• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Klippte itu gardinen lämnade fållen till mitten kapat en bit vajer skruvat i två krokar ska se om jag har två öglor till bilen kan vara så att det sitter kvar någon i toyotan sen den resan.
Har fixat med mattan på golvet ser bra ut.
Skruvade dit tre magneter på instrumentbrädan som håller plattan satte den på högkant så knapparna hamnar på undersidan men det är ju mest på och av man använder. Kameran får ju bra utblick om man vill spela in medans man kör, kan nog finnas en app som spelar in och raderar utifall man blir påkörd.
På baksidan av plattan har jag limmat tre brickor med sikaflex som härdar nu.
Var lite trixigt att få brickorna på rätt plats och det kan jag inte se förrän i morgon.
Jag satte fast brickorna på magneterna målade vit färg från en penna från lidl.
Måttade in plattan och tryckte mot brickorna. Sen hade jag en markering som jag satt brickorna på sen tuschpenna i hålet på brickan.
Tvätta rent från färg överallt och limma.
Finns nog enklare sätt med karbonpapper osv.
Pratade med min son i telefon han blev plötsligt väldigt dålig ringde ambulans han är på sjukhus nu.
Livet är fullt av berg och dalar.
Hade en arbetskamrat med samma problem han dog hemma ensam.

20241028_155050.jpg

20241028_154936.jpg

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Min son är hemma nu verkar lugnt.
Handlade delar till husbilen idag köpte ett räcke till båt i teak som jag ska skruva fast vid skjut dörren. Använde jag på gamla husbilen också.
Ser snyggt ut och när man går ut har man ett stöd eftersom man måste både huka sej och träffa rätt med foten på pallen,
Väldigt trevlig och kunnig chef på hjertmans i norrköping han förklarade varför biltemas mugg hållare i teak hade halva priset och uppförde sej konstigt när jag sågade och slipade. Det berodde på att det var spill från teak som man använde spån av och pressade i maskin. Jag skulle köpt det riktiga men det håller säkert men ska fungera som stöd för en liten plywoodskiva som ska tjäna som stöd för höger benet den ska kläs med stoppning och tyg.
Det är en säkerhetsgrej också eftersom det är plant golv och inga säkra referenser för var foten befinner sig när man gasar och bromsar var samma problem med saab två takt där man måste se till att sällskapet inte placerade sin väskor på golvet där de kunde ramla in bland pedalerna.
Köpte en lampa på böjlig arm som jag behöver över axeln när jag sitter i den omvända stolen men även vid förarstolen. Tanken är att ha den i på läge och koppla den via strömbrytaren innanför dörren så att det blir ljust när man kliver in,
De andra två är ju touch kontroll så de måste startas manuellt men med strömbrytaren är det enkelt att släcka dom eftersom de återställs när strömmen förloras.
Köpte en 5 litersdunk som komplement till den andra den var väldigt kompakt i utformningen och gick lätt att placera.
Sökte på youtube efter resor söderut, finns många som filmat sina resor söderut, och ibland dök det upp en person man kände igen.
Lite tips fick man men det som faktiskt var intressant var att det för det mesta var en snitslad bana mellan olika ställ och campingplatser där nästan alla kostade pengar och ibland utan att kunna erbjuda någonting.
Det är en inte oväsentlig del av utgifterna och även faktiskt reseupplevelsen om man kan undvika dessa ställen som ofta varken är natursköna eller nära till något.
Tendensen verkar gå åt två håll de som använder husbilen som i första hand en husvagn åker ned och står ganska stationärt på samma ställe. Sen de som reser runt som är mer betjänta av ett mindre smidigare fordon för att se och upptäcka.
Fricamping med stora husbilar kommer säkert bli svårare och de riktigt stora får lätt problem att hitta plats på vanliga campingplatser.
Såg en film med en 9m+ husbil som hamnade på stora grusplaner knappast trevligt och i kontrast till lyxen inne.
Har man ingen lillbil i garaget som man kan få ut på ett enkelt sätt blir det rätt besvärligt att ta sej ifrån stället.
Ja den här tråden tittar lite i förväg på vad som komma skall om allt går som det ska.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, skulle bara säga att kolla att gaspedalen ger fullt utslag på förgasaren. Lägg en tegelsten eller låna någons fot till att trycka pedalen i botten och kolla vid förgasaren att det inte finns mer rörelse kvar till fullgas. Men det har du troligen redan gjort.

