• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
824
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Cosmos är i princip färdig endast mindre detaljer återstår, allt fungerar som det ska.
Avvaktar avfärden väntar på att få köpa en AL6 6kg gasolflaska godkänd eftersom min behöver revision. Svårt att få tag på. Antagligen räcker gasen ca 4kg till att värma mat och varmvatten.
Har tänkt avsluta tråden syftet är uppfyllt målet är nått. Reser söderut och anknyter till min gode vän Hasse K som dyker upp senare med ett gäng husbilsåkare.
20241109_183043.jpg20241109_183415.jpg20241116_140516.jpg
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
824
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag överväger att göra en video filma lite från omgivningen, sitta och prata 20min framför en kamera passar inte mej. Kan få hjälp att klippa ihop en video.
Känner inte att jag vill lägga tid på en reseberättelse efter den senaste tidens turbulens som svar på frågan.
Om det är någon som vill ha kontakt skicka ett meddelande privat så kan vi byta mail eller smsnummer för kontakt.
Men under resa kommer tiden vara begränsad.

Om jag bromsar hårt eller krockar så kommer allt löst i bilen fortsätta rakt framåt.
Bordet kommer jag att lägga omkull på golvet under transportsträckor på så vis att det inte kan åstadkomma skada.
När man parkerat är det bra med ett löst bord inga knepiga handgrepp behövs. Har blivit på körd i hög fart utanför Besancon
Allt var där det skulle, hade kvinnan som körde på vridit på ratten istället för att panikbromsa hade det inte hänt.
Jag kan ställa datorn framför fåtöljen eller sitta i soffan vid bordet på dagtid. Datorn brukar jag stoppa undan i sängkläderna när jag kör.
Har försökt analysera hur jag använder rummet hemma för att få det likt mina vanor. Det gäller att kunna trivas i ett litet utrymme när det gäller en längre tid.
Blir det tråkigt åker jag hem!
En fördel är att jag inte behöver alla dessa grusplaner eller stora asfalterade grusplaner att parkera med bommar appar automater och växelmaskiner till poletter som jag kanske aldrig någonsin kommer använda.
Jag kan parkera vid en vanlig väg eller en vanlig parkering och det behöver inte vara långt från centrum och restauranger.
Finns ett par ställen jag kan betala på för att jag varit där förut och trivs.
Jag väntar ett par dagar par dagar sen stänger jag tråden känns inte bra om någon efter ett halvår börjar skriva och undra i onödan.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
697
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
För mig är det märkligt att det inte går att ordna så att jag får läsa och följa Cosmos på en äventyrlig resa söderut ?
Bengtic har lyckats få till 525 inlägg i den här tråden. Tack för det säger jag, o tack borde alla säga. En tråd som ofta tar två steg fram o ett steg tillbaka.. nåt steg i sidled och nåt åt andra hållet..o än slant han ner i diket. Men på nåt sätt kommer vi ändå upp igen.
Detta är i stort sett den enda reseberättelse som återstår!
Den vill jag gärna läsa. Och jag läser den hellre här än på Facebook!
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
824
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Toyota överdriver inte lite som gammal svensklärare skulle han nog kritiserat mej jag har alltid varit dålig på grammatik, den enda satsdel som jag klarat substanstiv gjorde att jag fick det lägsta av de gamla bokstavsbetygen.
Det underliga var att uppsatserna fick beröm och ibland upplästa av flera lärare senast pedagogikläraren på lärarhögskolan. Många år sen och alltid har det känns skämsigt.
Inte förren jag skrev en del här för ett antal år sedan och körde söderut träffade jag folk som kom fram och hälsade som jag inte kände alls sen blev jag intervjuad av Tommy.
Jag tänker fortfarande att jag skriver dåligt och slarvigt och förmodligen inget intressant.
Men jag förstår att det finns ett intresse på något vis får se hur det landar den framtiden är tills vidare oviss.
