• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Tack o tack Niklas,
Vi är nu två om att undra hur man orkar hålla på med detta stölleprov. Vet inte riktigt.
Gillar att göra saker o ting på mitt sätt så att det passar mig och min familj. Ville inte lägga ut flera hundra tusen kronor på en cirka 10 år gammal bil som jag vet har fel o brister vilket märke man än väljer. Gillar dessutom det gamla undantaget kanske gamla dieselmotorer som kan vara ordentligt slöa. men men..... En turbo kanske hjälper!!!!
Kostnaden hittills för detta ekipage har jag ingen aning om och vill nog inte veta det heller. Huvudsaken att jag i slutändan uppnår något som för mig har något värde och som jag kan använda- även min fru som saknar c-kort- och som har den utformning och utrustning som vi vill ha. Byter ju ut nästan allt invändigt till mera moderna grejer Är ju tyvärr begränsad av vikten så det gäller att tänka sig för. Skall jag vara kritisk mot mig själv och så inser jag att jag borde köpt en mindre buss 7-8-9 meter lång typ Mercedes eller liknande då hade man inte behöva tänkt på vikt och inte tvingad att ta vara på varje centimeter. Det blir ju ganska trångt ändå.
Trött på detta blir jag ju från tid till annan och skulle vilja göra något annat men samtidigt sporras man av det man lyckat fixa plus alla glada tillrop härifrån forumet.
Försakar ju en del fritid som kunde användas till en riktigt långa härliga flygturer, en kurvig tur med motorcykeln eller den gamla Mercedes 350 SLén. Känna dofter från naturen i stället för lim, slipdamm med mera. Så är det ju, var sak har sin tid.
Du är ju inte direkt bangen själv med din Cheva. Vet hur mycket arbete det är att fixa till en gammal Van. Jag har en själv som genomgått samma behandling och som tyvärr brukas alldeles för sällan numera. Men den står här om andan skulle falla på, tyvärr är den inte husbilsutrustad men har en del skön utrustning för många långa snabba bekväma mil.
En fortsatt trevlig kväll
Hälsningar Bror

F

F.d. 7220

Guest

Det man kan säga om Nyköping är att staden kommer att få en rackarns originell campingbil. Inte för att jag tror att folk kommer att vallfärda hit för den skull men bara vetskapen måste väl ändå fröjda ett tungsint sörmländsk sinne. Och du vet väl Bror att Nyköping är ju det du kör förbi när du är på väg till Stockholm :)

Som pensionär äger jag min tid fullständigt. Om jag klistrar en golvmatta i bilen eller vandrar i Baggböle går på ett ut. Båda sakerna har jag valt själv och båda sakerna skänker tillfredsställelse. Till dess att motivationen tryter vill säga. Men då kan man alltid läsa Hemingway eller Pessoa. Eller njuta av ett glas vin i eftermiddagssolen.

Men du Bror verkar ha en talang utöver det vanliga. Din redovisning av arbetet är föredömlig. Det är en förmån att få sitta på första parkett och bli inspirerad. Tack!

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022

Hej Bror .
Det vet jag katten om jag skulle stoppa gulfiber som isolering i hjulhuset (risk att den samlar på sig fukt under årens gång).Har kolat mina hjullådor nyligen och bättrat på ljuddämpande massa.Inga täcken till fukten.Bilen är 30 år.
Mvh
Perrovski

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

God morgen Perrovski,
har också funderat på detta med gullfiber men efter konsultation med en byggmästare så bedömdes att det inte borde påverkas av fukt i någon omfattning.
Om du tittar på bilderna nedan så ser du att jag först ljudisolerat med dämpmatta och på detta en folieisolering som är ca 8 mm tjork och som i sig motsvarar minst 45 mm isolering. Därmed borde det inte vara så stor risk för varm-kall yta och därmed torde inte fuktutfällning vara något allvarligt problem. Naturligtvis kommer jag att titta till detta.
Hälsningar Bror

Bilagor

• 11 nov 2008 v hjulhus ljudisolerat  C1.JPG
    11 nov 2008 v hjulhus ljudisolerat C1.JPG
    1,6 MB · Visningar: 23
  • 11 nov 2008 v hjulhus dämpat och isolerat  B.JPG
    11 nov 2008 v hjulhus dämpat och isolerat B.JPG
    1,5 MB · Visningar: 23

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Nu är det precis ett år sedan jag började bygga upp detta elände. Tiden går verkligern fort.
Lördagen var slapp med en del solande och en del annat att pyssla med.
Söndag idag och toans exakta plats märktes ut men upptäcker till min förfärelse att jag drullat bort mallen för håltagningen och måste försöka skaffa en ny. Någon som har??? Var också och inhandlade grundfärg/lim färg och väv till toautrymmet. Limmade upp denna väv och upplevde det ganska enkelt då det var såväl grundfärg som lim. Rollade på ett varv och hängde upp väven för att sedan rolla på ytterligare ett flödigt lager lim. Allt i enlighet med färghandlarn i Veddesta. En mycket bra färgaffär - Mattjakob –där det säljs färg tapeter och mattor av alla slag och dessutom mycket tillmötesgående personal.
Just nu torkar limmet och hoppas kunna rolla på det första lagret färg senare ikväll men det kanske får anstå till imorgon. Säkert bättre om limmet får torka ut ordentligt.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar
Bror