Jag har nog skrivit det förr, men för rätt länge sedan så pratade jag med en ..."äldre" herre på en ställplats med just en bensinducato, han hade haft bilen i två säsonger tror jag.... och han var jättenöjd för bilen var fin och snygg och låga mil, men....
Den är så slö att jag kommer knappt upp i sjuttio knyck ibland, sa han. Jaha i uppförsbackar då, sa jag. Nej på rak väg, sa han. Då måste det vara något galet, sa jag. Neeej den går bra men är slö bara.
Nog om det samtalet, och jag kollade lite. Det låg en rätt tjock heltäckningsmatta i förarutrymmet, jag frågade om han hade lagt in den. Nej den låg där när jag köpte bilen, sa han.
Jag gjorde kollen med pedalen i botten, och det fanns en bra bit kvar till fullgas vid förgasaren. Jag optimerade lite där, men det räckte inte riktigt. Det går att böja upp pedalen lite om man vill, men då bör man ta loss den för den sitter i ett plastfäste som går att dela på, och sedan ta ut pedalen för att böja den uppåt en lagom bit (eller som jag fick tillstånd att göra i hans bil skära bort en bit av den tjocka heltäckningsmattan där pedalen landade).
Fullgas troligen för första gången på länge, nu provar vi sa jag och fick köra en runda, gubben satt bredvid och skrattade av glädje över "reparationen".
Nästa morgon så åkte han iväg för första gången med fullgas tillgänglig, med så glad uppsyn och vinkande så det värmde. Efter tio minuter kom han tillbaka ännu lyckligare och skulle betala för arbetet. Det blev ju inget av med det utan jag fick iväg honom ännu lyckligare, vilket räckte som betalning. (Men med en påminnelse om alla fartkameror.)

M.v.h. JANKRO.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Ja det är roligt när man kan hjälpa någon! Jo tanken finns ju har inte kollat men mattan är tunn bygger nog inte mer än 6mm.
Det roliga med bilen är att enligt specen som gäller en vanlig skåpbil så ska toppfarten vara 2km högre på fyran än på femman.
Så femman ska nog betraktas som överväxel.
Tittar man på fotot ser man att mattan är knölig vid hjulhusen det beror sannolikt på att man lagt in ljudisolering under originalmattan så den kan nog vara ett par mm högre där men det är nog mest hjulhusen, sen under instrument brädan är det någon svart beklädnad mot reservhjuls plåten Så den ska vara ljudisolerad man hör inte så mycket av motorn men ett envist vibrerande från växelspaken 5an funderade på att skruva fast en vikt som man skulle skruva på slangen till blandaren för att slangen skulle glida tillbaka snällt.
Borde gå att få dit den ovanför hardyskivan. Vet inte om det skulle påverka lådan något men vibrationerna borde bli mindre. Sen är väl gummit i skivan ganska hårt efter 37 år. Vet inte om det finns lösa såna att köpa ser likadan ut som styrningen på gamla saab tvåtakt där kunde man få vibrationer i ratten.

Ja med ovädret i spanien i tankarna är det inte så bråttom att köra ner det är ju en väldigt lång kuststräcka med stora skador kommer ta lång tid att röja upp, för några år sedan drabbades santa pola av liknande översvämningar men Bahia klarade sej bra. Men inte säkert nu det ligger i en lång uppförsbacke och ovanför är det mycket naken jord och inte mycket växtlighet så kan ju mycket väl bli en lerflod.
Kan tänka mej att många campingar och även fricampingar har tagit stryk, det är ju en typ 80mil som blivit skadat kommer ta lång tid innan det blir ordning på allt.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Testade om surfplattan skulle sitta fast, det gjorde den men inte så hårt som jag hoppades, lossade lite på skruvarna till magneterna de stiettr ju med skruvar med en perfekt kona så då kan det bli vinkelfel som gör att det inte blir full kontakt.
Lossade något varv så det kunde ställa in magneterna bra.
Stor skillnad sitter bra fast inte svårt att ta bort ska hänga upp gardinen den som blir ovanför sängen, eventuellt ska det bli ett omlottband eller vad det heter som håller ordning på det hela.
Det kan jag använda magnet til att hålla ihop ska bli enkelt och knyta rosetter klarar jag inte.
Hittade och tog bort skruven från toyotan som höll fast fleecegardinen för bakrutan så att jag kan borra och skruva fast skruvarna passar perfekt med krokarna till skruven.
Har skaffat en kandensiskt dunk på 5 liter för att fylla på värmaren då har jag en extra med diesel. Den har en form som passar under framsätet. Nu är den ju gjord för bensin men jag tror knappast den har problem med diesel. En dunk klarar säkert 4 dagar.
Utrymmet utomhus är nästan obefintligt.

