• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Söndag och arbetsdag och dessutom sista dagen på denna gräsänklingsperiod, vilket innebär dammsugning, kasta pizzakartonger och gamla korv-ölburkar……...
Idag skall fönstret in. Inget regn ännu så jag lättar på pressenningen för att komma åt. Använder Bostik Butyl som flexibel tätning som det står i installationsbladet. Detta gick ganska smärtfritt och det ser bra ut. Hoppas att det kommer att fungera lika bra.
Fortsatte sedan med vänster skåp. Gjorde flera olika mallar men är egentligen inte nöjd med någon av dessa men en av dem kommer dock att användas. Skulle också vilja ha en liten förvaringshylla mellan fönster och underdelen på skåpet. Kan vara händigt att lägga en tidning e.dyl på. Få se hur det blir med det. Det skall också rymma belysning det blir väl punktbelysning typ spottar eller/och ljusslang. Vet inget om dessa slangar så det kan ju vara spännande att utforska. Vill dessutom ha 12 volts strömuttag på båda sidor av dinetten. Besvärligt att veta vad som skall sitta var med tanke på eldragning och utrymme för mindre synliga kontakter. 220 volts uttag kommer att finnas på båda sittbänkarna.
Bilden är lite mörk men fönstret är på plats
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Bilagor

• 10 maj 2009 003  A.jpg
    10 maj 2009 003 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 18

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Provat en del olika lösningar på detta överskåp- gjorde olika mallar igår och det slutar nog med ett inåt lutande skåp. Det är enkelt att göra och verkar kunna bli ganska rymligt också. Min fru godkände detta ikväll så nu jobbas det vidare på det. Har provisoriskt satt upp ramdelen som använts för de olika alternativen så nu får detta bli mallen de övriga överskåpen också. Nästa fundering blir om man skall ha ekplywoodens ådring liggande eller stående. Inbillar mig att synintrycket blir ett lägre tak med liggande än stående ådring. Det är dags att börja med detta imorgon. Har redan klurat ut hur jag skall dra kablaget till belysning mm men så kommer ju nästa följdfråga -hur och var och vilken typ av högtalare monterar man. Skall försöka hinna till bilradiohandlarn i Jakobsberg i morgon dom kan säkert ge goda råd.
Hälsningar Bror

Bilagor

• 11 maj 2009 001 A.jpg
    11 maj 2009 001 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 22
  • 11 maj 2009 002  B.jpg
    11 maj 2009 002 B.jpg
    1,6 MB · Visningar: 22
G

GunDogs

Guest

Vi har stående ådring på garderobsdörr och liggande på överskåpen. Det är
inget som stör. Jag är annars ganska petig med sådant (t ex om en träplugg
inte följer träets ådring).

När det gäller dina överskåp så framgår det inte av bilderna om du har gjort
plats för ventilationsspringa bakom skåpen. Det påstås att det blir ganska kallt
och "innestängt" i skåpen om inte luften kan cirkulera. Detta påpekas ofta i
tidningarnas tester som en miss från tillverkaren.

Fantastiskt kul att följa hur ditt projekt framskrider.

Hälsningar

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Smak ska inte diskuteras. Där finns det ingenting som är rätt eller fel. Allt beror på betraktarens öga. Pröva, och se vilket du tycker är snyggast.
Hur det än blir, ska det bli spännande att se resultatet.
Calle

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Just käkat lite mat och skall ut och fortsätta.
Kommer att prova mig fram hur det blir med liggande kontra stående fiberriktning.
Har också en luftspalt bakom varje skåp på vänster sida som är mellan 15 och 20 mm.
Har dock inte klart för mig hur detta arrangeras med skåpet över diskbänken likaså placeringen av radiatorerna. Diskbänkskåpet rymmer delvis gasollådan och till höger om denna ett kylskåp. Där har jag också funderingar på rördragning och ventilation.
Kanske någon på forumet kan beskriva detta och kanske visa med någon bild.
Ideerna tryter kanske men det finns liv och då finns det hopp
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Det måste vara något kymigt med mig Är inte nöjd med den provram som jag kände som passande i går, men att sova på saken är inte alltid bra. Tycker att det verkar klumpig och borde kunna göras enklare och lättare. Blir ju lite stök när man skall ha en luftspalt mellan skåp o vägg. Skall göra nytt försök och ändra så att det ser bra ut. Kommer att göra ett helt nytt som också skall blir lättare. Luftspalten mellan vägg och skåp skall jag försöka limma så att det blir så dammfritt i skåpen som möjligt
Har också velat om hur ådringen skall vara men det har jag provat idag och som det ser ut nu så blir ådringen stående. Det vänstra skåpet blir också lite mer nersänkt då det kan vara händigt att ha ett fack att lägga tidningar kanske nycklar och annat skräp man har i fickorna.
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:
Trevlig kväll
Hälsningar Bror

