• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Nu har barnbarnet Klara med mor åkt hem till Grundsund och man kan då återvända till det gamla vanliga livet.
Mätt och stått i - ritat på golvet och har nu klart för mig ungefär hur allt kommer att bli. Toautrymmet blir ordentligt mycket större än tidigare och detsamma gäller diskbänk och dinett då bilen ju är förlängd 15 cm .Man tycker att 15 cm är futtigt men när det är så smått om utrymme så märks dessa cm.
Märkt ut med masktape var väggarna skall skruvas fast (utifrån under kommande lister ) och det är dags att såga till alla lister ( björk ) mm som går åt till väggar reglar mm samt till toadelen med dess böjda dörr och vägg.
Nu börjad egentligen det roliga.

Har också fått mattprover från Hornbach få se vad det blir av det
Imorgon skall jag med fru till Mässan och tjyvtitta på hur proffsen löser div saker. Några ideer skall man väl kunna snappa upp, kanske finns det också prylar att köpa.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

Bilagor

• 5- 11 okt  2008  div 011 A.jpg
    5- 11 okt 2008 div 011 A.jpg
    388,3 KB · Visningar: 64
  • 5- 11 okt  2008  div 006 B.jpg
    5- 11 okt 2008 div 006 B.jpg
    1,6 MB · Visningar: 64

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2025

Hej Bror.
Har följt ditt bygge och måste erkänna att jag blir mäkta imponerad, en STOR eloge till dig som har sådan energi och kraft att göra en sådan här jättelik ombyggnad.
Dessutom delar du med dig till oss andra om dina framsteg och problem som dyker upp,
jätteroligt att följa med och se hur det går för dig. Hur hinner du med...
Man blir samtidigt lite avis på dig och ditt bygge, men tiden och energin finns inte, inte i dagsläget i alla fall.
Stort lycka till i fortsättningen, väntar med spänning på nästa uppdatering på tråden..
mvh Claes
HusbilsBjörk

Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Jag skall aldrig mera gå på husbilsmässa!!!! Trodde att jag hade allt klart för mig hur det skulle se ut men nu verkar detta omkullkastat.
Lyssnade på folk som kollade på bilarna och inte ens dom som har husbil var riktigt överens -inte ens man och hustru-om hur en bil skulle se ut invändigt. Det talades om långbädd, sängen på tvären eller längst med -våningssängar mm
Skall nu räkna och se på andra alternativ hur utrymmet kan disponeras. Bädd längstmed bak tillsammans med dusch-toa hur trångt blir det? svängbara stolar fram och framflyttat bord och sittplats? Om sängen blir bak hur högt upp sätts de? Fönstret på sidan begränsar. Skulle ju smaka fågel att få ett regält stuvutrymme under sängen - kanske med en ordentlig lucka utifrån.
Nu har jag att fundera på i alla fall och på något sätt skall jag försöka göra det bästa av detta och kanske få mera plats för saker o ting men men f-n vet -kluven är man ändå.
Klart är dock att det inte skall vara en mörk matta på väggen och att taket skall vara ljust och gärna någon form av vaddering och ett ganska ljust träslag.
Uj uj uj nu är det tungt!!!
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

F

F.d. 4765

Guest

Hejsan!

Nu har annen till utav dina dottrar registrerat sig for att folja ditt stora projekt pa natet! Jag rostar helt klart pa ett ljust tak och vaggar, samt integrerad hytt/framsaten sa att ni kan sitta skont om det skulle vara daligt vader. :)

Dessutom skulle jag gora nog fundera lite pa att gora badrummet mindre och byta och ha en sang dar bak med ett forvarings utrymme under. Da far ju ni ju aven en fin myshorna dar mamma kan visa upp alla sina fina kuddar och filtar.

Men, men, det ska bli intressant att se vad du/ni valjer kare far. Nar ni kommer hit nu i slutet av manaden ska jag ta med er till ett litet "smultronstalle" som sakter bidrar till din tillfalliga forvirring gallande husbilar och layout..!

Tack igen for allt och vad roligt det var att fa vara hemma med bara er tva, utan man och barn som kraver min uppmarksamhet!

