• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

F

F.d. 7220

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Till Limes = Norbert.

Jag har ett duschkar från 1988 som är tillverkad i hårdplast.
För att det ska passa i toautrymmet blir jag tvungen att såga bort ett hörn för hjulhuset.
Vad är lämpligt att använda för material för att bygga upp en ny kant i det bortsågade hörnet?

För övrigt behöver du inte ha något mindervärdeskomplex för din svenska. Den är sehr gut

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Söndag igen och är ganska nöjd med dagen. Limmade ju cellplasten i toautrymmet igår men polyuretanlim och det har torkat fint och ser jättebra ut. Då var det att börja slipa ner cell-plasten i den del som skall fungera som duschutrymme. Detta att slipa cellplast är ett grannlaga jobb då det är lätt att slipmaskinen hugger och gör djupa jack i den mjuka plasten. Klarade detta ganska bra och nästa steg är nu att glasfibra detta. Tyvärr så levererade Erlandssons Brygga polyester trots att det var beställt epoxy då jag särskilt sa att jag skulle plasta cellplast.. Dum som jag var att inte kolla varorna när jag var där och hämtade detta. Jaja det man inte har i huvudet får man ha i fötterna. Egentligen ingen ko på spåret då jag ändå inte skulle plastat idag så det blir ett nytt försök att få rätt plast imorgon.
Provade att plasta en bit cellplast för att se hur polyestern beter sig på cellplasten och som väntat så smälte cellplasten där jag strök ut polyestern.
Har också gjort färdigt höger hjulhus vad avser slutlig isolering med mineralull och skruvat på locket. Nu kan arbetet fortsätta senare med mellanväggen till diskbänksdelen och platsen där kylen skall stå. Ännu en del av detta arbete kan nu bockas av på listan. Listan är dock öändligt lång fortfarande.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar med tillönskan om en trevlig söndagskväll
Bror

Bilagor

• 19 april   2009 006  A.jpg
    19 april 2009 006 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 38
  • 19 april   2009 001 B.jpg
    19 april 2009 001 B.jpg
    1,7 MB · Visningar: 41
  • 19 april   2009 003.jpg
    19 april 2009 003.jpg
    1,7 MB · Visningar: 34
F

F.d. 5361

Guest

Till Limes = Norbert.

Jag har ett duschkar från 1988 som är tillverkad i hårdplast.
För att det ska passa i toautrymmet blir jag tvungen att såga bort ett hörn för hjulhuset.
Vad är lämpligt att använda för material för att bygga upp en ny kant i det bortsågade hörnet?

För övrigt behöver du inte ha något mindervärdeskomplex för din svenska. Den är sehr gut

Hej Poker

det finns många olika möjligheter men jag vet inte
hur kan jag förklara dig :rolleyes:

Jag vil prova en metod :)

Jag har gört en lite teckning och hoppas du förstå.
Titta på http://up.picr.de/2142176.jpg

1. lägga PE-plastfolie på hjulhuset
2. göra under urklipp en trälist eller plywoodlist, minst 20mm tjock
och höjd ca. 4mm mindre an duschgolv.
Du behöver plats för polyester och fogmassa
3.använd polyester met 2 gång glasfibermatta, ej väv
Vill du vita yta kan du spackla ock lackera met Gelcoat eller bra PU-lack, t.ex båtlack

M.v.h.

Norbert

Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Ja idag har man praktiserat nomadens vardag, Åkte till Erlandssons Brygga i Solna för att köpa rätt plast. Nu blev det epoxi som jag egentligen borde haft förra gången. For också runt i hyllorna där för att söka efter ett vattenutsläpp till ”duschskålen”. Det visade sig vara svårt att hitta något lämpligt. Åkte vidare till Comfortbutiken i Sollentuna och fick bra kontakt men en av deras säljare som sökte i sina hyllor och kataloger utan att hitta något riktigt bra. Kommer ny att såga upp ett hål i den undre plywooden och isoleringen med hålsågen för att sedan montera ett vanligt vattenutloppsventil av ungefär samma typ som sitter i en duschkabin för då blir tjockleken på genomföringen enbart ca 20 mm. Sedan gäller det kanske att få tillbaka isolering och undergolv men det borde inte vara så svårt. Det blir att limma och täta.
Vidare så har jag plockat fram elementen för det börjas bli dags att få dessa monterade så att jag kan montera fast sittbänkarna. Skall ju snart också beställa nya dynor ock klädsel och skulle vilja vara ute i god tid. Vem vet kanske någon mer är vi som vill ha nya fräscha grejer att sitta på .........
Har också isolerat klart det vänstra hjulhusen så nu är det bara att hoppas att det inte skall dra och låta från dessa hjulhus.
Jobbar också på med toadörren och den skall väl snart vara klar.
Hälsningar Bror