Provkörde bilen häromdagen körde till Norrköping var ju minus den startade lätt och kunde snart skjuta in choken helt.
Har ju toyotan bakom fick parkera om den det tog ett tag eftersom det var is som måste tinas.
Men hela tiden rök det mycket från avgasröret - ånga.
Körde till marinan i Norrköping min kusin som tävlat i rally och byggt flera bilar och har så mycket pokaler att han inte har plats för dom lyssnade och tittade och gav mej rådet att prova ett medel för att täta topplockspackningen.
Nu råkade jag köpa fel men vår eminente expert här på forumet talade om det rätta, får åka och byta snöar nu så jag får lugna mej ett tag.
Men bilen går fantastiskt bra enda smolket i bägaren är femmans växel mellan 70 - 85 låter det från vibrationer i växelspaken men lägger man fingret på den helt lätt tystnar det och börjar man komma uppåt 90km så har det försvunnit.
Jo jag gjorde ju ett extra golv med matta det låg ju löst tog bort det innan jag körde hem och det blev bättre att köra.
Iden var bra men nu är det ju så att jag har för långa ben för att det ska fungera
Men verkligen roligt att köra bilen efter en stund, det är ju samma miljö som den gamla bilen och som många andra husbilar byggda på samma fiat duacato chassi.
Min gamla bil var inte egentligen svårkörd men krävde mycket uppmärksamhet och trots att den lätt kunde köra i 100km så blev den ganska orolig fjädringen var väldigt mjuk.
Denna bil är väldigt mycket annorlunda trots att hela förarmiljön är samma,
Fjädringen är någonstans mellan hård och bestämd den förra var svampig, styrningen reagerar direkt och den håller kursen spikrakt utan problem.
Gamla bilen krävde korrigeringar hela tiden och kändes lite seg.
Så från ett förarperspektiv är det en helt annan bil som jag måste lära mig på nytt och så lätt att falla in i ett gammalt beteende.
Bensin motorn går ju mycket tystare och man behöver inte växla lika ofta att sen bilen är betydliget lättare speciellt nu när allt är tömt överallt. Gör ju att motorn inte behöver jobba så mycket hela bilen känns mer som en personbil,
Som den miniplåtis den är.
En enmans miniplåtis specialbyggd för resor och upptäcksfärder var vad jag ville ha och det verkar vara där det landat.
Jag har inte bråttom söderut de flesta resorna har varit i slutet på november men kan dröja till december, det medför att min ursprungliga planering ändras tillbaka till min gamla beprövade rutt.
Stena line från göteborg har en fin båt som är trevlig att åka med den går sen em och kommer iland vid niotiden. Man hinner äta dricka en öl sitta i hytten titta på tv eller om det är uppträdande lyssna till musik.
Ganska enkelt att köra söderut 35mil så har man nått halva tyskland och det finns vägar runt hamburg några köer är det nog inte vid den tiden man passerar staden.
Sen kan man ju stanna vid greven har ju varit där så många gånger nu men alltid mått väldigt bra där, när man varit där så har det varit en bra bit söderut och man känt att nu är man på väg lite längre dagar har det blivit.
när man kört hem som sist i toyotan har man vetat att det är sista gången jag sover i bilen vilket då efter 7 veckor kändes bra även om jag inte mått dåligt.
I luxemburg står jag gratis på en mack där det är gratis om man tankar och det är billigt och en stor affär inne.
Sen finns det ingen gammal planering som gäller längre har ofta stått gratis och det kommer jag göra.
Jag tackar alla som visar att de uppskattar det jag gör vet inte hur jag gör med rapporteringen ännu.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.633
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Toyota överdriver inte lite som gammal svensklärare skulle han nog kritiserat mej jag har alltid varit dålig på grammatik, den enda satsdel som jag klarat substanstiv gjorde att jag fick det lägsta av de gamla bokstavsbetygen.
Det underliga var att uppsatserna fick beröm och ibland upplästa av flera lärare senast pedagogikläraren på lärarhögskolan. Många år sen och alltid har det känns skämsigt.
