• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Jag har i alla fall fått en liten glögg just nu.
Har målat färdigt i bodelen utom alkoven och det skall jag försöka fixa under veckan men jag har ju lilla Klara hemma...........
Hur som helst så blev det två lager färg och nu är jag nöjd, så nöjd att jag tagit bort maskeringstapen. Använde den blå tapen som visserligen är dyr men den är fantastiskt bra och lätt att ta bort utan att den lämnar limrester som billig tape gör.
Det blir ingen bild idag ---ni har ju sett denna bodel till leda vid det här laget.
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:
Trevlig advent till er alla
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Fick hem tvättställ från Tyskland idag och var tvungen att ut och provar var och hur det skulle sitta, Min fru är kort och kommer att få bestämma höjden den skall monteras på.
Måste tydligen limma upp våtumsmattan på väggen nu för att kunna fortsätta. Ävenså sätta dit golvmattan. Kommer att göra lutning på golvet till två ventiler för att slippa vatten på golvet hur än bilen lutar.
Kommer också att göra ett skåp under tvättstället och till detta har jag införskaffat plywood idag
Mera om detta senare skall försöka hinna montera väggmattan men sedan blir det nog inte så mycket mera gjort detta år. Snart jul med vad det innebär och sedan till Murjek- åker dit på annandagen och hem trettondagen. Skall bli skönt att bara ta det lugnt och kanske få en chans att åka skoter om det inte är för kallt.
Hälsningar Bror

Bilagor

• 4 dec 2008 tvättställ.JPG
    4 dec 2008 tvättställ.JPG
    1,5 MB · Visningar: 66

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Ja ja detta har ju inget med husbilsrenovering att göra direkt annat än att det kanske "sinkar lite".
Har avverkat adventens tradition med att i trevliga kompisars lag tillbringa helgen i Lövsta Bruk. Detta har blivit lita av en tradition sedan ett antal år tillbaka och är alltid lika roligt. Bor på det s.k. änkehuset med sköna sängar varmt och gott. Äter det årliga julbordet på Värdshuset till överkomligt pris och massor av god mat och dryck. Går också runt och ser vad som bjuds ut på marknaderna som är inomhus med snickarbod systugor kontnärer mm samt naturligtvis på bryggeriet där det bryggs egen öl av medlemmarna l Lövstaölens Vänner
Julen närmar sig ju alltmer och det blir nog inte så mycket uträttat i husbilen. Kanske jag hinner få på golvmattan och jag nu kan förmå golvläggaren att göra detta i dessa bråda tider. Hinns det med så limmas nog våtrumsmattan också upp.. Vi får se.........
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Fortsatt trevlig advent.
Hälsningar Bror

Bilagor

• 2008-12-07 Hästekipage 1.JPG
    2008-12-07 Hästekipage 1.JPG
    2,9 MB · Visningar: 28
  • 2008-12-07 Lövsta bruk  2.JPG
    2008-12-07 Lövsta bruk 2.JPG
    2,3 MB · Visningar: 20

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Fick lite tid över idag och kunde inte hålla mig utan passade på att börja montera matta i tak och front på alkoven. Om det var bökigt i bodelen att få upp mattan så var det rena barnleken jämfört med detta.Trångt mattan som lossnar från limmet och naturligtvis för feg för att klippa till mattans bredd exakt. Borde gjort detta men så är det. Har iaf limmat takdelen och fortsätter imorgon med främre-front delen. Rena lapptäcket med alla hållande plywoodbitar med detta var nödvändigt.
Hälsningar Bror

Bilagor

• 9 dec 2008 Matta att montera 2.JPG
    9 dec 2008 Matta att montera 2.JPG
    1,5 MB · Visningar: 48
  • 9 dec 2008 taket limmat 3.JPG
    9 dec 2008 taket limmat 3.JPG
    1,5 MB · Visningar: 50
F

