• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Hej min vänner,
idag har det inte hänt så mycket konstruktivt som går att fotografera i alla fall. Har skissat och mätt på garderobsväggen som också fungerar som ryggstöd. Tvingades göra en modell för att få en uppfattning om proportionerna. Tror att jag hittat en bra lösning på detta. Orginal var denna vägg/ryggstöd utanför garderobsdelen ganska låg och hade inte nackstod, vilket jag vill ha och som också gör att denna del måste bli högre för att rymma dessa nackstöd.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Tillönskar alla en riktigt trevlig helg var ni än är och företar er.
Hälsningar Bror

Senast ändrad:
F

F.d. 53000

Guest

Hej Bror har lagt några bilder på skadan ,där skadan är som värst syns ju väldigt tydligt ,men det finns små hål på hela plåten nedertill ,ser ut som små frätskadormest vid träreglarna.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Ja ja man får inte vara nöjd jämt.
Har nu ganska klart för mig hur främre garderobsväggen skall se ut och likaså mått. Får kanske anledning att justera lite på detta när det är dags för provmontering.
Har ju egentligen arbetat i den s.k. blå hallen med allt som dammar och skräpar ner. Idag skulle det sågas till den beryktade väggen men inte gick det. I ett litet garage blir det snart outhärdligt mycket damm så jag for till Jula och Bauhaus för att kolla på en spånsug. Ingen av dessa hade den modell som jag vill ha -har inte så gott om plats för stora monster-så det blir Clas Olsson imorgon och hoppas att det finns en passande där.
Inga kort idag heller.
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Började idag med mellan/garderobsväggen. Har mätt och ritat och funderat länge nog nu -faktiskt också modellat se bild-men tror att detta kan bli som vi önskar. Använder det gamla måttet på väggens bredd ( 107 cm) men har höjt den inre delen för att rymma nackkuddar. Har inte riktigt bestämt om det skall vara raka vinklar eller mera moderna former. Kommer att bestämma detta imorgon vid fortsatt arbete. Väggen består av tre delar. Delen i garderoben kommer att ha vit masonite och ytterdelen ekplywood och mellan dessa skivor har jag ” perforerat” en 9 mm plywoodskiva. Lätthål har sågats ut och dessa hål fyller jag med typ Devinycell som finns hos Erlandssons Brygga i Solna och som säljer grejer till båtfolk. Sparar nästan halva vikten av plywoodens vikt. Devinycell är mycket lätt och används ofta som fyllnad-distanssmaterial. I denna utsågade del blir det också en ”kabelränna” för kablar till belysning, högtalarkablar mm samt ström till lyse takfläkt mm på toan. Kommer att använda polyuretanlim för limning av cellplasten mot plywood/masonite.
Hälsningar Bror

Bilagor

• 21 jan 2008 006 B.jpg
    21 jan 2008 006 B.jpg
    1,6 MB · Visningar: 64
  • 21 jan 2008 010 A.jpg
    21 jan 2008 010 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 64
  • 21 jan 2008 014 C.jpg
    21 jan 2008 014 C.jpg
    1,6 MB · Visningar: 62
F

F.d. 53000

Guest

Jag blir avundsjuk det otroligt du är ju jätteduktig på allt snickeri, har du tillgång till en hel snickar verkstad,att du är bilfantast har jag sett plus flygare är något du inte kan ,det är roligt med riktiga hantverkare det saknar man idag, det är vi äldre som har fått ordentlig utbildning ,så jag tycker lite synd om ungdomarna som inte får samma utbildning som det fanns förr.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Ja du Knyttet vad svara man på detta?
Man tackar för de positiva orden som värmer en gammal själ.. Snickeriverkstad har jag inte men ett trångt garage med en del verktyg och maskiner. Har under årens lopp lärt mig att använda dessa. Teknik har alltid varit mitt stora intresse sedan barnsben plus en enorm nyfikenhet på hur saker och ting fungerar och ser ut inuti. Har också ett antal gamla bilar från 1930 Hudson Great eight som är under renovering till 1995 BMW 840 som jag gillar mycket däremellan bl.a en plymouth 1940 en Heinkel Cabine trehjulig bil mm förutom den SAAB 9-5 som fungerar som vardagsbli
Flugit har jag gjort i mer än 30 år och haft egen maskin 28 år och den sista en tvåmotorig Piper Twin Comanche i 20 år mm. Motorcykel sedan 13-14 års åldern med ett långt upphåll och sedan återfall....... Alla dessa fordon kräver underhåll mm och man lär sig något nytt varje gång.
Det är massor som jag inte kan men envis som en röd gris så jag ger mig på det mesta och det brukar lösa sig till det bästa. Ta bara detta med husbil, jag har kanske åkt 5 km i en husbil då jag alltid tyckt illa om att åka husvagn som min bror har haft i många år men numera en likadan husbil som den jag renoverar.De kilometrar jag åkt husbil är med den...........men man måste ge allt en fair chans och det kan ju vara händigt med husbil på gamla dagar-åker ju norröver att antal gånger varje år och som det är idag så går det dessa 100 mil med ett par stopp men kommer naturligtvis en dag då detta inte går och där kommer husbilen in.
Finns massor av saker och ting som jag skulle vilja kunna - få se om tiden räcker till att lära något nytt.
Just nu jobbas det febrilt med husbilen vill gärna ha den klar till semestern 2009 men f-n vet. Det återstår ju en massa jobb på bodelen och till detta kommer byte av drivlina -nu med turbo - montering av servostyrning tillverkning och anpassning av en intercooler mm och eftersom dygnet bara har 24 tim så behöver man ju med stigande ålder något otyg som heter vila ibland men som någon sa tids nog får man all tänkbar vila. Vet inte om jag väntar särskilt mycket på detta.
Håller också med dig om dagens ungdom som kanske inte har samma motivation som vi äldre hade kanske beroende på att det inte fanns tv mm men det är ju också betydligt högre krav på dagen unga. Inte många ungdomar kommer någonstans med självlärdhet då det bara krävs utbildning till allt