Inte förren jag skrev en del här för ett antal år sedan och körde söderut träffade jag folk som kom fram och hälsade som jag inte kände alls sen blev jag intervjuad av Tommy.
Jag tänker fortfarande att jag skriver dåligt och slarvigt och förmodligen inget intressant.
Men jag förstår att det finns ett intresse på något vis får se hur det landar den framtiden är tills vidare oviss.
Provkörde bilen häromdagen körde till Norrköping var ju minus den startade lätt och kunde snart skjuta in choken helt.
Har ju toyotan bakom fick parkera om den det tog ett tag eftersom det var is som måste tinas.
Men hela tiden rök det mycket från avgasröret - ånga.
Körde till marinan i Norrköping min kusin som tävlat i rally och byggt flera bilar och har så mycket pokaler att han inte har plats för dom lyssnade och tittade och gav mej rådet att prova ett medel för att täta topplockspackningen.
Nu råkade jag köpa fel men vår eminente expert här på forumet talade om det rätta, får åka och byta snöar nu så jag får lugna mej ett tag.
Men bilen går fantastiskt bra enda smolket i bägaren är femmans växel mellan 70 - 85 låter det från vibrationer i växelspaken men lägger man fingret på den helt lätt tystnar det och börjar man komma uppåt 90km så har det försvunnit.
Jo jag gjorde ju ett extra golv med matta det låg ju löst tog bort det innan jag körde hem och det blev bättre att köra.
Iden var bra men nu är det ju så att jag har för långa ben för att det ska fungera
Men verkligen roligt att köra bilen efter en stund, det är ju samma miljö som den gamla bilen och som många andra husbilar byggda på samma fiat duacato chassi.
Min gamla bil var inte egentligen svårkörd men krävde mycket uppmärksamhet och trots att den lätt kunde köra i 100km så blev den ganska orolig fjädringen var väldigt mjuk.
Denna bil är väldigt mycket annorlunda trots att hela förarmiljön är samma,
Fjädringen är någonstans mellan hård och bestämd den förra var svampig, styrningen reagerar direkt och den håller kursen spikrakt utan problem.
Gamla bilen krävde korrigeringar hela tiden och kändes lite seg.
Så från ett förarperspektiv är det en helt annan bil som jag måste lära mig på nytt och så lätt att falla in i ett gammalt beteende.
Bensin motorn går ju mycket tystare och man behöver inte växla lika ofta att sen bilen är betydliget lättare speciellt nu när allt är tömt överallt. Gör ju att motorn inte behöver jobba så mycket hela bilen känns mer som en personbil,
Som den miniplåtis den är.
En enmans miniplåtis specialbyggd för resor och upptäcksfärder var vad jag ville ha och det verkar vara där det landat.
Jag har inte bråttom söderut de flesta resorna har varit i slutet på november men kan dröja till december, det medför att min ursprungliga planering ändras tillbaka till min gamla beprövade rutt.
Stena line från göteborg har en fin båt som är trevlig att åka med den går sen em och kommer iland vid niotiden. Man hinner äta dricka en öl sitta i hytten titta på tv eller om det är uppträdande lyssna till musik.
Ganska enkelt att köra söderut 35mil så har man nått halva tyskland och det finns vägar runt hamburg några köer är det nog inte vid den tiden man passerar staden.
Sen kan man ju stanna vid greven har ju varit där så många gånger nu men alltid mått väldigt bra där, när man varit där så har det varit en bra bit söderut och man känt att nu är man på väg lite längre dagar har det blivit.
när man kört hem som sist i toyotan har man vetat att det är sista gången jag sover i bilen vilket då efter 7 veckor kändes bra även om jag inte mått dåligt.
I luxemburg står jag gratis på en mack där det är gratis om man tankar och det är billigt och en stor affär inne.
Sen finns det ingen gammal planering som gäller längre har ofta stått gratis och det kommer jag göra.
Jag tackar alla som visar att de uppskattar det jag gör vet inte hur jag gör med rapporteringen ännu.
Men bilen går fantastiskt bra enda smolket i bägaren är femmans växel mellan 70 - 85 låter det från vibrationer i växelspaken men lägger man fingret på den helt lätt tystnar det och börjar man komma uppåt 90km så har det försvunnit.

