• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Jaha, återigen en absolut strålande och härlig dag, dessutom tillika Mors Dag.
Dagen har varit slapp- kanske lite för slapp men har ändå monterat in elintaget på sidan och kopplat en vanlig kontakt där så nu slipper jag en besvärande sladdvinda. Hade också att köra bort en massa säckar med gamla löv mm så jag passade på att grovstädade lite i bilen och garaget och kunde slänga bort massor av gamla korta träbitar som jag sparat som bra att ha. Ekorre eller…….. Har också funderat på elkontakter som skall sitta på väggen till vänster innanför dörren. Därifrån bör man ju kunna tända belysning, en knapp till trappen, förbereder strömbrytare och kabel för en ev framtida elmarkis, avstägningskranar till olika gasolförbrukare som jag tycker bör sitta lätt åtkomligt innanför dörren. Måste också räkna ut hur värmeröret skall dras fram då det finns en hindrande gasollåda i dess tänkta väg, om det skall sitta någon radiator i köksbänken, om det skulle passa att montera en liten radiator med elfläkt och en massa andra tankar. Här finns det gott om OM.
Bilderna föreställer trångt för tvingarna vid limningen, limmat och monterat
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Bilagor

• 31 maj  2009 002 Trångt A.jpg
    31 maj 2009 002 Trångt A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 38
  • 31 maj  2009 005  B.jpg
    31 maj 2009 005 B.jpg
    1,6 MB · Visningar: 39
  • 31 maj  2009 007 På plats C.jpg
    31 maj 2009 007 På plats C.jpg
    1,7 MB · Visningar: 35

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Ditt projekt går stadigt framåt Bror. Jubel i mina ögon. Coolt helt enkelt.

Jag efterlyste två takluckor här i tråden men ngt napp blev det inte. Sverige är ett alltför litet land för oss husbilsbyggare :) Inte ens handlare som säger sig vara husbilsexperter har kunnat hjälpa mig.

Jag fick lov att beställa direkt från Tyskland för att få den detaljen ordnad. Tyskland är ett eldorader för alla hrmpf "udda existenser" som bygger själva.

Kul att se hur du går till väga när du installerar toan. Det kommer jag att göra nästa säsong. I år får en porta potti duga.

För övrigt blåser det rätt hårt här i kväll. Hoppas du får en chans att vila dina trötta ben och något att läska din torra strupe med.

Hej Poker
tittade just på Blocket och där fanns en sprillans ny toa liknande min som säljs för 2000 kr vilket är mindre än halva priset över disk Tel Lars Henriksson:
7482.gif
5255.gif
0.gif
9.gif

Måste vara ett fynd
Hälsningar Bror

F

F.d. 7220

Guest

Go´kväll Bror,

Tack för tipset. Det där måste jag kolla upp. Inte för att jag har tid att installera toan till den 16 juni men det får det bli till hösten i så fall. Man måste ju se till att ha något att göra när vi går mot mörkare tider :)
Jag förstår inte hur du hinner med allt Bror. Du är snabb som vinden. Du bygger, informerar, handlar, kollar nätet och samtidigt är du väldigt trevlig och hjälpsam. Kanon! Hinner du EU rösta också?

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Mina vänner,
idag har det varit en helvetes dag. Kom från jobbet som vanligt vid tolvtiden och skulle kolla lite på epost och Husbilsklubben medan jag värmde lite krubb. Får inte igång det trådlösa systemet. Död router. Trodde det var strömomvandlaren som lämnat in och som hänt en gång tidigare så iväg och köpte en ny. Men icke någat annat hade hänt så iväg igen och köpte en Netgear router men den visade sig vara ett elände att installera. På kul provade jag min gamla router och anslöt till strömomvandlaren från Netgear´en och nu fungerade den gamla igen????!!!!!
Hela eftermiddagen åt skogen.
Nya tag imorgon har nu en dag att ta igen. Känns inte bra
Återkommer:wub:
Hälsningar Bror

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Mina vänner,
idag har det varit en helvetes dag. Kom från jobbet som vanligt vid tolvtiden och skulle kolla lite på epost och Husbilsklubben medan jag värmde lite krubb. Får inte igång det trådlösa systemet. Död router. Trodde det var strömomvandlaren som lämnat in och som hänt en gång tidigare så iväg och köpte en ny. Men icke någat annat hade hänt så iväg igen och köpte en Netgear router men den visade sig vara ett elände att installera. På kul provade jag min gamla router och anslöt till strömomvandlaren från Netgear´en och nu fungerade den gamla igen????!!!!!
Hela eftermiddagen åt skogen.
Nya tag imorgon har nu en dag att ta igen. Känns inte bra
Återkommer:wub:
Hälsningar Bror

Hej Bror!

