• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!

Jag har följt din renovering och tycker den är fantastisk. När du är klar borde du sammanfatta alla dina inlägg till en bok eller nå´t.

Men det var inte det mitt inlägg egentligen gällde.

När jag lade ett teakdäck på min båt var jag tvungen att basa ett par korta (1 m) teakstavar som var 25 mm tjock. Teakplank är nästan omöjligt att basa på konventionellt sätt med ånga. Jag fick rådet av en "finsnickare" att dränka in ytorna med vanligt matfett och sedan värma på med varmluftpistolen tills det började koka i oljan. Sedan skulle arbetsstycket spännas i giggen med en aning "överböjning" eftersom teaken kunde fjädra tillbaka något.
Resultatet blev mycket bra.

Nu vet jag ju inte om ekfanér går att basa på detta sätt men det kan ju vara värt ett litet prov.

Lelle_22

Tack Lelle_22
alla tips mottages med största tacksamhet och det du föreslår kan ju vara värt att provas.
Det du också skriver om att jag skall sammanfatta allt i en bok skulle kanske inte vara så svårt då jag skriver en ganska utförlig dagbok utöver det som skrivs på forumet. Ibland blir det helt ofrivilligt en del svordomar och annan nedkallelse som inte passar att ta upp i detta eminenta forum,
Trevlig kväll
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

All den utrustningen var ju med när jag köpte bilen men 1 batteri på 255 amp är placerad mitt mellan stolarna och då är det som en stor skiva över så man inte ser det samt är skivan gjord så man kan kliva på den när man går till hytten , ett 105 amp är placerad under förarstolen .

Kylskåpet såg jag kostade 9,995:- hos Husvagn-Svensson och den är på sidan 60 i deras katalog artnr : 960-01-04

Hej Bengt-Åke,
med så mycket batteri ombord känner du aldrig lukt från batterierna? Inbillar mig att vid max laddning så skulle det kunna lukta och kanske till o med bildas knallgas. Av denna anledning så kommer jag att montera batterierna utomhus i en låda under golvet vid den främre sittbänken. Där finns gott om plats för både två och kanske tre batterier. Denna låda kommer man åt via en lucka utifrån som är tät för damm och vatten och har ventilation via ett vinklat rör bakåt,Denna låda skall också gå att dra ut för service mm.
Beträffande kylskåp så kan jag bara få in ett max 65 liters skåp beroende på begränsad höjd och har tittat på Isotherms 12 volt kompressorskåp som skulle passa och detta tror jag också är billigare än Coolmatic men det gäller verkligen att kolla var man kan handla billigast. Båtfolket använder ju denna typ av kylskåp så jag tror att man skall lyssna med dessa handlare.
Trevlig kväll
Hälsningar Bror

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2025

Hej Bror
Intressant att följa dina vedermödor i husbilsrenovering / total ombyggnad kanske ? beträffande dina funderingar på att placera batterierna utomhus så är det inte att rekommendera då batterier fordrar ca 20-25 gr C för att bli fulladdade samt att kapaciteten minskar med 1% per grad under +25.
Så om du har funderingar på att använda bilen på vintern kan det bli energibrist ganska snabbt vid minusgrader.

mvh
Bengt

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Blir det någon isolering för batterierna. Tänkte på effektminskningen vid kyla. Har du tänkt att ha ventilation i skåpen för att kunna använda husbilen vintertid. Vore trevligt med en bok.
Ha det

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Är medveten om att effekten minskar drastiskt vid låga temperaturer. Skall fundera på isolering i batterilådan. Borde kanske gå att värma via bodelens värme på samma sätt som man har golvvärme. Detta kräver mera funderingar. Det kommer att finnas ganska god plats för isolering i alla fall. Vet sedan inte hur mycket bilen kommer att användas på vintern. Måste kanske se till att vara kopplad till elstolpe då.
Det kommer att vara ventilation i skåpen för att få så bra cirkutation på luften som möjligt. Det jag inte vet riktigt om denna ventilation är på toan och vid diskbänken men löser nog detta på något vis. Borde inte vara ventilation i skåpet ovanför spis/diskbänk med tanke på os från matlagning.
Mycket är det men dagarna blir ju allt längre!!!!!!
Trevlig kväll
Hälsningar Bror

Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

1-2 mar 2009
Vasalopper söndag som man måste se på.
Jobbat med olika lösningar för att kunna fräsa radien till den nedre listen på skåpen. Har provat tre fyra olika med blandat resultat. Lutar åt att jag gör en i sidled rörlig jigg på vilken jag lägger de ihop limmade bräder och gör en fast hållare för överhandsfräsen. Den undre jiggen skall röra sig de antal grader som skall fräsas och överhandsfräsen fast fixerad. Låter komplicerat men tror inte att det är så farligt. Bör kunna gå att fräsa endera på längden eller fram och tillbaka på tvären. Vill också kunna fräsa med sådan precition att det enbart skall återstå lite slipning med slipplankan och olika grovlekar på slippappret och avslutas med polering. Skall jobba lite med detta imorgon.
Som sagt har man inte jobb så skaffar man sig.
Inga bra bilder idag.
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror.

Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

3 mars 2009

Ja ja detta kommer att bli en riktig utmaning. Har jobbat med vinklar och radier idag och har fortfarande för mig att detta skall gå att genomföra. Ger mig inte nu. Detta vore ganska enkelt att utföra om man hade en riktig fräsmaskin men nu har jag ju ingen sådan bara hobbymaskiner och verktyg.
Har tillverkat några provbitar hyvlade i vinkel för att räcka till vad som avser radien. Tror att jag måste limma en förstärkning i denna vinkel och där måste även kurvan för radien som skall fräsas finnas. Detta är genomförbart som jag ser det. Tar dessutom tid att räkna fram typ detta och sedan också fundera på hur det utförs praktiskt. Kul att se om man lyckas med detta stölleprov.
Kommer att jobba vidare med detta imorgon för att på torsdag till söndag besöka barn och barnbarn i Knutsford utanför Manchester i England.
Har inga bilder idag heller det är bara en massa provbitar-brädbitar på arbetsbänken
Återkommer som vanligt:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Det är ju så med det mesta man gör. Allt går ju inte i rekordfart. Mycket sker som man inte kanske kan visa med bilder men förr eller senare kommer bilderna. Gäller ju bara att hitta lösningar på det man vill förändra och i mitt fall så vill jag gärna blanda lite av det gamla med lite nytt. Vill också att bilen skall vara så modern invändigt som möjligt utan överdrifter naturligtvis. Skulle dessutom önska en cheva smallblock under huven men det är ju något annat.
Sedan är det ju att man inte får köra så hårt att man tappar tråden koncentrationen och intresset. För mig är det så att jag kan ta en time out för en dag eller flera då jag sedan en massa år renoverar en gammal Hudson Great 8 från 1930 och där kan man tala om grovt jobb. Inget finns att köpa till denna bil så allt måste tillverkas. Har chassiet körbart och har karossen kvar. Till dags datum ligger säkert mer än 3000 timmar investerade i detta projekt.
Det gäller att inte ge upp!!!!!!-------och att man får leva, ha intresset och ork plus det viktigaste av allt--vara frisk.

Bifogar en bild på hur min Hudson kommer att se ut dock med annan färg.
Hälsningar Bror

Bilagor

• CRW_5945  fin bil   A.jpg
    CRW_5945 fin bil A.jpg
    134,1 KB · Visningar: 19
Senast ändrad:
F

F.d. 52975

Guest

Vilken tur att det finns människor som dig! Var får du all energi från??
Följer ditt arbete med STORT intresse, är djup imponerad av allt du kan.
Går alltid in och kollar om du gjort någon uppdatering, bara för att det är så intressant att följa.
TACK!

Per

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Ja du Per det kan man ibland undra själv. Tycker inte om att vara sysslolös tittar en del på tv men tycker att det är bättre att göra något som utvecklar en fast man är unga 65 år
Hoppas kunna fortsätta på detta vis länge länge för jag har flera renoveringsobjekt i ladorna.
Tack för att du följer med i vad som händer här.
Hälsningar Bror

F

F.d. 16087

Guest

Med stort intresse har jag följt din totalrenovering. Beundransvärt själv är jag den typen med många ideer men jag kommer bara till en nivå där det återstår 1/4. Men jag såg en video om en kille som slår mig med hästlängder. Vilken motivation..... Kolla det här
www.youtube.com sök sedan real working Ferrari model car
MVH. Gunnar S

Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

9 mars 2009
Ja då var man back on the road again----gillar Willie Nelson!!! Har nästan saknat detta stölleprov.
Undrar om jag bitit mig i fingret ( eller hela handen ) i vad som gäller att fixa till denna nedre hörnprofil till skåpen. Har funderat mycket idag och skall försöka med fräsning i alla fall. Har gjort en rörlig jigg/fixtur där jag skall fräsa en radie på 70 mm. Nu är frågan bara om jag skall fräsa på tvären eller längst med. Vi får se. Skall i alla fall ha överhandsfräsen fast monterad på bordet och skall försöka snida till någon sorts hållare för denna i morgon. Skall fundera lite mera när jag sover och se om jag kan drömma fram något alternativ.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Bilagor

• 9 mars   2009 005  A.jpg
    9 mars 2009 005 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 34

