• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

Kallax

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror.
Har verkligen saknat ditt bygge,är varje dag och kikar om du har skrivit något.
Krya på dej.Hoppas vädret blir bra när du ska hit upp.Vi har haft en kanonvecka med sol hela dagarna.Jag ska åka till fjälls och fiska röding blir borta en vecka.
Hälsningar Alf

Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Lyckliga du som skall fiska röding. Tänk en sådan på grillen i soligt skoterväder-kan ju gå med röding i stekpannan också. Plus mandelpären. Mums.
Lycka till med fiskelyckan och friheten på fjället. JAG är inte avundsjuk........
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Nu jä-lar, idag blev det äntligen fräs på gubben eller på överhands fräsen i garaget egentligen. Stod inte ut att sitta overksam och stirra drömmande i KAMA katalogen så det bar ner i garaget och började fräsa för att se om det skulle fungera som tänkt var. Det fungerade som jag hoppats på och har fräst klart den bakre listen mellan ytter-vägg och toadelen. Utöver fräsningen så går det åt en del armbågsfett för att slipa till ytan så att den är helt slät. Börjar med grovt papper på slip-plankan och fortsätter mer till grovlek 800 på slippapperet. Känns ganska bra att kunna fortsätta och med ordentliga hörselkåpor så kommer jag att kunna köra hårt. Härligt.
Har hittat ett ”modernt” fällbart bord på blocket som kommer att passa bra . Skall dock göra en ny bordsskiva då vi vill ha ljus laminat typ Perstorplaminat. Detta finns i Skåne så det gäller att hitta ett bra sätt att få hem det typ Bussgods t:ex.
Bilderna visar pågående fräsning och färdigfräst väntande på slipplankan.
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:
Trevlig helg till er alla var ni är är.
Hälsningar Bror

Bilagor

• 27 mars 2009 A.JPG
    27 mars 2009 A.JPG
    1,6 MB · Visningar: 37
  • 27 mars 2009 C.JPG
    27 mars 2009 C.JPG
    1,6 MB · Visningar: 40
F

F.d. 11293

Guest

Hej o kul att följa ditt bygge.
Ett litet tips om trädetaljer i husbilen, jag har gjort en liten justering på våran husbil, toan var välldans trång, jag har nu flyttat fram dören 8 cm med hjälp av en passbit, när jag funderade på vad jag skulle använda för materiel kom jag att tänka på vikdörrar, o i våran stad finns ett företag som tillverkar sådana, Pani Vikdörrar, jag gick dit o beställde en passbit som passade perfekt, finns i dom flesta träslag, den är tillverkad av körsbärsfaner på spånskiva o är lackat.
:)

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

God morgon Dotorparn,
detta med vikdörr kan vara att fundera på. Faktiskt inte ens tänkt på en sådan lösning. Kan du lägga ut en bild?? Skall i alla fall kolla deras hemsida.
Just nu är vi på väg till Henrikssons Husvagnar i Enköring för att inhandla div ting och samtidigt titta i deras husbilar för att hålla fantasin igång. De har också en stor (280kv.m)tillbehörsbutik plus webshop. Kan bli dyrt idag.
Trevlig helg
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Lördag idag och inte återställd från min eländiga öroninflammation ännu, vilket inte är bra. Envist elände.
Besökte Henrikssons Husvagnar utanför Enköping för att köpa lite grejer. Hittade en del gångjärn vinklar som håller ihop hörnen i skåpen och ett utvändigt duschuttag. Det var inte mycket som fanns då man är på djupet i en husbil. Det fanns massor med tillbehör som man kan behöva när bilen är klar och skall ut och rulla.
Fick dock Reimo´s katalog som jag ögnat igenom för att få en uppfattning om vad som finns-och det är i princip allt för en husvagn-husbil.
Efter att ha gjort som Fälldin, dagtingat med mig själv, så kommer det att sitta en CBE PC 200 digital elcentral/styrning och före det en jordfelsbrytare. Vet inte varför jag valde en digital sådan då den analoga var mer än tusen kronor billigare men jag gillar siffror mm som lyser och blinkar. Två nya Seitz S-4 fönster till höger sida, strömbrytare, slangar, kopplingar och rör till vatten och gasol, kranar och en massa annat därtill. Skall gå igenom denna lista en gång till för att slippa komplettera senare men det är verkligen inte lätt att veta exakt vad som behövs. Allt får bli som det blir, Fråga aldrig varför jag är tunnhårig……………….
Har nu plottrat ner en diger lista som skall skickas till Henrikssons som är återförsäljare för Reimo. Har ju handlat en del saker hos Autohaus Gebauer och borde kanske kolla vilka priser dom kan ge. Tyvärr kan man inte handla direkt från Reimo, har försökt och fått vänliga mail tillbaka där man hänvisar till sina återförsäljare. Man skulle kunna beställa i Tyskland-Flensburg för att sedan hämta allt där tillsammans med den ovärderliga ransonen från pråmen i färjelägret i Puttgarden men det är ju en annan historia. Denna beställning skall ta 10 till 14 dagar att få hem och det verkar ju överkomligt.
Nu väntar en god middag med fru Marita och kanske ett glas gott vin……….
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:
Trevlig kväll alla
Hälsningar Bror

