• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Har man en extra mobiltelefon med sim så kan den visa var bilen är så man behöver inte skaffa en till extra apparat. Maps kan ju visa dej vägen ifrån husbilen men också visa tillbaka, tror det finns någon inställning i gångläge för det.
Med tilltagande ålder har jag märkt att mitt lokalsinne fungerar sämre.
När jag var ung kunde jag veta vädersträck och sånt automatiskt. Men nu går det dåligt.
Finns väl ingen egentlig allmängiltig sanning när det gäller appar och sånt, vi är ju alla olika och har olika mål både på vägen och i livet.
Jag tycker egentligen inte om att köra bil det har gått så långt att jag mår rent dåligt inne i en storstad,
så det undviker jag har kört genom Hamburg en gång och läste på ordentligt innan.
Har fredrik hemma han har fixat gemensam app i molnet så att vi kan skicka bilder och annat helt utanför mailsystemet.
Jag kan enkelt skicka ett foto dit via mobilen sen kan jag öppna det i datorn utan att använda en kabel - snabbt och smidigt.
Sen på något svårt sätt tog han sej in i tv som vägrat mej tillträde att logga in och installera appar. Så nu fungerar allt.
Han installerade ett annat sms program i telefonen så att nu kan man ha videosamtal och skicka bilder enkelt med bra upplösning mera ordning på allt nu.
Tidigare var det jag som kunde det mesta men det var då det.
Jag ska få lite hjälp att hitta en testversion av gps program så att jag kan testa ut vad jag tycker är bäst tror att sygic och tomtom är ganska lika och använder samma kartmaterial. Den finns ju stöd i från hbk.
Kan jag hitta en en camperversion är det bra jag vill ju ha tips om små gratisplatser dyra campingar tär för mycket på kassan ofta utan att man har någon nytta av det som finns. Att betala flera hundra bara för att ha tillgång till el som man bara använder en natt några få kwh blir dyr el. Skulle ju kunna använda mitt lilla elverk men har ingen plats för det och att ställa det utanför på en ställplats är nog inte populärt. Har räknat lite och den trustningen jag har måste räcka i flera dagar utan att köra skiner solen så kan jag nog stå still länge bara att återladda värmarens förbrukning lite lampor och laddning av dator telefon.
Det som tar är ju elcykelns laddning där har jag ju ett extrabatteri med solpanel som kan klara laddningen, batteriet kan jag ha i en väska och koppla in när jag parkerar så den fyller på batteriet hela tiden.
Det är inte så stort men jag får betydligt större räckvidd.
Jag undrar hur Bahia har klarat sej. Och den årliga avslutningen av Moto Gp i valencia kan man nog glömma detta år.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Det visade sej ha problem att ladda ned lämplig app som använder HBK ställplatser tomtom var bunden till appleprodukter.
Wase är nog mest inriktade för jobbpendlare.
Sygic använder tomtoms kartor men har problem med en enkel hantering. copilot har jag aldrig testat, here har jag testat var väldigt likt maps. Så det känns lite som man är tvungen att använda två program för att hitta en väg.
Så det verkar svårt att lösa det hela. Sen tror jag att Toyota som reser mycket kan ha en bra lösning.
Egentligen så ska jag inte behöva varken el eller ställplatser utan göra som even och kanske tjyvcamparen stanna på en befintlig plats någorlunda trevlig gratis.
Just nu känns det som att det blir fel att som turist komma till områden där folk har förlorat både bostäder och vänner.
Jag kommer avvakta med spanienresan.
Ska skära till gamla madrasser och se om jag kan få ihop en bra säng. Jag har erfarenhet av tempur som man i vissa lägen ska undvika.
Den har en hög specifik vikt blir ganska hård när man lägger ej och det är några grader under 20.
Den tar ganska mycket värme från kroppen för att bli mjuk, det kan skapa värk och problem och att man fryser.
Inte lämpligt om man har det kallt när man lägger sej, wellpur fungerar bättre det är Jysk variant på tempur, men ganska mjuk och efter en tid speciellt om det är varmt lite för mjuk.
Faktiskt är nog vanlig skumgummi ganska bra som inte skapar problem.
Sen verkar det vara ganska smala sängar i många husbilar, en plåtis har ofta en inre bredd på 190cm så att vara smal och kort är inget fel, men även om bilen är stor så har man plockat in så mycket saker så oftast får man nöja sej med dåliga sängar.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det visade sej ha problem att ladda ned lämplig app som använder HBK ställplatser tomtom var bunden till appleprodukter.
Wase är nog mest inriktade för jobbpendlare.
Sygic använder tomtoms kartor men har problem med en enkel hantering. copilot har jag aldrig testat, here har jag testat var väldigt likt maps. Så det känns lite som man är tvungen att använda två program för att hitta en väg.
Så det verkar svårt att lösa det hela. Sen tror jag att Toyota som reser mycket kan ha en bra lösning.
Egentligen så ska jag inte behöva varken el eller ställplatser utan göra som even och kanske tjyvcamparen stanna på en befintlig plats någorlunda trevlig gratis.
Just nu känns det som att det blir fel att som turist komma till områden där folk har förlorat både bostäder och vänner.
Jag kommer avvakta med spanienresan.
Ska skära till gamla madrasser och se om jag kan få ihop en bra säng. Jag har erfarenhet av tempur som man i vissa lägen ska undvika.
Den har en hög specifik vikt blir ganska hård när man lägger ej och det är några grader under 20.
Den tar ganska mycket värme från kroppen för att bli mjuk, det kan skapa värk och problem och att man fryser.
Inte lämpligt om man har det kallt när man lägger sej, wellpur fungerar bättre det är Jysk variant på tempur, men ganska mjuk och efter en tid speciellt om det är varmt lite för mjuk.
Faktiskt är nog vanlig skumgummi ganska bra som inte skapar problem.
Sen verkar det vara ganska smala sängar i många husbilar, en plåtis har ofta en inre bredd på 190cm så att vara smal och kort är inget fel, men även om bilen är stor så har man plockat in så mycket saker så oftast får man nöja sej med dåliga sängar.
Varför inte en väl uppdaterad sådan här: https://www.husbilsklubben.se/classifieds/garmin-760lm-gps.1854/

