• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Städat idag och plockat undan saker och ting som jag inte direkt behöver. Bytt ut det gamla skyddspapperet på golvet mot nytt och rent. Skall på detta mäta ut och rita för inredning och mellanväggar till garderob-toautrymme mm. Har haft god hjälp av mitt barnbarn Klara som kollat hur jag skött mig.
Nästa steg är att hämta hem toastol värmare mm för att se hur dessa kommer att passa på de tänkta platserna. Bodelen är ju förlängt 15 cm och jag skall försöka att disponera dessa futtiga centimetrar på bästa sätt. Förlänger dinetten från 191 cm till 200 cm och resten går till toan.
Har börjat sätta ut ”pinnar” för att sedan sätta på lite kartong el.dyl för att se hur resultatet kan bli. Ganska spännande nu i alla fall. Allt har kanske gått både fortare och lättare än jag trodde så man kan kanske förvänta sig någon form av rekyl men kommer den så blundar jag.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Trevlig kväll
hälsningar Bror

Bilagor

• 3 okt  2008  Städat 030 A.jpg
    3 okt 2008 Städat 030 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 42
  • 4 okt  2008  Klara 032 B.jpg
    4 okt 2008 Klara 032 B.jpg
    1,7 MB · Visningar: 41
  • 4 okt 2008  utsättn 034 C.jpg
    4 okt 2008 utsättn 034 C.jpg
    1,7 MB · Visningar: 41

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Tack Bror för din följetong! Den förgyller tillvaron i höstmörkret. Alltid lika spännande att se vad du har hittat på under dagen. Idag får jag syn på hjulhusen och tänker "isolera och sätt ljuddämpare på dom d-na".
Esbjörn

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Det är klart att det flyter på när du har en sån hjälpreda. Det är bra att bygga upp väggar i kartong så att man får en känsla av hur det blir.
Ha det

F

F.d. 6238

Guest

Hej BROR. Jag har sagt det förut och säger det igen.

Du har så mycket energi så om jag hade hälften av vad Du har skulle jag vara glad.

Fortsätt att skiva om ditt projekt. Sådana medlemmar som Du är ryggraden i vår fina klubb.
MVH Kurt.

F

F.d. 24718

Guest

Det är bra att du tar dig an uppgiften att uppfostra en ny generation motorburen ungdom!!!!
Lycka till med heminredningen!!!:)

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Extremt imponerad över ditt arbete , jag har ju en liknande modell och det jag saknar är bla. stuvningsutrymme för ute bord och stolar .
Hur skall du lösa detta eller är det inget som du skall ha med , jag har ju mitt i takboxen nu men jag tycker det är lite omständigt att klättra upp på taket hela tiden .

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Bengt-Åke och tack.
Har inte funderat så mycket på stuvutrymme ännu men helt klart borde jag fundera på detta snarast. Det finns ett utrymme längst bak undet golvet där det tidigare satt en gråvattentank som jag kommer att flytta framåt mellan rambalkarna och som kommer att ta gråvatten från såväl toadelen som köksdelen likamed bättre viktfördelning. Åker skidor och behöver utrymme för skidorna så detta utrymme bak skall jag spana in mera på. Skall ta en bild i morgon.
Hälsningar Bror

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

En del har ju nu på nyare bilar satt nästan som en garderobsdörr i bak som är ca 30-40 cm bred och hög som sidan på bilen och går den in 60-70 cm in mot centrum på husbilen då får man ju gott och väl plats med lite utrustning som stolar bord och fiskeutrustningen .
Du som är så händig kan ju tom . göra så att ett helt fack blir utdragbart så slipper du åla dej in och sträcka på armarna .

Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Satt ut några flera pinnar för att försöka lista ut hur interiören kommer at bli. Pannan kommer att hamna under bakre sittplats längst bak, vattenpump trycktank och filter blir på golvet i garderoben. Där kommer vi i alla fall att få extra utrymme då det tidigare satt en Truma varmluftpanna. Och längst bak satt boilern. Toautrymmet kommer att få rundad vägg för att lättare komma åt sittplatsen längst bak. Tack vare att jag förlängde golvet 15 cm så har jag lite att spela på. Bl-a görs dinetten lite längre och resten går till till toautrymmet. Som jag ser det nu så är toautrymmet ganska” stort”. Måste väl komma att använda duschdraperi för att slippa stänka och väta ner i onödan. Att få detta att se bra ut och vara praktiskt blir nog en utmaning trots att jag vet ungefär hur jag vill ha det.
Kollade lite på utrymmet under golvet längst bak -i hällande regn och där han man nog få till ett bra stuvutrymme för skidor stolar och litet bord Kan göras i ganska tunn durkaluminium och förses med skenar så att en låda kan dras ut för att lättare komma åt saker o ting. Vidare därom senare.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Trevlig kväll
Hälsningar Bror

Bilagor

• 5 okt  2008  Husbil 001 B.jpg
    5 okt 2008 Husbil 001 B.jpg
    1,7 MB · Visningar: 47
  • 5 okt  2008  Husbil 006 C.jpg
    5 okt 2008 Husbil 006 C.jpg
    1,7 MB · Visningar: 42

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Ser fantastiskt bra ut.

