• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Hett som bara den i dag också och bara jobb. Några ynka moln på kvällskvisten. Har idag bara farit runt hela husbilen för att fixa allt på en gång. Mycket ostrukturerad dag. Nåja lite blev det väl gjort i alla fall. Kopplat in alla knappar innanför dörren t:ex trapp, ytterbelysning mm mm. Och det fungerar!!Har också skruvat fast pannan på plats. Har inte fått den sidomonterade skorstenen ännu men fixade till avgasrören med lite råge. Känns inte så viktigt nu med fungerade värme. Nu ändrades lite på måtten där pannan nu står så nu måste jag modifiera den bakre sittbänken för att få god plats för skorstensslangen, rör och vattenslangar men det skall nog fixa sig. Borrat ett antal hål i golvet för slangar och rör hit o dit. Limmade runt rören/slangarna med PL 400 för att slippa få in vatten eller i värsta fall i isoleringen mellan plywoodskivorna på golvet. Hemska tanke.
I morgon bär det av till Limmared för att hämta hem nya dynor. Skall bli intressant att se hur det kommer att se ut. Lite spännande. Tyckte kanske när vi valde tyget att det var i mörkase laget så vi får se som sagt.
Inga bra bilder idag tyvärr.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Sommarhälsningar Bror

F

F.d. 7220

Guest

Morn morn go´vänner ,

Du verkar ha energi för en hel nation Bror. Skulle en sån som du komma in i riksdan vore nog det här landet på fötter rätt snart :)

Jag kan villigt erkänna att jag lider av abstinensbesvär nu när jag är utan campingbil. Det är ju beroendeframkallande att börja med sånt här.

Kollar lite i smyg på nya läckra objekt, diskret förståss så att inte frugan ser det. När vi går på stan kastar jag heta blickar på varje formskön van som lojt glider förbi i sommarhettan. Oerhört frestande !

Tror ni att sånt här går över eller behöver man söka hjälp för dylik åkomma ?

Rimagy

HBK Medlem
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024

Varmt,varmt ute men härligt med semester!
Jag har ägnat mig åt hushållet, fönstertvätt och grundlig rengöring av hemmet.
Nu kan jag slappna av.....eller göra färdig husbilen för semester.
Poker tror din "sjuka" är av samma art som fler härinne.
Sitter och drömmer om förbättringar av husbil alternativt köpa annan?
Skulle vilja ha en markis, fungerande toaletthandfat, till den sista fattas en överdel till
avloppsventil.
Skulle vi beställt för länge sedan men har inte blivit av....konstigt man vänjer sig tvätta o borsta tänderna i köksdelen! ( ler stort)
Närmast behöver jag tömma lite i bilens garage(nödvändor man inte behöver jämt),
och tvätta utsidan så den är fin som på insidan.
Ett evigt pusslande då vi bor i lägenhet och inte hittat något bra tvättställe ännu.
Suckar.
Men annars är det skönt när Norrlandsresan ligger framför oss, oplanerad och oskriven.
Ha en skön sommar!
Marina

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Morn morn go´vänner ,

Du verkar ha energi för en hel nation Bror. Skulle en sån som du komma in i riksdan vore nog det här landet på fötter rätt snart :)

Jag kan villigt erkänna att jag lider av abstinensbesvär nu när jag är utan campingbil. Det är ju beroendeframkallande att börja med sånt här.

Kollar lite i smyg på nya läckra objekt, diskret förståss så att inte frugan ser det. När vi går på stan kastar jag heta blickar på varje formskön van som lojt glider förbi i sommarhettan. Oerhört frestande !

