofil hjulöppningen för förstärknings skull. Tycker att det är lite fladdrigt som det är nu. Bra lim och en vinkel kommer att göra susen.
Kväll nu, skall snygga till mig så gott det går och hämta min bättre hälft på Arlanda.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Bilagor

• 7 juni   2009 002 B först. för fotsteg.jpg
    7 juni 2009 002 B först. för fotsteg.jpg
    1,6 MB · Visningar: 39
  • 7 juni   2009 003 C Gasollådan.jpg
    7 juni 2009 003 C Gasollådan.jpg
    1,6 MB · Visningar: 40
  • 7 juni   2009 004 D inv isolerad.jpg
    7 juni 2009 004 D inv isolerad.jpg
    1,6 MB · Visningar: 41
Senast ändrad:
F

F.d. 721

Guest

Det är ett jäkligt snyggt arbete alltså. Jag är utbildad Bilplåtslagare och det där arbetet du gör kan jag ju bara drömma om. Inget man lär sig i en handvändning direkt. Har du ett engelskt hjul?

Hade varit kul att kunna bocka och göra sånna radier själv...

Väldigt väldigt snyggt.

MVH

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Barret
eller skall jag skriva kollega. Har jobbat som bilplåtis i mer än 30 år så en del skärmkanter har det blivit.Jobbar fortfarande men numera mera administrativt i form av skadevärdeing i Cabas mm. Går dock ibland ut och slår några hammarslag för att inte glömma.
Har engelskt hjul krymp o sträck samt sickmaskin och med detta klarar man det mesta. Har jobbat mycket med veteranbilar och gör det fortfarande också.
Hälsningar Bror

F

F.d. 7220

Guest

God morgon Bror,

Vid närmare eftertanke borde du lägga dina krafter på ett mer explicit objekt där dina enastående hantverkskunskaper kommer ännu bättre till pass.

Att bocka en plåt på det sätt du gör får mig att spontant lyfta på tupén och bocka :)

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Denna dag tillhör en av fyra stora dagar i vårt liv. Kl 4.45 i morse blev jag/vi morfar/mormor för fjärde gången. Vår yngsta dotter i Grundsund nedkom med en ny liten Grundsundsmedborgare en kille denna gång.
Skall fira detta ikväll i all enkelhet med lite god mat och skumpa!!!!
Tackar också för de fina omdömen som kommer mig tillhanda såväl här på forumet som via privata mail. Det är en otrolig tillgång att ha detta forum som sporrar till fortsatt jobb.
Har i alla fall fuskat lite med husbilen. Fixat gångjärnet till fotstegets lucka. Sidoplåtarna är nu klara att montera dock har jag inte gjort luckan helt klar men det är inte långt borta. Få se om jag kan fixa luckans öppning och stängning på ett enkelt sätt. Om nu något verkligen är enkelt. Kortat ner sidoplåten och falsat den skar som tyvärr är oundviklig. Skarven kommer att bli mitt i hjulhusöppningen. Var idag också på Tibnor- metallvaruhuset på Avestagatan i Spånga och inhandlat några meter rör till värmesystemet och dom har också sidolister i aluminium till väggarnas plåtskarvar. Beställt det som jag kommer att behöva och leverans på onsdag. Stor prisskillnad på såväl rör som lister och jag tror att merparten av detta material kommer från just Tibnor. Morgondagen skall tillägnas fotstegets lucka. Gångjärnet som används är av samma sort som används till roder mm då man bygger flygplan. I detta fall är det överkurs men jag hade en bit liggande så varför inte……………….
Hölsningar Bror

Bilagor

• 8 juni   2009 002.jpg
    8 juni 2009 002.jpg
    1,6 MB · Visningar: 37
F

F.d. 50042

Guest

Bror!
Hälsa din dotter att hon kan titta över Gåaöfjorden mot Gåsö så grattar vi till nytillkomsten, Garttis!!!

Bosse HBK 1812 Gåsö!