F.d. 53000

Guest

DU jag har en fråga till dig om mattan som du har sådant jobb med,när jag ser den så tänker jag automatiskt på fukt eller är mattan behandlad mot fukt. Mest nyfiken ,det ser ut som en nålfiltmatta men den är kanske motståndskraftig.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej knyttet,
mattan som jag använder är ingen nålfiltsmatta. Det är en ca 2mm tjock sak som skall tåla fukt enligt Mattvaruhuset i Järfälla där den inköptes. Den är också ganska gles med en lampa bakom ser man ljuset igenom lätt. Denna matta kom till därför att jag inte ville ha skivor eller målat tak --liksom en dekoration bara. Kanske den ljudisolerar lite men det är nog med tonvikt på lite.
Förresten fukt i husbil???---inte då eller.........
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Jobbade idag vidare med mattan i alkovens främre del. Ett riktigt elände att få upp mattan så att det ser bra ut. Efter massor av pyssel så sitter den där nu. Har också klätt väggen mot bodelen med samma matta likaså golvet på alkoven som- vad jag kan se är oklädd i original. Ser väl kanske lita mera ombonat ut istället för trären plywood.. Återstår nu att bestämma om jag skall ha samma typ tapet på alkovens sidor som i bodelen eller om det skall bli matta.. Kommer att försöka färdigställa detta före jul och nyårshelgernas bortavaro---naturligtvis i Murjek. Inköp av hörnlister i ek är också gjort och skall sedan upp i alkovens vinklar runt om.
Ingen bild idag
Hälsningar Bror

F

F.d. 2692

Guest

Hade det inte varit lättare att vända på bilen när du limmade mattan i taket!:spinny:

Bara ett litet skämt som du förstår, är bara såååå imponerad av dina talanger och hoppas verkligen jag får se skapelsen i verkligheten framöver.

Hälsningar
Janne

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Jo du Janne, det hade underlättat en hel del och man skulle sluppit våtrumslim i håret ( det lilla som finns kvar ) sluppit fajtas med tyngdlagen och limmet som skulle uppåt och inte droppa-rinna ner efter min arm. Men bortsett från detta så funkade det ju till slut i alla fall.
En halv liter aceton senare var nästan allt lim på kroppen bort!!!!!!!
Trevlig kväll tills John Blund tar över
Hälsningar Bror

Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Börjar närma mig slutet på mattläggning i tak och alkovsidor. Beslöt att använda kvarvarande matta även till alkovens väggar. Enkelt att sätta upp och gjorde också färdigt alkovgolvets främre del så att nu den skjutbara delen glider på matta. Kanske också blir lite tystare om nu denna matta isolerar för ljud och värme vilket kan vara tveksamt. I alla fall borde det eliminera eventuellt skrammel.
Få se om vi kommer att tycka att det blev lite mörkt i alkoven och då får jag lösa detta med ett fönster även på vänster sida om jag nu hittar något med samma utseende och mått. Takluckan som kommer att monteras är ju klar så den borde släppa in lite ljus och är den för liten så var jag förutseende att rama i taket för en större lucka om det behovet skulle uppstå. Inget som jag gör något åt förrän vi provat oss fram. Återstår nu att såga till eklisterna i takdelen och det borde jag klara innan jul, men julklappsinköpen tar en orimlig tid men är ganska kul ändå
Tillönskar alla en god och trevlig lucia
Hälsningar Bror

Bilagor

• 12 dec 2008 h alkovsida klar A.JPG
    12 dec 2008 h alkovsida klar A.JPG
    1,6 MB · Visningar: 71
  • 12 dec 2008 lite mörkt nu kanske.JPG
    12 dec 2008 lite mörkt nu kanske.JPG
    1,6 MB · Visningar: 77

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering......GOD JUL GOTT NYTT ÅR

Ja ni mina vänner nu är bilen packad och klar för resa norröver till Murjek förståss...med väder som passar julfirande--- hoppas på 15 -20 minusgrader. Snö vet jag att det finns gott om. Kanske också lite snöskoteråkande om det är fint väder.
Skall tydligen få ganska bra bilväder uppöver kan ju vara halt här o där och får väl använda insidan och anpassa farten efter förhållandena. Har ej Good Year däck utan Nokian med många dubb.
Var i Grundsund under veckoslutet och där är det vara svårt att få den rätta julstämningen, för varmt och ingen snö eller is. Men det finns ju massor av fördelar även med det kanske.
Inte mycket har hänt med husbilen den sista tiden, dock köpt en del julgodis till den.
Nåväl var ni än är så tillönskar jag er alla en riktigt :santa-2-icon: God Jul och ett mycket hoppfullt Gott Nytt År :santa1:
Återkommer på det nya året med friska tag:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Bilagor

• 20 dec  2008 Julgodis DD.jpg
    20 dec 2008 Julgodis DD.jpg
    1,6 MB · Visningar: 52

