• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025
Sv: Fortsatt renovering

När du börjar basa lägg in en bit ca 1dm bred och den längd du vill. När du tror att det börja bli färdigbasat testa att böja provbiten. Så får du lite känsla när det är klart för att böjas. Det är bra att jämföra den biten med en likadan fast torr. Är du det minsta osäker låt den basas någon timma till. För det handlar om tid.
Ha det

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej och tack Bengt-Åke,
som du säger det är mycket jobb. Men en utmaning och roligt. Har jobbat som bilplåtslagare ett helt liv med plåt och även glasfiber. Gillar trä så när detta objekt dök upp till småpengar så nappade jag och här står jag nu
Hade varit mycket billigare att köpa en gammal husbil men detta är ju utmaningen, Vill ha ny teknik med vad det innebör bl.a kompressorkylskåp, flera batterier mm mm.
Puh mycket är det
Trevlig helg
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

När du börjar basa lägg in en bit ca 1dm bred och den längd du vill. När du tror att det börja bli färdigbasat testa att böja provbiten. Så får du lite känsla när det är klart för att böjas. Det är bra att jämföra den biten med en likadan fast torr. Är du det minsta osäker låt den basas någon timma till. För det handlar om tid.
Ha det
Hej Peter
och tack för goda råd.
Det är ju ett problem när man inte vet ett skvatt och detta med basning,( och mycket annat med jobb i trä) men jag skall lära mig detta.
Kommer att prova dina råd senare idag och böja med och mot fiberriktningen för att se resultaten
Hur är det med vintern i Kiruna? "Snart" midnattsol i alla fall :cool: :wink:.
Trevlig helg
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

27 feb 2009

Nu har jag förstått att man inte kan bli möbelsnickare i ett nafs. Den plywood som jag basade igår och satte fast på pluggen blev ingen höjdare. Tror att jag gjorde ett generalfel då jag sågade 4 st 1 mm djupa spår i skivan. En kamrat tittade in för att se hur det fortskrider och han kommenterade detta med kunskap och lärotid!!!!!?????. Funderar nu på hur jag skall göra. Vill inte ge upp detta med lite böjning på skåpen och har experimenterat med andra enklare lösningar. Kan göra den nedre rundningen men hjälp av ekbrädor som formas på samma sätt som jag funderat på tidigare med basad plywood. Får då en rundning på skåpsidan som jag vill ha. Detta att anpassa ekbrädor till denna rundning kommer att kräva att hårtestarna ryker igen.
Skall ikväll försöka lista ut om jag kan göra någon sorts ställbar hållare för överhandsfräsen som jag lätt kan ställa in för att följa den radie-form som avses. Att på fri hand hyvla-slipa så lång bräda ställer stora krav och därav försöka hitta en enklare lösning. Vill ju att det skall vara absolut rakt. Just denna del reagerar man för om den är vågig eller med annan yta.
Var nog naiv som trodde att jag skulle kunna basa plywood utan att ha riktiga kunskaper men det är bara att bita i det sura äpplet och gå vidare.
Är gräsänkling ikväll och har ett glas gott vin -eller är det kanske hel en flaska eller kanske en hel låda beroede på hur stor självömkan jag kan uppbringa :rolleyes:- och ett skissblock framför mig. Skall börja skissa före vinintaget annars kan också detta gå åt fanders
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Tillönskar alla en trevlig Helg.
Hälsningar Bror

Bilagor

• 27 feb  2009 rulig rundning 003 C.jpg
    27 feb 2009 rulig rundning 003 C.jpg
    1,6 MB · Visningar: 50
  • 27 feb  2009 ny ide  004 D.jpg
    27 feb 2009 ny ide 004 D.jpg
    1,6 MB · Visningar: 44
  • 27 feb  2009 blir kanske bra 009 E.jpg
    27 feb 2009 blir kanske bra 009 E.jpg
    1,6 MB · Visningar: 42