F

F.d. 11293

Guest

här kommer lite billder på min "utbyggnad" av toan, inte specielt märkvärdigt med bra blev det.
lite svårt att se, det är den lite mörkare biten som är passbiten

Bilagor

• mars-09-036.jpg
    mars-09-036.jpg
    61,2 KB · Visningar: 37
  • mars-09-037.jpg
    mars-09-037.jpg
    50,9 KB · Visningar: 37
  • mars-09-032.jpg
    mars-09-032.jpg
    108,3 KB · Visningar: 40
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

här kommer lite billder på min "utbyggnad" av toan, inte specielt märkvärdigt med bra blev det.
lite svårt att se, det är den lite mörkare biten som är passbiten
Ser ju riktigt bra ut detta. Skall verkligen titta mera på vikdörrar.
Fin hemsida du har.
Trevlig kväll
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Söndag idag och man har förlorat en värdefull timme!!!???
Orkade inte lyssna till klagolåten från fräsmaskinen idag så jag gjorde något annat som också skall göras. Började med dörren till garderoben. Limmat mellanlägg ( strimlor an 10 mm plywood) och har nu lämnats att torka.
Har också gjort färdigt önskelistan och det blev en ganska diger sådan hoppas nu bara att jag fått med det viktigaste -kan nästan Reimo´s katalog utantill nu.
Läst om installation av Alde värmaren, hur man dra rör skall tydligen sitta på minst 150 mm´s höjd och att det i princip skall vara konvektorer runt hela bilen och att det skall finnas utrymme för luftcirkulation mellan väggar-bänkar och skåp. Mycket att lära sig alltså.
Hur tar man då vara på alla små utrymmen som t.ex framför hjulhusen? Kylskåpet står ju till en del direkt på detta hjulhus men under detta blir det ett outnyttjat utrymme. Såg att det fanns fläktelement att ansluta till orginalvärmen och funderar på om det inte skulle vara en bra ide. Kan ju vara bra att kunna starta fläkten för att snabbare få upp värmen och sätta fart på luftcirkulationen. Funderar också mycket på hur man värmer upp på toautrymmet. Verkar vara svårt men det blir att gnugga geniknölarna.
Återkommer
Hälsningar Bror

Bilagor

• 29 mars   2009 001 B.jpg
    29 mars 2009 001 B.jpg
    1,6 MB · Visningar: 20

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

I vår toa (Hymer) finns ett element som är bygg på höjden, ca 25 cm brett och ca 70 cm högt. De är gjort av en ALU-plåt som är monterad på ALU-rör i en u-form med luftning högst upp. Fungera bra att torka handdukar på.

EssoJ

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Tack EssoJ,
skall genast se hur det kan bli och var man kan köpa detta. Tittade igår i en Solifer -Ford hos Henrikssons Husvagnar i Enköping och där satt det nog ett ganska platt rektangulärt element på toan. Borde kollat det bättre men det var så mycket som snurrade runt i huvet just då. Innerbelysning bland annat mm mm.
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Jobbade vidare med garderobsdörren idag och nu återstår inpassningen och en sista slipning runt om för att sedan få gångjärn och lås på plats. Skall också ha en täcklist med den får komma senare. Vet inte vilken bredd så det måste anstå för att se vad som behövs för att få harmoni med skåpluckor mm
Tyvärr så går det åt mycket tid då man limmar och har allt i tvingar. Har ju ganska trångt i garaget så det ryms ingen extra bänk vilket skulle vara en höjdare att ha.
Väntar på varmare väder ute-idag 7 plus- för då finns det utomhusjobb bl.a sätta på takplåten montera luckor i talet, ventilation, lister på sidan och tak plus mycket mycket mer.
Roat mig med de här dagarna när jag inte varit i form att försöka göra en lista ur minnet vad som återstår att göra -och huvaligen- det är massor. Det som kommer att ta mest tid är alla små detaljer. Har ju tre månader på mig och hoppas klara av det mesta så att bilen blir användbar i mitten på juli. Pepper peppar ta i trä.
Inte så mycket gjort idag då............
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Bilagor

