• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025
Sv: Fortsatt renovering

Vad fint det blir. Det har hänt mycket på några månader. Jag funderar fortfarande på den svängda dörren. Hittade jalusier för barer mm. Tillverkade av aluminium. Kan kanske vara svindyra men man kan alltid fråga om sponsring och att du beskriver ditt bygge i en husbilsklubb för att få ett bättre pris. Här är adressen.Svenska Jalusi AB
Försökte hitta liknande i plast men har inte lyckats.
Ha det

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Peter, hur är det i härliga Norrland?
Har också funderat mycket på detta med toadörr. Blir väl att riva bland hårtestarna på skallen en del för stt få till en bra lösning. Kanske en jalusidörr??? Har mailat med det företag du föreslog och väntar spännt på svar vad dom kan ha.
Återkommer i detta "pannveckande ärende"
Hälsningar Bror

Kallax

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026

Hej Bror.
Va kul att kolla ditt otroliga arbetet med husbilsbygget.
Här i Luleå har vi -10 och sol,vi har fått snö,10-12 cm,så nu har vi vinter.
Var idag på Bodentravet och det blev några + kr.
Skotern är servad och körklar.
Hadet.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Tackar för alla glada tillrop detta värmer en stolles fortsatta liv och leverne.

Så skall det låta - det är Norrland de--. Skall fira jul hemmavid MEN nyår och trettonhelgen blir det Norrland då är skogar myrar sjöar där för mig och skotern. Ser verkligen fram emot det.
+ kronor är ju alltid välkomna eller hur?.
Här i Järfälla utanför Stockholm har vi nu 7 plusgrader och den snö -ca 15 cm som kom är borta. Blåser dock en hård västlig vind. Här i fjollträsk skall det inte vara snö det blir bara kaos
Ha det skönt
Hälsningar Bror

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Det har äntligen blivit kallare -12 var det idag ca 40 cm ren vit snö. Det känns betydligt behagligare att vara ute när snön ligger. Det känns så ljust och fint. Du är ofta uppe i Murjek och njuter av den fantastiska naturen. Kan känna att när jag är söderut på hösten och sedan kommer hit upp och man drar ner den syrerika luften i lungorna det är en njutning.
Ha det

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Idag har jag önskat att jag hade minst tolv händer.
Har satt upp mattan i taket men detta med tyngdlagen har gjort sig gällande så mattan ville inte sitta som jag ville. Fick ta till reservplanen att häfta upp små bitar av plywood som fixerade mattan för att jag skulle kunna ”gnugga ”-det står så i instruktionen på burken-- fast mattan. Väntade 20 min och sedan verkade mattan sitta som den skulle. Limmade i tre omgångar för att hinna gnugga fast den limmade delen. Klar ikväll med detta i alla fall. Skall låta plywoodbitarna sitta kvar till i morgon för säkerhets skull. Har väl träningsvärk imorgon är ju inte van att jobba i taket så att säga men det är smällar man får ta.
Kl 2200 var jag ute och kollade och det ser ut att sitta som det skall så jag har tagit bort plywooden och kan konstatera in ett hyggligt resultat.
Har också fått en god kontakt på s.k. jalusidörrar vad nu detta kan leda till. Får fantisera lite
Återstår nu att måla väggarna sedan blir det full fart med inredningen
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Bilagor

• 27 nov 2008 behöver en extra hand  A.JPG
    27 nov 2008 behöver en extra hand A.JPG
    1,6 MB · Visningar: 51
  • 27 nov 2008 mattan i taket  C.JPG
    27 nov 2008 mattan i taket C.JPG
    1,6 MB · Visningar: 51
F

F.d. 6530

Guest

Hej Bror, jag avundas dej icke, det är inte lätt att sätta upp mattor i tak, jag är ju själv golvläggare o vet hur svårt det är att få mattan att sitta på plats i taket, men du har lyckats o fått ett bra resultat så det är bara att gratulera. Tur att det finns händigt folk. Hälsningar Nilsman

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Det har äntligen blivit kallare -12 ............

Peter, vad skall du söderut på hösten för?. Det är ju bara stress krock misshandel och trängsel när man kommer söder om dalälven. Där är gränsen - fast det har ju tyvärr blivit lite bråkigare även norr därom numera.
Måste kanske börja låsa dörren i Murjek framledes. Försöker vara i Murjek var 6:e vecka och stannar då från torsdag till söndag om jag flyger och åker jag bil så blir det från lördag till nästkommande söndag. Ju längre jag kan vara där dessdå bättre
Avundsjuk på dig som bor så händigt och kan andas frisk ren luft och dessutom njuta av härlig snö. Synd att du inte åker skoter det är livet detta--- liksom.
Ha det bra
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej, du kan absolut besöka mig och kolla bygget men det är trångt ett par veckor framåt pga firmafester julbord och passning av barnbarn mm. Kommer bara att jobba sporadiskt då och då.
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Ja ja herre gud vad tiden går det är inte långt till jul nu med allt vad det innebär. Fester julklappar........sedan nyår och trettonhelg i Murjek-------- och ingen tid knappt för vidare byggnation
I går har jag gjort klart i taket, skurit upp för taklucka trimmat kanterna mot väggarna och förbereder för målning av väggarna.
Dagen har tillägnats städning, utbyte av den golvskyddande pappen som nu var ganska trasigt. Maskerat takets matta och likaledes golvets. Har gjort en rollning med Alcro´s vita färg bruten till ”snö”. En omgång räcker inte så det får bli ytterligare en rollning imorgon. Resten av veckan kommer att vara splittrad och det kommer inte att hända så mycket på husbilsfronten.
Klara vårt lilla barnbarn kommer måndag och förgyller vår tillvaro och stannar nästan veckan ut. Härligt att ha förtroendet att vara med henne då Klaras mamma jobbar och reser. Fredag- söndag blir det traditionellt besök på Lövsta Bruk för julmarknad och deras fantastiska julbord dessutom hittar man kanske en eller annan julklapp på marknaden.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Bilagor

