• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

15 feb 2009
Otroligt vad tid småsaker kan ta. Det skall vara urtag för vattenpåfyllningen, förstärkningar för främre sittlådan som innehåller vattentanken så att tanken inte lossnar vid en hård inbromsning. Vill inte tänka på vad som kan hända vid en kollision. 70 liter vatten = minst 70 kg som står direkt bakom förarstolen och det är nog inte roligt att få den i ryggen om det händer något. Skall förankra denna låda så gott det går med vinklade beslag mm. All plywood är på plats och lådorna utplacerade klara att skruvas fast i morgon.
Detta med vattenpumpen får bli i garderoben det kan inte hjälpas trots att jag gärna hade gömt denna under vattentanken. Kanske nödvändigt att komma åt denna för rengöring av filter och som Pelle här på forumet påpekade tömning för frysrisken.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Bilagor

• 15 feb  2009 004 A.jpg
    15 feb 2009 004 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 45
  • 15 feb  2009 006 B.jpg
    15 feb 2009 006 B.jpg
    1,6 MB · Visningar: 43
  • 15 feb  2009 003 C.jpg
    15 feb 2009 003 C.jpg
    1,7 MB · Visningar: 40

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025

Hei Bror
Jeg er også en ydmyk beundrer av ditt arbeide og følger interesert med på arbeidet. Men nå må jeg imidlertid stille deg noen spørsmål siden skal ha Alde Varme? Når kommer luftspaltene for intaksluften i benkene og hvordan vil du løse det langs veggen? Skal man få god effekt av radiatorene er det viktig med luftsirkulasjon? Du har sikkert lur løsning, men hvordan?

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Tor H,
jag har funderat på detta men tror inte det är någon vits med att ha luftintag under sittlådorna. Den främre innehåller ju vattentanken och den bakre har sitt hjulhus och stuvutrymme. Detta dämpar och kanske till o med hindrar luften från att cirkulera. Däremot så är det öppet framåt på båda sittlådorna och tror att det skall räcka till. Garderoben har luftintag mot golvet och utsläpp i taket. Vattenledningen är av 22 mm aluminiumrör och ett element placeras mellan sittbänkarna ( 60 cm) och ett på 40 cm i garderoben också med luftstyrning. Vid sittbänkarna kommer det att finnas en luftstyrning/luftspalt som kan leda luften uppåt. Utrymme mellan de övre skåpen och vägg kommer att finnas. Kan om det inte fungerar ta upp hål i dinettens sittbänkar.
Hälsningar Bror

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025

Hei Bror
Jeg synes det høres ut som du beregner å ha alt for lite radiatorer. Det er jo en feil som også fabrikkene gjør at de setter inn for lite radiatorer slik at ikke fyren får avgitt nok varme og i værste fall slår fyren ut på overopphetingstermostaten. En annen ting det slurves med er luftsirkulasjonen og synes det kan virke som også det blir i minste laget hos deg med så lite radiatorer og lufting på veggen ved sittegruppen. Sender med noen lenker som du kansje har sett før, men en god ting kan ikke gjentas for ofte? Setter også inn et bilde som viser noen mål. Dette er sagt i god tro for det er vel vanskeligere og utbedre feil i ettertid? Har du tenkt ferdig får du bare se bort fra dette innlegget.

Alde - Mobile & Marine
Optimal centralvame
Radiator-montering

Bilagor

• alde.jpg
    alde.jpg
    15,5 KB · Visningar: 91

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Tack Tor H,
är mycket tacksam för alla goda råd som jag kan få.
Jag har räknat med att ha så många radiatorer som det bara går och så korta rör som möjligt. I och för sig ganska enkelt att öppna upp så mycket som möjligt vid golvet. har också tittat på Aldes radiator med fläkt som skulle kunna sitta under kylskåpet och hjälpa till med cirkulationen. Jag är medveten om att det måste cirkulera så fritt som möjligt.
Det största problemet blir vid kylskåp-gasollåda och mot dörren/tröskeln och är inte riktigt klar med hur jag skall lösa detta. Har absolut ingen erfarenhet av sådant här och måste läsa om allt samt få goda råd. Man vill ju ha det optimala när man ändå jobbar med detta.
Har en bror som har samma typ av husbil med vattenburen värme och jag har tagit bilder på hans installation. Har dock en annan typ av panna men tror att principen är densamma.
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