20241030_144410.jpg

Vittåker

HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
Hej, fungerar surfplattan som en vanlig gps? Alltså säger den "sväng höger" korsa rondellen, osv. Annars måste du ju titta på den ofta.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Var kyligt så jag satte på värmaren med mobilen inne blåtand räcker till bilen, en aning sämre med victron fast den sitter egentligen i ett bättre läge. Kina kanske inte är så noga med effekterna.
Det var nästan tomt i dieseltanken så jag fyllde på med min specialdunk den hade stått inne med 2,5l diesel när jag gick ut kände jag diesellukt och det droppade om den, den är inte tät varken i ventilen eller det vridbara munstycket en stor besvikelse.
Har ju inte haft den så länge fungerade när jag ställde undan den.
ja den dunken jag köpte på 5 liter kan ju fungera men borde vara bättre med 10l men sen ska den förvaras under färd, egentligen skulle man ha 2 st små, lite knepigt med pipen ett separat lufthål antagligen ska luften hindras att gå in i dunken så man kan sluta hälla. Eftersom dunken är kanadensisk gjord där och av ABS och inte polyeten finns det att köpa till en ventil så man kan sluta hälla genom att lyfta på pipen. Synd för den gamla dunken verkade bra men kan det vara så att den är gjord för bensin och att något kemiskt förstört den, alltså gummitätningar. När den är slut får jag gå igenom och se felet.

Borrade ett par hål i väggen och satt dit två skruv kapade vajern till lämplig längd hade ju ett par öglor som passade perfekt.
Ja resultatet syns ju på bild. Kommer ju se betydligt trevligare ut när mattan bordet och sängen/soffan är i ordning.

Ett problem är att rullgardinen som är silverfärgad på utsidan kommer att hamna på insidan så gardinen hamnar mellan fönstret och rullgardinen ser ju inte så kul ut men går inte att göra mycket åt. men den drar man förmodligen för ganska sent.
Blir ju samma på andra sidan med skjutdörren ska någon gardin hamna på rätt sida kommer den hänga långt från väggen.
Jag kommer ju skjuta på avfärden tills det är någorlunda i ordning i spanien, kommer antagligen bli spärrade områden för fordon sen är väl vissa ställen mindre drabbade.
Tar ju ett tag att köra neråt räknar med 10dagar minst. Mycket beror på vädret blir det dåligt väder kör man nog hellre än att sitta still.
Under tiden nu har jag tid att få projektorn monterad och väggen vid huvudändan av sängen kan ju bli platsen för duken eller också en lämplig yta vitmålad. Duken blir nog bäst om jag får till avståndet eftersom det inte finns någon zoom.
jag kan altså skicka skärmen från mobilen dit eller så kan jag använda ett microssd med filmer och liknande.
Får jag till en vettig installation med strömmatning via usb så att det blir enkelt att använda så blir det ett lyft, kvällarna kan bli långa.
När man går förbi husbilarna som boat in sej på campingen så ser man ofta ett par omvända stolar där det sitter två stycken och tittar på en liten tv 22 tum eller något högt uppe på väggen ovanför de bältade platserna som ingen använder.
Jag får väl göra detsamma.
På något sätt tar man med sej sina vanor ut i husbilen, skillnaden blir ju när man kör iväg till något nytt ställe inte bara ligga still på samma. För där hamnar man in i samma lunk hela tiden. En annan fördel med en liten projektor är ju strömåtgången,
Den går ju på 5 volt och vill man sitta ute och köra bilden på husbilsväggen går den 1 timm men ett litet powerpack räcker ett antal timmar.
20241030_212809.jpg

Vittåker jo surfplattan fungerar som en vanlig GPS det finns ju inbyggt i den sen har jag flera program men det jag kör efter är ett program som heter IGO som jag tankade ned när jag satt och åt lite mat ute vid havet i santapola det kostade 400kr och normalt brukar det ta en lång tid men det var 5G så det tog inte många minuter förrän det viktigaste var på plats jag körde ju efter mobilen då. Hade en tomtom som jag använde lite men den var gammal med dålig skärm inte att lita på.

