• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Läkarbesök idag för borttagning av några stygn vilket sinkade mig lite grand. Lådan som gjordes igår har varit under sågen för att få ett uttag för hjulhuslådan och ett par extra förstärkningar. Passar bra och får nu vänta lite på att få sidoplywooden. Skall göra den främre lådan först och klä dessa samtidigt. Den främre lådan är lite kraftigare gjord i original med större virkesdimensioner sannolikt för att där finns färskvattentanken. Konstigt nog inte tanken förankrad i golvet utan står lös i lådan. Skumt att veta att man utöver ev personer ombord så finns det 70 kg vatten som träffar en direkt i ryggen om något händer.
Fixat till virket och limmat ramarna till lådan och sätter ijhop dessa i morgon.
Känns ganska bra just nu och det kan kanske finnas möjligheter att använda denna makapär någon gång i år. Tycker också att jag är lite före med jobbet än jag förväntat mig.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Bilagor

• 29 jan 2008 lådan på plats 001 A.jpg
    29 jan 2008 lådan på plats 001 A.jpg
    1,7 MB · Visningar: 28
  • 29 jan 2008  fr. lådan på G 002 B.jpg
    29 jan 2008 fr. lådan på G 002 B.jpg
    1,6 MB · Visningar: 28
F

F.d. 53000

Guest

:wideeyed:Vad du gör ,du gör väl inte som jag har gjort ett par gånger,först sågade av två fingrar på vänster hand sedan tog jag och sprättade upp tummen på höger,det är väl sådant man kallar för att jobba på egen hand.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Knyttet,
nej inga fingrar skadade. Som du sett så har jag annat att karva i och på. Fick ett födelsemärke bortskuret i tisdags förra veckan bara.
Trevlig kväll
Hälsningar Bror

F

F.d. 5817

Guest

Oj, oj, oj.... Vilken underbar tråd om att bygga om, förnya sin husbil. :)

Det finns nog bara en ett ord. TACK!

Fantastiskt att få läsa om din husbygge och alla komentarer som du så snällt svarar på bror.axelson. :):):):):):):)

Har läst genom hela tråden på en gång. Kunde ju inte stoppa... ha... ha... Nu är klockan 01:20 på natten. Skulle varit i säng för länge sedan (jobbar förvisso på natt, men ledig några dagar framöver) Så intressant och roligt att få läsa. Har tackat under många av dina fantastiskt fina bilder. Det roligaste för meg är inredningsbilderna. Hoppas du ochså tänker så, att nu är det roligaste kvar. "-Det gôttaste" Att få göra inredningen till husbilen.

Du måste ju göra jungfruturen till Norge. Inte bara flyga hit fram och tillbaka. :twitcy:

Lite beskjedet så har jag hållit på med lite av det samma med en husvagn. Fast då var det bara nedslippning och fuktlagning på insidan. Därefter tog fantasin överhand och det blev en "Flowerpower" vagn av det hela. Vagnen var billig i inköp och krockskadat av min svåger. Fick tillbaka nästan hela köpsumman från försäkringen och, husvagnen. Då var det enkelt att våga sätta igång. Visst är det helt underbart att få sätta igång med något sådant här. Vara kreativ och LEVA. :)

Men, från min lilla beskjedna husvagnsprojekt till detta... Jag bara säger Oj, oj, oj..... :D

Skall bli kul att få följa med på flera bilder ifrån när du skapar inredningen. -Det er det gôttaste

MVH
Markus Vesala

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Markus och tack för de glada orden.
Detta med inredning är nog inte min starka sida så jag tittar i annonser mm för att få ideer. Snappar upp en sak här och där. Jag har ju förlängt golvet med 15 cm och det gör att jag inte kan använda måtten mm från den gamla inredningen-men det kommer att lösa sig.
Har nu riktiga mått på sittlådorna så det är dags att beställa nya dynor och med detta tveksamheten inför vilken färg och utseende detta skall ha men överlåter detta till min bättre hälft att bestämma hon har mycket bättre smak än jag har.
Kommer inte att hända så mycket mera denna vecka och nästa. Åker till Jokkmokk i helgen för vintermarknaden
Hälsningar och trevlig helg till er alla
Bror

Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Kunde inte låta bli att gå ner i garaget och jobba lite på den främre sittbänken trots att det egentligen finns tid för detta idag Nu är den i alla fall färdig för ekplywood. Alla hållare för ryggstöd och stöd för tank på plats. Hade nu en bra chans att se var pump och tryckkärl skulle kunna placeras för att ta så liten plats som möjligt. Fann att det under en del av vattentanken fanns ett dött utrymme och det är där som pump mm kommer att monteras. Blir kanske ett problem om pumpen går sönder för då måste tanken tömmas och lyftas upp tillsammans med den på en plywoodskiva monterade pumpen . Skall fundera på om jag skall montera en avtappning till tanken på samma plats.
Nu är det färdigjobbat för lite mer än en vecka framåt. Skall tanka- packa bilen och vid sjutiden imorgon bitti bär det av till Murjek. Du ljuva tid. Slappa lite, åka skoter och besöka Jokkmokks marknad. Kan det bättre bli??
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
En trevlig helg och kommande vecka till er alla.
Hälsningar Bror

Bilagor

• 31 jan 2008 pumpens plats 003 B.jpg
    31 jan 2008 pumpens plats 003 B.jpg
    1,6 MB · Visningar: 52
  • 31 jan 2008 snart panel  005 D.jpg
    31 jan 2008 snart panel 005 D.jpg
    1,6 MB · Visningar: 53
F

F.d. 5817

Guest

Trevlig helg och trevlig resa upp till en av min måsten här i Livet, Jokkmokk marknad. Gärna i husbil. Någon gång så skall det väl klaffa med fritid och en resa upp i början på året.

Denna året skal vi vara tre husbilar till våran Røros martn. Lite av det samma. Och brukar vära väldigt kallt där ochså. Rørosmartnan - folkefest, handel og kultur - Hjem

martnan = Marknad, mera på dialekt förstår jag.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Trevlig helg och trevlig resa upp till en av min måsten här i Livet, Jokkmokk marknad. Gärna i husbil. Någon gång så skall det väl klaffa med fritid och en resa upp i början på året.

Denna året skal vi vara tre husbilar till våran Røros martn. Lite av det samma. Och brukar vära väldigt kallt där ochså. Rørosmartnan - folkefest, handel og kultur - Hjem

martnan = Marknad, mera på dialekt förstår jag.
Tack Markus.
Är denna marknad liknande Jokkmokks marknad? Berätta lite om den. Skulle vara roligt att besöka även denna begivenhet då vi gillar detta med friluftsliv och enkelt levene. Att det är kallt gör inget det finns ju kläder för detta-och inga mygg. Kanske också lite lättja och några öl.
Nu har ju inte vi en fungerande husbil ännu men väl en väl använd SAAB 9-5 som lyder förarens minsta rattrörelse och jag antar att det finns boende typ hotell i Röros. Har faktiskt varit i Röros för massor av år sedan.
Ha en bra fortsättning på helgen.
Hälsningar Bror

F

F.d. 5817

Guest

Ja den är lika Jokkmokk marknaden.

Mygg-fritt. :twitcy:

Fast detta blir första gången för meg. Knerten härifrån forumet skal åka med sin husbil, och så kommer Asbjørn som driver hemsidan www.hjuleferie.no

Tre husbilar med tre killar skal upp. en kille per bil. Killar och killar. Vi är nog passerat bästa förbrukningsdatum allihopa, eller? :):):)

gott vuxna folk som skal testa ut våra husbilar. Det är ordentligt kallt där uppe som oftast. Just nu runt -20. Fast det brukar vara kallare på marknadsdagarna. festen varar en hel vecka.

Här lite länkar. Du kan ochså söka själv på våran norska söksajt www.kvasir.no Ta och kopiera den norska ø härifrån texten så är det lättare att finna fram.