Du bytte O-ringen som är till växellådans axel tapp på din förra bil. Om du inte vill ge dig på det nu kan du testa att fetta in axeln. Det minskar vibrationerna en del, men bara tillfälligt. Sen finns det klassiska felet med glapp i anslutningen av tappen till hardyskivan.
Det kan räcka med att dra åt muttern men det bästa är att byta ut bulten.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
824
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Eftersom jag inte kört bilen så har det inte blivit av att jobba med dom delarna, felet är ju i växellädan och till skillnad från förra bilen har jag hopp om att det ska minska vid långkörning.
Bilen går ju tyst annars eftersom någon tidigare lagt in ljudisolering.
Jag jobbade en del med den gamla bilen innan hemfärd i portugal Olihao. Jag kan nog titta över det nere i värmen.
Jag har tittat över det hela och eftersom det sitter en nippel vid bussningen har den fått fett.
Felet är ju solklart egentligen men just på den här äldre modellen går det inte lätt att byta femte dreven som är boven i dramat.

Brottas ju med ett mer akut problem att det försvinner vatten ganska långsamt som ger upphov till ångrök i avgasröret.
Trodde att jag hade fel om problemet eftersom det i somras var ganska tätt som kan bero på temperaturen.
Sitter här med en flaska head gasket and block repair som ska lösa det problemet. I och med de lösa cylinderfodren får man tänka lite annorlunda så jag testar det här medlet, får tappa systemet delvis men köpte en dunk på 4 l glykol så det lutar åt att det blir en fullständig tömning med ny glykol så fort tempen börjar närma sig normala temperaturer.
Ska passa på att slå i andra halvan rvs när jag är på g med provkörning, att få glykol i motorn är ju riktigt dåligt men syns inget på oljan och vattnet har nog tryckts ut via toppen och inte gått ut i oljan.
Sen ska jag kontakta min gamle vän Roy på Finspångs Bilskrot om jag kan få hjälp med omläggning av däck för i sådant fall kommer jag sätta på nya däck eftersom de gångerna man behöver vinterdäck så är det väldigt viktigt med bra däck. Det kan ju faktiskt hända även söderut att det snöar, ett lite sämre vägval kan växla årstid väldigt snabbt.
Alla är inte medvettna om det men jag är har ju kört och haft tur och varit försiktig.
Normalt är ju en viktfördelning på 60% /40% där framdäcken är mer belastade det ger trygga vägegenskaper rent statiskt räknat. En husbil med vattentankar garage osv får man räkna omvänt 40/60 vilket gör att framhjulen kan spinna loss väldigt lätt med en stark motor nyare bilar har ju en del elektronik som ska kompensera det hela.
Men blir väldigt lätt stora problem när det blir halt min korta bil med nästan noll överhäng klarar sånt bra men däcken är viktiga. Nu vet jag ju att kommer man nedanför luxemburg är det inga problem. Men i tyskland kan det vara vinter och halt.
Eftersom jag ska behålla bilen så nya däck är inte helt fel, den dagen jag måste sälja och flytta till en hyrd lägenhet kanske med viss hemtjänst och får välja mellan personbil och husbil hoppas jag att jag kan välja husbil eftersom ett enkelt hyreshus inte ger några möjligheter till att komma nära naturen.
Även kan ju bilen med möjlighet till vila övernattning göra en stor skillnad i livet.
Jag planerar för framtiden det ska helst inte gå från frisk till totalt stillasittande och beroende på en dag.
Planera för framtiden på ett klokt och förutseende vis bör alla göra men man ser hur en del satt sig i situationer där det lätt blir katastrof. Ensamåkare med djur ombord vad gör man om man blir sjuk allvarligt? Vad gör man om värmaren inte startar om vatten och toalett slutar fungera ?
Lite om kriget kommer i en husbil har inte läst den gjorde det grundligt på 60talet.
Lite sådana tankar finns också att sätta sig i husbilen och köra bort från problemen fast då behöver man mer kontanter och större bil.
Jo en stor husbil vinner alltid i komfort och förlorar alltid i smidighet att parkera. Skulle jag få välja blev det säkert en riktig bamse med slide-out där man kunde bo hela vintrarna och sen åka hem men då ska man ju ha en egen tomt att parkera på men det går knappast lagligt man måste köpa ett hus på en tomt med regler hur länge man får parkera på egen mark.
Så fn handlar det om boende som skiftar efter årstiderna.
Mr sir Mclean har löst det han bor på en kanarieö året runt.
Jag har i ett antal år haft färjan till tenerife i tankarna eller GC som egentligen är bättre. När man är på plats i spanien får man fundera vidare. Jo det handlar ju om pengar....
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
824
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Nu känns det som jag löst två viktiga saker som var för sej var hindrande för en utlandsresa eller för den delen vilken resa som helst.
Det problem jag tog upp redan tidigt i våras var att det kom mycket vattenånga de flesta som svarade trodde inte på toppackningen så jag lät det vara fanns mer närliggande problem då.
Men det har rykt en del och över tid har det försvunnit kylarvätska inte mycket men å andra sidan har den inte körts mycket.
Nu ställd mot väggen köpte jag 4l blå gammaldags glykol etylenglykol giftig men som jag förstår en bättre värmetransportör.