16 feb 2009
Funderar lite över detta med ventilationsöppningar i sittlådorna som Tor H påpekar. Fick en del ideer från de bifogade länkarna. Tror att jag borrar ett antal 25 mm diameter hål långt ner och sätter ett nät innanför. Vill kanske lägga ut en matta om det skulle bli kallt eventuellt med elvärme och då bygger det lite och kanske hindrar en del av cirkulationen. Avvaktar med detta tills vidare.
Jobbar vidare nu med höger sidas väggdelar och börjar med den bakre som ju också fungerar som ryggstöd. Använder den gamla halvruttna delen och kopierar denna men förändrar lite då vi vill ha större skåputrymmen. Taket har ju höjts med 6 cm och då kan jag nog göra lite djupare skåp. Har grovsågat ut mellandelen av plywood och kan mäta och modifiera tills jag tycker det verkar OK. Har ju en kunnig och bestämd hustru som också skall vara med och bestämma så att även hon gillar det hela.
Bodelen är ju också förlängd med 15 cm och funderar på hur jag skall utnyttja detta på bästa sätt. Bredare köksbänk kan ju vara bra men tror att de 105 cm som fanns tidigare kan räcka. Har köpt ny diskho och trelågig spis med färgade glaslock. Kan kanske ta lite av utrymmet i bakre delen och tillsammans med förlängningen kan det bli ett litet utdragbart skåp.Vore nog händigt för div kartoner typ makaroner, kaffe, burkar mm.
Tips och råd mottages tacksamt liksom synpunkter.
Hälsningar Bror

Bilagor

• 16 feb  2009 H bakre mellanvägg  002 A.jpg
    16 feb 2009 H bakre mellanvägg 002 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 36
  • 16 feb  2009 grovsågad väggdel  007 B.jpg
    16 feb 2009 grovsågad väggdel 007 B.jpg
    1,6 MB · Visningar: 35
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

17-18 feb 2009
Hujeda mej som någon säger när det gäller att klura ut saker och ting och samtidigt försöka se resultatet framför sig. Har i alla fall fixat lätthål i plywooden där jag nu vet att det kan vara sådana och provar mig fram. Vet inte riktigt exakt hur långt fram eller bak denna väggdel hamnar. Slarvade med mätningen av plywooden till nästa väggdel-den främre-varvid jag sågade bort för mycket på höjden. Nåja den biten kanske går åt ändå. Irriterande så det förslår men jag måste hämta mera ekplywood i alla fall so what!!!!
Ritat och skissat ( mycket papper blir det ) på överskåpens utseende då dessa direkt påverkar mellanväggarnas utseende och utformning. Har en ide som jag skall jobba vidare med imorgon. Skall gör en typ prototyp för att få en god bild om hur det kan se ut.
Hälsningar Bror

Bilagor

• 17 feb  2009 h bakre väggdel 001 A.jpg
    17 feb 2009 h bakre väggdel 001 A.jpg
    1,7 MB · Visningar: 41
  • 17 feb  2009 Testar 003 C.jpg
    17 feb 2009 Testar 003 C.jpg
    1,6 MB · Visningar: 36

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Tack Knyttet,
det där med käbbel och bråk har vi nog av runt omkring oss så det får räcka för min del. Att det sedan kanske är revolution ,bråkigt och internt käbbel i skallen på mig det kan kontrolleras om det behövs.
Just nu är det detta med skåpens form men tror att jag hittat en kompromiss och skall såga fila och limma lite i morgon.
Ha det gott
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Har ju varit osäker på hur överskåpen skall utformas men har idag läst en massa på olika forum om hur man böjer trä för att bevara sin rundning framledes. Tror att jag skall lära mig detta att basa trä och skall nu göra en ”låda” tillräckligt stor för att rymma storleken på skivor som skall ångas. Sedan gäller det ju också att hitta en ”ångmaskin” passande för ändamålet. Skrivs att det kan räcka med en större vattenkokare och enligt tabell jag läst behöver trät ångas ca 1 timma per tums tjocklek.Den största skivan blir ju dörren till toautrymmet så det kanske kan fungera. Skall i alla fall testa och utvärdera. Läser man i olika byggforum så skall en rätt utförd böjd skiva behålla sin rundning. Så för nu så får det bli ungefär som på bilden från 17-18 feb.

Veritas® Steam-Bending Instruction Booklet

05f1501s4.jpg

This instruction booklet is a comprehensive guide that fully describes how to use our steam-bending equipment. Although you can request a booklet with your order, we have presented it here for your convenience. (To view individual steam-bending products, select "Steam Bending" in the navigation path above.) As the booklet is quite a sizeable read, we recommend you print it out. To do so, use the links below to navigate to the appropriate section and select "Print Page" from the left-hand column of each. Press the green "Print" button to open your printer pop-up window.
Allt för idag. Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

F

F.d. 50042

Guest

Bror!
Det kan vara knepigt att basa så stora stycken, och sedan få rätt form. Om Du gör
en "plugg" dvs en positiv mall som man lägger den basade delen mot så får den rätt form när den är kall. Det kan vara svårt att basa tjock plyfa, men man kan tillverka plyfa i rätt tjocklek genom att blöta faner och limma med trälim det antal som behövs för rätt tjocklek. Se bara till att lagren ligger ann ordentligt mot varann på pluggen.
Lycka till med vad jag tycker en fantastisk renovering.