• 28 nov 2008 mattan limmad A.jpg
    28 nov 2008 mattan limmad A.jpg
    1,5 MB · Visningar: 54
  • 29 nov 2008 maskerar för målning B.jpg
    29 nov 2008 maskerar för målning B.jpg
    1,6 MB · Visningar: 55
F

F.d. 4272

Guest

Ja du, det ser ut att bli en fin bil att fara land o rike i. Har för mig att du ville ha in tips på vad du skulle ha för färger på utsidan, hoppas jag läst rätt? Jag skulle satsa på original färgen + dekaler. Många skulle få huvudbry över hur du fått tag på den "modellen" Den kommer att ge uppmärksamhet, den saken är säker. Lycka till, skall verkligen bli kul att se slutresultatet.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Har du förslag på dekaler?? Det är verkligen svårt att hitta rätt och få balans på allt.
Hade lurat lite på gråmetallic- typ med någon avvikande färg på hytten men det blir väl att lära sig photoshop och försöka hitta på något bra. Men ideen med orginalfärg och orginaldekorer kanske inte är fel- har några månader på mig att fundera-kanske kommer flera tips och ideer om detta Detta forum är fantastiskt
Hälsningar Bror

F

F.d. 4272

Guest

Hej.
Var det inte Provia i Helsingborg som sålde Pilote? även Östgöta camping och Tumbo strax utanför Eskilstuna har ju vart säljare för Pilote. Så de kanske vet hur du får tag i originaldekoren.
Det skulle se bra ut med original, på detta fina bygge.

Rimagy

HBK Medlem
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024

Hmmm.....
om jag vore du....så skulle jag hitta något eget för så är den här bilen:
Egenbyggd!
Då passar väl egen dekal bäst?

Hejar på från soffkanten!
Marina

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Har du förslag på dekaler?? Det är verkligen svårt att hitta rätt och få balans på allt.
Hade lurat lite på gråmetallic- typ med någon avvikande färg på hytten men det blir väl att lära sig photoshop och försöka hitta på något bra. Men ideen med orginalfärg och orginaldekorer kanske inte är fel- har några månader på mig att fundera-kanske kommer flera tips och ideer om detta Detta forum är fantastiskt
Hälsningar Bror

Hej Bror!

Och trevlig 1:a Advent!

Jag följer ditt arbete med spänning, fantastiskt!!!!!!:)

Ang. orginaldekor och orginaldekaler så har jag en kompis som sysslar med sånt.
Han är helproffsig och gör reliker på gamla dekaler och färger med stripes.
T.om Tv4 anlitar honom.

Det brukar räcka med lite foto och mått för att han skall kunna göra en perfekt kopia av orginalet. Han tar fram nästan vad som helst.

Han kanske skulle kunna hjälpa dig.

Om det låter intressant så kan jag skicka hans telefonnummer till dig.
Så att ni kan ta en kontakt.:)

Mvh

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Schmid och trevlig 1:a advent till dig/er också.
Vad gäller dekoren så är den ju ganska enkel på bodelen och jag har bra kontakter i bilbranschen bl.a billackeringar. Skall fråga dom om det är enklare att lägga på färg stf dekaler. Plåten på bodelen är ju kulhamrad plåt och det kan kanske bli svårt att få dekalen att sitta ordentligt.
Tar tacksamt emot telnr så kan jag ringa och fråga.

Trevlig fortsatt söndag/advent
Hälsningar Bror

F

F.d. 4272

Guest

Hej igen bror. Min tanke med original är att du eventuellt inte ska bygga om själva bildelen(hytten). Då om något har du visat hur Pilote från början skulle ha byggt bilen. Vad du gjort är att höja, längda och det gör din bil speciell, därav kommer många att bli förbryllade över din "modell". Min personliga tanke var att du skall hålla kvar bilen på -80 talet, därav original utseendet, men givetvis SKA du utforma bilen efter ditt tycke och smak. Lite "gubbtrimning så som ltt fälgar och ljusbåge" smälter även in på en -80 talare. Hur du än gör, kommer det att bli bra...

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej,hej, det är nog rätt att jag inte i första hand i alla fall skall ändra något på hyttdelen det enda jag skulle önska är de modernare dörrarna med bättre backspeglar. Vet inte riktigt om dessa passar åker nog på att byta framskärmar men det är inget problem för det är mitt dagliga jobb. Skärmarna kostar ca 900 kr i Tyskland. Har också lurat lite på att montera speglarna på alkovens sida vet inte hur det kommer att se ut och görs rent praktiskt. På planeringsstadiet alltså.
Vore naturligtvis skoj med en bil helt i orginalfärger och dekorer men samtidigt är det så mycket gjort åt hela ekipaget att det vare roligt att sätta en egen präglel på den. Detta också på planeringsstadiet.
Den som lever får se brukar jag säga.

Trevlig söndagskväll kanske med en liten glögg 1:a advent till ära.
Hälsningar Bror

Toppen