• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Är Ju Knappt 30..... så jag känner mig lite förnärmad så här på kvällen.
Åldern har väl ingen betydelse eller, längden 1.72....meter....över havet
då ligger jag väl bra till!!!!!:twitcy: Storleken är väl inte allt eller:swoon:

Senast ändrad:
F

F.d. 7220

Guest

Det är precis de mått jag försöker hålla mig till ( höjd 70 cm ) utan hänsyn till brukares respektive längd ;). Underslafen blir något lägre men mina flickor är ju små akrobater så det lär väl inte bli någon match att swinga sig in där.
För övrigt har jag satt väv på två väggar. Jäklar i min låda vilken vidhäftningsförmåga Robust limmet har. Det är nästan stört omöjligt att få dän det när man väl har fått det på händerna.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Nu får vi bli lite allvarliga igen. Storlekens betydelse eller ej.
Det hoppas en del mellan jobben som skall utföras på husbilen. Idag har det sågats upp hålet på vänster vägg för nytt fönster och det blir Seitz S-4 med myggnät och rullgardin. Har ju länge sökt fina orginalfönster med gått bet på detta. De fönster som finns har skador och småsprickor i glaset och det är inte vad jag vill ha.
Toagolvet är nu helt torrt och klart för målning och det blir Internationals båtfärg och golvet blir vitt. Köpt golvventil och skall installera detta snarast. Kommer att bli 32 mm avloppsrör med ett vattenlås till detta. Har en dålig avloppstank så jag skall också göra en plugg för att gjuta en ny tank i glasfiber. Kommer att gjuta över och undersida i samma plugg och plasta ihop detta till en fungerande tank. Borde kunna innehålla att rymma 60-70 liter Det finns redan en tank för köksavloppet.
Skulle egentligen idag ha tagit upp hålet för toan men har tappat bort mallen för detta och talat med representanten för Thetford som skulle skicka en men den mall som kom var enbart för själva luckan. Skall gå ut med en fråga på husbilsklubben. och se om någon kan ha denna mall.
Egentligen ingen bra bild idag heller med bilden föreställer det nya hålet för vänster fönster. Det gröna år en plastpresenning.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Bilagor

• 6 maj 2009.jpg
    6 maj 2009.jpg
    1,7 MB · Visningar: 13
F

F.d. 7220

Guest

Hej Bror,
Jag köpte två tankar av en privatperson, en 70 liters till färskvattnet och den andra till gråvattnet. Det visade sig att gråvattentanken var lite för lång. Hur skulle du göra i det fallet Bror? Om jag kapar den 20 cm hur tillverkar jag en ny gavel bäst? Tacksam för ett gott råd!

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

God afton Joker,
vilket material är gråvattentanken gjord av?. Är den av plast så finns det fina limmer att köpa för att limma ihop tanken ( passande lim finns hos bilplastreparatörerna som lagar bl.a stötfångare mm till bilar ) och är den av glasfiber så ar det bara att såga bort överflödet och plasta ihop tanken igen med glasfiberremsor och polyester Om tanken är av plåt så kan man kapa bort och svetsa ihop den till passande mått.
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Fortsatte idag med att förstärka väggen då jag valde ett tio cm bredare fönster än jag från början avsåg att ha. Skrapat och skurit bort isolering, sågat till passbitar och limmat med polyuretanlim.
Till fönstret skulle det också göras trälister som mellanlägg och stöd mellan den yttre och inre fönsterramen. I mitt fall blev det att såga lister 4 x 12 mm och sätta fast detta i den yttre ramen med dubbelhäftande tape för att sitta stilla under monteringen och detta kan då göras i morgon. Kommer också att använda butyl som extra tätning till den gummilist som sitter på fönsterramen original. Tror inte att man kan vara nog försiktig med alla tätningar vare sig det gäller fönster eller takluckor. Har ju på denna bil sett resultatet av läckande taklucka. Rasande tid det tar att få dit ett fönster förresten eller också är jag ovanligt lat…..
Sanningen är kanske att jag också har tre gamla bilar och en Honda mc som jag vill ha fart på för att använda fina dagar. Därav lite långsamt med bilen just nu men det skall bli bättre. Kommer att vara gräsänkling i helgen så då blir det väl bara att arbeta eller..........
Ingen bra bild idag men
återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Fick ett telefonsamtal och erbjudande om en 55 watts solcell till rätt pris så jag for och hämtade detta idag. Behöver nu bara resten till detta vad det nu kan vara-regulator och vad mer???
Har också gjort färdigt fönsterhålet i väggen samt preparerat fönsterramen med distanser för montering av detta som första jobb imorgon. Som gräsänkling hägrar ju en del annat av någon anledning. Att inte glömma vattna blommorna innan den bättre hälften kommer hem till exempel. Skämt åsido. Har lite beställningsjobb som jag hoppas bli det sista till husbilen Det är Thomas Gebauer i Tyskland som kommer att få denna då detta företag varit tillmötesgående och hjälpsamma vid tidigare köp. Bra med dem är att man använder Reimo´s katalog och delnummer. Skall också rita på några alternativ till skåp Mäste nog ge upp detta med böjda luckor til o dit och vill jag få bilen klar så måste jag nog ha alternativ. Får sedan se hur det blir.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Trevlig helg till alla
Hälsningar Bror