Bilagor

• 12 maj 2009 001  A.jpg
    12 maj 2009 001 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 25
  • 12 maj 2009 002 B.jpg
    12 maj 2009 002 B.jpg
    1,6 MB · Visningar: 27

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Herre min skapare vad fort tiden går. Skall ju använda bilen om ganska precis 2 månader.
Hela härligheten skall lackeras i månadsskiftet juni-juli.
Är det någon kreativ person på forumet som kan ge bilen lacktips vad avser färgsättning- dekorer. Vill ha silvergrå som basfärg med dekorer i rött, blått eller orange.
Är öppen för förslag och tips. Min kreativitet kanske inte räcker till allt men jag satsar för fullt.
Det är bara att jobba på och hoppas att hinna bli klar i tid. Peppar,peppar..
Dagen jobb har varit att göra en ny skåpstomme och så stabil och lätt som möjligt. Använt plywood 10 mm i gavlarna där det sågats mort onödigt naterial. Fällt in längstgående lister i dessa gavlar med förstärkning mitt på. Skall ju via dessa lister skruvas fast i taket så stadigt som möjligt. Skåpen görs också lite större och det blir ett litet fack under hela skåpet.
Allt har kopierats så att jag kan göra likadana skåp även på höger sida. Kanske måste jag skala ner skåpets storlek ovanför diskbänken men får se. Kommer ju inte att ha luftspalt bakom köksskåpet så jag har ju där 25 mm att spela på utan att skåpet blir mindre. Återstår nu på vänster skåp att monteras och märkas ut för luckornas placering men tror jag vet hur det skall se ut och göras.
Inga bilder idag.
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Tycker inte att det händer så mycket varje dag. Tyvärr....man är ju aldrig nöjd kanske.
Fortsatte med att tillverka vänster skåp som påbörjades igår och som lämnades över natten för lim att torka. Hela skåpstommen är klar och är klar med avskiljning mot väggen och taket för luftspalt som kommer att vara så utefter hela skåpets längd. Hoppas på hygglig dammfrihet i skåpet.
Har gjort en provmontering och skåpet och sitter som ”handen i hansken”. Inga spänningar och inga sneda vinklar och det är jag nöjd med..
Skall iväg och köpa spottar imorgon på Kjell & Co i Vällingby för att kunna borra hålen till rätt diameter i skåpets undersida. Skall också dra el till dessa tillsammans med en strömbrytare.
Kommer också att måla skåpet invändigt före uppsättning i bilen. Skall också montera ekplywooden efter det att skåpet är monterat för att ha chans att få en så fin passning mot garderob och framstam som möjligt.
Hälsningar Bror

Bilagor

• 14 maj 2009 010 A.jpg
    14 maj 2009 010 A.jpg
    1,7 MB · Visningar: 20
  • 14 maj 2009 007.jpg
    14 maj 2009 007.jpg
    1,6 MB · Visningar: 19
Senast ändrad:
F

F.d. 7220

Guest

Det händer saker hela tiden hos dig Bror. Du verkar hinna med allt.

Jag tycker att jag går lite på tomgång just nu.
Våningssängen är visserligen färdig, garderoben blir nästa uppgift.

Bilen ska vara klar om en månad. Hårda bud ! Men värre vare i Gällivare, som vi brukar säga :)

Nåja. Det blir till att lägga lite av det kostnadseffektiva tänkandet på hyllan och köra som en blådåre. Vad gör man inte för sina ungar. Barn frigör sig, aldrig föräldrar.

Beträffande avloppstanken, tycker du att man behöver göra den demonterbar? För rengöring, desincifering osv. ? Vad är det bästa sättet att ansluta avloppsslangen till avloppstanken? Kan det vara så enkelt som en tapp på tanken med en slangklämma?