Kulda på Røros - NRK Gull - NRK

Rørosmartnan - folkefest, handel og kultur - Hjem

Røros - midt i kulturarven

Rørosmartnan nærmer seg - retten.no

Bergstaden Røros - Rørosmartnan

- Kulda er litt av sjarmen - Dinside - Dagbladet.no

Røros - Din resguide till Norge - visitnorway.com

Tiggerne dro på Rørosmartnan

På vei til martnan#

Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Herre min skapare, nu det var länge sedan jag gjorde någon nytta på husbilen. Känner mig nästan lite ringrostig. Det kostar på att slappa och ha det skönt i Murjek, men det var det värt,
Sågat och limmat fast ekplywood på den främre bänken. Dock enbart på två sidor för idag. Funderat mycket på detta med vattenpump och tryckkärl under vattentanken. Tycker att den passar bra där i ett annars oanvänt utrymme. Skall till Erlandssons Brygga och köpa nya anslutningar (ut och intag) och 12 mm slang. Retligt för jag köpte 10 mm slang av livsmedelkvalitet men kan kanske ha nytta av detta till annat längre fram. Det kommer att bli lite böjda slangar men tror att detta kan fungera bra men funderar ändå på att ha en fjäder utanpå slangen för att slippa veck på slangen. Den enda nackdelen är om pumpen går åt skogen för då måste vattnet ur tanken men den dagen den sorgen. Skall få torka över natten nu
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Bilagor

• 11 feb  2008 005 B.jpg
    11 feb 2008 005 B.jpg
    1,6 MB · Visningar: 29
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Benny o Marie,
läste just om er strapatsfyllda resa norröver. Inte skoj med sjukdom varesig man är hemma eller ute o far. Beklagar förlusten av din svärfar och högaktar skarpt att du fixar huset till svärmor. Du/ni har säkert bara positivt tillbaka av det. Alltid gott att ha sina nära och kära omkring sig.
Hälsningar Bror

F

F.d. 5817

Guest

Lånade bilden av deg här på tråden Bror.
4.gif

Tänkt på detta, vad du skrev.... Måste du ta upp hela tanken ifall pumpen går sönder? Kan du inte istället bara ha någon slags öppning här på sidan, alternativ; att sidan går att tas bort. För att komma åt att serva pumpen och tryckkammaren? Då förstås ha pumpen mot gången i mitten i husbilen, och inte in mot väggen.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

14 feb 2009
Ja ja, tiden bara flyr iväg och jag är lat eller vad det nu är. Har haft celebert besök av Klara, mitt barnbarn under veckan och då har man inte hjärta att vara i garaget och jobba husbil. Härligt att ha barnbarn omkring sig. Har ju inte skött om mina egna barn som man borde som pappa och kanske kan detta kompenserar lite grand. I alla fall härligt med barnbarn.
Provmontering av sittlådorna blev som jag räknat med och kan vara nöjd med detta.
Trodde i min enfald att sittlådorna i dinetten var hyggligt klara men vad fel det var. Hade att justera lite och limma fast all ekplywood och sedan inser jag nästa problem. Hade tänkt att ha färskvatten-pumpen mm under vattentanken men inser att det kanske inte fungerar. Det skall ju fram ett värmeledningsrör där och jag tror inte det finns plats för tryckbehållaren då så får bara pumpen plats och tryckbehållaren får bli i garderoben. Tyvärr. Fast jag har nog inte gett upp detta ännu. Under alla förhållanden så borde pumpen rymmas får kanske isolera värmeröret som går igenom för att skydda pump och vatten från onödig värme. Vi får se hur det blir
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:
Trevlig söndag
hälsningar Bror

Bilagor

• 13 feb  2008 009 B.jpg
    13 feb 2008 009 B.jpg
    1,7 MB · Visningar: 42
  • 13 feb  2008 008 A.jpg
    13 feb 2008 008 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 41

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Förstår det där med barnbarn. Våran Amanda fyller 5 nu i veckan.
Har insett att det är först nu man är mogen nog att ta hand om såna småttingar.
Calle

P

Pelle

Guest

Hej Bror,

Angående din pumpinstallation. Tänk på att filtret vid pumpen har en obehaglig tendens att frysa sönder om man inte tömmer det på vatten när man ställer upp för vintern.
Har lyckats med det konststycket 2 ggr har även lyckats med expansionskärlet 1 år. Så nån form av inspektionslucka är en god idé

Pelle

Toppen