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Jaja enkelt var det ju inte.
Glädjande med alla Tack det uppskattas och sporrar verkligen.
Bedrövligt bara att det skall behöva ta flera dagar att fixa till dessa lister. Är nu på god väg. Har skruvat och limmat ihop något som skall föreställa hållare för överhandsfräsen. Har gjort den justerbar och fastskruvad i bordet. Kommer att kosta en ny golvskiva när detta är klart.
Har nu att justera in allt och se vart det bär. Förhoppningsvis kommer detta fungera som det är efter ev justering. Är just nu dock lite konfunderad över radien och kanske måste göra om sidorna för att justera så att det blir som jag önskar. Framtiden—imorgon!—får utvisa om jag måste ändra eller modifiera på vaggan som den blivande listen skall ligga på under fräsningen.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Trevlig kväll hälsningar Bror

Bilagor

• 10  mars   2009 003 A.jpg
    10 mars 2009 003 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 22
F

F.d. 15832

Guest

Hej Bror!

Mycket spännande att följa ditt bygge!!!

Jag har några material frågor om du har tid och lust att svara.

Vad använder du för isoleringsmaterial i väggar och tak?
Vad bahandlar du virket med, för att undvika röta?

Sen har jag en fråga till, när det gäller renovering av fukt/mögelskada.

Jag följde med en kompis till Eskilstuna igår för att titta på en husbil, men den var svårt angripen av fukt och mögel, som säljaren hävdade, skulle vara lätt fixat för den händige, varpå jag, med din tråd i åtanke, hävdade att det säkert inte stoppar ens med 40-50kkr i materialkostnad/arbete att åtgärda, vilket gjorde bilen ointressant även om priset var lågt, eftersom min kompis inte har någonstans att vara och att lämna bort jobbet, skulle bli allt för dyrt.

Vad skulle du uppskatta priset till på ett ungefär om man lejer bort jobbet, ifall man måste riva ur allt och bygga nytt (ny isolering allt utom frigolit och nya reglar, nya innerväggar/innertak/golv och ny inredning)? Eller är det inte ens lönt att göra?

Mvh
Rolle

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Rolle,
kul att du följer mitt bygge/renovering.
Svarar på dina frågor och börjar med isolering. Det är Ecoprim med slutna celler och som alltså inte drar till sig fukt. Den tjocklek jag använt är 30 mm i väggarna och 50 mm i taket. Regelverket är behandlat med kuprinol som rötskydd och när allt är klart så kommer jag att spruta linolja under där det finns trä i första hand.
Skickade just en fråga på den bil ni tittade på i Eskilstuna om detta var den som annonserades på Blocket för 22.500 kronor. Kul att höra om det är densamma.
Du undrar också vad det kan kosta att reparera skador av den omfattning du nämner. Svaret blir glöm bort det hela om du inte kan göra allt själv. Det kostar en hiskelig summa att göra en sådan renovering skulle gissa från 40-50000 kr till hur mycket som helst. Så mitt råd blir kan du inte själv eller har tid köp något friskare.
Ser på min egna renovering och visste i och för sig att det skulle bli ganska dyrt och att jag säkert skulle kunnat köpa en färdig minst 10 - 12 år nyare bil men det var inte min melodi jag ville göra som jag vill ha med den modernaste spis kompressorkyl toa vattenburen värme mm Köpte dessutom denna med grava fuktskador och visste om detta och betalade inte så mycket för den.
Gillar gamla grejor och det är för mig charmigt men jag vill ha teknik så ny som möjligt utom elektronik till drivlinan i någon form. Kommer dock att montera en Turbomotor som står i ett hörn och väntar.
Har du flera frågor såär du välkommen att ringa-maila.
Skall nu ner i garaget och fortsätta med mina galenskaper.............
Hälsningar Bror

F

F.d. 15832

Guest

Tack för svaret!!! Jo, jag misstänker också att det inte är nån idé, eftersom min kompis ändå inte får in den i sitt garage och förmodligen inte orkar ta sig an ett så stort projekt. Därför blev det inget köp, trots att säljaren snabbt sänkte priset till 15 000.

Jo det är samma bil!!! Killen säljer den som privatperson, men har en bilfirma och ger inte ett seriöst intryck... Han brusade upp rejält, när vi sa att det inte blir nån affär.

Ecoprim med slutna celler är bra... Förstår inte att det fortfarande används frigolit i produktionen. Är det så att allt för få bryr sig, alt. inte känner till de problem frigoliten ALLTID ger i form av fukt och mögel?

Ställde några frågor till Villavagn härom veckan, om isolation och fick till svar att de villagnar de säljer använder frigolit, varpå jag förklarade problemen och fick därefter till svar att de var så välbyggda och därmed inte har några problem med fukt/mögel, varpå jag frågade hur lång garantitid de lämnar mot fukt/mögel... men då fick jag inte längre något svar på det...

Mvh
Rolle

Toppen