• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025
Sv: Fortsatt renovering

Det är bara fördelar att ha en kraftig plugg, vilka dimensioner skall du ha (materialtjocklek). Det gäller bara att ha plats för tvingar. Men det ser bra ut följer fortsättningen med spänning
Ha det

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Peter,
det blir 4 mm ekplywood och jag skall försöka basa. Har ingen aning om detta men försöker ändå Har bara läst lite om detta med basning. Skall göra en "låda" imorgon som jag skall ånga denna plywood i. Har tänkt prova med 50 mm frigolit om det nu pallar för ånga i 15 - 30 minuter. Sedan nästa problem är vad jag använder som ger riktig ånga.
Hälsningar Bror

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Skall du ha fiberriktningen liggande (längs med bilden) så borde det inte vara några problem. Har bara använt kaffepanna men då är det mindre bitar. Har du lite ånga (en panna ) tar det bara längre tid. Så en lösning är att använda flera kaffepannor.
Ha det

F

F.d. 5898

Guest

Jag hoppas att du blir inbjuden att visa upp ditt mästerverk på Elmia mässan.
Jag följer denna tråd varje dag.

Lycka till
Mats och Cilla

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

24 feb 2009
Detta att göra en basningslåda blev en rejält stor sak. Skall ju ta nästan 2 meter på längden och 75-80 cm på bredden. Nu är denna gjord i 30 mm frigolit limmad i skarvarna för att få lite styvhet i lådan. Återstår i detta bara att leta upp en ”ångmaskin” då jag tror att det kan bli kämpigt med typ kaffekokare. Skall kolla efter en Kärcher ångtvätt som lär ska finnas och en sådan kan ju vara bra att ha senare för t.ex motortvätt borttagning av ev fläckarmm på klädsel. En sådan kan nog vara bra till mycket. Sägs att Bauhaus ev skall ha denna och åker dit imorgon och kollar. Finns den så köper jag den. Skall bli kul att prova detta och skall passa på att böja plywooden i båda fiberriktningarna för att se resultatet.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Bilagor

• 24 feb 2009 botten till baslådan A.JPG
    24 feb 2009 botten till baslådan A.JPG
    1,6 MB · Visningar: 29
  • 24 feb 2009 snart klart B.JPG
    24 feb 2009 snart klart B.JPG
    1,6 MB · Visningar: 29
  • 24 feb 2009 insida-djup C.JPG
    24 feb 2009 insida-djup C.JPG
    1,6 MB · Visningar: 26
F

F.d. 721

Guest

Fasen vad grym du är Bror. Följer tråden men första gången jag skriver, jag skall snart börja bygga i min bil när den är färdig från lack, då kommer jag nog tjuvkika rätt mkt här tror jag :)

Fortsätt såhär!

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Tackar, fortsätt gärna följa detta spektakel. Har ju tagit f-n i båten så det gäller att ro den i land.
Lycka till med ditt egna projekt.
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Tack Tommy,
skall ringa runt och fråga. Kan också finnas att hyra på t.ex Hyreshuset. Det blir ett av morgondagens jobb.
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

25 feb 2009.

Ja, idag var det dags att leta på en ångmaskin för det fortsatta arbetet. Lyssnade med hyresfirmor som hade sådana men bara onödigt stora saker. For hem och ut på nätet för att kolla vilka alternativ som fanns. Hittade en Kerscher ångmaskin som fanns på såväl Bauhaus som Netonnet och eftersom jag bor ganska nära det sistnämnda så blev det där jag köpte den. Fick betala 1990 kronor och i o med att min bättre hälft pratat om att det vore bra att ha en sådan hemma att göra rent i bl.a dusch mm så blev ju detta nästan dubbla gages.
Men som Peter nämnde ovan så kanske det räckt med hetvatten. Har bara inte så stor vattenbehållare eller balja. Man får prova sig fram och se hur allt går.
Har provat denna maskin som bara rymmer 1,2 liter vatten så får vi se hur det går och hur länge det ångar.
Tror att jag kommer att fräsa tunna spår i skivan där böjningen är som störst för att säkerställa att radien blir fin.
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Bilagor

• 25 feb  2009 ångmaskinen  001 B.jpg
    25 feb 2009 ångmaskinen 001 B.jpg
    1,6 MB · Visningar: 21
  • 25 feb  2009 ångar på  002 C.jpg
    25 feb 2009 ångar på 002 C.jpg
    1,6 MB · Visningar: 22

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

26 feb 2009
Idag var det dags att prova basningslådan. Har limmat alla skarvar mm så att lådan skall vara tät. Vilket den visade sig vara. I med en plywood som skulle bli det bakre skåpet och det minst av alla skåp. Räknade med att det skulle kanske bli fiasko vid första försöket då jag också valde att böja mot fiberriktningen.
Mycket riktigt det gick inte som jag ville och hade hoppats på. I böjningen hade jag fräst fem grunda spår och det var där som det blev en skrynklig böjning. Tror att jag skall försöka att böja med fiberriktningen utan frästa spår och se vad som sker. Om detta inte lyckats så finns det fortfarande alternativ och ett av dessa är att göra denna böjning med virke som hyvlas och slipas till önskad form men detta stör mitt ego. Det absolut sista är att göra skåpen som dessa ursprungligen var alltså raka men men, någon gång någonstans stöter man på sin överman och det skulle vara själva håken om det skulle vara en plywood till några skåp. Den som lever får se.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Bilagor

• 26 feb  2009 färgigt för basning  001 A.jpg
    26 feb 2009 färgigt för basning 001 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 30
  • 26 feb  2009  basad plywood i jiggen nu 002 B.jpg
    26 feb 2009 basad plywood i jiggen nu 002 B.jpg
    1,6 MB · Visningar: 33

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Värme brukar vara bra till mycket. Men bastun är väl för liten? Jag brukade bocka mylar i den.

Senast ändrad:
Toppen