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Den gamla kartboken fungerar i alla lägen när elektronik prylarna strejkar.
Ingen el behövs, mobilnät, satellitmottagning och en röst som säger åt vilket håll man ska svänga. Den gamla trotjänaren är bra att ha med när man är ute på rull.

Faktum är dock att vi körde vilse i norra Tyskland för många år sen. Det var på stenåldern innan allt digitalt fanns. Vi fick fråga oss fram så det löste sig.
Samma sak kan hända om de digitala prylarna inte fungerar.

Vi är så vana med att allt bara fungerar hela tiden.
Så en kartbok som backup. Även justa glasögon till oss gamlingar som är halvblinda på när håll är bra att ha med. En kartbok saknar zoom.

Själv använder jag digitala prylar och ibland dammas kartboken av när vi är ute på rull.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Har haft en gammal garmin uppdaterad men den kör fel väldigt ofta så garmin avskyr jag. Det är så mycket bättre och billigare med en app. Har lagt in en sygic med samma kartor som tomtom på plattan, för utvärdering sen har jag uppdaterad IGO som främsta körapp. egentligen kan jag bara köra in på en vanlig parkering men inte så mysigt men som transportsträcka går det bra.
Ju senare på året jag åker desto sämre blir det och körtimmarna blir längre tills man kommit en bit ner i frankrike där vädret börjar bli bättre särskilt när man närmar sig medelhavskusten. Kan vara riktigt varmt om det inte blåser vattnet är ju uppvärmt samma som gottlänningarna upplever på hästen ibland men priset är en kall vår.
Skjuter ganska mycket på avresan inte gjort knappt något på flera dagar.
Känns ganska fel att köra i spanien när folk har det nog med sej själva, tyst minut på griden i motogp, en del har ju haft valencia som hemmabana och har släkt och vänner därifrån, tror att det har varit svårt med fokus på tävlingarna.