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Min första tanke när jag såg bilden var dunkvin:santa1:!! Här hos mig är det +6 grader. Jag hittade tulpaner i garaget, som jag petade ned i jorden, nu i eftermiddagssolen. Ha en skön vinterjul:santa-3-icon:.
Hälsningar
Esbjörn

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

God Fortsättning på det nya året.
Hoppas att det skall ge er alla ett härligt och minnesvärt år med mera frid på jorden än det nu är.
Nyss hemkommen från Murjek som startade i minus 27 grader och mycket halt väglag ner till Luleå. Tur att man har bra vinterdäck och motorvärmare på Saaben annars vete tusan om den ens startat. Hade egentligen varit lika bra om den inte startat då hade man fått några extra dagar i Norrbotten = mera skoteråkande. Skall erkännas att de sista dagarna så var det garanterat myggfritt och i svalaste laget för denna hobby-mellan 20 och 30 minus. Nu är skotern inbackad i väntan på Jokkmokksmarknaden och mera åkande om det är rimlig temperatur. Åkte förresten per bil förbi campingplatsen-Notudden flera gånger och den var alldeles tom- inte ens en husvagn.
Nu är man tillbaka i verkligheten igen och det är bara att hoppa i overallen och fortsätta jobbet med husbilen. Nästa är garderobsväggen och sittlådor för att sedan gå över till kökssidan. Tittar man i almanackan så är det ju snart dags att fara ut på vägarna och då är det ju bra om allt är klart. Har ju en hel del kvar att göra inkl byte av drivlina till turbomotor som just genomgått en grundlig översyn tillsammans med växelådan. Motor och låda är från 1989 och var i bra skick och körd ca 13000 mil.
Hälsningar Bror

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Hej Bror
Skönt att du är hemma i verkligheten så vi får njuta av ditt fortsatta projekt. Vi fick ändå njuta av en Cheva van under tiden du var borta. Hoppas att många fler lägger ut sina projekt både stora som små. Det är alltid kul och lärorikt att se andra i aktion
Ha det

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Peter,
inte så mycket bättre mottagande hemmavid med tanke på temperaturen när vi kom - 15 grader och det känns mycket kallare än -25 i Norrland.
Har också läst om Chevan. Gjorde samma renovering på en -90 Starcraft för 6-7 år sedan som jag ännu har kvar och använder sporadiskt. Hade tänkt bygga husbil av denna och höja tak mm men det blev inte av med detta men bilen har använts på semestertripper och hemforsling av vin från många fina vingårdar i Frankrike och Tyskland. Idag har bilen gått 37 tusen mil och fortfarande nära nog i toppskick. Fullutrustad med tv dvd tre olika värmare mm. En mycket trevlig bil som efter att ha bytt toppar med maxstorlek på ventiler och höjt bränsletrycket gick lika bra på E85. Olle Wilsson i Huddinge justerade TBI´n för max effekt och bränsleekonomi.
Hälsningar Bror

F

F.d. 10115

Guest

Hej Bror.
Intressant att du har haft chevan hos Olle Wilson. Märkte du stor skillnad före och efter optimeringen? Och vad är det för olika värmare du har i bilen?
Mvh Peter

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Olle Wilsson är en gammal räv på amerikanska motorer och har en skiftnyckel och penna bakom varje öra. Kolla hans hemsida tror den heter skrivoskruv.se. Annars googla på Olle Wilsson.
Han kopplade upp sin dator i bilen och sedan for vi ut och provade olika belastningar. Efter detta ut med bilens databox och in för omprogrammering och chips bränt efter inhämtad data. Blev en ordentlig skillnad då bilen svarade mycket bättre på gasen samt att bränsleförbrukningen sjönk märkbart. I samband med bytet till andra toppar med max diameter på ventiler och högre komp så var denna omprogramering nödvändigt
Beträffande värmare så har jag dels elvärmare med inbyggd extra fläkt under mittensätet bak och laddare. ( Defa), dels bensinvärmare till motorn som värmer kylsystemet och startar elfläkten på låg fart. Dessutom bensinvärmare som enbart värmer luften i bilen.
Allt detta för att vara ganska säker på att inte frysa ihjäl i händelse av stopp då bilen använts till många och ibland mycket kalla Norrlandskörningar under flera år. Hade också funderingar kring gasol men släppte det snabbt då det skulle krävas någon form av gasolbesiktning till stor kostnad.
Hälsningar Bror

Toppen