• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Fortsatte idag med skaffa fram material till toagolvet. Försökt hitta 30 mm tjock cellplast som inte är av frigolittyp som drar till sig vatten utan det måste bli någon sorts markisolering som tål fukt och väta. Avsikten är väl kanske att det inte skall läcka i baddelen men vill ändå vara säker på att det inte kan bildas fukt där men vet också om att det kan förekomma s.k. fuktvandring genom plywood mm.
Jaha har nu sågat till och passat in cellplasten som inte tyvärr fanns hemma i 30 mm utan enbart 50 mm och har börjat skära i den för att få en lutning mot avloppet var jag nu skall ha detta. Ut och mäta så att det blir fritt ut utan eventuella rambalkar i vägen. Är ju inte kul att kapa i balkar bara för att man inte är vaken och ser upp. Tror att jag skall hitta rätt nu. Ett annat problem kom nu upp och det är om det finns av loppsventiler för 50 mm golv. Skall kolla i KAMA´s katalog vad som bjuds ut. Alternativt blir det Reimo´s i tyskland eller kanske Comfortbutiken i Sollentuna.

Morgondagen skall ägnas åt att lufta Comanchen på en flygtur till Backamo där det är marknad med bl.a gamla bildelar mm och sedan hem till barn o barnbarn i Grundsund. Härligt Åter på söndagkväll.
Inga bra bilder idag heller.. Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Trevlig helg till er alla
hälsningar Bror

F

F.d. 7220

Guest

Skönt att det fortfarande finns människor som inte räds för att ta i lite grann.

Jag för min del är i färd med att inreda en campingbil. Fordonet är en MB 313 CDI. Golv och väggar och tak är så långt isolerade och klara.

Jag köpte en husvagn för en billig penning och tänker flytta över skåp och sängar till bilen. Med en liten justering så är de klara att skruva fast. Lätt och enkelt. Det så klart kan ju inte jämföras med ditt gedigna bygge.

Jag undrar Bror hur du har löst avloppstankens tömning? Vet du om det finns monterbara separata avlopp att köpa, med en stor öppning och där tanken med ett enkelt handgrepp töms i ett litet nafs?

Tacksam för alla råd och idéer.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Hej Bror. Ska du måla väven, så använda Polyuretan. Den är inte så sprickbenägen. Du kan väl "stänka" lite i efterhärdningen så blir golvet knottrigt:).
Fantastiskt klart flygväder över sydsverige idag.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Poker, det finns bladventiler med en öppning på upp till ~75mm. De är enkla att montera på en plan undersida av en tank och öppnas genom att dra i en stång som öppnar en skiva som täpper till öppningen. Mycket snabb tömning med en sådan stor ventil.

Kolla i välsorterade tillbehörsaffärer.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Skönt att det fortfarande finns människor som inte räds för att ta i lite grann.

Jag för min del är i färd med att inreda en campingbil. Fordonet är en MB 313 CDI. Golv och väggar och tak är så långt isolerade och klara.

Jag köpte en husvagn för en billig penning och tänker flytta över skåp och sängar till bilen. Med en liten justering så är de klara att skruva fast. Lätt och enkelt. Det så klart kan ju inte jämföras med ditt gedigna bygge.

Jag undrar Bror hur du har löst avloppstankens tömning? Vet du om det finns monterbara separata avlopp att köpa, med en stor öppning och där tanken med ett enkelt handgrepp töms i ett litet nafs?

Tacksam för alla råd och idéer.

Tack Poker och Michael Johansson,
det finns tydligen flera än jag som jobbar på.
Detta med tanktömning har jag inte kommit på själv ännu men fick ju ett bra svar och tips av Michael Johansson som föreslår en bladventil. Skall titta vidare på detta. Skulle gärna ha en elektrisk sådan. Skönt att vara lat och bekväm.
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Bror. Ska du måla väven, så använda Polyuretan. Den är inte så sprickbenägen. Du kan väl "stänka" lite i efterhärdningen så blir golvet knottrigt:).
Fantastiskt klart flygväder över sydsverige idag.

