Var kyligt så jag satte på värmaren med mobilen inne blåtand räcker till bilen, en aning sämre med victron fast den sitter egentligen i ett bättre läge. Kina kanske inte är så noga med effekterna.
Det var nästan tomt i dieseltanken så jag fyllde på med min specialdunk den hade stått inne med 2,5l diesel när jag gick ut kände jag diesellukt och det droppade om den, den är inte tät varken i ventilen eller det vridbara munstycket en stor besvikelse.
Har ju inte haft den så länge fungerade när jag ställde undan den.
ja den dunken jag köpte på 5 liter kan ju fungera men borde vara bättre med 10l men sen ska den förvaras under färd, egentligen skulle man ha 2 st små, lite knepigt med pipen ett separat lufthål antagligen ska luften hindras att gå in i dunken så man kan sluta hälla. Eftersom dunken är kanadensisk gjord där och av ABS och inte polyeten finns det att köpa till en ventil så man kan sluta hälla genom att lyfta på pipen. Synd för den gamla dunken verkade bra men kan det vara så att den är gjord för bensin och att något kemiskt förstört den, alltså gummitätningar. När den är slut får jag gå igenom och se felet.
Borrade ett par hål i väggen och satt dit två skruv kapade vajern till lämplig längd hade ju ett par öglor som passade perfekt.
Ja resultatet syns ju på bild. Kommer ju se betydligt trevligare ut när mattan bordet och sängen/soffan är i ordning.
Ett problem är att rullgardinen som är silverfärgad på utsidan kommer att hamna på insidan så gardinen hamnar mellan fönstret och rullgardinen ser ju inte så kul ut men går inte att göra mycket åt. men den drar man förmodligen för ganska sent.
Blir ju samma på andra sidan med skjutdörren ska någon gardin hamna på rätt sida kommer den hänga långt från väggen.
Jag kommer ju skjuta på avfärden tills det är någorlunda i ordning i spanien, kommer antagligen bli spärrade områden för fordon sen är väl vissa ställen mindre drabbade.
Tar ju ett tag att köra neråt räknar med 10dagar minst. Mycket beror på vädret blir det dåligt väder kör man nog hellre än att sitta still.
Under tiden nu har jag tid att få projektorn monterad och väggen vid huvudändan av sängen kan ju bli platsen för duken eller också en lämplig yta vitmålad. Duken blir nog bäst om jag får till avståndet eftersom det inte finns någon zoom.
jag kan altså skicka skärmen från mobilen dit eller så kan jag använda ett microssd med filmer och liknande.
Får jag till en vettig installation med strömmatning via usb så att det blir enkelt att använda så blir det ett lyft, kvällarna kan bli långa.
När man går förbi husbilarna som boat in sej på campingen så ser man ofta ett par omvända stolar där det sitter två stycken och tittar på en liten tv 22 tum eller något högt uppe på väggen ovanför de bältade platserna som ingen använder.
Jag får väl göra detsamma.
På något sätt tar man med sej sina vanor ut i husbilen, skillnaden blir ju när man kör iväg till något nytt ställe inte bara ligga still på samma. För där hamnar man in i samma lunk hela tiden. En annan fördel med en liten projektor är ju strömåtgången,
Den går ju på 5 volt och vill man sitta ute och köra bilden på husbilsväggen går den 1 timm men ett litet powerpack räcker ett antal timmar.
Vittåker jo surfplattan fungerar som en vanlig GPS det finns ju inbyggt i den sen har jag flera program men det jag kör efter är ett program som heter IGO som jag tankade ned när jag satt och åt lite mat ute vid havet i santapola det kostade 400kr och normalt brukar det ta en lång tid men det var 5G så det tog inte många minuter förrän det viktigaste var på plats jag körde ju efter mobilen då. Hade en tomtom som jag använde lite men den var gammal med dålig skärm inte att lita på.
Jo den pratar svenska men jag kan byta till andra språk också. Det påminner om den snygga hallåan på tv som alltid pratar helt perfekt.
Just IGO fungerar väldigt bra när man kommer till trafikplatser då får man mycket bra hjälp.
Eftersom plattan har en 8kärnig processor är den snabbare och har bättre bild än vanliga gps. Har också alla de andra programmen man brukar ha jag kan köra ett program i övre delen av skärmen och ha google maps i undre. om man har en surfplatta med gps vilket alla har utom snikversionen av apple så kan man köpa det program man vill ha oftast finns det prova på och testversioner så man vet vad man köper men det är bäst att köpa den man vill ha och sen uppddatera till sista versionen. Bra om man har ett program som stöds av HBK för då kan man få upp en ställplats man vill åka till på sekunden.
Kanhända laddar jag ner TOMTOM om jag hittar en gratisplats blir det ju enkelt att hitta dit eftersom den skickar platsen till det programmet. man kan ju ha flera olika och växla med. Är ju bättre ljud i varje fall i min platta.
Sen har jag ett tangentbord inbyggt i ett fodral som automatiskt kopplar upp sej. Med ett simkort blir den en telefon så det finns reserver.