Tacksam för alla råd och uppslag.
Beträffande ådringen på dina luckor tycker jag att du ska följa väggens. Det blir det mest harmoniska.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Tack Poker,
ja du ser ju själv vad hektiskt det kan bli. Jag har långt kvar till färdig bil men jag kommer att använda den i alla fall i mitten av juli. Klar eller inte. Den ska vara bobar och kunna använda kök samt gå på toa mm. Jobbar som du just nu som en dåre och satsar allt på ett kort. Tror att jag klarar detta. Är ju deltidspensionär och arbetar eftermiddagarna med bilen. Det är bara det att jag inte alltid har allt riktigt klart för mig hur man gör saker o ting. Ibland gör jag saker som i nästa andetag verkar galet och då måste jag göra om det jag håller på med. Tråkigt kanske men ordentligt lärorikt. Nästa buss jag bygger skall dels vara fullvuxen och kommer att bli helt annorlunda för man lär sig av alla misstag som egentligen inte är misstag utan bara en felbedömning om hur man gör.
Avloppstanken ja, har du funnit ut av vilken plast den består. Roade mig med att prata med vår bilplastreparatör och han sade att det finns inga gränser på vad man kan göra med denna tank om man bara vet vilken plast den är gjord av. Vad beträffar monteringen så tycker jag att den skall sitta enkelt losstagbar med slangklämmor . Det är ju ganska händigt att kunna ta loss den för ordentlig rengöring t.ex på hösten och inför ev vinterförvaring.
Så kommer jag att göra med min tank även om jag har för avsikt att kunna använda denna även under vintern. Avtappningen sker genom en vanlig på Jula inköpt kran och monterad på slanden från tanken.
Vad gäller ådringen på mina överskåp så var jag igår på brädgården i Bro och kollade igenom deras lager av ekplywood. Hittade en ganska neutral ådring så därav kommer det att bli liggande på skåpen. Tror att det kan bli ganska bra och säkert kommer man att uppleva att bilen lägre invändigt. Håll koll på forumet så ser du hur det blir.
Hälsningar och med tillönskan om en trevlig kväll
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Ujujuj det är tungt just nu. Men det är ju lätt att klaga.......
Vet inte riktigt hur allt skall se ut och innehålla. Jobbade vidare med det vänstra överskåpet, det har fått en undre hylldel för tidningar mm. Tillade också en plats för strömbrytare till belysningen under skåpet. Det kommer att bli fyra spottar som beställts på Kjell & co och som passar in i ett 58 mm hål. Tittade också på en slangbelysning men fattar inget så det blir att kontakta Led4 U och fråga lite om dess lysförmåga mm. Till vänster i förvaringsdelen kommer det att bli ett uttag för tv och 12 v. Vet inte om jag kommer att använda detta men monterar det för säkerhets skull.
Var igår till Bro och tittade lite på –ekplywood. Ville ha en ganska neutral sådan med inte alltför påtaglig ådring då jag tror att en liggande ådring kommer att se bäst ut under förutsättning att ådringen är diskret. Och jag hittade faktiskt en som jag kommer att använda. Dess ådring är ganska vacker och som sagt diskret så det är ganska spännande att se hur det kommer se ut. Skåpet är nu helt klart för montering i bilen förutom som jag tidigare skrivit att jag vill montera plywooden efter det att skåpet sitter på plats. Vill ha chans att få en snygg passning mot toaväggen och framstammen. Söndagen blir spännande för att se hur allt ser ut. När skåpet är monterat så börjar vänster sida vara klar - fan trot men så är det.
Har börjat fundera på hur höger sida skall se ut. Skulle vilja ha ett utdragbart smalt (ca 15 cm) skåp som skall härbärga typ makaronpaket, kaffepaket etc som kan vara händigt att ha överblick på. Var idag på IKEA för att få inspiration men där är det bara trängsel och små barn som skriker så det blir bråttom ut. Hittade i alla fall enkla ganska fina handtag till överskåpen som vi tror kommer att passa. Måste också måla eller i alla fall grunda skåpen ivändigt i morgon bitti.
Trevlig kväll
Hälsningar Bror

Bilagor

• 16 maj 2009 007  A.jpg
    16 maj 2009 007 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 24
  • 16 maj 2009 008 B.jpg
    16 maj 2009 008 B.jpg
    1,6 MB · Visningar: 23
F

F.d. 4272

Guest

Man blir svarslös, var hämtar du all glädje ifrån?
Tror jag helt spontant tar en sväng till Järfälla.

// Jonny

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Tack Jonny,
glädjen kommer från många håll. Frisk , kry och inga krämpor kanske är en av orsakerna. Arbetar numera enbart på förmiddagarna och det är glädjande och att sedan ha möjlighet att pyssla med det man brinner för. Ta bara möjligheten att ta en gammal bil -utan tak -och fara ut en härlig solig dag -eller mc´n, och känna alla dofter av t:ex nyslaget hö koskit eller vad det nu kan vara, eller ta flygmaskinen och tillfredställa div lustar för att inte glömma kontrasten av total lugn , ro och den absoluta tystnaden i Murjek. Tänk ett par pilsner på trappen mitt i natten med midnattsol det är livet det. Finns ju också en o annan mygg kanske........
Räknar mig som oerhört priviligerad att ha hälsan och förmågan att göra det jag trivs med och finner mycket glädje och frid i detta. Har ju också tre underbara barnbarn och det fjärde på gång denna månad så nog har man att glädjas åt .Hoppas att denna sköna tillvaro skall bestå många många år framåt
Dessutom ett antal utmaningar som för varje litet framsteg som görs är glädjande.