Hej Esbjörn,
ja jag har tänkt att måla golvet med just Polyuretanfärg i någon neutral nyans. Hoppas att den glasfiberväv jag använder skall ge ett "knottrigt" mönster och därmed halkskydd annars så får det bli som du nämner.
Tyvärr ingen flygning till Backamo idag. Min fru gillar inte bumpigt väder och det blåste 24 knop i byarna kl 8 i morse då vi skulle iväg. Det har mojnat nu och är är säkert mycket fint flygväder nu.
Hälsningar Bror

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025

Hej Esbjörn,
ja jag har tänkt att måla golvet med just Polyuretanfärg i någon neutral nyans. Hoppas att den glasfiberväv jag använder skall ge ett "knottrigt" mönster och därmed halkskydd annars så får det bli som du nämner.
Tyvärr ingen flygning till Backamo idag. Min fru gillar inte bumpigt väder och det blåste 24 knop i byarna kl 8 i morse då vi skulle iväg. Det har mojnat nu och är är säkert mycket fint flygväder nu.
Hälsningar Bror

När jag lade in pvc-golv i garaget till vår förra kåk så kastade golvläggaren ut ett slags sand i golvbeläggningen innan den härdade. Det gjorde golvet strävt och halksäkert.
Kanske något för dig? Det är ju inte speciellt kul att stå på öronen även om utrymmet är litet.
Synd att du inte kommer på årsmötet Bror, då hade jag visat dig specialplywood gjord för att böjas.
/Nisse

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Jaha det blev tyvärr ingen flygning idag till Backamo. Missade därmed massor av goa pussar och kramar av barnbarnet Klara. Tar igen det nästa gång. Blåste för mycket och dessutom rak sidvind och i och med detta så hoppar och slår det obekvämt mycket i flygmaskinen- min fru Marita vill ha det lungt och skönt när vi flyger-. Mycket obekvämt om man inte måste fram.
Passade då på att jobba vidare med husbilen och idag - det är ju inget ont som inte har något gott med sig - och det blev det fortsatta jobbet med golvet i toautrymmet. Har försökt att forma cellplastens avrinningen-lutningen på arbetsbänken men kunde bara göra det grovt. Detta är ett dammigt och mycket nerskräpande jobb. Har använt en filekniv för grovjóbbet och sedan en slipmaskin. Säkert återstår det en hel del jobb innan det är dags för glasfibern.
Denna cellplast har nu limmats med polyuretanlim på golvet och lämnats att torka och jag själv skall äta en god middag med finfint vin därtill. Morgondagen skall då ägnas åt att slipa till rätt fall och göra färdigt för glasfibern. Har farit runt idag för att finna en avloppsventil-vattenlås men bommat totalt. Skall åka till någon rörkrökare på måndag och se vad som bjuds ut. Är verkligt noga med vattenlås för ev lukts skull.
Fick en fråga tidigare från Poker om hur jag löst frågan med kran till avloppstank och fick ett bra svar på detta av Michael Johansson och också från Knut. Det är bara det att jag inte ännu tillverkat tanken som skall vara perfekt avpassad för att monteras mellan rambalkarna. Kommer att göra även denna i glasbiber.
Bilderna förställer golvdel och tillklippt glasfiber
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:
Ha en skön lördagskväll
Hälsningar Bror

Bilagor

• 18 april   2009 Glasfibern  108  B.jpg
    18 april 2009 Glasfibern 108 B.jpg
    1,5 MB · Visningar: 43
  • 18 april   2009 105  A.jpg
    18 april 2009 105 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 40

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

N+B bruker i dag en løsning som ble utviklet av samme mann som laget SOG, utrolig enkel 4 stk 90 grader bend for avløpsrør med kortest mulig mellomstykker monteres så det danner en U. Ved bruk av rett type bend og rør blir det ikke frostskade, hadde løsningen i 7 år på forrige bil. Måtte presse sammen vannlåsene ca. annenhvert år.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

När jag lade in pvc-golv i garaget till vår förra kåk så kastade golvläggaren ut ett slags sand i golvbeläggningen innan den härdade. Det gjorde golvet strävt och halksäkert.
Kanske något för dig? Det är ju inte speciellt kul att stå på öronen även om utrymmet är litet.
Synd att du inte kommer på årsmötet Bror, då hade jag visat dig specialplywood gjord för att böjas.
/Nisse