Bilagor

• 20 april   2009.jpg
    20 april 2009.jpg
    1,5 MB · Visningar: 23
  • 19 april   2009 007  AB.jpg
    19 april 2009 007 AB.jpg
    1,7 MB · Visningar: 24

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021

:msn_flower::msn_flower:Vill bara tacka dej för att du finns och vill dela med dej av all din kunskap. Gick med i HBK som en 100%-ig novis när det gäller husbilar. Men har tack vare dej och alla andra som delar med sig av
sina kunskaper så känner jag mej nu helt lugn för vår första sommar med husbil. Det var just för att
lära av andra som jag och min gubbe gick med i denna förträffliga klubb. Så ett stort TACK till dej Bror
Axelsson och alla andra HBK:are .Inte minst till alla Er i styrelse och ledning av klubben för allt arbete ni lägger ner i klubben. T A C K ni är guld värda.
MVH Gunilla & Rolf:bock::mh4:

Senast ändrad:
F

F.d. 7220

Guest

Nu har flickorna varit hemma och färgsatt campingbilens inredning.
Jag vet inte om det kan vara av allmänt intresse, men vaddå lite nonsens kan väl aldrig skada. Så här bestämde de i alla fall. OBS VARNING! Inget för människor med högt utvecklat färgsinne!

Golvet: Fluorescerande grönt
Skåpstommar: svarta
Skåpluckor och dörrar: bubbelgumsrosa
Dinetten: tomteröd
Gardiner: svart/vit rutiga
Dekorationer: Elvisbild samt en röd lysande neonskylt: Love

Med den färgsättningen behövs varken larm eller lås. Dörrar kan med all säkerhet lämnas vidöppna om så behagas. Det finns väl ingen som frivilligt vill sätta sig i en sån bil, än mindre stjäla den. För min del blir det till att bära mörka solglasögon under arbetets gång. :cool:

Men vad gör man inte för sina små rara änglar. :msn_heart::msn_heart:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Fräck färgsättning, men blir det inte lite dystert med svarta skåpsstommar. Och vad ska du ha för färg i taket?
Calle

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Esbjörn och tack.
Skall kontakta LC Produktion och se vad de har för tyger och priser.
Hälsningar
Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Egentligen inte mycket att skriva om idag. Har enbart plastat 15 cm upp på väggen runt om för att säkerställa att det inte skall komma in vatten någonstans. Gick fint att jobba med epoxi men trots att jag blandat enligt anvisning och med snabb härdare så torkade det inte så snabbt som jag var rädd för. Detta är ju ganska bra då det imorgon är hela golvet som skall plastas och detta tar sin tid.
Fortsatte sedan jobba med toadörren som så småningom kommer att ta form. Vill att radien på dörren verkligen håller samma form som öppningen och detta har gett en hel del utprovning. Tror att jag är ganska nära nu trots allt.
Varit i kontakt med flera leverantörer som gör helt nya dynor. det ser ut att finnas en hel del mönster och färger att välja mellan så detta blir förståss svårt men det lutar nog åt någoting i grått eller möjligen blågrått. Vem vet den som lever får se.........
Hälsningar
Bror

Bilagor

• 21 april   2009.jpg
    21 april 2009.jpg
    1,6 MB · Visningar: 29

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

I min husbil ligger vattenslangarna längst ned längs ytterväggen, där frostrisken är som störst. Säkert mindre frostrisk högt upp vid taket, men konstruktören ville kanske ha kallt vatten på sommaren.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Esbjörn
det blir nog på liknande sätt även på denna husbil. Rören kommer att gå 15 centimeter upp men bara ca 1 centimeter från väggen. På liknande sätt kommer även kall och varmvattenslangarna tillsammans med någon elkabel att gå. Har funderat på om det kalla vattnet blir för varmt då det dras så här. Finns ju lite plats under elementen och man kanske kan isolera rören med vanlig rörisolering. Tror att det finns plats att kunna göra detta senare om det skulle behövas. Såg att det hos bl.a KAMA fanns en rör-kabelränna att monteras på elementens ovansida med det verkar inte tilltalande.
Hälsningar Bror