Bilagor

• 26 april   2009 Toans plats 002A.jpg
    26 april 2009 Toans plats 002A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 30
  • 26 april   2009 Färg lim o väv 004B.jpg
    26 april 2009 Färg lim o väv 004B.jpg
    1,6 MB · Visningar: 34
  • 26 april   2009 009 AA.jpg
    26 april 2009 009 AA.jpg
    1,6 MB · Visningar: 34
F

F.d. 7220

Guest

Använder du vanlig glasfiberväv till väggarna i toarummet?
Det där att rolla lim på en yta som du sedan målar har jag aldrig hört talas om.
Det ska bli intressant att höra hur resultatet blir.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Poker,
jag var inne på "riktig" badrumsmatta men den är ca 2 mm tjock och ganska tung. Som jag skrev tidigare så pratade jag men personalen på Mattjakob och dom påstod bestämt att det fungerar lika bra med glasfiberväv om man grundar/limmar- med det material som jag sedan köpte- ordentligt och i det första limlagret sätter upp väven. Avslutar med att ge denna väv ytterligare en flödig strykning / rollning med samma grund/lim. Detta skall bli absolut vattentätt och räcka mer än väl till den vattenmängd som kommer att användas i en husbil. Färgen och limmets fabrikat är Nordsjö´s Robust våtrumsgrund för vägg och tak. All färg mm som jag använder är för våtrum.
Var just nu ut och tittade till hur det ser ut i bilen och det ser fanastiskt bra ut men inte riktigt torrt för att nu rolla på färgen. Väntar till imorgon med detta.
Hälsningar Bror

F

F.d. 7220

Guest

Jag var och kollade i färgaffären och de hade Nordsjö´s färg och lim.
Det blir mycket lättare att jobba med glasfiberväven i stället för väggmatta och som expediten sa så blir det lika säkert om man bara följer våtrumsprogrammet.
Ett suveränt uppslag broder Bror. Tack!

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Poker,
som du vet så lönar det sig att frågar runt lite. Var ju helt inne på att ha en svetsad våtrumsmatta men efter lite rundsnack så blev det glasfibern.
Sitter nu upp i min bil och är målad två gånger idag, men som färghandlaren sa - måla upp all färg då speciellt där det beräknas komma mycket vatten, alltså duschutrymmet. Tror dock att jag kommer att nöja med ytterligare ett lager. Vi får se imorgon.
Vikten på det tillförda i form av väv,färg och lim är ca 5-6 kg alltså betydligt lättare än om jag valt våtrumsmatta.
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

27-28 april 2009
Kollade av hur väven såg ut då den torkat och det ser OK ut. Fram med färgpytsen från Nordsjö för att få på ett första lager färg. Vi har valt en ganska ljus gröntonad färg för ljusets skull då vi inte har något fönster på toan men dock en genomskinlig taklucka. Tror ljuset kommer att vara tillräckligt. Första varvet torkade fint och på med nästa lager. Också detta torkade ganska fort och vid en närmare avsyning så ser jag till min förfärelse en bubbla i väven. Katastrof. Funderade på om jag skulle strunta i denna men jag kommer inte att få någon ro för denna bubbla varje gång jag tvingas besöka detta hemligrum, så det blir nog att skära bort en del väv för att ersätta den med ny och där jag kommer att övervaka att inget går snett. Gäller bara att skära så att det inte kommer att synas + mönsterpassning men detta skall grejas. Tror jag.
Jaha så var detta gjort och väntar till imorgon med att beundra resultatet. Skall också måla ett par varv som får torka ordentligt
Senare imorgon bär det av per flyg till Luleå för att senare ankomma till relaxplatsen Murjek. Skall fira sista april i goda vänners lag kanske om det går också en avslutande tur på skotern. Tillbaka i Järfälla på söndag kväll.
Bilderna föreställer under och efter reparation
Återkommer
Riktigt trevlig helg och valborg till alla var ni än är. Var rädda om varandra
Hälsningar Bror

Bilagor

• 28 april   2009 004 A.jpg
    28 april 2009 004 A.jpg
    1,7 MB · Visningar: 37
  • 28 april   2009 005 B.jpg
    28 april 2009 005 B.jpg
    1,7 MB · Visningar: 36
Senast ändrad:
F

F.d. 23389

Guest

Där har vi ett av problemen med att bygga själv! ;-) Man vet allt om sitt bygge. Med andra ord även vad man kan reta sig på!

Det är så spännande att följa ditt ditt bygge! Man blir nyfiken på att se resultatet på riktigt! Det ser läskigt snyggt ut!