Visst är det digitala livet underbart!;)

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Hasse,
absolut, men jag gillar att slita ut mig på annat sätt än att hålla på med det jag inte begriper, det kostar bara hårstrån på huvudet - de få som finns kvar och dessutom irritation över att man inte grejar tekniken.
Nya tag som sagt
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Lite svalare idag så det var att hoppa i lämplig klädsel typ overall isf shorts. Med tanke på att det är svalt så var det passande att börja installera radiatorerna. Har ju köpt ett antal med ser att jag nog måste köpa flera bl.a till sovalkoven. Där hade jag tänkt att ha en radiator utefter hela frontdelen och enbart rören på sidorna. Strävar ju efter att ha så mycket radiatorer som möjligt så man får fundera lite hur dessa monteras på höger sida med tanke på köksbänken. Tycker också kanske att det inte är så kul med synliga rör i dörröppningen så det blir att försöka döjla dessa. Tänkte mig en snyggt formad plåt kanske i rostfritt eller varför inte ha väggens färg, Har nu stora funderingar på hur jag löser dragning av slang kablar och värmerör genom toautrymmet. Vet inte riktigt om det skall bli något nedre skåp ännu. Får se hur det ser ut när allt dragits fram. Överskåp måste det dock bli bl.a för spegeln som är så viktig för många, tandborste med tillbehör och lite annat samt att jag kommer att placera expantionskärlet på toans vägg mot garderoben. Blir lite trångt med slangarna där i hörnet men det kommer att gå.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Bilagor

• 2 juni   2009 006  A.jpg
    2 juni 2009 006 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 32
  • 2 juni   2009 004  B.jpg
    2 juni 2009 004 B.jpg
    1,5 MB · Visningar: 35
  • 2 juni   2009 010  C.jpg
    2 juni 2009 010 C.jpg
    1,7 MB · Visningar: 38

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Har varit på besök på Bromma flygplats för att förhandla om tillsyn av mitt flygplan efter nya galna ideer från EU om vem, var och hur tillsyn av privatägt flygplan skall gå till. Konstaterar att det gamla gäller i stort bara att betala mycket mera????!!!! Man blir bara förbannad på eu-byråkrater.
Fortsatte efter hemkomst som rörkrökare. Finfint att kunna både gänga och kröka och ändå få något uträttat……..vid mina år?!. Förhoppningen var att få upp expantionsbehållaren på toaväggen och det gick bra fortsatte med att mäta och såga av lämpliga längder på rör för anslutning till vinklade gummislangar.
Hade tänkt att använda gummislang mellan expantionsbehållaren och rörslingan nere vid golvet men antog att om jag använder rör så borde dessa kunna fungera som element och ge tillräcklig värme på toan. Genomföringen i toastolen är inte att leka med, det gäller att passa in exakt var slangar kablar och vatten skall gå. Det är trångt. Dessutom vill jag separera så mycket som möjligt mellan vattenslangen och värmeslangen för att slipp att alltid få varmt eller ljummet vatten. Funderar på hur jag kan isolera detta på bästa sätt. Har kvar lite av den thermoisolering jag köpt tidigare så jag använder nog lite av det. Skall prova mig fram.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Bilagor

• 3 juni   2009 001 A.jpg
    3 juni 2009 001 A.jpg
    1,7 MB · Visningar: 33

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Finfint att kunna både gänga och kröka och ändå få något uträttat……..vid mina år?.

Hej!

Ursäkta min grova komik....men detta var riktigt roligt sagt !!

En Fråga...........?

Fick du verkligen något vettigt uträttat efter detta:cool:?

För mig funkar det sällan.....men .men......

Kör hårt Bror.....:yes:

Du sprider stor glädje i vad du gör & vad du skriver!

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Mitt ordinarie arbete krävde min närvaro en stor del av eftermiddagen. Tyvärr. Har ju annat att syssla med egentligen.
Blev i alla fall tid för håltagning i framstammen/väggen där det skall gå värmeledningsrör till och från alkoven. Fixade också det vänstra röret upp i alkoven. Pluggat på hur man kopplar in alla rör och slangar till pannan och ser att jag måste köpa en annan fläkt som sitter i pannan för att kunna ha sidomonterad skorsten. Aldes hemsida är till god hjälp så det är nu bara att skicka ett mail dit och höra efter vem som säljer dessa delar närmast. Vi har ju Franzens Husvagnstjänst här i Veddesta men de vill tydligen inte svara i telefonen. Har ringt ett antal gånger idag men lagt på luren då det kom faxton. Slutar kanske med en resa till Henrikssons i Enköping = tidspill.
Inga bilder idag
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:...
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Besökte Spångasläpet för att hämta tillbockade plåtar till bodelens sidor men tyvärr så var det ett missförstånd där så jag hjälpte till att klippa och knäcka till nya med de mått som jag önskat tidigare. Har också besökt lokala Bauhaus för att köpa mera monteringsgrejer till värmerör och drivit runt lite och tittat på belysning, försökt hittat idéer till gråvattentank för duschutrymmet men hittade inget så jag gjuter en i glasfiber-det har jag gott om- tillsammans med polyester som duger bra till denna tank. Hittat lämplig slang till avloppet på Jula och söker nu en kran till detta och den får gärna vara elektrisk. Känns ganska bra nu. Tycker att jag har läget under kontroll. Har också hämtat hem diskho och köket som jag har haft lagrat i hangaren för att inte skadas. Hittade en halv rostfri tunn och lätt borstad plåt som kanske skulle passa att ha på väggen vid diskbänken. Skall fundera lite på detta och konsultera min bättre hälft om det kan passa.
Har slutat för dagen för att brassa lite krubb då frun åkt till vår älsta dottern i England under veckohelgen. Kan också bli en eller två bira.
Detta blir tydligen en arbetshelg.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:..............................
Trevlig helg till alla
Hälsningar Bror