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Jag har förstås ingen elkabel längs rören. Kommer nog att klä in dom i rörisolering, men det får vänta tills vidare.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Blev nog lite tokigt i min beskrivning av rör och elkabel. Så här skall det vara. Tillsammams med värmerör och slangar för varmt o kallt vatten kommer det också ett plaströr med någon elkabel-bl.a till elen på toastolen. Menade alltså inte att jag skulle ha värmekabel tll rören/slangarna.
Hälsningar Bror.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Njaaa inte riktigt, sitsen blir säkert het som bara den av allt tryckande....., utan elkabeln går till eldelen för spolning av toastolen bl.a.
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Ordentligt kladdigt jobb att arbeta med glasfiber och epoxi- i all fall om man inte är van att hantera sådant material. Toagolvet nu gjutet med två lager 300 grams glasfiberväv. En av våra forummedlemmar rekommenderade ju 2 a 3 lager 160 grams väv men nu blev det inte så då jag på båtfolkets inrådan lagt två lager med just 300 grams väv. Var ganska lätt trots allt att lägga detta inga luftbubblor kvar kanske tack vare användandet av en refflad metallroller.
Fortsatte vidare med toadörrens profiler. Tänkte göra klar den invändiga ramen som sedan ekplywood limmas på båda sidor och montera gångjärn så att jag kan sätta fast dörren för kontroll av passningen. Skulle inte vilja ha en vind dörr med ev glipor i över eller underkant.
Dags är det också att börja borra i mellanväggarna för rördragning av både värmerör och vattenrör.

Bilden idag ser ju nästan likadan ut som den från igår men nu är plastningen gjord och lämnad att härda ut. Får ju se också imorgon om jag varit tillräckligt noga så att jag slipper slipa så mycket före målning, eller om jag kanske skall lägga ytterligare ett lager 160 grams väv för att få en fin yta. Vi får se.

Bilagor

• 22 april   2009 004  A.jpg
    22 april 2009 004 A.jpg
    1,7 MB · Visningar: 23

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Inget att skriva om idag heller egentligen. Skriver kanske nu av bara farten....
Avsynade min plastgjutning från igår och det så perfekt ut utom att det var ett par luftblåsor i försänkningen för avloppsventilen. Gillade inte detta utan slipade upp dessa blåsor och bestämde då att lägga på en 160 grams glas-fiberväv samtidigt som jag rättade till dessa blåsor. Borde klippt upp ett runt hål i väven vid gjutningen igår och klippt till passande bitar som plastats fast i försänkningen men tänkte inte på det. Återigen det man inte har i huvudet får man ha i handen. Orutin!!
Tittat lite på toastolen som kommer att bli nästa installation och det verkar vara ganska enkelt tack vare en bra installationsmanual. Tror inte att detta bjuder på något problem. Kommer att tvingas slipa bort isolering i väggen och ersätta detta med en 25 mm trälist som stolen skruvas fast i mot väggen. Funderat på att montera in en SOG samtidigt men inte bestämt det ännu, kommer dock att dra fram el till detta.
Det skall ju bli bra väder över veckoslutet och då skall jag passa på att jobba lite med håltagning i bodelens väggar för toa, vänster sidoruta, utvändiga duschuttag gasoluttag mm.
Ingen bild idag då det bara skulle bli en upprepning av gårdagens bild.
Hälsningar Bror

F

F.d. 721

Guest

Du är duktig du. Läser alla inlägg du skriver. Har du vågat räkna på hur mycket pengar du har lagt ner hitills? Har du aldrig känt någon gång att du lika gärna skulle vilja lägga ner allting?

Kortsagt så förstår jag inte hur du orkar men det skulle finnas fler som du!
Riktigt bra jobbat

MVH Niklas

Toppen