Valencia brukar jag bara runda på motorvägen, aldrig varit där.
Stannar bara på småorter. Har flera platser att välja på som jag växlat emellan.
Problemet att köra sent är ju vädret, och då är det värmen som drar och det tenderar att bli den snabbaste vägen som jag kan sen 2017
Den brukar ta 8 dagar men senaste gången körde jag på 10 vilket var bättre, nu kommer det kanske bli 12 dagar med stopp två dagar om jag hittar något bra ställe.
Skulle vilja stanna vid något bra ställe i tyskland och handla har ju bara åkt förbi alla såna ställen eftersom jag undviker storstäder.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Fast för att handla...typ lite mat och tanka..behövs inga storstäder i Tyskland.... det finns i nästan varje lite större by...... men se upp med söndagar ( och helgdagar)
i Tyskland...en hel del är stängt...

Vi ( jag) återkommer kring det här med att ge sig iväg... att börja dra ut för länge på det kan straffa sig.... vädret i Tyskland är inte särskilt mycket bättre än i Sverige.... och då blir det lätt en sträckkörning bara.... synd när du har både rätt bil och tid...
Sen håller jag med om att de mest drabbade områdena måste undvikas...men detta problem får ju inte bara du...måste ju va va ganska många svenskar...massor med tyskar och holländare...också...

Ps.....och jag ser ju också hur du redan börjar räkna på antal dagar..... 8-10- eller 12 ,!!
Strunt i det! Det tar den tid det tar ( i ditt fall.)..... tid har du väl, eller?
Däremot får du nog vara beredd ( ödmjuk) inför att en del av de områden du tänkt dig kan vara stängda, behöver repareras eller är olämpliga i största allmänhet.... Här får du tänka om ganska mycket....o det är inte den bästa lösningen att .... skjuta..på saker... jag tycker att du redan är lite sent ute! Lite otur..och snön yr i Östergötland.... fortare än man anar....eller så regnar det bara...

Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Vi brukar ta färjan Trelleborg-Rostock och åka vidare till ställplatsen i Wismar på em och övernatta. Där finns ett par bra affärer i närheten att handla i och sedan åker vi mindre vägar ner över Uelzen och Braunschweig.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Vi brukar ta färjan Trelleborg-Rostock och åka vidare till ställplatsen i Wismar på em och övernatta. Där finns ett par bra affärer i närheten att handla i och sedan åker vi mindre vägar ner över Uelzen och Braunschweig.
Ja nu hade jag funderat på köra mot berlin men har även funderat på andra vägar därifrån, så man slipper de stora vägarna och alla vägbyggen och köer. Alla tips mottages, kasselbackarna undviker jag med tanke på min bil.
Innan jag kör ska jag undersöka priser på färjor och räkna på mil och vägar och lite på bekvämlighet.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Det tar alltid lite tid innan saker riktigt vill gå in i huvudet...jag ser det i en annan tråd...
Katastrofen i Spanien kommer att helt kullkasta alla dina inre tankar kring en resa i vinter... det gör det inte omöjligt att resa... men allt måste tänkas om.... o människor är ju mycket..vanemänniskor....( även jag) så det gäller att ta in vad som hänt o kunna förändra utifrån förutsättningar som gäller nu... och det är verkligen inte lätt... man får också se upp med varifrån man hämtar information..... facebook i all ära...men det finns anledningar till varför jag inte har facebook! Det är särskilt viktigt att fatta sina beslut på rätt information... . Bra information kan t ex vara direkt från camping platser i drabbade områden... boende i området...o offentliga spanska informationssiter..det går ju att översätta till svenska. Men redan den information o de bilder som går att få fram tyder ju på att detta kommer att ta ganska lång tid.... för vissa saker väldigt lång tid. . Det handlar inte om några veckor! !!

