• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Ordning i ledet nu.............
Har justerat in och hittat rätt vinkel och radien som jag tyvärr räknat lite fel på fick bli en snabb justering igen av denna och sedan provfräsning. Ser bra ut utom att det är otroligt enkelt att få fräsen att ”hurra” och ta oönskade fräsdjup och bredd. Ser ut som om jag kanske skall göra denna ”vagga” i rektangulära stålrör med tre fyra eller kanske fem fästen-leder. Verkar som om själva hållaren till fräsen är stabil så jag skall ta itu med vaggan. Har provat att fräsa i såväl vanlig furu som ek och detta skulle kunna fungera om jag tar det riktigt lingt med matning och skärdjup.
Detta blir ju en radie på 85 mm och blir säkert ganska iögonfallande och funderade på –då det i alla fall är så petigt- om jag skulle fräsa in ett inlägg i ett annat träslag. Detta komplicerar ju kanske till det men skull kännas bra. Vi får se……… Enkla lösningar är ju bra men..........
Har insett att jag kan fräsa detta ur en ekbräda med mått 130 x 26 mm. Behöver iså fall inte limma ihop två bräder Skall ut och söka denna dimension. Det borde finnas hos välsorterade brädgårdar även om det kanske måste sågas till. Finns en bra brädgård i Bro.
Vi får se vad morgondagen bjuder på
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Bilagor

• 11 mars   2009 005  A.jpg
    11 mars 2009 005 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 23

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Hej, jag har följt ditt bygge med stort intresse, skulle det inte vara möjligt att bygga i s.k. listkravell så som man bygger båtar och kajaker? D.v.s. koniska lister som limmas ihop och sedan slipas snyggt?

Hälsningar

Montreal

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Montreal och tack.
Bra idé.
Har läst lite om detta och har funderat men är osäker på om man ser limningen vilket jag inte vill.
Har idag gjort klart för fräsning efter att ha förstärk den s.k vaggan för att förhindra "hurrningar" och skall fräsa i morgon eller under helgen.
Skall dock prova din ide för den kan ju komma till användning någonstans
Dock skall jag/vi besöka Vildmarksmässan under lördag eller söndag.
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Slapp helg med besök tillsammans med min bättre hälft på Vildmarksmässa igår- lördag. Var sådär….. men om man gillar kajaker, klätterställningar mm så var det säkert toppen förutom alla fiskegrejer som det fanns mycket gott om. Fick lite gott käk och ett några pilsner på stan så det blev bra ändå.
Söndagen skulle tillägnas tid med hörnlister men nu med den metod som jag tipsades om här på forumet av Montreal-tackar för tipset. Har beräknat vinkel och sågat upp lister i den ek som skall användas. Verkar kunna fungera bra och framför allt så ger det nog mindre efterarbete. Denna hörnlist blir ju lite kantig då den består av 6 vinklade lister. Kanske skulle det inte så dumt ut att behålla dessa kanter och bara putsa upp hela listen och ser det inte bra ut så är det ju lätt att slipa till denna så att det blir en vanlig rundning. Limmar i omgångar så att det blir ett bra tryck då limmet torkar.
Hälsningar Bror

Bilagor

• 15 mars   2009 001 A.jpg
    15 mars 2009 001 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 36
  • 15 mars   2009 002 B.jpg
    15 mars 2009 002 B.jpg
    1,6 MB · Visningar: 32

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Ja denna dag var ingen märkvärdig dag. Egentligen inget att skriva om faktiskt. Har bara limmat färdigt 1 list av tre, den kortaste som övning. Kom på att ändra på vinkeln för att komma lite närmare 90 grader. Vet inte om det var nödvändigt men det kändes rätt. Det sitter nu i spänn med ett antal tvingar, Skall fortsätta imorgon med att se hur allt ser ut och om jag skall hyvla-slipa den rundad. Vore kanske fint med ett antal brutna linjer. Wax, olja eller lack är ju en tanke som dyker upp så jag gjorde ett prov med vax och klarlack. Såg bra ut och skall kolla vidare när det torkat. Kanske vore fint med högblanka lister och vaxad plywood som ju är mattare. Det blir en del att ta ställning till.
Hälsningar Bror

Bilagor

• 16 mars   2009 003 A.jpg
    16 mars 2009 003 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 34

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Har en tråd. Vilken skruv skall man använda i aluminium för att så gott det går undvika galvaniska strömmar. Vilken material i skruven har du till aluminiumlisterna som håller ihop husbilen.
Ha det

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Peter,
snart vår i Norrbotten nu.
De skruvar jag hittills använt är kadmiumerade gulaktiga skruvar typ Grabber. Förborrat hål med fin borr sedan lagt i lim i hålem och därefter skruvat i skruven. Man skulle ju kunna tänka sig aluminiumskruv med dessa vet jag inte reaktionen hos vid montering i bl.a trä. Skulle dock inte använda rostfri skruv.
Orginalskruv i min bil var vanliga träskruv av uppenbarligen vanligt järn och vissa av dessa var kraftigt rostangripna. Därav så såg jag till att fylla max i de förborrade hålen och använda kad.skruv,
Borde hålla mitt eller i alla fall bilens liv ut.
Lycka till
Hälsningar Bror