• 30 mars   2009 Dörr till garderob  003 A.jpg
    30 mars 2009 Dörr till garderob 003 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 25
  • 30 mars   2009 dorrens insiada 004 B.jpg
    30 mars 2009 dorrens insiada 004 B.jpg
    1,6 MB · Visningar: 26
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Ja då sitter garderobsdörren på plats och den verkar fungera som den skall. Inte ens vind eller skev. Det är ju alltid spännande att se om det man gjort verkligen passar. Återstår, som jag skrivit om tidigare, att montera lister runt dörren . Vet inte riktigt hur bred listen skall vara eller se ut och om den skall fasas av eller vinklats. Detta skall bestämmas när skåpen börjar ta form.
Har också fixat ett par ekplywoodbitar i toaöppningens över och underkant. Det är dags att tillverka dörren dit nu. Skall basa eklister imorgon till rätt radie och form. Detta med att basa är ganska kul och spännande. Man vet inte om det blir som man tänkt sig men skam den som ger sig.
Hälsningar Bror

Bilagor

• 31 mars   2009 006 A.jpg
    31 mars 2009 006 A.jpg
    1,7 MB · Visningar: 28
  • 31 mars   2009 003 C.jpg
    31 mars 2009 003 C.jpg
    1,6 MB · Visningar: 29

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Tror inte jag gått på något aprilskämt idag men man vet ju aldrig.
Ett besök hos den lokala Bauhaus butiken gav vid handen att de inta har så mycket i listväg och ek, Blir att åka till trävaruhuset i Bro och köpa en planka och nyttja sågen i garaget för att såga till den dimension jag tror mig vilja ha.
Har övat på vanlig furu för att få lite ideer om utseendet och bredden hos de tilltänkta listen.
Limning an ekplywood över och under den blivande toadörren gick bra och det ser fint ut. Dock måste jag skruva bort garderobsdörren för att fräsa bort en mm där gängjärnen sitter så att dörren hamnar i samma nivå som väggen
Sågat till masonite till den luftspalt som skall finnas i garderoben. Den blir 20 mm och detta torde räcka till. Hade först inte tänkt ha denna masonite utan luften skulle få härja fritt i garderoben men detta verkar inte bra. Vill ju inte ha kläder mm utsatt för damm mm.
Morgondagen kommer att ägnas åt att basa trä till den böjda toadörren.
Hälsningar Bror

Bilagor

• 1 april   2009 007  A.jpg
    1 april 2009 007 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 39

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Idag har jag fått basa på riktigt. Har varit egen företagare i mer än 30 år och detta är första gången som jag fått basa fullt ut.
Skämt åsida, var och köpte en bit avloppsrör och ändpluggar som skulle och skall fungera för basning av lister mm. Det kommer ju att bli ett antal lister bl.a till skåpluckarna.
Basningen fungerade perfekt och de listbitar som skall vara till toadörren ( tre stycken )blev riktigt kokta och formade sig enkelt mot pluggen. Den skall nu sitta över natten så får vi se imorgon om allt lyckats. Är lite rädd för s.k. spring back och att jag kanske skulle gjort böjen lite större. Spännande att se imorgon.
Fredagen ger nog inte så mycket mera för då skall bilen packas och göras resklar för tidigt på lördag morgon bär det av till metropolen Murjek i Norrbotten för lite ledighet och massor med skoteråkning utöver trevlig samvara med barn och barnbarnet Klara. Blir säkert också en del pulkåkning för morfar och Klara. Härligt,härligt.
Trevlig helg och påsk var ni än finns och vad ni än gör.
Hälsningar Bror

Bilagor

• 2 april   2009 003 A.jpg
    2 april 2009 003 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 28
  • 2 april   2009 005 B.jpg
    2 april 2009 005 B.jpg
    1,6 MB · Visningar: 28

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Åter till verkligheten och husbilen. En veckas bortavaro från jobbet innebär att det är en driva med administrativt jobb som väntar på att bearbetas när man kommer tillbaka. Trots det så var det värt detta att få en vecka i Murjek med en skön slapp påskhelg och mycket skoteråkning dock kunde vädret ha varit bättre med mycket mera sol….
Idag torsdag har jag varit till Erlandssons Brygga och köpt glasfiberväv och polyester som skall användas till golvet i toautrymmet. Har varit i grov konflikt med mig själv om vad det skulle komma att vara på golvet. Först funderade jag på att limma och svetsa matta men efter noga eftertanke och samtal med bl.a båtfolk så valde jag att använda glasfiber.Det är ju ett glasfiberkar som standard på husvagnas-husbilar.
Skall nu använda en typ frigolit/ekoprim som slipas/skärs till så att toastolen står plant men att det utanför denna kommer att bli en lutning mot en typ golvbrunn för vattenavrinningens skull. På golvet och 12-15 cm upp på väggen skall det komma glasfiberväv (300 gram per kv.meter). Borde räcka med två lager på golvet och försöka att göra den så slät som möjligt. Vill gärna i alla fall att det blir ett mönster kvar för att plasten/golvet inte skall bli så halt då den är våt.
Inga bilder denna gång men återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Hej Bror!

Skönt att du är tillbaka igen.

Känns tomt när man inte kan läsa om dina framsteg med din husbil.
Följer ditt bygge med stort intresse.

Lycka till med ditt projekt med badrummet!

Senast ändrad:
Toppen