Gårdagens och dagens jobb på husbilen har bestått i att göra färdigt garderobsväggen för att kunna montera denna under helgen
Hälsningar och trevlig helg
Bror

Senast ändrad:
F

F.d. 11293

Guest

jag är så imponerad av ditt bygge så jag svimmar, du måste ta entre till husbilen när alla HBK are vill komma att kolla på insidan när bygget är färdigt
:)

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

jag är så imponerad av ditt bygge så jag svimmar, du måste ta entre till husbilen när alla HBK are vill komma att kolla på insidan när bygget är färdigt
:)
Tackar tackar.
Nej så blir det inte. Blir den bra och jag blir nöjd så skall den visas upp men blir det motsatsen så kommer ingen att se den. Hoppas och jobbar för det förstnämnda.
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Jobbat vidare med den tidskrävande väggen. Har ändrat lite på vinkeln på den utstickande delen tror att det kanske blir lite mera bekvämt att passera där på väg till t.ex toan. Limmat den vita masoniten i garderobsdelen av väggen, sågat till resten inkl ekplywood. Fräst spår i mellanskiktet för kabeldragning mellan golv o tak. Har att putsa till kanterna och framförallt alla radier så att det ser bra ut. Ramen till garderobsdörren är också klar och inpassad tillsammans med väggen och tycker att det ser bra ut. Missade nästan de uttag i över och underkant för luftpassage men fixade till detta. Det blir ju vattenburen värme isf luft som det var tidigare.
Skissat på hur garderogsdörren skall se ut - skall den vara i liv med ramen med en list runt om ellet skall den vara utanpåliggande typ IKEA skåp? Tror att valet hamnar på i liv med en profilerad list runt om. Mer om detta då hjärnkontoert jobbat klart och efter att chefen anser det OK.

Tillönskar alla en skön och trevlig helg

Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Bilagor

• 24 jan 2008 006 A.jpg
    24 jan 2008 006 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 50
  • 24 jan 2008 008 B.jpg
    24 jan 2008 008 B.jpg
    1,6 MB · Visningar: 49
  • 24 jan 2008 010 C.jpg
    24 jan 2008 010 C.jpg

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Dagen började med strul. Sågade på fel sida om markeringen vilket normalt betyder en ekskiva åt fanders men envis som jag är så lyckades jag lägga igen detta sågspår så ingen ekplatta till skogs denna gång. Trodde att det berodde på lite rötjut till krubbet i går kväll men detta misstag var nog enbart slarv från min sida utan annan påverkan. Hoppas det iaf, annars har det gått hyggligt. Börjar dra ihop sig till att skruva och limma upp garderob och dinettväggen. Har gjort klar väggen mot toan, sett till att elledningar till lyse och takfläkt är dragna och ligger rätt i avsedda spår. Klätt dörramen till garderoben med ekplywood och har försiktigt sågat ut öppningen för att kunna göra dörren av den ursågade delen och ha kvar matchande ådring. Börjat skissa lite på utseende av skåp som nu skall göras. Enklast är ju att göra som det varit tidigare med raka skåp. Vi får se vad det kan bli.

Den mörkare fläcken på bilden är där reparationen gjordes. Torkat bort överflödigt lim med fuktig trasa.