Jadu Poker, tack tack men inte politiker. Kan vara rebellisk i vissa fall
Tror inte att det går över. Du vet väl att gräset KAN vara grönare på andra sidan staketet.
Titta och drömma är väl OK. Vilken bil man än skaffar sig så tror jag att man kollar efter andra med andra lösningar starkare motor eller vad det nu kan vara.
Hoppas att jag har mycket jobb kvar för när detta är "färdigt" då blir det att börja med fasadklättring kanske
Kom just hem efter en resa på 120 mil som startade i morse och nu är kl 2400. Det blev en lång dag. Hämtade dynorna i Limmared och när jag då var så nära Grundsund så tog jag vägen om och hälsade på barnbarnen och min fru förresten som är där under denna vecka. Har sett massor av husbilar men bara en med HBK märket på. Konstigt.
Mu är det en snabb dusch sedan bingen det är arbete kl 7 imorgon-idag
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Varmt,varmt ute men härligt med semester!
Jag har ägnat mig åt hushållet, fönstertvätt och grundlig rengöring av hemmet.
Nu kan jag slappna av.....eller göra färdig husbilen för semester.
Poker tror din "sjuka" är av samma art som fler härinne.
Sitter och drömmer om förbättringar av husbil alternativt köpa annan?
Skulle vilja ha en markis, fungerande toaletthandfat, till den sista fattas en överdel till
avloppsventil.
Skulle vi beställt för länge sedan men har inte blivit av....konstigt man vänjer sig tvätta o borsta tänderna i köksdelen! ( ler stort)
Närmast behöver jag tömma lite i bilens garage(nödvändor man inte behöver jämt),
och tvätta utsidan så den är fin som på insidan.
Ett evigt pusslande då vi bor i lägenhet och inte hittat något bra tvättställe ännu.
Suckar.
Men annars är det skönt när Norrlandsresan ligger framför oss, oplanerad och oskriven.
Ha en skön sommar!
Marina

Tillönskar dig och familjen detsamma.
Hoppas att ni hittar någon pärla i norra delen av vårt land. Det finns så mycket att se och uppleva. Har åkt norröver i 40 år och sett massor med tror att jag bara skummat på ytan. Skall fortsätta söka när mitt muskedunder är "klart".
Lyckliga du också som bor i lägenhet. Bara att stänga dörren och fara iväg.
Ha det skönt i sommar
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Junis sista dag och värmen består. Skönt för många som är lediga och lata kanske liggande vid någon sjö och tar ett svalkande dopp ibland. Detta är all väl unt. Passerade Kroksjön igår på min lilla resa och såg massor av husvagnar och husbilar där. Vacker plats och gott om badmöjligheter.
Har varit ordentligt slö och slapp idag. Gårdagens resa och nattsudd satte tydligen sina spår. Bar in alla dynor och passa de på att titta på dessa. Ser välgjorda ut, men mörka är de... kommer att sitta som en smäck i våran bil.
Firman som gjorde dessa dynor ligger 3 km ut i skogen i höjd med Limmared och inte så enkelt att hitta men med hjälp av ägaren Ann Marie ( Ann-Maries försäljing) så kom jag rätt.
Dagen lata jobba har bestått i att försöka få på plåt på bakstam - som jag sparat från ifjol!!! och tak så en av plåtarna nu på plats och fortsättning följer med nästa imorgon. Svårt att se vad man gör för svetten rinner ner i ögonen och det kanske är dags att skaffa svettband som tennisproffsen använder. Har man sedan som jag glasögon när man arbetar så ser dessa ut som ett gammaldags fönster på en slakeributik. Mellan allt detta så jobbar jag på att modifiera sittbänken –den bakre- för at passa pannans placering och rörens placering. Har också att tillverka en och den sista sittbänken –främre bakåtvända sittplats. Monterat skåpluckor på skåpet över diskbänken. Puh vad man håller på i värmen men kul är det.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.........
Hälsningar Bror

Bilagor

• 30  juni  2009 001.jpg
    30 juni 2009 001.jpg
    1,6 MB · Visningar: 40
  • 30  juni  2009 002.jpg
    30 juni 2009 002.jpg
    1,6 MB · Visningar: 39

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Morn morn go´vänner ,

Det enklaste, och också det roligaste sättet att hantera en frestelse, det är att falla för den.
Calle

Rimagy

HBK Medlem
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024

Hej Bror!
Kan du inte rita en enkel skiss hur du tänkt dig planlösningen i bilen?
Behöver inte vara något konstverk men kul för oss att bli invigda.....
Du kan ju fota det för det vet vi att du kan!
P.S. Dynorna ser mörka ut men snygga!
Hellre mörkt än ljust, tycker jag.