Jag köpte också topplocks tätning vilket visade sej vara en helt oförgad klar vätska i konstistens som sirap.
Tömde hela systemet på rostigt kylarvatten som visar att det var gammalt rostinhibitorn hade gått ut,
Fyllde expansionskärlet med tätnings medlet sen glykolblandning 50% / 50% vilket är det man rekomenderar original.
Lossade luftskruven några gånger klämde på slangen så det verkar som luften är borta.
Startade och körde bilen på tomgång skruvade ut luftskruven ett varv och den ökade i tomgång så antagligen har den gått fett vilket visar sej genom att en knapp halvminut så gick det att skjuta in choken helt vilket inte brukar vara normalt.

Motorn gick tyst och bra förutom ett tickande från ventilerna när den var varmkörd gasade jag till men ingen rök och lite hög tomgång som jag ska ställa ner svårt att få i ettan annars.

Efter 2 timmar startade jag och den gick igång direkt utan att röra gaspedalen det har den aldrig gjort förut!
Gasade upp den med ena handen på gaspedalen och tittade på avgasröret ingen rök eller ånga!!
Så var det inte tidigare har säkert bidragit till den höga tomgången någon cylinder har säkert gått mindre bra.

Har haft problem med led-lamporna, de går att rotera i sin hållare och fick inte till det misstänker att de hamnat fel, och det var så illa att de förmodligen bländade.
Bytte tillbaka till standard h4 halogen såg bra ut ska kolla lite på hur det ska vara men gillar ju inte mörkerkörning och borde kunna undvika det eftersom jag tänkt mej korta körpass. Man får ju lite mer ljusa timmar ganska fort när man kör söderut.

Funderar mycket på tider vill inte gärna boka men ska jag åka stena med hytt så är det bäst för priset går upp, med flexi ska man kunna boka om men då lär hytten kosta mer så gratis blir det inte 2200kr den dag jag tänkt mej.
Ligger på 600kr ca från trelleborg men 20mil längre dit så närmare 400kr mer i bensin men ändå 1200kr billigare.