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Valencia kommer ta väldigt lång tid att lappa ihop 832000 innevånare.
Det finns kringfartsvägar som går att åka dels utan för och dels rakt igenom.
Nu stannar jag ju aldig där, utan i mindre orter vi har tittat på diverse webkameror såg lugnt ut i santa pola och valencia, regnade i murcia.
Det tar den tid det tar men när det gått några veckor så kommer det nog att lugna ner sej att man som de svenska nyhetskanalerna visa uppretade ungdomar som som kräver att kungaparet ska göra något verkar typiskt för generationen och för svensk media.
Vi satt och tittade på video där vanligt folk kämpade med att får bort lervattnet från bostäder och vägar de samarbetade och jobbade, det är de verkliga spanjorerna inte den nid bild som kom fram i tv.
Det jobbade i lag oförtröttligt alla hjälptes åt knappast att det skulle hända här där man skulle låta räddningstjänsten göra grovjobbet. Man hittade många döda i ett garage i två våningar under jord, det känns inte som man ska ha bråttom iväg. Väntar och se lite ofta har jag åkt i slutet på november. Fint väder idag.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Enligt mig så finns det visst information om att många ställer upp och hjälper till...det var en nyhet för tre dagar sedan...rimligt att rapportera om.

Och El Mundo spansk tidning tar upp kontrovers med spanske kungen...
Man kan översätta..det funkade för mig....

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Som det ser ut idag och förmodligen ännu mer i morgon när Barcelona blir drabbad så kommer det att bli en helt annan rutt söderöver.
Antagligen ner till biscaya och och spanien sen förbi burgos på höglandet men det är inget att leka med på vintern har ju kört den vägen 2017 men den går snabbt söderut och när man kommer 50mil söderut till mer låglänt terräng och högre temp så går det ganska lätt att köra till sevilla eller köra rakt österut.

Off topic en varning räkna med att det kommer att dyka upp folk som kommer att slå mynt av katastroferna så kolla källorna och tro inte på det som säjs!
Det vet man att sk profeter kan dyka upp som gubben i lådan och göra sig till talesmän för högre makter, makt och pengar handlar det om!

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Köpte gardiner 50kr nya fast det var på bra beg. Så då har jag till dörren också mest för att det ska se bra ut inne.
Måste hitta en kontakt som passar mitt eluttag som jag inte fattade hade gått sönder när jag glömde sladden köpte en ny skarv idag. Nytt är nytt utifall det blev fel där också.
Gjort färdigt handtaget för montering måste borra ett hål som går rakt igenom sen ett större 10mm för skallen måste försänkas ett par centimeter. När jag tittar på mina handtag i trappen obehandlade så lackerade jag med klarlack matt för att skydda träet.
Har börjat med madrasserna eftersom det är flera den som kommer underst var 200x90cm när jag mätte var den knappt 190cm bredden måste jag testa direkt med madrassen på plats, kommer nog bli tvungen att ta bort några cm på bredden så det blir 82cm.
Eftersom den kommer från toyotan så blev den kapad lite i fotändan så det blir en liten skarv att göra det men det blir mot väggen i fotändan så inget som kommer att märkas.
Ovanpå kommer jysks kopia av tempur Wellpur10cm madrass har tvättat överdraget som har inlägg som en tunn madrass.
Nu har jag ju tempur som jag hade i toyotan i vintras 7cm men har faktiskt haft en del problem med den sorten, hemma har jag den bara på sommaren.
När det blir kallt blir den ganska hård och tar mycket värme, i en bäddad säng i en husbil som står en stund utan värme på kvällen blir det kallt och det blir kylslaget med den typen av madrass.
Så det blir wellpur nackdelen är att den blir väl mjuk och man ligger lätt igenom den, därför har jag lite extra skumgummi under. Hemma har man ju en fjädermadrass och det är ju det dom är gjorda för egentligen.

Enligt mej är sängen bland det viktigaste i en husbil man tillbringar ju mycket tid där och sover man dåligt vaknar ofta med värk i kroppen så blir det jobbigt, de flesta som kör runt mycket är ju äldre ofta pensionärer som liksom jag för första gången i ett långt arbetsliv har möjligheten att resa runt.

Toppen