Tog idag söndagen off- vet inte om det var för ett par öl igår eller om det blev sent pga melodifestvalen eller vad det nu heter eller vanligt nattsudd. Har ju varit varmt och soligt också ????!!!!!
Återkommer imorgon
Hälsningar
bror

Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Måndag och mitt huvud känns så tung. Nejdå – skojar bara.
Stack iväg till Uppsala och husvagnsskroten för att se vad som fanns på hyllorna . Hittade ett underrede till bord och ett långt värmerör. Har också gjort affärer på blocket där jag fann nya värmerör och avtappningsventiler till värme och vatten.
I garaget skulle det ske det som kan kosta hur många ekskivor som helst om man inte mäter i flera timmar och kontrollmäter lika lång tid. Nåväl med en ny handjagad fanersåg så var det bara att börja såga. De utsågade delarna skall ju för ådringens skull komma att bli luckor senare. Denna sågning blev hyggligt bra så det är dags att montera fast skåpet för gott. Detta görs i morgon. Ekskivan skall sedan fininpassas mellan framstam och garderoben - fick ju lära mig att framstammen inte är i vinkel åt något håll men fixade jag detta med luckorna så grejar jag nog att få ekskivan att sitta snyggt o fint. Den skall slutligen limmas på plats. Undersidan har jag redan limmat fast och samma gäller nog för inpassning där också.
Hälsningar Bror

Bilagor

• 18maj 2009 004 C.jpg
    18maj 2009 004 C.jpg
    1,6 MB · Visningar: 28
  • 18maj 2009 006 D.jpg
    18maj 2009 006 D.jpg
    1,6 MB · Visningar: 23
  • 18maj 2009 009  E.jpg
    18maj 2009 009 E.jpg
    1,5 MB · Visningar: 22

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Limmade panelen på skåpet efter att återigen kollat passning. Sitter nu med tvingar för att imorgon snygga till i alla öppningar. Fila och sandpappra. Skall också montera gångjärnen på skåpstommen då att det är enklare än att först sätta dessa på luckan.
Börjat också med höger väggdelar de är ju identiska sånär som på höjden där den främre är högre
Har haft en del kringarbete för att inte stanna upp. Gjort profilmallar till bodelens sidar som skall bockas till hos Spånga Bil & Slåp i Spånga i aluminiumplåt. Kommer att bli ett ganska vanligt utseende. Dessutom riggat bänkar i bodelen för mätning av dynornas storlek som skall beställas i Borås imorgon. Där är vi lite sent ute men de tror att det går att fixa på fyra veckar och det passar ju egentligen ganska bra. Hinner lägga ut dessa innan provturen!!!???. På vilken kungs regeringstid det nu kan bli.
Ingen bra bild idag
Hälsningar
Bror

F

F.d. 7220

Guest

Lysande Bror. Man skulle kunna tro att du är mas - Flink i fingrarna och Quick i huvudet.

Jag har nu lämnat in dynor och madrasser för att få var och fuskläderklädsel sydda.

Flickorna tror att det kan komma hem den 16 juni och göra det jobbet på två dar, optimister som de är :) Den 18 juni sticker de till Turkiet för dansundervisning. Jag blir svettig bara jag tänker på hur de flänger runt i världen.

Jag har ännu inte kommit till skott beträffande avloppstanken. Rapport kommer senare.

Jag har tänkt lite på färgsättningen som du frågade om. Personligen gillar jag en gräddvit bas som stöter i ockra ( limonit )med horisontella lite blekta pompejiröda effektränder som skapar kraft och spänning och rörelse.

Håll ut käre Bror. En dag randas härlighetens morgon

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Poker,
kul att det går framåt även med ditt bygge. Tror nog att dina tjejer kan klara av att sy dynorna på ett par dagar om man har en bra symaskin och flinka fingrar men det är ju ändå ett pickeljobb om man inte är van. Skulle nog kumma tänka mig själv att med min bättre hälfts hjälp fixa våra dynor men det är kort om tid och försöker lägga ner jobb på det jag kan - åtminstone lite -av.
Avloppstanken kommer du att fixa det är inte svårt med rätt lim.
Ser fram emot den randade härlighetens morgon. tills dess är det mycket funderande kring färgsättning och hur allt skall se ut. Den färgsättning som du talar om kan vara ett alternativ. Skall försöka lära mig lite om att färgsätta en skiss på datorn men måste ta mig td att åka någonstans och höra hur man gör och vad som behövs i form av program mm.
Trevlig kväll
Hälsningar Bror

F

F.d. 7220

Guest

Goderafton Bror,

Jag lägger in en bild så ser du hur saker och ting utvecklas i mitt lilla projekt. Nu blir det några arbetsfria dagar i samvaro med barn och barnbarn i Dalarna. Ett nödvändigt sätt att ladda "batterierna" och komma på nya ideer.

En riktigt skön och innehållsrik weekend önskar jag er alla.campingbilen 005.JPG

Toppen