• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

F

F.d. 53000

Guest
Sv: Fortsatt renovering

När jag ser vad du kan göra, så måste jag säga att jag beundrar det jobbet som du gjort. Gör en bok om allt ditt jobb med husbilen! Jag är själv ganska bra på att bygga om, men där ligger jag i lä .Reparera kylskåp som krånglar och annat i husbilen har jag lärt mig tack vare tips från grabbarna på Codat.
Det verkar som om de flesta i klubben har nyare husbilar, men det är ju vi med äldre modeller som behöver tips och hjälp, eller vad tycker du? Y

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Tackar för omdömet.
Detta med att skriva en bok där går nog gränsen kanske men man vet aldrig.
Det här med en gammal bil har ju säkert en del fördelar men också kanske nackdelar. Fördelarna är väl att det som skall krångla oftast är reparerat modifierat eller utbytt. Tyvärr är ju också dessa bilar fuktkänsliga men när man läser på forumet så verkar det som om även nyare bilar har detta problem.
Kan acceptera att en bil för ett eller ett par hundra tusen kronor har sina fel och brister-det kanske man skall räkna med- men skulle nog inte finna mig i motsvarande problem på en nyare dyrare bil.
Jobbar vidare idag med bilen Kommer just från mattaffären där vi tittat ut en passande matta till toadelen och till taket. Återstår att bestämma vad vi skall ha på väggarna. Det finns flera alternativ -matta,väv och eller måla.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Den där boken har du ju redan skrivit. Det är ju bara att sätta samman den här tråden.
Jag väntar på fortsättningen. Det är alltid lika spännande att kolla vad du gjort.
Calle

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Tackar Calle
Rodnar nästan men det kan ju också bero till en del på gott rött vin och riktig röding. Kalas..

Trevlig helg
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Ja ja nu börjar rödingen sjunka undan tillsammans med rödvinet så nu kan jag dra dagens jobb.
Den har gått ut på att göra klart den bakre sittdelen och det lyckades till min egen belåtenhet. Sitter nu på plats och inrymmer ALDE pannan som har gott om plats och utrymme för kommande service. Lite klurigt var det att få till det så att det ser bra ut så jag är nöjd t.v.
Trevlig helg Bror

Bilagor

• 15 nov 2008 bakre sittbänk B.JPG
    15 nov 2008 bakre sittbänk B.JPG
    1,7 MB · Visningar: 60
  • 15 nov 2008 så här blev det.JPG
    15 nov 2008 så här blev det.JPG
    1,7 MB · Visningar: 63
Senast ändrad:

skoogis

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026

Köpt vårat hus -97 Inte klart nu -08 har tagi ledigt från byggande sedan 1 år väntar på kraft.
var hittar du din?
När tror du att vara klar med husbilen?
är våren ett mål?

mvh
Skoogis

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Ja du skoogis, allt är ju relativt här i livet. Planen med min bil styrs kanske inte enbart av mig trots att jag kanske är huvudpersonen. Har barnbarn som gärna vill sova i alkoven - och dom är otåliga så man har hårda krav på sig. Samtidigt med detta jobb så renoverar jag sedan några år tillbaka en gammal bil-HUDSON Great Eight från 1930 som jag vet någon förväntar sig snart skall vara klar - och denna utmaning är tiofaldgit större än husbilen för till denna bil finns nästan inget att köpa utan där är det att ha goda kontakter med en mekverkstad för tillverkning av vitala delar. Husbilen är ju bara trä som man köper på närmaste brädgård eller??????
Hårda bud är det men finns det tid så finns det råd har någon sagt och det kanske stämmer men det är ju som alla vet korta dagar
Man skall ju äta gott och dricka gott och med detta så kommer behovet av lite sömn!!!!!!
Ha det bra
Hälsningar Bror