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Har nu rensat hjärnan från intryck och ideer som jag fick på husbilsmässan i Kista.Har istället åkt på en förkylning som gör att man inte har så stor lust med arbete Fortsätter nu med de ideer jag hade före besöket på mässan.
Har i alla fall idag gjort en radiemall för reglarna till golv och tak. Sågat till remsor i plywood som limmas ihop till en regel i denna jigg.
Har limmat samman en regel och hade trott att jag skulle kunna göra ytterligare en idag men tyvärr så var inte den första torr. Får fortsätta med nästa i morgon.
Hälsningar Bror

Bilagor

• 19 okt  2008  golvdel 004 B.jpg
    19 okt 2008 golvdel 004 B.jpg
    1,6 MB · Visningar: 48
  • 19 okt  2008  golvdel 006 A.jpg
    19 okt 2008 golvdel 006 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 55

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Nu är första ”regeln” klar och ligger på golvet i väntan på att trimmas till mått. Nr två är limmad och sitter i jiggen för torkning. Tidsödande är det men man har ju tiden framför sig eller………….
Har också införskaffat mera plywood till insidan och det fick bli furuplywood då den ändå skall kläs med någon form av våtrumstapet / matta. Valet av detta har inte gjorts ännu så det blir mera hårrivning till helgen. Det finns för mycket att välja bland.
Hälsningar Bror

Bilagor

• 20 okt  2008  golvdel 001.jpg
    20 okt 2008 golvdel 001.jpg
    1,7 MB · Visningar: 56
F

F.d. 23389

Guest

Hej!

Kan inte vara annat än imponerad! Du gör vad jag drömmer om! Med tre små barn (0-5) så är det tidsmässigt omöjligt tyvärr!

En sak som jag dock undrar över med ditt projekt; Hur går det med vikten? Det är en fråga som skulle ligga som ett våt filt över min kreativitet om jag skulle ge mig på något liknande! Man brukar ju inte ha onödigt många kg till övers, i alla fall om man skall få ha med sig mat o kläder också...

/Mikael

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Milkael
Tackar för de fina orden de värmer.
Du funderar lite på vikt och det kan jag säga att det är du inte ensam om -det gör även jag. Försöker vara så sparsam som möjligt men det är ju lätt att plussa på lite material här o där och det får man akta sig för. Kommer att spara en del vikt på den elektriska sidan. Elcentralen som org sitter i bilen är tung och allt detta ersätts med lättare och mera moderna saker. Byter till vattenburen värme och där blir vikten ungefär detsamma som med Truman och vattenberedare. Har totalvikt på 3100 kg och kan väga upp detta till max 3400 kg enl bilprovningen. Trots detta så vill jag ju ha så lätt bygge som möjligt.
Fortsätt gärna följa med detta- jag skall försöka redovisa så gott jag kan.
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Så var den tredje ”regeln” också klar .Återstår nu en till att göra Radier mm verkar stämma så nu blir det att sätta ut stolpar som stöd och mäta fram var ”regeln” i taket skall sitta. Kan bli lite trickigt Den första regeln limmas och skruvas fast i golvet och nästa regel kommer 10 cm högre upp och kommer också att tjäna som förhöjd tröskel och samma sak händer i taket. Insidan kläs med furuplywood som senare ju får våtrumstapet/matta och utvändigt sedan blir det björkplywood .Mellan dessa plywoods blir det isolering. Få se sedan vad det blir för ytbehandling av denna
Inga bilder idag ser ut som igår.........
Hälsningar Bror

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Du skall väl inte ha en välvd toalettdörr bara ? Jag var inne i ett antal husbilar på Husvagn-Svensson i Lidköping och det var av märket GIOTTILINE och samtliga hade välvda toalettdörrar och var väldigt svåra att stänga för dom hade rätat ut sig lite .

Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Bengt-Åke,
tanken har nog att ha välvd dörr. Håller med dig om att den kan räta ut sig men borde inte kunna göra detta om man gör den som sandwich alltså limmar med isolering emellan. Ett sätt är att man gör en lite mindre radie på insidan samt ha en regel på mitten så borde den inte böja sig tillbaka. Skall experimentera lite och se vad som händer.
Har också kollat husbilar på bl a Husvagnssvenssons och håller med om det du säger.
Fösöker nog göra så att jag har alternativ
Hälsningar Bror

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg oppserverte at hos Carthago så benytter de ikke isolasjon i de bøyde detaljene, med tynne trelister i ett lett treverk (tror det var poppel, såg hardere ut enn balsa) satt parallellt mellom de to tynne plywoodsidene. Mener å huske at det var knappt 50% treverk, dvs avstanden mellom listene var litt bredere enn listene. Hver list var en knapp cm bred. I produksjonen ble listene limt på den ene platen først (den indre) og når det limet var herdet så ble bøying og påliming av den andre siden utført. Antar at grunnen for dette var rent produksjonsteknisk, enkelt å legge press på en stor flate ikke så enkelt å lege jamt press på begge sider av en krum flate. Ved sluttlimingen så ble presset bare lagt på ytterkantene - krummingen sørget for press på resten.