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

9 juni 2009
Jobbat vidare med luckan till fotsteget men gav upp då jag skall ta denna till jobbet och sicka en förstärkning så att luckan inte blir så ömtålig och böjer sig så lätt. Kommer att ha en in och en utsida för stadgans skull.
Fortsatte sedan med att byta batteri och starta upp muskedundret. Stått ganska länge ju men inga startproblem. Har stått på snabb tomgång i en timma för att kolla fläktar tempmätare mm och allt utan problem. Dock ville inte laddningen komma igång direkt men fungerade after 10 min.
Under tiden som bilen stod och knackade så jobbade jag med värmerören invändigt-runt dörröppningen och var också till Jula för att handla s.k. VP rör 20 mm. Vattenslang, 220 voltkabel och svagström får var sitt rör placerat under radiatorerna. Trångt med slangar och rör under toastolen med det kommer att fungera.
Beställt lister av aluminium från Ståldepån i Spånga då det drar ihop sig för montering av dessa på sidorna. Måste också skaffa en ny sidoskorsten och fläkt till Alde värmaren som just nu är avsedd för takmonterad skorsten.
Har också att fundera på färg och färgsättning, ev dekorlinjer/fält mm och det är inte så lätt. Har massor av idéer med det gäller att förankra detta på högre ort.
Inga bra bilder idag med det kommer..........
Hälsningar Bror

Kallax

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026

Hej Bror.
Vilket otroligt jobb du gör,har följt ditt arbete varje dag sen du började med att riva den gamla bilen. Hoppas du kommer till Murjek med bilen så kanske man har möjlighet att
se den. Jag var till Porsi vid bron under Kristi himmelsfärds dan,det var ett fint ställe
att fricampa på.Du känner säkert till platsen det är väl bara 3 mil från Murjek.
Sommar hälsningar från Alf i Kallax

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Alf,
tack för att du följer denna galenskap-som jag så smått nu börjar kunna överblicka. Det går sakta framåt men det händer saker varje dag. Kanske överarbetar en del saker ibland som t.ex denna lucka till fotsteget-det kunde ju varit öppet och jag hade sparat ett antal timmar med detta är roligt och utmanande.
Känner väl till platsen i Porsi. Har ju varit i trakten runt Murjek i mer än 37 år och farit runt överallt och kollat på olika platser. Var ett tag inne på att försöka hitta en liten tomt intill Luleälven för att litet sommarhus-läs bastu med sovutrymme. tror dock inte att det blir något med detta nu. Kan ju och hoppas kunna ta husbilen så småningom ner till älven för ett dopp då har man ju övernattningsproblemet löst på ett enkelt sätt.
Vid den lilla platsen på vänster sida efter bron från Vuollerim brukar det vara gott om campare med tält på sommaren. Det är ju ett härligt ställe. Sol dygnet runt just nu. Dessutom så finns det att antal andra trevliga platser att stanna på och kanske fiska. Vid Messauredammen m.fl ställen
Beträffande min husbil så är avsikten att kunna göra åtminstone en resa under augusti och flera senare. Passerar ju Luleå och det är ju nära Kallax så jag antar att vi kommer att ses framöver. Kanske behöver nya vinterdäck och besöker din gamla arbetsplats- vem vet. Vintern kommer ju fort norröver och kan kanske behöva vinterdäck.
Ha det så gott i Norr
Hälsningar Bror

F

F.d. 53000

Guest

Hej Bror jag står som vanligt i din beundrarskara och bara väntar på nästa bild och beskrivning av vad du gör ,du har ju sjöar av erfarenhet att ösa ur och det är spännande att se hur du löser dem Hälsningar Yngve

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

BETRÄFFANDE FÄRG-FÄRGSÄTTNING-DEKOR. NÅGON SOM HAR EN IDE???? GANSKA FANTASILÖS JUST NU OCH DET ÄR SNART DAGS FÖR LACK.
JAJA, JAG VET ATT JAG SKRIKER NÄR JAG ANVÄNER STORA BOKSTÄVER!!!!!!!
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Gårdagen var inget att skryta om. Hade tyvärr fullt upp på mitt vanliga jobb så det blev egentligen inget gjort med husbilen.
Idag däremot så har jag jobbat vidare. Kom på att när jag satte fast gångjärnet på luckan till fotsteget så tog gångjärnet mer än 5 mm vilket skulle innebära att fotsteget skulle skrapa i detta gångjärn. Det vill jag inte så det var att borra bort niten och göra ett större uttag. Tog lite tid att fixa detta. Provmonterade plåten på plats för att se om denna lucka skulle fungera. Inte en enda justering behövdes just nu och det kommer att fungera som tänkt är.
Vänster sidas nedre plåt limmades och skruvades på plats också detta till belåtenhet. Borde kunna montera den högra imorgon, Passar på att jobba utvändigt då vädret är hyfsat. Förväntar mig regn och åska så att jag kan jobba invändigt med mellanväggar och diskbänk tillsammans med alla rör för el, gas och värme. Får ju bara gasol till värme och kök . Med vad jag vet idag så hade jag föredragit att inte ha gasol alls men nu är det som det är. I mitt nästa liv eller bygge så finns ingen gasol. Finns ju alternativ till gasolen dock kanske lite dyrare. Gasol har jag ju sett bl.a här på forumet varar ju inte särskilt länge plus att det verkar dyrt.
Hälsningar Bror