M.
:music-icon::music-icon::music-icon:

Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Marina,
skall försöka rita något om planlösningen. Den är egentligen inte förändrad så mycket från orginal Pilote R470. Förlängde bodelen 15 cm så det blev plats för ett extra dragsåp för förvaring av t.ex kaffepaket eller vad nu stoppas in.
Dynorna är nästan svarta med någon liten färgklick i rött o grått. Kanske inte blir så illa.
Går aldrig mot min bättre hälfts tycke och smak. Gillar man det inte så får man anpassa sig.............lika med minsta motståndets lag.
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hotade med regnskurar och åska men av detta blev det inget, i alla fall inte i Barkarby. Såg dock lite mörkt ut ett tag.
Vågade mig på att dra av korteln och göra färdigt bakdelen -plåtbeklädnaden som nu sitter i press och torkar. Ganska jobbigt att vara ensam med stor otymplig och ömtålig plåt men nöden är ju uppfinningens moder. Det löste sig i alla fall och dessa båda plåtar är därmed på plats. Skall fortsätta med takplåten i morgon om vädret är hyggligt. Finns annars en massa att jobba med invändigt.
Även gjort klar den bakre bänken – den över pannan och det blev som sagt en del modifiering av lådan för att lätt kunna ta bort den helt för service etc. Locket av plywood med gångjärn är också klar så det rullar på så smått. Skall se om jag imorgon kan kånka ut de nya dynorna till bakbänken och se hur det ser ut. Spännande. Får ju ha glädjen och omdömet för mig själv då min bättre halva är i Grundsund denna vecka :D.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.................
Hälsningar Bror

Bilagor

• 1  juli  2009 001.jpg
    1 juli 2009 001.jpg
    1,6 MB · Visningar: 38
F

F.d. 53012

Guest

Man blir ödmjuk för det jobb som du lägger ner och sen ser det väldigt bra ut också denna noggrannhet skulle inte en verkstad kunna utföra var så säker på det.

Rimagy

HBK Medlem
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
TOKGUBBE?

Det är väl tur det finns karlar som klarar av det mesta?
Åkte förbi Barkarby två gånger idag med buss,
tänkte på Bror som kunde behövt två händer till för att få plåten på plats.
Är ju inte lång o ståtlig men ganska stark och envis....
Men hade inte telefonnumret till hands.
Tror du blivit chockad om jag dykt upp?
Ler.
M.
:music-icon::yes::music-icon:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

ja du det hade jag troligtvis blivit. Kanske så chockad att jag trasslat in mig i både plåt och polyuretanlim.
Som i visan Gammal man gör så gott han kan.................ibland fixar man det ibland inte.
Trevlig kväll
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Ujujuj man får inte klaga. Det är ju sommar och då skall det vara varmt men lite gnäll måste det ändå bli.
Kollade resultatet av gårdagens plåtpåtagning och det tycker jag ser ganska bra ut. Dagens uppgift var att preparera för takets bakre del och klippa till plåt, hoppas kunna montera plåten imorgon. Första kolla att alla rör för kablar var dragna men det fattades två så det var bara att hiva sig upp på taket och fixa dessa rör. De är till taklampor fram o bak. Ljus är ju bra att ha om man skall röra sig runt i bilen. Skall man bara sitta ner så inbillar jag mig att det är trevligare med lite mysbelysning. Ett rasande kopplande på en massa kablar är och blir det i alla fall. En radiator vid den bakre bänken skulle också dit med tillhörande rör och slang.
Testade också dynorna och det kanske inte blir så dumt trots att de är nästan svarta. Enklare att bedöma hur allt blir när alla dynor är på plats och man ser helheten.
Allt från idag men återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar och trevlig kväll.
Bror