F

F.d. 7220

Guest

Jag är övertygad om att du klarar av större problem än en liten bubbla Bror.

Har du funderat på vad du kommer att installera för kylskåp och hur du ska driva det?

För min del undersöker jag just nu en kompressorkyl CRUISE CR65. Har du någon erfarenhet av ett sådant skåp? Jag har även tittat på ett COMBICOOL som verkar rätt bra. Min avsikt är att driva kylen med en relativt stor solcell som klarar av att hålla kylan på topp oavsett utetemperatur. Det finns väl inget värre än att behöva äta halvljummen youghurt en solig sommarmorgon.

Hoppas att du njuter ditt otium där uppe i härliga Lappland. Men stanna inte för länge så du råkar ut för lappsjukan, en värre pandemi får man leta efter. En riktigt glad Valborg tillönskas. Vi ska ut på vallarna och sjunga in våren.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Poker,
absolut jag klarar mer än denna bubbla men gillar inte detta så nu är det fixat för denna gång. Målade två varv innan jag for till Murjek. Skall se hur det ser ut när jag kommer hem på söndagkväll. Hoppas det ser bra ut. Kommer att måla hela rummet ett varv till.

Vad beträffar kylskåp så har jag tittat på Isotherms 65 liters skåp vilket jag troligen också kommer att använda. Detta skåp kan man få med infällningsram och kan då få skåpet i samma nivå som skåpdörren bredvid. Vet inte om det har någon betydelse men jag tycker att det ser bättre ut. Vill ha så lite som möjligt på gasol. Borde ha insett detta tidigare och köpt dieselvärmare och annat bränsle till brännaren på spisen.

Detta med lappsjuka är nog något som aldrig drabbar mig för jag gillar tystnaden och det "öde" landskapet. Har levat tillräckligt länge i bullrig miljö, tokkörande bilister mm så regelbunden vistelse här uppe ger kraft till fortsatt liv i brus och buller.

Tillönskar fortsatt glad och trevlig varborg, kvällen är ju ännu ung
Hälsningar Bror

Senast ändrad:
F

F.d. 7220

Guest

Nu har jag lagt in mattan i campingbilen. Jag firade arbetarnas dag med - ihärdigt arbete. Det var nära att jag hamnade i klistret men klarade mig med en hårsmån :). Förmodligen beror det på mitt norrländska påbrå? Helt säker kan jag inte vara. Bildbevis kommer!

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Åter i den trista vardagen igen efter en mycket solig och varm valborg. Fick faktiskt lite färg på kroppen då solen lyste från en absolut klar himmel och temperatur som mest 20 grader.
Måndag idag och det var bara att fortsätta med husbilen. Dagens insats skulle vara att slipa lite på golvet i toautrymmet för ev spackling med tanke på vattenavrinningen. Vill ju att det skall rinna ut utan att man behöver hjälpa till med någon gummiraka. Verkar fungera så det blir nu att måta med vit polyuretanfärg, som inte är så lätt att hitta men ett besök hos en båtfirma så fixas även detta. Skall dock försöka att borra hål för vattenavrinningen i golvet före detta och skall imorgon ut och söka lämplig ventil. Borde fungera från ett vanligt tvättställ. Gäller ju också att få en slanganslutning på ventilen som kan anpassas till tvättstället samt vattenlås av någon sort.
Hoppas att ni alla överlevt valborg och 1:a maj och att ni är i god form inför arbetsveckan.
Inga bra bilder idag heller men...
Hälsningar Bror

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Målade en gång om en segelbåt (plast) med en tvåkomponentfärg International 708. Ett väldigt bra resultat. Starkt och tåligt. Bättre än gelcoat. Använde rulle och planstrykare och resultatet blev i klass med sprutat.
Calle

F

F.d. 7220

Guest

Det tar tid att bygga en campingbil även om många delar från husvagnen redan är s a s klara. Men man måste modifiera och passa in, ett nog så tidskrävande arbete. Det är ok - brådska förekommer inte i ett sånt här projekt.
Vad har du för höjd i alkoven Bror?
Jag inreder med våningssäng och föreställer mig att den övre bädden behöver något större utrymme än den undre.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Poker,
gudarna skall veta att det tar en ofantlig tid att bygga ändra och ångra sig för att börja på nytt igen. Så är det för mig också vad gäller utseendet på skåp mm.
Idag har det minsann inte hänt mycket med bilen. Har varit och inhandlat färg till toagolvet farit runt bland byggvaruhus för att hitta bottenventil för duschvattnet. Ville ha en med plugg som man sätter i då man inte duschar. Och jag hittade en. Kanske blir mindre ev odör av detta.
Var ute och tog mått på min alkov. Från golv till tak är det 70 cm från detta kommer madrassen på 10 cm så det återstår 60 cm att "jobba" på.
Ähhh man är för gammal och lat ändå................
Trevlig kväll
hälsningar Bror

Toppen