Bilagor

• 11 juni   2009 002 C.jpg
    11 juni 2009 002 C.jpg
    1,6 MB · Visningar: 43
  • 11 juni   2009 001  B.jpg
    11 juni 2009 001 B.jpg
    1,6 MB · Visningar: 39
  • 11 juni   2009 003  A.jpg
    11 juni 2009 003 A.jpg
    1,5 MB · Visningar: 40

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Snacka om regn!!!. Eftermiddagen riktigt regnade bort, Ville inte ens gå mellan husbilen och garaget idag. Skulle bära mellanväggar till garaget för justering och det gick inte att göra eftersom jag inte ville ha regn på delarna. Istället gjorde jag en ordentlig inventering på vad som saknades, och det var inte lite trots att jag trodde att jag var i liv med verkligheten. Mest smådetaljer. Massor med små viktiga saker fattas och allt detta har noterats. Skall imorgon lördag kontakta Fransens Husvagnstjänst här i Järfälla och höra om dom är intresserade av att leverera med goda rabatt annars får det bli Tyskland. Skall kanske också ta kontakt med Caravanhallen i Upplands Väsby och efterhöra ev rabatter.
Kontaktade serviceavdelningen på ALDE och talade med en fantastiskt trevlig tekniker som med glädje delgav mig om för o nackdelar, hur och inte hur att montera deras Alde 3000. Skulle också få deras CD om hur man monterar pannan på bästa och säkraste sättet. Svensson som han hette, berättade ingående pannans och bränslet till densammas betydelse. Man kan inte räkna med att man får tillräcklig värme på 220 volt då det kanske bara är 214-215 volt att tillgå och med långa sladdar och liten area har kabeln stora spänningsfall och där man kanske i bästa fall får ut 2/3´s effekt och att det är mycket mera effektivt att köra på gasol där man kunde räkna med åtminstone 5500 watt att jämföra med eldelen som kanske ger 16-1750 watt. Sedan kan man ju se på kostnaden och köra på el och frysa om det är tillräckligt kallt. Har aldrig tänkt och har haft anledning att fundera i dessa banor men det kan ju vara verklighet.
Har också sökt efter s.k. Perstorpslaminat till bord och diskbänk och har efter ett antal telefonsamtal hittat en leverantör för detta. Kan dock bara handla genom t:ex Ekesjöö i Bromma.
Helgen är räddad, har massor att göra med att göra färdigt rör och ledningsdragning i första hand på vänster sida så att jag kan montera fast sittlådorna få de riktiga måtten på bordet samt montera fast toastolen för gott.
Kanske lite bilder i helgen.
Trevlig helg tillönskas alla var ni än är.
Hälsningar Bror

Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Lördag igen och inte en enda solglimt i sikte. För mig spelade det kanske inte så stor roll då jag skulle jobba med el.vatten och värmerör. Har monterat Vp-rör där det skall dras ledningar och kablar. I två av dessa har jag dragit slang för varmt och kallt vatten. Merparten av jobbet sker i toautrymmet där det skall fördelas till tvättställ, toastol, utvändigt duschuttag. Också på garderobens golv, där pump och tryckkärl skall monteras. Plats skall också ges för en 220 volts cirkulationspump till värmen. Struntar i att montera detta nu utan koncentrerar mig på det som är nödvändigt för att kunna använda bilen i sommar.
Värmerören och radiatorer är klara på vänster sida och bak till värmaren. Väntar på en radiator till alkovdelen som lär skall komma i nästa vecka tillsammans med en massa annat smått o gott. Måste byta vattenuttag i färskvattentanken som nu är 10 mm till 12 mm i enlighet med installationsbeskrivningen till pumpen. Efter tryckkärlet kan man minska ner till 10 mm igen.
Några bilder från dagens begivenheter.
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:..............
Trevlig lördagskväll var ni är och vad ni än gör.
Hälsningar Bror

Bilagor

• 13 juni   2009 008  A.jpg
    13 juni 2009 008 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 45
  • 13 juni   2009 004 B.jpg
    13 juni 2009 004 B.jpg
    1,7 MB · Visningar: 38
  • 13 juni   2009 005  C.jpg
    13 juni 2009 005 C.jpg
    1,6 MB · Visningar: 40
  • 13 juni   2009 011  D.jpg