F

F.d. 7220

Guest

Go´kväll husbilsvänner,

I dag var det rena julafton här vill jag lova. Jag fick paket från Tyskland innehållandes tvenne kristallklara takluckor som ser otroligt fina ut.

Sen fick jag hämta soffdynor och madrasser hos Bilsadelmakeriet. Madrasserna var väl stoppade så det lär inte gå att knöla in någon förmögenhet där inte. Om man nu råkar få en sån originell idé :)

Under helgen kommer ungdomarna hem och tittar på skapelsen och hjälper till med gardiner och draperier. Det som återstår är att

Montera solpanel 85W
Göra i ordning vatten och avlopp, tankar och slangar
Montera lampor och dra elledningar
Sätta in takluckor

Hinner jag göra allt detta på nio dagar?
Det är den stora och viktiga frågan under nästa vecka. Ni får allt sitta och vänta på svaret, bita på naglarna och torka kallsvetten ur pannan. Besked kommer måndagen den 15 juni.

F ö vill jag tillönska er alla en riktigt skön nationaldag.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Poker,
nio dagar är en evighet eller hur. Du och dina ungdomar kommer att fixa detta.
Du vet hur det är med myran!!! Arbetsam' och flitig
Trevlig helg och lycka till
Hälsningar Bror

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Jag har i "mitt tidigare liv" använt grova avloppsrör till vattentransport. Du vet såna där bruna. Kanske nåt för ditt gråvatten, Bror?

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Ja det finns ju varianter av plaströr i en massa dimensioner. Funderar bara på hur man förankrar dessa så att de inte glider isär. Man kan ju limma kanske. Tror att någon form av slang är det bästa. Sedan gäller det bara att hitta ett bra vattenlås och ett bra ställe att montera denna. Tar man rör så kan man ju använda nägra böjar till detta och med slang kanske likaså.
Hälsningar Bror

Leif Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028

Som gammal rörläggare skulle jag tipsa dig om att inte ha liggande 90º vinklar utan ta 2 st 45º istället . Lättare att rensa avlopet då ... ps jag skulle ta dim 32 rör till avloppet ... och limma det med tangit lim , men se upp tangiten biter på 5 sec . stryker man limmet flödigt på både rör och muff så kommer det inte att läcka. MVH Leif karlsson

Senast ändrad:
F

F.d. 7220

Guest

God morgon,

Som ni ser så brinner flitens lampa tidigt denna morgon.
Tack för din support Bror!

I dag tar jag upp ett hål i golvet för avloppet. Jag tänkte limma fast ett vinkelrör i öppningen för att under bilen fästa nästa del som går ner i avloppstanken.

Är det ok att limma vinkelröret? Eller har ni ngt annat förslag för att göra genomföringen stadig och problemfri?

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

God morgon Poker,
gillar folk som kommer upp och tidigt tänder flitens lampa. Min gamla moder sa alltid att det som inte blir gjort på förmiddagen blir knappast gjort alls?! Vad hon nu kan ha menat.
Beträffande limning så läs ovan vad Ingalill&Leif skrivit. Tror på limning och ordentlig förankring så att det inte vibrerar.
Själv jobbar jag med sidoplåtarna få se nu hur det går och hoppas på uppehåll och lite sol.
Lycka till med jobbet allt blir säkert perfekt
Hälsningar Bror

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

God morgon,

Som ni ser så brinner flitens lampa tidigt denna morgon.
Tack för din support Bror!

I dag tar jag upp ett hål i golvet för avloppet. Jag tänkte limma fast ett vinkelrör i öppningen för att under bilen fästa nästa del som går ner i avloppstanken.

Är det ok att limma vinkelröret? Eller har ni ngt annat förslag för att göra genomföringen stadig och problemfri?

Använd en genomföring från ett tvättställ, blir stadigt och bra och så går det att byta NÄR något går sönder.
Calle

Toppen