bror.axelson
HBK Medlem
Sv: Fortsatt renovering
Tack Lelle_22
alla tips mottages med största tacksamhet och det du föreslår kan ju vara värt att provas.
Det du också skriver om att jag skall sammanfatta allt i en bok skulle kanske inte vara så svårt då jag skriver en ganska utförlig dagbok utöver det som skrivs på forumet. Ibland blir det helt ofrivilligt en del svordomar och annan nedkallelse som inte passar att ta upp i detta eminenta forum,
Trevlig kväll
Hälsningar Bror
Hej Bror!
Jag har följt din renovering och tycker den är fantastisk. När du är klar borde du sammanfatta alla dina inlägg till en bok eller nå´t.
Men det var inte det mitt inlägg egentligen gällde.
När jag lade ett teakdäck på min båt var jag tvungen att basa ett par korta (1 m) teakstavar som var 25 mm tjock. Teakplank är nästan omöjligt att basa på konventionellt sätt med ånga. Jag fick rådet av en "finsnickare" att dränka in ytorna med vanligt matfett och sedan värma på med varmluftpistolen tills det började koka i oljan. Sedan skulle arbetsstycket spännas i giggen med en aning "överböjning" eftersom teaken kunde fjädra tillbaka något.
Resultatet blev mycket bra.
Nu vet jag ju inte om ekfanér går att basa på detta sätt men det kan ju vara värt ett litet prov.
Lelle_22
Tack Lelle_22
alla tips mottages med största tacksamhet och det du föreslår kan ju vara värt att provas.
Det du också skriver om att jag skall sammanfatta allt i en bok skulle kanske inte vara så svårt då jag skriver en ganska utförlig dagbok utöver det som skrivs på forumet. Ibland blir det helt ofrivilligt en del svordomar och annan nedkallelse som inte passar att ta upp i detta eminenta forum,
Trevlig kväll
Hälsningar Bror