Bosse HBK 1812

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Bosse och tackar för tipsen.
Detta med plugg är vad jag skall försöka göra idag. Den plywood som jag skall använda är ek och 4 mm tjock. När man läst en del i häftet -se ovan -om basa så borde det inte vara så svårt att få till det. Börjar med pluggen till skåpen för att sedan göra densamma till toadörren. Skall också inhandla mera plywood till "ånglådan" också söka vattenkokare någonstans. Funderar på om det kan fungera med en riktig ångtvätt?? Har nu jobb hela helgen så att jag slipper fundera på detta med att ha något för handen.
Trevlig helg
Hälsningar Bror

P

Pelle

Guest

Hej Bror,
Om jag inte missminner mig var ju du i flygsvängen och hade kontakter på Barkarby?
I så fall knalla in på EAA kontoret där och fråga snällt om du inte kan få en kopia på deras material om basning av trä för flygplan. Dom har en hel del tipps på hur man basar långa trästycken samt tabeller på tider med olika tjocklekar. Samt även detta med pluggar/formar
Pelle

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Pelle,
ujuj så dum jag är. Har ju detta i EAA´s bygghandbok som står en meter från där jag normalt sitter ( men kanske sover!!!??? ). MEN det var alldeles för nära för att haja.
Tack för detta och ha en trevlig fredagskväll
Hälsningar Bror

Senast ändrad:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

När du ska ångbasa långa trästycken ska du nog lägga bitarna i något som är isolerat för att få jämn temperatur på hela stycket. Om du har tur kan du få tag på en bit fjärrvärmerör och använda den isolerade manteln. Hör med gatukontoret om dom har nån "skrot" liggande.
Calle

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Har haft olika funderingar kring detta att basa. Borde det inte fungera att göra en lådformig historia i t.ex frigolit?. Den borde palla för ånga men kanske inte mycket mer. Plywood fungerar ju bra så vi får se. Skall ner till flygklubben på Barkarby för där finns några herrar som basat plywood till vingarnas framkanter bl.a. Detta skall lösa sig. Skall också köpa lite rakt fint virke att göra pluggen av.
Trevlig helg
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

21 - 22 feb 2009
Helgen har ägnats åt att tillverka delar till en jigg för böjning av basad plywood. Kommer att göra de övre skåpen i en del vad avser framsida och undersida för att sedan fräsa upp luckor. På så sätt får jag ådringen att lira och det skall ändå på tunna lister runt dessa luckor så det kan nog bli bra.
Har också insamlat inbyggnadsmått för olika kylskåp. Skulle vilja ha ett kompressorskåp men tycker att det inte verkar motiverat att betala dubbelt så mycket även om jag inser att det säker är ett bättre val. Skulle välja kompressorskåp om jag kunde göra mig helt fri från gasol men tror inte att det blir så. Kommer väl att ångra detta men den dagen den sorgen.
Skall inhandla reglar frigolit mm i morgon och börja göra denna”baslåda” och samtidigt fundera på ångkällan. Denna låda blir nästan 2 meter lång så jag får nog ha flera "kaffekokare" ångande på för att det skall hända något. Skall bli spännande att se om jag lyckas med detta
Slö dag idag var på lokal igår kväll och lite trött i morse!!!!!!!:confused:;):rolleyes:
Heller inga bilder idag
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

23 feb 2009
Var och köpte virke till ”pluggen” där det skall basas plywood senare i veckan om allt går som det skall. Sågat ut mittenbitar-spant och har fixat till förstärkning så att det går att böja plywooden. Vet inte vilka krafter som åtgår för detta så jag har kanske gjort pluggen för kraftig. Får vara hur det vill med detta.
Slipat till alla kanter och radier och sett till att det inte finns vassa kanter som kan ge eventuella märken på underverket som ur denna komma skall. Tror att detta blir värre än jag föreställt mig och tror kanske inte att allt går min väg men så kan det ju vara ibland. På´t igen isåfall.
Har gjort pluggen 2 meter lång och det är meningen att alla skåpdelar skall göras i den. Får bara inte glömma att det finns ett takbrått så att man inte sågar före korta bitar.
Hälsningar Bror

Bilagor

• 23 feb 2009.JPG
    23 feb 2009.JPG
    1,6 MB · Visningar: 40
  • 23 feb 2009 C.JPG
    23 feb 2009 C.JPG
    1,5 MB · Visningar: 47
  • 23 feb 2009 B.JPG
    23 feb 2009 B.JPG
    1,6 MB · Visningar: 38

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Det är en fröjd att följa denna tråd. Jag har sagt det tidigare att det påminner om ungdomens läsning av Populär Mekanik.
Hoppas det blir tillfälle att titta på det färdiga resultatet någon gång.
Lycka till!

Toppen