Nu känns det som jag löst två viktiga saker som var för sej var hindrande för en utlandsresa eller för den delen vilken resa som helst.
Det problem jag tog upp redan tidigt i våras var att det kom mycket vattenånga de flesta som svarade trodde inte på toppackningen så jag lät det vara fanns mer närliggande problem då.
Men det har rykt en del och över tid har det försvunnit kylarvätska inte mycket men å andra sidan har den inte körts mycket.
Nu ställd mot väggen köpte jag 4l blå gammaldags glykol etylenglykol giftig men som jag förstår en bättre värmetransportör.
Jag köpte också topplocks tätning vilket visade sej vara en helt oförgad klar vätska i konstistens som sirap.
Tömde hela systemet på rostigt kylarvatten som visar att det var gammalt rostinhibitorn hade gått ut,
Fyllde expansionskärlet med tätnings medlet sen glykolblandning 50% / 50% vilket är det man rekomenderar original.
Lossade luftskruven några gånger klämde på slangen så det verkar som luften är borta.
Startade och körde bilen på tomgång skruvade ut luftskruven ett varv och den ökade i tomgång så antagligen har den gått fett vilket visar sej genom att en knapp halvminut så gick det att skjuta in choken helt vilket inte brukar vara normalt.
Motorn gick tyst och bra förutom ett tickande från ventilerna när den var varmkörd gasade jag till men ingen rök och lite hög tomgång som jag ska ställa ner svårt att få i ettan annars.
Efter 2 timmar startade jag och den gick igång direkt utan att röra gaspedalen det har den aldrig gjort förut!
Gasade upp den med ena handen på gaspedalen och tittade på avgasröret ingen rök eller ånga!!
Så var det inte tidigare har säkert bidragit till den höga tomgången någon cylinder har säkert gått mindre bra.
Har haft problem med led-lamporna, de går att rotera i sin hållare och fick inte till det misstänker att de hamnat fel, och det var så illa att de förmodligen bländade.
Bytte tillbaka till standard h4 halogen såg bra ut ska kolla lite på hur det ska vara men gillar ju inte mörkerkörning och borde kunna undvika det eftersom jag tänkt mej korta körpass. Man får ju lite mer ljusa timmar ganska fort när man kör söderut.
Funderar mycket på tider vill inte gärna boka men ska jag åka stena med hytt så är det bäst för priset går upp, med flexi ska man kunna boka om men då lär hytten kosta mer så gratis blir det inte 2200kr den dag jag tänkt mej.
Ligger på 600kr ca från trelleborg men 20mil längre dit så närmare 400kr mer i bensin men ändå 1200kr billigare.
Har tittat mycket på svenskar som kör söderut och visar video på tuben.
Annika är ju välkänd där bland flera kvinnor och jag tittade eftersom hon körde trelleborg har även följt andra som åkt från göteborg.
Det jag tyckte var bra var att den vägen hade inte så tät trafik själva vägbanan var bättre och inte en massa vägbyggen som gör att man ligger i 60km ett antal mil vilket tar tid. Hon var mycket tydlig med att hon föredrog den vägen sen att hon vände från spanien till italien är en annan sak, vilket ju är enklare om man är på östsidan.
Tommy och Carola skrev detsamma när de körde hem det året färjan gick från trelleborg till nynäshamn och har fått samma rekomendation från en till. Skulle egentligen passa mej och min bil bättre, man mår inte så bra att ligga mellan stora lastbilar i en oändlig kö. Sen kan man faktiskt lägga pengarna man sparar på tropical island söder berlin där man stå över natt.
Man kan sen via Karlsruhe och Mulhouse komma in i frankrike vilket jag gjort för åtta år sen, men man kommer på betalväg och via Besancon och då kommer jag passera vägen jag blev påkörd på. Dåliga minnen, tror det går att ta en lite annan väg.
Det är den allvarligaste olyckan jag varit med om, har blivit påkörd och påbackad 3ggr samtliga kvinnor och alltid motpartens fel så det har blivit en del jobb men också pengar från försäkringsbolagen via förhandling.
Inga fortkörningböter heller - hitills.
Blir lite omväxling blir lite enahanda annars har nog kört den andra vägen 1 10gånger med en betydligt smidigare bil är det ju enkelt att ta andra vägar som jag inte känner till.
Bara man kommer ned en bit så är risken för snö och dåligt väder mindre.
Den vägen jag kört har ju gått mestadels i låglänta områden vilket gjort att jag undvikit sämre väder högre upp.
Man ser också att de flesta stora lederna följer dalar och låglänta områden. Så vintertid är det där man ska hålla sej. Därför är det flera vägar jag strukit från planeringen.