Sv: Fortsatt renovering
Vänner,
idag passerades otroliga 100.000 visningar här på forumet och det är både glädjande och undrande.
Nästan alla av er har nyare dyra moderna bilar byggda av kompositmaterial med starka motorer, moderna chassies, tysta invändigt och vissa med automatlåda, farthållare och partikelfilter som är tillåtna att framföras i alla miljözoner.
Vissa har dock tyvärr tydligen fuktproblem som även min gamla Pilote från 1985 hade och som orsakade detta otroliga tidsslöseriet med dyrbar fritid.
Har under resans gång hittills fått ett antal mail med undran om olika saker-har även erbjudits sponsring och som nu kommer att utnyttjas- hur bodelen är uppbyggd, vilket material, vilka limmer, isolering mm har varit frågorna och jag har svarat så gott jag kunnat. Är ju inte snickare och husbilsbyggare utan gammal bilplåtslagare som råkar ha en massa intressen i det mesta här i livet. Gillar dessutom omöjliga utmaningar, Har alltid velat veta hur saker och ting ser ut inuti så att säga, så när jag erbjöds att köpa denna kraftigt fuktskadade husbil så såg jag det som en utmaning. Är en envis typ som hatar att förlora så det var bara att hoppa i overallen och ge sig på detta som jag senare kommit att kalla stölleprov.
Kan ju idag inse att det varit mycket mera bekvämt att köpa en färdig husbil för denna blir inte särskilt billig men å andra sidan så vet jag exakt vad jag har, hur det är byggt och med vilket material. T:ex så valde jag ju Isotherm isolering med slutna celler och som inte håller vatten. Bytte också till vattenburen värme vilket ger en jämnare tystare värme och med värmeväxlarens hjälp även värmer motorn och vise versa.
Stör mig lite på att jag inte satsat på ett bygge helt oberoende av gasol men man kan inte få allt. Kan också nu ångtra att jag inte lade in golvvärme då ändå hela golvet var upprivet. Det finns säker mera jag kommer att vara missnöjd med och som jag skulle vilja ha annorlunda men men..............
Fönster till vänster sida ju klar att montera men när jag läser installationsanvisningen så skall det vara andra skruvar än de som var medskickade. Snabbt besök hos Bauhaus som typiskt inte hade rätt skruv. Skall vara Grabber men det får gå med det som fanns och en pla bricka under. Sågat till de långa bitarna till vänster överskåp. Efter en otrolig vånda så kommer det att bli raka skåp som lutar aningen inåt i underkant. Är inte riktigt nöjd egentligen, borde ha varit lite rundning men jag får ge upp på detta om jag någonsin skall bli klar. Men i nästa bygge……….då ni.
Kommer att få en bäddyta på 195 x 130 com och det får man kanske vara nöjd med kommer väl att få en känga då och då av min fru men det får jag ju även hemmavid trots 180 cm bred binge. Den bakre bädden minskas ner till 175 cm för att få en lite längre bänk i köksdelen.
Är ju som tidigare sagt gräsänkling denna helg så jag skall nu laga mat vilket för många är både kul och utmanande men för mig blir det nog en burk Bullens pilsnerkorv potatissallad och några kalla goda öl.
Återkommer om jag inte matförgiftats eller fått för många bira
Trevlig helg till er alla och var rädda om varandra.
Hälsningar Bror