Kallax

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026

Hej Bror.
Ja det börjar bli fint här uppe nu,på måndag var det +6 grader på dan och sol.
Åker skoter nästan dagligen,kan åka direkt ut från garaget . Jag följer ditt husbilsbygge varje dag.imponerande.
Vårhälsnigar Alf

Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Alf,
kul att få positiva väderrapporter från Norr. Åker upp till Murjek påskveckan för lite härligt uteliv på scotern. Brukar vara jättefint väder så vi ser fram emot detta även denna påsk. Det finns ju fantastiska skoterleder däromkring bl. a malmens väg och hela Råne älvdal med övernattningsstugor för 4-6 personer här o där och dessa sköts om av tillsyningsfolk som ser till att det finns gott om torr och fin bjökved. Något hus har också bastu!!! ( Härkmyran bl.a)
Här i Stockholm är det nu plus 3 grader och strålande sol från en absolut klar himmel.
Tack för att du kollar mitt fortsatta jobb med husbilen. Det går lite trögt just nu beroende på lösningar med inredning men det kommer att lösa sig. Överskåpen tillsammans med köksbänken är det stora som fattas inuti bodelen. Jaja har att göra toadörr och garderobsdörr också så det är nog mera än jag tror. Dra och koppla el mm.
Ha det gott i Norrland, är nästan lite besviken över att inte vara där.
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Fortsatt renovering ja............. nu är det snart inte bara tidsplanen som spruckit, utan också min högra trumhinna. De i vita rockar som kan detta säger att det är pga inflation-- nej nej inflammation så det blir stillestånd några dagar. Orkar inte höra på överhandsfräsens ylande trots öronskydd.
Tillönskar alla en solig och trevlig helg
Hälsningar Bror

F

F.d. 2577

Guest

Nu finns ju tid att revidera tidsplanen, eller hitta genväger så du kommer på spåret igen. Skämt åsido, som slaktaren sa, passa på och njut av din ofrivilliga konvalisent. Vila dig iform. Krya på dig önskar Leffe

F

F.d. 5817

Guest

Krya på deg bror. Vi är nog med all sannsynlighet kvar och läser om din bygge senare ochså.
V.gif

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Tack alla som tillönskar krya på mig. Detta var en besvärlig inflammation och hade att besöka de vita rockarnas inrättning idag för att få nya starkare medikament. Vill inte ge sig. Väntar och ser.
Kan iaf inte vara i garaget och föra allt för mycket oväsen och detta har lett till att jag sökt efter delar som kommer att behövas. Hittade på Blocket ett nytt Seitz s-4 fönster som passar perfekt på vänster sida. Levererat från Heby idag. Denna fönstertyp är inte skjutbara och modernare än de gamla och har såväl rullgardin som myggnät. Skall försöka att hitta ytterligare två till höger sida. Finns dessa inte på Blocket så finns de ju nya. Tyvärr så är ju inte Euron så förmånlig just nu.
Söker nu bästa pris på ett kompressorkylskåp men det är ju en djungel. Bästa priser hittill kommer från båtmarknaden. Lutar åt ett Isotherm nu.
Fortsättning följer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Senast ändrad:
F

F.d. 53000

Guest

Läkningen tar sin tid ,jag spräckte min trumhinna med hjälp av en örontops för många år,hade bråttom så jag fick en svår tinnitus så ta det lungt du har tiden framför dig Hälsningar YNGVE

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Totalt värdelöst att vara justerad och inte kunna jobba för fullt. Verkligen frustrerande. De senaste dagarna har ägnats åt att studera KAMA fritids katalog tillsammans med Reimo´s i Tyskland. Har beställt vattenrör, radiatorer, gångjärn, lås, sidomonterad skorsten och annan fläkt till värmaren och och en massa annat.
Idag har jag dock varit i garaget och fuskat lite. Vill inte köra fräsen då det bara är en plåga för hörseln så jag har riggat upp allt att för stt kunna köra igång snarast möjligt. Skall också iväg i morgon och köpa mera ekplywood så att när denna förbannade öroninflammation släppt så blir det hårdkörning. Sommaren närmar sig fort och jag hoppas kunna använda bilen då. Den renoverade turbomotorn och växellådan står klar för montering tillsammans men en ordentlig intercooler vad nu detta kan ge. Ävenså skall en renoverad styrservo monteras vid samma tillfälle.
Skall försöka allt jag kan under helgen och nästa vecka för nästa lördag bär det av till Paradiset Murjek för en hel veckas skoteråkning grillning ute i solen frist luft och trevlig samvaro med barn och barnbarn. Härligt. Blir ju inte så mycket av den varan under vanliga veckor.
Hälsningar Bror

Toppen