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Ännu en som vill ställa in sig i Hyllningskören! Det är ett "DiYs-projekt" som väl skulle platsa i vilken konkurrens som helst.
Funderade lite på den höga trösken till tolettutrymmet. Om du inte har ett upphöjt duschgolv i toaletten så kanske det kan kännas som en ganska stor höjd att lyfta foten över när man ha bråttom in. Snubbelrisk alltså. Om golvet innaför är något upphöjt så känns det naturligt med en hög tröskel men om båda golven ligger på samma höjd så kan 10 cm vara ganska mycket, är min spontana fundering.
Lycka till !!

Hälsar EssoJ

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

knugrone;

Hej,
kommer att göra på liknade sätt men kommer att använda typ frigolit och limma med polyuretanlim. Avser att montera s.k.regeln på golvet och i taket och sedan limma fast den inre skivan och efter detta limma isolering och den yttre skivan och sätts i press under torktiden. Listernas tjocklek är 12 mm + skivornas tjocklek tillsammans 8 mm vilket ger en 20 mm tjock vägg.
Skall experimentera lite för att få bästa resultat.
Detta med böjda väggar och dörr är kanske lite överkurs men det är en utmaning och samtidigt tar man tillvara olite mer av varje kvadratcentimeter på den lilla golvyta som finns.

Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

EssoJ;

Hej,
kommer att ha en liten förhöjning på golvet i toadelen för enkel vattenavrinning. Har inte heller bestämt hur hög tröskel det kommer att bli men som du säger 10 cm känns kanske lite högt ( trots att jag kanske är lite lätt på foten)

Hälsningar Bror

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Jag har funderat mycket på det här med svängda dörrar. När dom blir så stora som en toalettdörr tror jag att dom kan ändra form. Men det är alltid värt att testa för det är snyggt. Det borde gå att använda ett dött material i stommen ex plast, stål eller aluminium som man sedan klär. Men det är ju det där med vikten också. Bror när du byter värmesystem behöver du då göra en ny ventilationskontroll. Har du tänkt att göra en ny registreringsbesiktning med nya vikter och mått. Ser framemot nya bilder på ditt stora projekt.
Ha det

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej, kan kanske fundera på om att använda en aluminiumstomme. Bra ide faktiskt.
När det gäller ventilationskontroll så skall jag inte behöva besikta om för detta enl SBP, men man vet aldrig!!!! Behåller alla gamla hål i golvet dörr mm så det borde inte utgöra någon skillnad.
Vi kör vidare
hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Igår sökte jag efter en ordentlig vinkel för att kunna sätta upp stående reglar till väggar mm. Hittade ingen som jag bedömde tillräckligt hög så jag for hem och började tillverka en egen. Gällde bara att hitta exakt 90 grader och med hjälp av en golvspånskiva tror jag att det lyckades.
Dagens arbete var att såga till den invändiga plywooden till rätt höjd ock sedan att mäta ut och såga- hyvla och fila till passningen mot bakgaveln som har både en liten vinkel mitt på och en rundning upptill och det blev riktigt trickigt att få till rätt form. Lyckades med detta till belåtenhet och skall nu använda den inre skivan som mall till den yttre. Vill att det skall sluta tätt mot väggen utan springa då en sådan skulle synas på det färdiga resultatet.
Hälsningar Bror

Bilagor

• 23 okt 2008 Bygger vinkel  1.JPG
    23 okt 2008 Bygger vinkel 1.JPG
    1,5 MB · Visningar: 54
  • 23 okt 2008 inv vägg klar för fastsättn 4.JPG
    23 okt 2008 inv vägg klar för fastsättn 4.JPG
    1,5 MB · Visningar: 60
F

F.d. 25038

Guest

Hej funderade på detta med din dörr kom ihåg att de fanns en sk vikdörr som hette nåt åt pani men de kanske blir ett j....a liv å skrammel å ha en sån i en husbil ?!

Senast redigerad av en moderator:

Elisabeth & Lennart

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
2425
Medlemskap
2025

Ett tips för att få en 90 graders vinkel är att använda sig av en "Egyptisk triangel". Den har sidorna 3, 4 och hypotinusan 5, då får man en rät vinkel i triangeln.

Lennart

Toppen