Hej Nisse,
har ju tyvärr ingen åkbar husbil ännu men har flera gamla bilar som funkar- det finns ju trots allt fortfarande sovbara hotell och som dessutom serverar en utomordentlig frukost ..... Har en fundering på att åka till årsmötet över dan i en gammal Plymouth coupe från 1940. Det är ju som du vet en modell från krigsårens början och det kanske kan passa med tanke på diverse meningsåtskillnader som ev kan uppstå på mötet.
Skulle också vara skoj att se den typ av plywood som du har. Kan du inte berätta lite mer och ev lägga ut några bilder.
Trevlig helg
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

N+B bruker i dag en løsning som ble utviklet av samme mann som laget SOG, utrolig enkel 4 stk 90 grader bend for avløpsrør med kortest mulig mellomstykker monteres så det danner en U. Ved bruk av rett type bend og rør blir det ikke frostskade, hadde løsningen i 7 år på forrige bil. Måtte presse sammen vannlåsene ca. annenhvert år.

Detta är intressant kan du utvackla det lite mera, har du några bilder?
Trevlig helg
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Detta är en smart och enkel ide på hur man löser vattenlåset. Tack för det Knut.
Ser att du är av samma sort som jag som inte kan gå och lägga sig när normalt folk sover.
trevlig fortsättning på kvällen, det är nu det börjar..........
Hälsningar Bror

F

F.d. 5361

Guest

...
Idag torsdag har jag varit till Erlandssons Brygga och köpt glasfiberväv och polyester som skall användas till golvet i toautrymmet.
...
Inga bilder denna gång men återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Hej Bror

Bra idé met att bygga golvet med XPS och glasfiber men
det går inte med polyester.
XPS lösa upp sig genom styrol i polyester.
Du kan använda epoxiharts utan förtunningsmedel t.ex. International Epiglass eller WestSystem.
Glasfibern även lite för tjock.
Det är mycket svårt att fylla så tjock glasfiber med epoxiharts
Jag skulle tar 6mm plywood och limma på XPS (PU lim),
sen 2-3 gång glasfiber med 160gr/m² och epoxiharts.

XPS = Polystyrolhårtskum

Hoppas du förstor vad jag mena.
Jag kommer från tyskland
och min svenska är inte så perfekt, ursäkta :wideeyed:
Jag har jobbat tretton år som båtbyggare i tyskland ;)

M.v.h.

Norbert

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Det finns färdiga rör som bildar vattenlås. De ser ut som ett mycket utdraget U och bygger inte mer än några mm mer än rördiametern. Men de finns kanske bara i 40mm diameter, möjligen också som 32mm. De används i duschkabiner.

En annan variant är att använda slang som får göra ett litet nedåtgupp.

Allt beror naturligtvis på tillgång på plats och valda dimensioner.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Bror

Bra idé met att bygga golvet med XPS och glasfiber men
det går inte med polyester.
XPS lösa upp sig genom styrol i polyester.
Du kan använda epoxiharts utan förtunningsmedel t.ex. International Epiglass eller WestSystem.
Glasfibern även lite för tjock.
Det är mycket svårt att fylla så tjock glasfiber med epoxiharts
Jag skulle tar 6mm plywood och limma på XPS (PU lim),
sen 2-3 gång glasfiber med 160gr/m² och epoxiharts.

XPS = Polystyrolhårtskum

Hoppas du förstor vad jag mena.
Jag kommer från tyskland
och min svenska är inte så perfekt, ursäkta :wideeyed:
Jag har jobbat tretton år som båtbyggare i tyskland ;)

M.v.h.

Norbert

Hej o tack Norbert,
förstår dig svenska perfekt.
Nu fick jag något att fundera på. Måste nog nu göra ett prov med olika tjocklekar på glasfiberväven. Tror att jag har både 160, 200 och 300 grams väv.
Det skall bli skoj att se skillnaderna mellan olika tjocklekar

Hälsningar
Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Det finns färdiga rör som bildar vattenlås. De ser ut som ett mycket utdraget U och bygger inte mer än några mm mer än rördiametern. Men de finns kanske bara i 40mm diameter, möjligen också som 32mm. De används i duschkabiner.

En annan variant är att använda slang som får göra ett litet nedåtgupp.

Allt beror naturligtvis på tillgång på plats och valda dimensioner.

Hej Michael,
tackar för tipset. Detta verkar ju vara både enkelt billigt och bra. Drar till en Comfortbutik och ser vad som bjuds ut. Kanske kan man köpa rörkrökar och rör som man limmar ihop och får det då nästan skräddarsytt.
Hälsningar
Bror

Toppen