Har tittat mycket på svenskar som kör söderut och visar video på tuben.
Annika är ju välkänd där bland flera kvinnor och jag tittade eftersom hon körde trelleborg har även följt andra som åkt från göteborg.
Det jag tyckte var bra var att den vägen hade inte så tät trafik själva vägbanan var bättre och inte en massa vägbyggen som gör att man ligger i 60km ett antal mil vilket tar tid. Hon var mycket tydlig med att hon föredrog den vägen sen att hon vände från spanien till italien är en annan sak, vilket ju är enklare om man är på östsidan.
Tommy och Carola skrev detsamma när de körde hem det året färjan gick från trelleborg till nynäshamn och har fått samma rekomendation från en till. Skulle egentligen passa mej och min bil bättre, man mår inte så bra att ligga mellan stora lastbilar i en oändlig kö. Sen kan man faktiskt lägga pengarna man sparar på tropical island söder berlin där man stå över natt.
Man kan sen via Karlsruhe och Mulhouse komma in i frankrike vilket jag gjort för åtta år sen, men man kommer på betalväg och via Besancon och då kommer jag passera vägen jag blev påkörd på. Dåliga minnen, tror det går att ta en lite annan väg.
Det är den allvarligaste olyckan jag varit med om, har blivit påkörd och påbackad 3ggr samtliga kvinnor och alltid motpartens fel så det har blivit en del jobb men också pengar från försäkringsbolagen via förhandling.
Inga fortkörningböter heller - hitills.

Blir lite omväxling blir lite enahanda annars har nog kört den andra vägen 1 10gånger med en betydligt smidigare bil är det ju enkelt att ta andra vägar som jag inte känner till.
Bara man kommer ned en bit så är risken för snö och dåligt väder mindre.

Den vägen jag kört har ju gått mestadels i låglänta områden vilket gjort att jag undvikit sämre väder högre upp.
Man ser också att de flesta stora lederna följer dalar och låglänta områden. Så vintertid är det där man ska hålla sej. Därför är det flera vägar jag strukit från planeringen.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
697
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Du behöver helst komma söder om Lyon...om man tänker på vädret.
Men jag tror på att åka längre söderut i Tyskland innan du åker in i Frankrike... det behövs en karta för att se fördelar och nackdelar.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
824
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag tror mulhouse är så långt söderut i tyskland man kan komma?
via kiel 97mil och via rostock med mindre problem trafik och vägbyggen 104 mil men 7mil längre.
Kan säkert vara en snabbare väg utan så mycket vägbyggen och förmodligen mindre antal lastbilar.
Antagligen lättare att hitta parkeringsplatser och lite mindre städer där man kan stanna och äta utan att bli rånad på priserna.
bensinen brukar vara billigare också.
Ja planeringen är viktig dvs grovplaneringen, tanken är ju att jag ska kunna känna mej fri och inte ständigt jaga en ställplats med en massa husbilar överallt men av gammal vana börjar man leta ställplatser fast det är mycket tråkiga ställen och en bra bit från matställen och affärer. Går ju alldeles utmärkt på en liten parkering vid ett villasamhälle med en liten lokal affär i närheten. När jag kommer in i spanien väntar jag mej inga svårigheter. Ska försöka ha ett matförråd i bilen som är lätt att laga så man inte blir beroende av ett matställe. En stenhård smörgås med en kopp kaffe kostar närmare 100kr på betalvägen i frankrike, kan ju lika gärna köpa på mej några stycken på lidl och göra kaffe själv.
Har märkt att det finns mycket mat som bara är att värma och inte bara med micro skulle finnas en låda att ställa på köket och värma med svag låga har jag inte sett? Däremot finns det matlådor som går på 12 volt som man kan ställa in när man kör. De var inte billiga och antagligen gjorda för såna som bara har en kort rast så maten kanske sätts in timmar innan för de är ganska klena.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
824
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag har frågor om displayens till dieselvärmarens tålighet mot vatten jo den fungerar nu men var täckt med mycket fina droppar som tydligen inte följer tyngdlagen när motorhuven står öppen torkade ren och trädde en plastpåse över. Går den sönder så står jag utan värme!
Fyllde upp helt satt på locket med slangen till den extra dunken på 5 liter också full där översta nivån är obetydligt över nivån i värmarens tank.
Eftersom enda stället luft kan komma in är i locket på extra dunken så borde all diesel sugas till tanken från dunken. Det enda som kan stoppa det är den lilla luftkudden i tanken.
Använde min dyra dunk att fylla på den verkar inte läcka längre, berodde förmodligen på handhavandefel från mej. Finns en säkring vid påfyllningen som jag inte fällt över trodde att fjädern skulle hålla tätt. Det är ju den jag vill använda för att slippa spilla meninte testat än om den får plats under förarstolen tillsammans med domkraften.

