• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Var igår och köpte plywood till inredningen. Det blev ljus ek trots att det fanns såväl bok som körsbär mahogny björk mm. Hittade detta hos en mycket välsorterad brädgård i Bro utanför Stockholm där jag förresten handlat tidigare.
Idag har det sågats till den utvändiga delen av toaväggen och passat in medelst filning och massor med slipning-gör detta för hand med slipkloss så det tar tid tyvärr. Tror att jag har fått dessa nära nog perfekt. Har också gjort ” reglar” till bakre väggen av 12 mm plywood. Limmat, använt spikpistol och skruvat fast reglar och som nu skall torka till imorgon då bågen som fungerar som väggfäste i taket skall upp. Detta innebär mycket mätning-men det skall nog fixa sig. Använder Casco´s konstruktionslim till all limning och spikpistol och därtill skruv från utsidan som det var original.
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:
Trevlig helg var ni nu än är
Hälsningar Bror

Bilagor

• 25okt  2008  toadelen 001 A.jpg
    25okt 2008 toadelen 001 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 52
  • 25okt  2008  toadelen 003 B.jpg
    25okt 2008 toadelen 003 B.jpg
    386,2 KB · Visningar: 47
  • 25okt  2008  toadelen 002 C.jpg
    25okt 2008 toadelen 002 C.jpg
    393,6 KB · Visningar: 47
F

F.d. 6530

Guest

Hej Bror, är nu tillbaka efter en resa i Usa o Canada på 3,5 vecka o ser att ditt jobb framskrider, mitt tips om matta till toan gällde golvet, Tarkett Optima. Vill man vara full ifan så kan man lägga en väggmatta på golvet typ Tarkett 1 mm om du vill ha många vattenavlopp , då dessa mattor är mycket lättare att ansluta till ev. golvavlopp. Tipset om att svepa en våd runtom i toan funkar inte för då måste du ha alla hörnen raka, men annars är det ett bra tips hemma i badrummet. Nilsman

Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Nilsman och välkommen tillbaka till verkligheten.
Funderat en del på matta till toa-dusch och hur man får den uppvikt efter väggen för att få riktigt tätt. Kanske en mattläggare kan svetsa i hörnor som ju inte är vinkel utan en del är cirkelformad. Har mattsvetsutrustning som är av nästan samma typ som vi använder på jobbet att laga stötfångare mm till bilar. Tror dock inte att jag ger mig på detta men man vet aldrig. Det är snart dags med detta nu.
Hälsningar Bror

F

F.d. 6530

Guest

Hej Bror. som jag skrev innan så tycker jag inte att du skall ge dej på svetsningen, minsta lilla miss kan vara förödande för golv o vägg under mattan, att få till det på den rundande biten är inga problem, det är bara att snitta upp uppviket på ett par ställen o svetsa ihop mattan igen, du får fundera om det inte är värt att lägga några kronor på detta med tanke på allt som du lagt ner i tid o material. Mvh Nilsman

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej igen Nilsman,
förstod att du inte hade förtroende för min golvläggarkonst ( skämt !!!!???!!!! ), men du har helt rätt hur som helst och jag kommer att försöka få hjälp med detta
med tack och hälsning Bror

F

F.d. 631

Guest

Hej Bror,

Måste först uttrycka vår beundran över ditt kunnande och mod att ge dig på ett så stort och svårt arbete med skicklighet och tålamod,vi följer med intresse dina framsteg dag för dag.

Jag skulle samtidigt vilja ställa följande fråga till dig, när du rev det gamla såg du vart husbilen var mest utsatt för fuktskador?

Vi önskar dig lycka till i ditt fortsatta arbete med husbilen och hoppas att vi möts på vägarna sommaren 2009.

Mvh
Arne & Marie

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej,
min bil hade -visade det sig- grava fuktskador runt takluckan samt punktvis runt ett antal hål som någon tidigare ägare borrat. Fukten hade sedan gått utåt i första hand på höger sida där egentligen hela övre delen i skåpen var missfärgat och den bakre delen var helt rutten såväl plywood som övre delarna av regelverket. Tror att det är superviktigt att det är ordentligt tätt runt takluckan och att man, om man borrar något hål verkligen tätar t.ex trycker i tätningsmassa eller lim i hålet där skruven sätts annars kommer det in vatten. Det är oerhört svårt att stänga ute vatten förr eller senare kommer det in.
Det finns några bilder under "min husbil" hur det såg ut.
Hälsningar Bror

Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Äntligen har jag så kunnat sätta upp insidan till toaväggen på plats. Det har inte varit utan problem med svårmätta vinklar, brottet på bakväggen mm men detta är nu löst. Ävenså är ekskivan till utsidan inpassad och klar all limma upp bara det som gjorts idag har torkat.
Nu börjad det att dra ihop sig till ordentligt med funderingar hur och var kommande skåp mm skall monteras och var förstärkningarna för detta skall placeras. Har i stort klart för mig hur det skall se ut och utifrån detta limma in förstärkningarna så att skåp mm sitter fast ordentligt.
Den bakre sittbänken kommer också att inrymma värmapannan en ny ALDE 3000 och där blir det ganska gott om plats för denna tack vare att golvet förlängdes och kommer att montera bänken på så sätt att den enkelt kan tas bort för service mm av pannan. Får också ett mindre förvaringsutrymme bredvid denna. Finns ju inte så mycket stuvutrymme mm så varje kvadratdecimeter är ett plus.,
Skorstenen till pannan hamnar på sidan så slipper jag ett onödigt hål i taket.
Nu skall jag/vi ta ledigt och besöka barn och barnbarn i England där vår dotter lovat guida oss bland husbilar/tillbehör/försäljare vad nu detta kan ge...
Tillönskar ett gott slut på veckan och en trevlig helg
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Bilagor

• 29 0kt 2008 innerväggen på plats  A.JPG
    29 0kt 2008 innerväggen på plats A.JPG
    1,5 MB · Visningar: 51

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Måndagen och tisdagen har ägnats åt att -förutom att försöka stoppa den förkylning man ibland åker på i barnbarnens närvaro - tröska vidare med den fasta toaväggen. Har tillverkat flera böjda reglar för att förstärka böjningen på väggen. Dessutom kommer jag att ha tio mm breda stående strips mellan skivorna. Vet inte riktigt om det är befogat med någon sorts isolering. Tror att jag struntar i detta – är det någon som blir för högljudd där inne så får man listigt slinka ut i det fria… Morgondagens jobb blir att limma fast ekplywooden på utsidan. Tar en j-kla tid detta.
Resten av veckan kommer jag att vara i Murjek och vårda skotern och andas frisk kall och härligt klar luft och bara njuta av tystnaden. Lyssna på radion och slappa.
Ha det så trevligt
hälsningar Bror

Bilagor

• 30 okt  2008  husbilen 043 A.jpg
    30 okt 2008 husbilen 043 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 36

Kallax

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026

Hej Bror.
Du är välkommen till norrbotten,vi har haft några fina dagar med klart väder och
riktigt fint. Idag hade vi +6 gr mitt på dan.Snö har vi inte fått ännu i Luleå.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Tillbaka igen efter en härlig långhelg i Murjek med både regn och snö, plus och minusgrader. Gott om slappande blev det- sippa lite vin, fixa klar skotern och vila bara vila.
Jobbar vidare med den rundade toaväggen och dess beklädnad, limmat ändlisten och har nu att göra någon sorts dörram/foder och sedan vidare med den andra väggen-garderobsväggen. Kommer att använda furuplywood i garderoben och klä den med någonting. Denna plywood är lite lättare än ekplywooden. Har också hittat ett passande tvättställ på Ebay.
Börjat med isolering av hjulhusen och skall ha dessa heltäckande med denna halvtunga isoleringsmatta. Får försöka att jobba med lättare material senare.
Hälsningar Bror

Bilagor

• 10 nov 2008 husbil  A.JPG
    10 nov 2008 husbil A.JPG
    1,6 MB · Visningar: 50
  • 10 nov 2008 husbil.JPG
    10 nov 2008 husbil.JPG
    448,2 KB · Visningar: 56

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Börjar se ut som ett toautrymme nu. Första skivan på vänster vägg är limmad på plats och det är dags att fundera på var strömbrytare och lampor mm skall sitta med tanke på elkablarnas dragning. Nästan omöjligt att jobba ute i blå rummet nu då det endera stormar eller regnar då det är lite trångt att släpa in en hel plywoodskiva i bodelen. Nåväl lite smällar får man ta. Vänster hjulhus är nu ljuddämpat och isolerat med ett material som heter Thermoreflex som är tunn och lätt att lägga och klistras med aluminiumtape. Skall dessutom isolera mycket bra och jättelätt att jobba med. Kommer också att använda detta i hytten. Tyvärr inte ljuddämpande men man kan inte få allt.
Håller på med lite övning med att svetsa mattan av samma typ som skall användas i toautrymmet. Har pysslat i flera år med reparation av plastdetaljer i mitt dagliga jobb typ stötfångare mm och det var väl själva den om jag inte skall fixa även detta med mattsvetsning.
Återkommer:music-icon::music-icon:
Trevlig kväll
Hälsningar Bror