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Tänker du bygga "färdigt" och sedan dra element o vatten o el? Glöm inte att göra luftspalter så att värmen cirkulerar under och på sidan av möblerna. Kabe har dragit vatten och avlopp ovanför elementen (bra på vintern) Tror att dom har dragit elen i samma kanal. Det är ett fint bygge (blir nyfiken på hur bilen ser ut)
Ha det

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Peter, hur är det i Kiruna?
Detta med el och vatten står på tur. Ville bara ha pannan på plats så att jag kunde utgå från den samt bestämda mått och platser för sittbänkar mm med tanke på elementens placering. Värmerören är 22 mm utv och av aluminium -ganska lätta - och dessa skall sitta på 150 mm höjd enl installationsråden från Alde. Hoppas och tror att jag har alla element och rörböjar i gummi skall dock köpa ett långt element att ha längst fram i alkoven. Har också slang till vatten ny pump och filter och skall försöka placera ut dessa så effektivt som möjligt.
Få se vad jag hittar på idag. Kommer nog att fortsätta att göra klar garderoben med funderar lite på utseendet av garderobsväggen som också skall utgöra ryggstöd hur hög den skall bli med eller utan kuddar som nackstöd.
Roterar för fullt i boetten just nu
Ha det bra
Hälsningar Bror

Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Söndag idag och lite slapp. Till detta också stora lappvantar från ovan. Tur att det inte är så mycket jobb i ”blå rummet”
Har bara isolerat höger hjulhus och gjort klart bakre sittbänk med lock. Fick göra en del inpassningsjustering så att lådan inte satt för tight. Det skall ju upp något på väggarna snart och detta vill man inte skada med en för trång låda.
Har också börjat med lösningen av dörren till toadelen och det år ju en svängd historia så jag får se vad som blir bäst. I sämsta fall blir det rektangulära aluminiumrör som bockas till rätt form. Tror att detta val skulle vara enklast men skall prova alternativen.
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Bilagor

• 2008-11-16 sittlåda klar hjulhus isolerat.JPG
    2008-11-16 sittlåda klar hjulhus isolerat.JPG
    1,5 MB · Visningar: 56

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Det ser bra ut ditt bygge man blir sugen att snickra själv. Blir spännande med dörren. Här i Kiruna är det lite snö bara några centimeter och 10-15 grader kallt. Dagarna är korta men snart vänder det.
Ha det

F

F.d. 6530

Guest

Hej Bror, varför klär du inte väggarna innan du börjar med sänglådor - inredning. Häls. Nilsman

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Nilsman, detta med beklädnad pågår. Var och bestämde oss och beställde i lördags och då hittade vi även en ljusgrå ganska tunn och lätt matta till taket. Har också beställt matta till toadelen enligt dina rekommendationer så detta är nästa steg. Har hittat en mattläggare som lovat hjälpa mig och i väntan på allt detta så knegar jag på med det jag kan. Sänglådor mm är inte fast monterade ännu för att det skall vara enkelt att tapetsera.
Hälsningar Bror

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Detta med dörren du kan inte göra en dörr som har samma radie som väggen och sätta glidskenor på den så när du öppnar den så glider den in mot bänken/bakre väggen och monterar inne i toa utrymmet.

På så sätt så behöver man ju ingen golvyta för att öppna den .

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Detta med dörren du kan inte göra en dörr som har samma radie som väggen och sätta glidskenor på den så när du öppnar den så glider den in mot bänken/bakre väggen och monterar inne i toa utrymmet.

På så sätt så behöver man ju ingen golvyta för att öppna den .