Satte dit skyddslocket på tändnings delarna som jag plockade av sedan en dålig kontakt hindrat motorn från att starta. Där hade man grejat med fastsättningen så det inte gick att få plats.
Jag löste det med en genomgående självborrande skruv så nu sitter det fast även en saknad skruv monterades.
Så nu är det klart.
Teststartade värmaren har kört några timmar det kommer en dålig lukt men kommer inte från värmaren utan från värmesystemet alltså slangar och kanaler. Hoppas det försvinner över tid. Funderar på att ställa dit min stora luftrenare med finfilter och ett riktigt stort kolfilter den pumpar ett antal kubikmeter luft.
Ryggdynan på soffan blev lite för lång när stolen är tillbakaskjuten måste den ha varit från början och jag vill inte krångla med stolen hela tiden om jag vill sitta där bak, ska se om jag kan korta av den dvs. skumgummit tar en minut att kapa men sen ska ju tyget fixas till.
Dyker hela tiden upp smådetaljer som ska fixas till, klippte till en matta fram som ska användas istället för den som satt fast på en skiva, det blev obekvämt att ha det så.
Jo mycket kan man fixa på vägen men det kan både vara irriterande och nervöst och man kan ju inte släpa med en massa verktyg, men ett verktyg kommer jag nog ta med fast mycket tvekan är min lilla batteridrivna vinkelslip från Lidl visste inte jag behövde den tidigare men den har löst många problem. Har en skiva till den som gör att det går att såga i valbart material.

Har varit ute och tittat på olika färjor men inte bokat, ska man titta på priset så finns det bara ett val, sen gillar jag inte köer.
Sen kan jag besöka en vän om jag tar den vägen och hinna testa bilen tidigare har alla tester gjort vid en punkt of no return!
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.789
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2025
Jag har frågor om displayens till dieselvärmarens tålighet mot vatten jo den fungerar nu men var täckt med mycket fina droppar som tydligen inte följer tyngdlagen när motorhuven står öppen torkade ren och trädde en plastpåse över. Går den sönder så står jag utan värme!
Fyllde upp helt satt på locket med slangen till den extra dunken på 5 liter också full där översta nivån är obetydligt över nivån i värmarens tank.
Eftersom enda stället luft kan komma in är i locket på extra dunken så borde all diesel sugas till tanken från dunken. Det enda som kan stoppa det är den lilla luftkudden i tanken.
Använde min dyra dunk att fylla på den verkar inte läcka längre, berodde förmodligen på handhavandefel från mej. Finns en säkring vid påfyllningen som jag inte fällt över trodde att fjädern skulle hålla tätt. Det är ju den jag vill använda för att slippa spilla meninte testat än om den får plats under förarstolen tillsammans med domkraften.

Satte dit skyddslocket på tändnings delarna som jag plockade av sedan en dålig kontakt hindrat motorn från att starta. Där hade man grejat med fastsättningen så det inte gick att få plats.
Jag löste det med en genomgående självborrande skruv så nu sitter det fast även en saknad skruv monterades.
Så nu är det klart.
Teststartade värmaren har kört några timmar det kommer en dålig lukt men kommer inte från värmaren utan från värmesystemet alltså slangar och kanaler. Hoppas det försvinner över tid. Funderar på att ställa dit min stora luftrenare med finfilter och ett riktigt stort kolfilter den pumpar ett antal kubikmeter luft.
Ryggdynan på soffan blev lite för lång när stolen är tillbakaskjuten måste den ha varit från början och jag vill inte krångla med stolen hela tiden om jag vill sitta där bak, ska se om jag kan korta av den dvs. skumgummit tar en minut att kapa men sen ska ju tyget fixas till.
Dyker hela tiden upp smådetaljer som ska fixas till, klippte till en matta fram som ska användas istället för den som satt fast på en skiva, det blev obekvämt att ha det så.
Jo mycket kan man fixa på vägen men det kan både vara irriterande och nervöst och man kan ju inte släpa med en massa verktyg, men ett verktyg kommer jag nog ta med fast mycket tvekan är min lilla batteridrivna vinkelslip från Lidl visste inte jag behövde den tidigare men den har löst många problem. Har en skiva till den som gör att det går att såga i valbart material.