Bilagor

• 8 maj 2009 001  AA.jpg
    8 maj 2009 001 AA.jpg
    1,6 MB · Visningar: 17
  • 8 maj 2009 017 Solcell 55 w  DD.jpg
    8 maj 2009 017 Solcell 55 w DD.jpg
    1,6 MB · Visningar: 18

Hannibal

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030

Ja Bror.
Med din energi och kreativitet förstår jag att du vill få se resultatet av allt slit, samt ut å rulla på vägarna,detta måste vara ett himmelsk måste!

Att kröka eller inte är frågan innan man är på rull!
Ta den raka vägen, sen vid nästa krök fixar du det till belåtenhet

Jag tror det kan vara bra med ”sen projekt”, hela vårat hus är fyllt med sådana!
Så framtiden är intecknad.

Tack för din inspiration som jag njuter av, utan att behöva utföra dylika ting!

Stephan

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Stephan och tack.
Min energi och kreativitet vacklar lite av och till men envisheten verkar bestå.
När man bygger såhär och egentligen inte kan utan varje moment kräver en fundering. Har ju absolut ingen som helst erfarenhet av så här relativt omfattande snickeriarbeten men har man tagit f-n i båten så får man ro som bara de.
Det är säkert med detta som med att bygga hus. Först det tredje huset blir som man vill, då har man lärt sig av alla misstag, och så är det nog. Just nu får man kompromissa sig fram och sedan när allt är klart, ut på vägen och använda bilen för att se vad man vill ändra på eller göra annorlunde.

Som du säger så är ju livet fullt av ofullbordade projekt och så är det för mig också. Skall ansöka om en rejäl övertid för att klara det men är osäker på om vär herre beviljar detta.
Har nu intagit en ordentlig frukost och skall ut och montera vänster fönster och börja med skåpet över detta.
Hälsningar Bror

F

F.d. 7220

Guest

Jag försöker bifoga en bild för att du ska se hur mitt bygge fortlöper. Hur gör jag Bror?

F

F.d. 721

Guest

Du trycker på svara knappen
Sen går du ner till "Hantera bifogade filer/bilder"
Sen klickar du på Bläddra och letar fram bilden från din dator.
Sen klickar du på ladda upp.
Då kommer den upp i listan när den är uppladdad.
Då klickar du på den länken som länkar till bilden så får du upp bilden i ett nytt fönster.
Markera adressen till bilden i adressfältet
Sen klickar du på den lilla tavlan som är i "Meddelande" fönstret där du vanligtvis skriver ditt inlägg.
Då kommer det upp en ruta där du klistrar in länken till bilden.

Sen ska det bara vara att trycka på "Ok" och "Skicka svar"

Så hade jag gjort iallafall. Finns kanske lättare sätt.

MVH

F

F.d. 7220

Guest

attachment.php

Tack Barret!
Nu ska vi se om jag lyckas få med bilden.

Som du ser så har jag fått upp några väggar och toarummet längst bak börjar ta form. Den undre bädden är monterad och just nu sågar jag till den övre.

Jag gör det ganska enkelt för mig. Det där med att förkorta avloppstanken fordrar vidare studier. Det finns flera olika sorters plaster, det gäller att hitta rätt lim för att få en absolut hållbar fog.

Bilagor

• 006.JPG
    006.JPG
    2,1 MB · Visningar: 28

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Ser ju kanon ut Poker. Mycket jobb blir och är det.
Beträffande din plastank så om den är någorlunda ny så borde det finnas en kod som talar om vilken typ av plast det är. Annars så ta med tanken och åk till en bilplastreparatör dom fixar detta.
Kom mailet med info om isolering fram?
Hör av dig annars så kan vi ta det via forumet.
Trevlig kväll
Hälsningar Bror

Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Vänner,
idag passerades otroliga 100.000 visningar här på forumet och det är både glädjande och undrande.
Nästan alla av er har nyare dyra moderna bilar byggda av kompositmaterial med starka motorer, moderna chassies, tysta invändigt och vissa med automatlåda, farthållare och partikelfilter som är tillåtna att framföras i alla miljözoner.
Vissa har dock tyvärr tydligen fuktproblem som även min gamla Pilote från 1985 hade och som orsakade detta otroliga tidsslöseriet med dyrbar fritid.
Har under resans gång hittills fått ett antal mail med undran om olika saker-har även erbjudits sponsring och som nu kommer att utnyttjas- hur bodelen är uppbyggd, vilket material, vilka limmer, isolering mm har varit frågorna och jag har svarat så gott jag kunnat. Är ju inte snickare och husbilsbyggare utan gammal bilplåtslagare som råkar ha en massa intressen i det mesta här i livet. Gillar dessutom omöjliga utmaningar, Har alltid velat veta hur saker och ting ser ut inuti så att säga, så när jag erbjöds att köpa denna kraftigt fuktskadade husbil så såg jag det som en utmaning. Är en envis typ som hatar att förlora så det var bara att hoppa i overallen och ge sig på detta som jag senare kommit att kalla stölleprov.
Kan ju idag inse att det varit mycket mera bekvämt att köpa en färdig husbil för denna blir inte särskilt billig men å andra sidan så vet jag exakt vad jag har, hur det är byggt och med vilket material. T:ex så valde jag ju Isotherm isolering med slutna celler och som inte håller vatten. Bytte också till vattenburen värme vilket ger en jämnare tystare värme och med värmeväxlarens hjälp även värmer motorn och vise versa.
Stör mig lite på att jag inte satsat på ett bygge helt oberoende av gasol men man kan inte få allt. Kan också nu ångtra att jag inte lade in golvvärme då ändå hela golvet var upprivet. Det finns säker mera jag kommer att vara missnöjd med och som jag skulle vilja ha annorlunda men men..............

Fönster till vänster sida ju klar att montera men när jag läser installationsanvisningen så skall det vara andra skruvar än de som var medskickade. Snabbt besök hos Bauhaus som typiskt inte hade rätt skruv. Skall vara Grabber men det får gå med det som fanns och en pla bricka under. Sågat till de långa bitarna till vänster överskåp. Efter en otrolig vånda så kommer det att bli raka skåp som lutar aningen inåt i underkant. Är inte riktigt nöjd egentligen, borde ha varit lite rundning men jag får ge upp på detta om jag någonsin skall bli klar. Men i nästa bygge……….då ni.
Kommer att få en bäddyta på 195 x 130 com och det får man kanske vara nöjd med kommer väl att få en känga då och då av min fru men det får jag ju även hemmavid trots 180 cm bred binge. Den bakre bädden minskas ner till 175 cm för att få en lite längre bänk i köksdelen.
Är ju som tidigare sagt gräsänkling denna helg så jag skall nu laga mat vilket för många är både kul och utmanande men för mig blir det nog en burk Bullens pilsnerkorv potatissallad och några kalla goda öl.
Återkommer om jag inte matförgiftats eller fått för många bira
Trevlig helg till er alla och var rädda om varandra.
Hälsningar Bror

Bilagor

• images[1].jpg
    images[1].jpg
    3,2 KB · Visningar: 2.026
F

F.d. 7220

Guest

Tack för det vänliga omdömet Bror. Tyvärr, jag har inte fått ngt mail såvitt jag kan se. Återkom gärna!

F

F.d. 7220

Guest

Du är ett föredöme Bror, just på det sättet att du inte tar allt för givet utan söker din egen väg i en komplicerad verklighet.

Det ligger i nyfikenhetens natur att hitta den där livsbejakande energin och finna utlopp för den. En del människor tappar med åren sin vetgirighet och det är ju något bedrövligt. Att på ålderns höst ge sig i kast med en utmaning som att bygga om en hel husbil måste vara något av "The ride of your life"

Ingen kan ta ifrån dig ditt sinne Bror. Ingen kan ta din stolthet för det arbete du utför. Ingen kan ta din värdighet. Det är något du förtjänar alldeles själv.

Det här inlägget är kanske bara en bagatell som jag satt alltför stora ord på. Men vaddå, man är väl inte mer än människa, tillika entusiast.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Tack för det vänliga omdömet Bror. Tyvärr, jag har inte fått ngt mail såvitt jag kan se. Återkom gärna!

Hej Poker,
det jag ville tipsa dig om var en fantastiskt praktisk isolering som är tunn och tar liten plats och dessutom lätt och relativt billigt.

http://butik.weidland.se

Tackar också för de värmande orden angående min och andra gamla farbröders motivation och förmåga det är nog som du skriver. Hoppas att detta med förlorat intresse och nyfikenhet för saker o ting kommer mycket senare i livet Allt hänger ju ofta ihop med att man får vara frisk och ha hälsan i behåll. Lite långsammare och stelare blir man ju.
Bara att blunda och kämpa på och räkna med att allt kan ta lite långre tid men.............

Ha en bra dag
Hälsningar Bror

Senast ändrad:
Toppen