Bilagor

• 2  juli  2009 003  A.jpg
    2 juli 2009 003 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 43
  • 2  juli  2009 004  B.jpg
    2 juli 2009 004 B.jpg
    1,7 MB · Visningar: 47
  • 2  juli  2009 005.jpg
    2 juli 2009 005.jpg
    1,6 MB · Visningar: 47

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Försök övertyga min fru om det Calle om du kan :) Hon är hård som flinta, 40 år i skolvärlden, ja du förstår. Skolan har inverkat menligt på henne. Och min bokstavskombination är T O K G U B B E :)
Finns nog bara ett sätt att göra.
AGERA
Och sen när du kommer hem, säger du: Titta här vad jag har köpt.
Det kan bli en spännande eftermiddag......
Calle

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Nu har jag äntligen fått reda på hur husbilstillverkaren gör svängda dörrar. Hittade en svängd dörrbit i en husbil. Materialtjocklek ca 15 mm. Materialet var plywodd troligtvis Poppel, dörren har sågade spår ca 8mm breda och ca 11mm djupa.De kvarvarande bitarna var ca 6mm breda. Insidan är sedan fanerad med ett tunt faner max 1mm tjockt. Men till en stor dörr som toadörren är så tror jag inte att det fungerar. Utan den kommer att slå sig. Men det var intressant att se konstruktionen.
Ha det

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Har läst om hur böjda dörrar görs så jag hade ett hum om detta. Har ju att framledes gör en sådan dörr Kommer att använda ekplywood som läggs i en jigg med viss förspänning för att motverka den s.k.springback effekten och i denna plywood läggs och limmas tunna men ganska breda lister med lämpligt avstång emellan och på detta limmas ytterligare en plywood. Till detta sedan en massa tvingar om man inte kan uppfinna något smartare sätt att hålla detta i press under torktiden.

Idag kom det en massa regn på förmiddagen med några ordentliga åskknallar. Skönt. Festligt vad temperaturen sjunker fort när regnet kommer.
Osäker på fortsatt väder så jag valde att jobba inomhus dels i bilen men också garaget. En komplett sittbänk-den sista att tillverka- finns på arbets bänken med nylimmad pkywood på och fixerat med tvingar. Sågade också till lister som fungerar som distans på luckorna på dinettens överskåp. Dragit en massa kabel för att kunna sätta upp skydd för kabels i skåpen. Vill inte ha löst hängande kablar någonstans. Har nu belysning i bilen men det återstår ett antal spottar så det är dags att kontakta CartagoAnders som har kontakter på armatur såväl som ledlampor. Anders har förresten erbjudit sig sponsring av ledlampor och detta är ju fantastiskt generöst. Eftersom jag inte kan något om dessa lampor så är det mycket bra med råd och dåd. Kanske vill ha en ljusslang under överskåpen men vet inte hur det ser ut eller hur mycket ljus det blir av dessa om de är dimbara mm. Får ta detta efter semestern. Det är tillräckligt med ljus i bilen nu även om det inte är någon form av mysbelysning och dessutom är natten också ljus en tid framöver.
Morgondages jobb är att skruva fast bänkar montera säkerhetsbältena i bakre dinetten och om tid gives också montera färskvattentanken och ansluta till pumpen mm
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:...............
Nu är det fredagskväll och rätt till en god kall staketöl
Trevlig kväll och helg, var ni är är och vad ni än gör.
Hälsningar Bror

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg har montert 18 meter LED lysslange i vår bil, valgte en varhvit (ca. samme lysfarge som Anders sin lamper) - alle mine slanger gir hovedsaklig indirekte belysning. Velger en slanger med seriemotstander så er det mulig å dimme med en ekstern seriemotstand - bruk et trådpotmeter som tåler endel mer enn det slangen skal forbruke, regn med ca. 1 watt/m - det burde bli noe mindre og reduseres ved dimming.

Toppen