Bilagor

• 11 nov 2008 v hjulhus dämpat och isolerat  B.JPG
    11 nov 2008 v hjulhus dämpat och isolerat B.JPG
    1,5 MB · Visningar: 41
  • 11 nov 2008 Andra väggen tar form  A.JPG
    11 nov 2008 Andra väggen tar form A.JPG
    422,7 KB · Visningar: 46

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Ett tips om förkylningen kommer tillbaka:
½ tekopp med riktigt hett vatten. Lös i detta 2-3matskedar honung och en knivsudd ingefära. Fyll upp koppen med konjak. OBS. inte Whisky, det blir man hes av (jag sjunger i kör) det duger med Eau-de-vie också, det är onödigt att ta sin bästa konjak till detta, för det är inte särskilt gott i alla fall. Förrästen ska inte verksam medicin smaka gott. Drick detta och gå och lägg dig varmt och sov.
Du kommer att svettas som en gris, men när du vaknar känner du dig mycket bättre.
Om det mot förmodan inte hjälper, så är det i alla fall ett trevligare sätt att vara sjuk på.
Calle

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Limmat färdigt på toadelens insida och rengjort för att hoppas hitta en bra golvläggare snart. Skall försöka att skaffa en passande väggbeklädnad och få upp den snarast. Under tiden så skall jag göra den bakre sittlådan som också kommer att härbärjera värmepannan. Denna kommer att ha ganska gott om utrymme omkring för service mm. Funderar på att göra en löstagbar framsida så blir det ännu enklare att komma åt den.
Har också ljudisolerat höger hjulhus återstår värmeisoleringen.
Detta var gårdagens vedermöda. Idag har jag skött kaffekokning och bullskärning på "gubbdagiset" på Barkarby Flygklubb så inget vettigt jobb blivit utfört på husbilen men imorgon....................då.
Hälsningar Bror

Bilagor

• 12 nov 2008 Bakre sittbänk på gång  A.JPG
    12 nov 2008 Bakre sittbänk på gång A.JPG
  • 12 nov 2008 v hjulhus ljuddämpat B.JPG
    12 nov 2008 v hjulhus ljuddämpat B.JPG

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Var försiktig så du inte tappar skruven till skevroderbromsen. Trevligt med Gubbadagis ibland!

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

den skruven är borta sedan länge- med stigande ålder använder man skevrodret allt mindre. Bromsen överflödig man kroknar i all fall.
Detta "gubbadagis" besöks varje torsdagskväll av samma sörjande sorjeliga allt mer vithåriga mer eller mindre tunnhåriga gäng hänförda piloter som på sitt speciella sätt berättar otroliga historier om landningar dåligt flygväderflygningar men numera kanske mest om vad doktorn sade på sista läkarkontrollen. Som ung var man ju en sorts odödlig heman som nästan enbart flög inverted rollade och loopade men numera är det mest man om ens det!!!???. Kul är det iallafall att träffas och ljuga lite om gamla bravader, nästan som fiskaren och storgäddan. Har man flugit i trettio år eller mer så finns det ju en det att skryta om men också att tala tyst om.
Trevlig kväll
Bror

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Ett litet bekvämlighetstips .

På en heldel husbilar så är ryggen 90 gradersvinkel och kan du öka den lite så slipper du sitta som i givakt eller gör du stoppningen till dynorna lite vinklade ?

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Har nog tänkt att försöka luta lite på ryggdelens dynor. Måste ju också tänka på att man kanske skall göra om sittdelen till sovdel och då får det ju inte vara för "buckligt"
Mycket funderande är det just nu-el och rördragning- men hittar nog sin lösning under resans gång.
trevlig helg
Bror

Senast ändrad:
F

F.d. 53000

Guest

kan du inte göra en planlösning uppifrån så vi kan se hur du tänkt dej jag är jättenyfiken Hälsningar knyttet

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Det blir svårt kan mycket men inte rita.
Bodelen från början är en Pilote R470. Planlösningen i denna är om man går in genom dörren så har man till vänster diskbänk/spis och kyl efter detta en sitt/ liggplats som går mot bakre väggen där också toadelen finns andra sidan sedan fortsätter med garderob och avslutas med den "stora" sitt/liggplatsen.
Kommer att se ut på liknande sätt när jag är klar. Förlängde golvet så mycket som gick - 15 cm så det blir någon centimeter mera på varje sitt/liggdel plus större toautrymme.

Idag har jag jobbat en stund ( fredag idag och det betyder god mat och lite vin ) med bakre sittbänken men det blev en del funderande för det skall ju in och ut några rör och kablar som kräver hål i såval toaväggen som sittlådan. Var inte riktigt klar över på vilken höjd elementen monteras. Skall forska vidare på detta ikväll tror det står i ALDE´s handbok.
trevlig kväll
Bror

Toppen