Trevlig kväll alla, imorgon är det en ny härlig dag.
Hälsningar bror

Bilagor

• 25 jan 2008 002 A.jpg
    25 jan 2008 002 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 29
F

F.d. 29819

Guest

Imponerad av ditt jobb, har själv funderingar angående uppvärmning.
Eftersom vi kör en del på kontinenten blir det ofta problem men fyllning av gasolflaskor.
KG Knutsson har en dieselvärmare med integrerad varmvattenberedare, och även en spis som drivs med diesel, då har man ett bränslesystem i hela bilen.
Dessutom kan värmaren monteras under bilen och frigör då värdefulla utrymmen inne i bilen, gasolkofferten kan bli barskåp :D
Har funderingar på att bygga om vår Adriatic till detta system.
Ja du Bror bara en fundering.
Hälsningar Lars-Åke

Bilagor

• DualTop WE 1030.low.pdf
    380,5 KB · Visningar: 176
  • Dieselcooker WE 1031.low.pdf
    251 KB · Visningar: 125

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Imponerad av ditt jobb, har själv funderingar angående uppvärmning.
Eftersom vi kör en del på kontinenten blir det ofta problem men fyllning av gasolflaskor.
KG Knutsson har en dieselvärmare med integrerad varmvattenberedare, och även en spis som drivs med diesel, då har man ett bränslesystem i hela bilen.
Dessutom kan värmaren monteras under bilen och frigör då värdefulla utrymmen inne i bilen, gasolkofferten kan bli barskåp :D
Har funderingar på att bygga om vår Adriatic till detta system.
Ja du Bror bara en fundering.
Hälsningar Lars-Åke

Ja du grålletraktor. Tackar.
Detta är en synnerligen bra ide. Vara helt oberoende av gas och därmed följande risker. I mitt fall så har jag redan köpt ny Aldo vattenburen värmare och gasolspis. Borde inte haft så bråttom med detta och lämnat öppet för alternativ men då jag byggde sidorna så tvingades jag ta med gasolluckan. Kanske jag bygger något mera i framtiden och då skall inte gasol finnas med.
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Nu börjar jag tycka att det går långsamt framåt med detta passande-springande mellan bil och garage- filande och limmande. Har iaf fått ramen till garderobsdörren att passa bra och väggen framåt också på plats klar för lim och skruv. Gör en förstärkning- invändig fästram i garderobens tak för att säkerställa att allt sitter fast.
Sedan skall ju den yttersta ekplywooden limmas fast men denna är klar och efter limning så blir det nog lite finputs. Dags också att montera fast ”lådan” över vänster hjulhus + isolering samt skruva på locket. Där skall ju även nedre delen av väggen skruvas fast. Gäller att få fast allt så man slipper flygande skåp mm i händelse av en hård inbromsning. Känns som att dessa bilar är som korthus i alla fall.
Hälsningar Bror

Bilagor

• 26 jan 2008 Ramen snart på plats 001 A.jpg
    26 jan 2008 Ramen snart på plats 001 A.jpg
    1,7 MB · Visningar: 48
  • 26 jan 2008  Dags att limma o skruva 002  B.jpg
    26 jan 2008 Dags att limma o skruva 002 B.jpg
    1,6 MB · Visningar: 52
  • 26 jan 2008 fästram i tak 004 D.jpg
    26 jan 2008 fästram i tak 004 D.jpg
    1,5 MB · Visningar: 47

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Nu är detta på plats – äntligen. Som vanligt så blev det lite pust och passning innan det var dags att limma och skruva fast väggen för gott. Står nu och torkar över natten Dragit åt med en massa tvingar för att pressa ihop det hela.
Skissat lite på sittlådorna och skall försöka använda de gamla måtten på dessa dock blir bädden lite längre än den var och bordet måste göras lite bredare. Skall börja latja lite med detta i morgon.
Är egentligen ganska nöjd idag då jag hade räknat med att hålla på hela denna vecka med detta, för nästa vecka skall det axelsonska arbetslägret vara stängt för att fara tidig söndag morgon och en vecka framåt vara i Murjek och på Jokkmokks marknaden. Kanske lite skoteråka också om det inte är för kallt.
Hälsningar Bror

Bilagor

• 27 jan 2008 Tvingar 001 A.jpg
    27 jan 2008 Tvingar 001 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 41
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Kollade till väggen idag och passade på att plocka bort tvingar mm och kan konstatera att detta blev ganska bra. Har att ta fräsen och jämna till kanten lite grand men väntar med det så att limmet är helt genomtorrt. Detta får bli efter Norrlandsresan nästa vecka.
Kör vidare med att hämta virke till sittlådorna. Svårt att hitta rakt fint hyvlat virke men fann några pinnar i alla fall på Bauhaus (ligger närmast till) där det annars mest säljs vridet krokigt virke typ ”propeller”.
Sågat till och limmat ihop den bakre lådan som nu skall torka till imorgon då det skall sågas ut urtaget för hjulhuset. Kunde gjort detta då den gjordes men var för lat för att gå ut och mäta. Latmasken nyper till ibland.
Hälsningar Bror

Bilagor

• 28 jan 2008 klar vägg 005 C.jpg
    28 jan 2008 klar vägg 005 C.jpg
  • 28 jan 2008  Klar för klädsel 008 A.jpg
    28 jan 2008 Klar för klädsel 008 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 43
Toppen