Har varit ute och tittat på olika färjor men inte bokat, ska man titta på priset så finns det bara ett val, sen gillar jag inte köer.
Sen kan jag besöka en vän om jag tar den vägen och hinna testa bilen tidigare har alla tester gjort vid en punkt of no return!
En fråga
Har du vänt på dygnet?
Dina inlägg postas på nätterna, eller sover du aldrig?
M.v.h från Östersund
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
824
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Satte på värmaren igår kväll idag 20tim senare stängde den av, drog ca knappt 0,09l/tim. Det var tomt i tanken fyllde på igen och nu drog jag fast en slangklämma om kopplingen till tanklocket på värmaren.
Såg hur bränslet rörde sej genom slangen till tanken från extradunken vilket jag trodde det gjorde igår.
Nu så fyller altså tanken på från dunken och då har jag ganska många driftstimmar.
Roffe S ja det är bra att du bekymrar dej, men när man slutat att vara tvångstyrd av sitt arbete kan man göra som man vill med dygnets timmar. En del har problem med det vet att många äldre lägger sej klockan 21 och är uppe kl 04.
Jag sover efter behov och är vaken efter behov. Man kan skriva närsomhelst och klistra in från anteckningar.
Det är en styrka när man är på resande fot.
Tempen i husbilen är lätt att ställa in antingen drar jag bara på reglaget eller så klickar jag plus och ser hur mycket den förväntade tempen blir så sköter värmaren det själv.
Inte roligt att öppna motorhuven varje dag och fylla glömmer man det stannar värmaren det problemet är löst vilket är viktigt för ett längre boende.
Ska byta gardin i morgon hittade en i mina gömmor. Mest småplock kvar och tvätt av det som ska med. Packning är inte roligt men lärde mej en hel del på förra resan med personbil.
Kommer snart till det läget att jag avslutar tråden skulle gjort det tidigare men det dök upp saker som jag ville dela med mej av. Prio 1 är nog det som jag tänkte från början trelleborg rostock via berlin ner mot gränsen till frankrike,
sedan antingen betalväg eller beroende på vädret detta knepiga år via A75 ner mot medelhavskusten och sen in i spanien.
Det är inte den kortaste eller snabbaste vägen men kan mycket väl att bli den bästa och billigaste, julen och helgdagarna bryr jag mej mycket lite om och julen i spanien är inte stor där. Bara att passa butikernas öppettider. Slutar ni se några inlägg ta det lugnt det är som det ska vara. Inte säkert jag stänger bara slutar skriva när man kommit till vägs ände. Till våren kan det bli en del att skriva när jag kommit hem, dyker det upp något och jag blir hemma samma där inget att skriva om.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
697
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag tror att du nog kan ha lite is i magen.... så bråttom att stänga tråden känns det inte som.....

Som jag skrivit till dig... det här med lukten är ju konstigt... det kan ju ha en harmlös orsak..men det vore bra om du kan reda ut o få klarhet i var o hur lukten uppstår? Själva värmen tycks ju fungera bra... och det är ju viktigt.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
2.061
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Även jag har noterat att en del av oss ofta gör inlägg nattetid. Funderade ett tag på att skapa en egen tråd för oss nattsuddare där vi kunde dryfta spörsmål av mer filosofisk karaktär. Sånt som handlar om livets olika nöjen och vedermödor eller egentligen om vad som helst. Men blev lite fundersam på om det verkligen fanns intresse för en så udda tråd. Men vi får väl se.
 
Toppen