Hej,
har haft funderingar däråt också men tror att jag stannar vid en vanlig ordinär dörr. Dörren öppnas mot garderobsdelens dörr så jag sparar inget golvutrymme om inte också garderobsdörren görs skjutbar och det blir problem.
Kollade lite på skjutdörr typ jalusi av aluminium med har inte lyckats hitta någon leverantör. Skulle också kunna använda jalusidörrar även till annat typ skåp.
Dagens jobb har varit att slipa ojämnheter mm på väggarna då det är dags att sätta upp något på väggar och tak
Återkommer om detta.
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Detta har varit en dj-a vecka. Inget viktigt har blivit utfört på husbilen pga omständigheter jag inte råder över.
Först skulle jag få matta till tak i mitten på veckan som jag räknar som onsdag vidare skulle det komma hem strukturtapet typ glasfiberväv till väggarna i fredags. Vad tror ni kom hem------------ INGET!!!!!
Det har blivit en oönskad frivecka som jag inte önskade och behövde.
På detta så brakade min internetuppkoppling åt skogen. Köpt ny router och har haft ett elände att få detta att fungera men kan ni läsa detta så har jag väl lyckats.
Sitter ni inne i den goa värmen och lyssnar till en kraftig vind med yrande snö. Detta är egentligen det man skall och brukar uppleva i Murjek. Då njuter man av detta och önskar att det skall bli hyggligt dagsljus ( brukar vara mellan 1100 och 1300 ) så att man kan hoppa på skotern och fara ut i ett absolut vitt landskap utan salt och annat elände. Bara kall och frisk luft och fin vit snö.
Här är det ju att jaga ut i trafiken 6.30 imorgon bitti och fajtas med andra ovana galningar med mer eller mindre bra däck. Konstigt att man alltid blir tagen på sängen med detta om vinterväglag år efter år. Var till Elgiganten i Barkarby idag och vad ser man om inte en Volvo som inte klarar en vägkorsning utan kör upp på mittremsan mellan köbanorna och vad gissar ni att han hade för däcksutrustning?????? sommarhjul. Smart!
Måndag imorgon och då skall jag få väggbeklädnaden och då skall den upp med rekordfart för att sedan få mattan på onsdag.
Hälsningar Bror

Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

GRATTIS HUSBILSKLUBBEN TILL DE FÖRSTA TVÅ ÅREN.

Detta att vara på alerten och tro att allt skall gå som på räls kan man ju glömma.
Skulle fått väven till väggarna igår före 1200 men detta kom efter 1500 men förseningen berodde nog på trafik och väglag.
Fick istället skotta snö - denna härliga vita vara ( bäst som skoterunderlag enlig många ) kan ju vara bra för skottarens kondition som i mitt fall behövs men att skotta garageplats och trappor tre gånger på en eftermiddag............
Nåväl idag skall det skottas vidare och börja klä husbilen invändigt

Tillönskar en riktigt trevlig firarkväll.
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Väntan i flera dagar på väv till väggarna och mattan till taket men igår var allt här och det finns då inget mera att skylla på så i overallen och fram med roller och våtrumslim till väggens väv. Använder våtrumslim på färghandelns inrådan pga risken för fukt och kondens när husbilen står kallt och oanvänd. Tog en stund att få upp väven men det blev ganska bra. Idag har jag jobbat med en bångstyrig matta till taket. Ville grov-inpassa denna och fästa den i taket för senare limning ( imorgon)
Skall också hämta färg till väggarna och det blir en bruten vit färg som kallas snövit och har lite grågult i sig. Takets matta blev kanske lite mörk så det blir att försöka trolla med andra färger där man kan.
Tygprover har vi också fått från ett litet företag i Borås som var villigt att fixa dynorna och som nu vill ha mått mm för att kunna sy ny klädsel och nya skumgummidynor. Valet av färg där kommer att bli en blågrå nyans med blått som huvudfärg. Skall bli kul att se hur detta kommer att se ut.
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

PS Det har varit ovanligt liten aktivitet på forumet idag -firat igår --för liten mössa eller?????????DS

Bilagor

• 26 nov 2008 ny tapet A.JPG
    26 nov 2008 ny tapet A.JPG
    1,5 MB · Visningar: 65
  • 26 nov 2008 matta i tak B.JPG
    26 nov 2008 matta i tak B.JPG
    1,5 MB · Visningar: 63
  • 26 n0v 2008 Testing-testing C.JPG
    26 n0v 2008 Testing-testing C.JPG
    1,5 MB · Visningar: 65
Toppen