Du har inte funderat på att kolla om det finns något passande duschkar att sätta i toautrymmet? Blir ju väldigt bra mot framtida fukt. Såg att du skrev tidigare om mattläggning där.

Det är så man skulle vilja göra ett besök och titta på din enorma prestation och kunnande.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Tack Häkan,
tyvärr tror jag inte det går att hitta ett duschkar som passar i min specialare. Inga standardmått. Tror att det skall fungera lika bra med en helsvetsad matta av god kvalitet. Går allt åt skogen med detta så har jag gott om glasfibermatta/väv med då blir det mycket jobb med gjutning och slipning. Glasfiberdamm är hemskt. Undviker gärna detta.
Har talar med en gammal golvläggare som tror att detta med en bra matta blir minst lika bra.
Hälsningar Bror

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

En kompis till mig har matta på golvet och en matta på väggarna (liggande 1 skarv) Det funkar bra inga sprickor. Han har haft det i 3 år.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Peter,
har snön kommit till dina trakter ännu? Här har det regnat och blåst som bara den idag.
Precis som din kompis tror jag att jag kommer att göra. Vår vän här på forumet -Nilsman-tipsade om en väggmatta Tarkett Optíma som är 1,5 mm tjock, och den skarvar med stort överlapp över golvmattan ett par dm upp på väggen
Ha det bra Bror

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

När jag klev upp i morse och tittade ut. Då låg snön där. Men nu ikväll så regnar det. Vinter blir så lång om snön kommer nu. Det bli bra med mattan. Ha det

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det är på så sätt man får vinterkänslorna när man hör att vintern är på väg i Kiruna så då tar det väl 2 månader innan vi får lite blask här nere också .
Strålande sol idag och ca 15 grader på termometern ....

Till Bror :
Skall du även ha avlopp i golvet på toaletten som det är i duscharna eller skall du inte använda den som dusch ?
Vi har haft våran i 5 år nu och aldrig duschat i den , då vi har duschat så har vi dragit ut slangen genom förnstret och stått utanför .

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Bengt-Åke,
det är väl härligt med snö....skotern är trimmad och fixad för vintern. Men bra är det kanske att snön huvudsakligen finns i Norrland -vit och fin-och dit åker man ju gärna sommar som vinter.
Funderingar har jag haft om jag skall ha avlopp i toa/duschutrymmet och bestämt att det så skall bli. Är lite konfunderad på detta med lutning mot avloppet men det får fixa sig. Funderar också på att sätt ett uttag för dusch utvändigt för jag tror att det är vad man kommer att använda -kanske mera än den invändigt. Slipper ju också gråvatten i tanken.
Idag har jag börjat med en jigg som skall fungera för att göra golv och takregel till toadelen. Limmar i denna jigg ihop tre st 4 mm plywoodremsor som när denna torkat skall hålla "formen" och sedan limmas 4 mm björkplywood på utsidan och någon billigare plywood på insidan som ju skall kläs med väggmatta.
Hälsningar Bror

F

F.d. 3753

Guest

Appropå avlopp i duschen så kan jag säga att i förra husbilen hade vi 2 avlopp, diagonalt mot varandra vilket var mycket bra. I den vi har nu finna bara ett och därför får man ta handuken till hjälp ibland för att få torrt. Vi använder duschen till förvaring när vi inte använder den till det som den ska användas till och då är det bra om det inte skvalpar omkring vatten. Helst skulle det vara ett avlopp i varje hörn, om man får önska. :)

sören.h

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2025

Hej beundrar ditt fantastiska arbete, läste ditt sista inlägg om brunn i duschen
på min husbil så har jag två små golv avlopp (ett i framkant och ett i bakant)vilket innebär att man inte behöver behöver så helt rak för att det ska rinna ner ok
men man måste rensa dom ofta.

Hälsn Sören

Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Tack Ingela & Kenth och sörenh.
Kanske det vore en ide att ha två eller kanske fyra mindre avlopp. Ni som har flera avlopp har ni också lutning på golvet?
Har man 4 så borde man klara sig med plant golv då det är sällan som bilen står helt plant.
Det finns små avloppsventiler att köpa och man kan kanske ha ett enda vattenlås.
Hälsningar Bror

Toppen