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

När jag ser din böj. Så ser man att den är ganska tvär. Känner spontant att det är bättre att lägga plywooden i vatten (ca 12 tim) Så att den är genomfuktig. Och att när du spänner upp plywooden mot jiggen så måste du nog ha en bräda på utsidan av jiggen för att fördela trycket. Alltså jigg plywood bräda för tryckfördelning. De behöver nog vara bredare än den du har nu och den yttre kraftig. Den använder du för att fästa tvingarna i och dra ihop det hela.Men det är så att minsta lilla defekt på plywooden kan få det hela att spricka hur nogrann man än är. Men man kan ju också göra på det sättet du funderar på nu. Lycka till med vinlådan ikväll så hörs vi
Ha det

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

God kväll Peter och tack.
funderade lite på detta att lägga plywooden i blöt men var lite orolig för limmet och vad den tål i form av väta.
Kanske är böjen lite för skarp och därför har jag skissat på lösning nr 2 som jag nämnde.
Har en liknande plywoodbit liggande så jag skall lägga den i blöt imorgon bitti. Det kan vara värt att prova. det skulle i mina ögon vara snyggare och mera stilrent om detta skulle lyckas.
Bara inne på glas 2 nu av detta goda slaskvinet men det kan nog bli ett eller två till. Har alldeles nyss konsumerat en burk Bullens Pilsnerkorv och till detta en Norrlands Guld.
Det du.
Hälsningar Bror

F

F.d. 5817

Guest

Går det inte att böja med din teknik. Varför då inte en snygg aluminium list (bredd sådan) som böjer av skåpen fint? Bara en tanke....

Markus som är på husvagnsforum.com och firar 5 års dagen... :)

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Grattis till femårsdagen.
Det finns aluminiumlister att köpa i alla fall i Tyskland bl.a hos Reimo, men det är fusk. Skall ju göra det mesta själv.
Trevlig kväll
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Ni alla mina okända vänner i cybervärlden.
Nu behöver jag info om gasfria kompressorskåp. Det börjar bli dags att göra köksbänken och då är ju inbyggnadsmåtten viktiga.

Vad skall jag köpa - var - och till lägsta pris.

Lördagen har inte varit till förmån för husbilen kanske för att jag misslyckades med basningen av plywooden!!!!!!!!!!!??????????. Behöver ett brake. Skall åka och hälsa på våra barnbarn i England på torsdag och Matilda har just fyllt tre år och vill ha ett dockskåp. Har idag alltså tapetserat ett sådant och min bästa hälft har köpt passande möbler till detta skåp.
Kommer att jobba lite varje dag med husbilen tills vi åker skall försöka lösa detta med ev list i undre rundningen av skåpen.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Trevlig lördagskväll
Hälsningar Brro

Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hur många batterier har du, vilken typ och var är dessa placerade? Batterier väger ju också en del.
Wasaloppskoll idag
Hälsningar Bror

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022

Hej .Har en fråga till Dig Bengt-Åke.
Vad kostar en kylskåp. Kompressor driven kylskåp är mindre kinkig att stå
vågrät är gasoldriven .....eller?
Mvh
Perrovski

Senast ändrad:
L

Lelle_22

Guest

Hej Bror!

Jag har följt din renovering och tycker den är fantastisk. När du är klar borde du sammanfatta alla dina inlägg till en bok eller nå´t.

Men det var inte det mitt inlägg egentligen gällde.

När jag lade ett teakdäck på min båt var jag tvungen att basa ett par korta (1 m) teakstavar som var 25 mm tjock. Teakplank är nästan omöjligt att basa på konventionellt sätt med ånga. Jag fick rådet av en "finsnickare" att dränka in ytorna med vanligt matfett och sedan värma på med varmluftpistolen tills det började koka i oljan. Sedan skulle arbetsstycket spännas i giggen med en aning "överböjning" eftersom teaken kunde fjädra tillbaka något.
Resultatet blev mycket bra.

Nu vet jag ju inte om ekfanér går att basa på detta sätt men det kan ju vara värt ett litet prov.

Lelle_22

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

All den utrustningen var ju med när jag köpte bilen men 1 batteri på 255 amp är placerad mitt mellan stolarna och då är det som en stor skiva över så man inte ser det samt är skivan gjord så man kan kliva på den när man går till hytten , ett 105 amp är placerad under förarstolen .

Kylskåpet såg jag kostade 9,995:- hos Husvagn-Svensson och den är på sidan 60 i deras katalog artnr : 960-01-04

Toppen