Jo den pratar svenska men jag kan byta till andra språk också. Det påminner om den snygga hallåan på tv som alltid pratar helt perfekt.
Just IGO fungerar väldigt bra när man kommer till trafikplatser då får man mycket bra hjälp.
Eftersom plattan har en 8kärnig processor är den snabbare och har bättre bild än vanliga gps. Har också alla de andra programmen man brukar ha jag kan köra ett program i övre delen av skärmen och ha google maps i undre. om man har en surfplatta med gps vilket alla har utom snikversionen av apple så kan man köpa det program man vill ha oftast finns det prova på och testversioner så man vet vad man köper men det är bäst att köpa den man vill ha och sen uppddatera till sista versionen. Bra om man har ett program som stöds av HBK för då kan man få upp en ställplats man vill åka till på sekunden.
Kanhända laddar jag ner TOMTOM om jag hittar en gratisplats blir det ju enkelt att hitta dit eftersom den skickar platsen till det programmet. man kan ju ha flera olika och växla med. Är ju bättre ljud i varje fall i min platta.
Sen har jag ett tangentbord inbyggt i ett fodral som automatiskt kopplar upp sej. Med ett simkort blir den en telefon så det finns reserver.

Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag tycker gardinerna är...enkelt men bra. Det gör inget om mörkläggning kommer på insidan.
Tontom har höjt priset på sin app en del..men den är bra. jag är inte säker på att du får tillräcklig nytta... du har ju Igo.. bättre då med en riktig Tontom gps... billigt men bra är Waze.... jag framhåller ju alltid Campercontact.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
När man kommer till riktigt stora trafikplatser där det är väldigt lätt att köra fel och man kan bli inlurad i en stadskärna har Igo fungerat bra men inte mycket till grafik, jag har testat sygic truck ligger på plattan men ganska skum när det gäller att lägga in en rutt. Maps fungera någorlunda men den är ofta lite sen med att visa avfart i en rondell, den går ju på nedladdning av kartor hela tiden. Sen kan den säja att man ska köra mot nordväst och det vet man inte vart det är. Garmin en äldre bara skräp.
Igo är den som finns i de flesta inbyggda gps det är nog det de lever på . Det viktigaste är ju att det finns uppdateringar av kartor.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
När det gäller gps appar ska man inte vara snål, en felkörning kan kosta mer i tid och pengar.
Om man vill använda hbk ställplatser ska man nog ha en bra app helst en där man redan från början kan få in typ kml filer som visar campingar ställplatser direkt när man kör.
Det är den stora nackdelen med igo. Fördelen är att man kan välja ett flertal olika rutter t.ex. har det varit svårt att undvika Hamburg läst lite olika sätt med färja Elbe. Försökte manuellt med annan app, men det var svårt.
När jag testade igos olika varianter var det en som ledde en runt med ett antal vägbyten men bara någon mil med sämre väg som man byggde om till bättre standard.
Så jag kom till Kiel utan att åka in i i Hamburg körde runt på bra vägar. När man ska till en färja är det alltid nervöst att hinna ju tidigare man beställer ju mer inverkan har det på körningen dvs. man kör fortare än man behöver utifall.
Min platta är för stor, risken blir att man börjar tänka tvspel och kör efter appen inte efter vägen. När det gäller google och deras olika program kan de länka positioner från gps till de man gett tillstånd att använda det.
Är man flera bilar kan man se varandras positioner och har man familjen hemma likaså.
Det finns ju nackdelar med det man vet inte om den informationen säljs till reklam som kan se vilka affärer man besöker.
Sen finns ju alltid möjligheten till inbrott när man är borta, i mitt fall vet grannarna allt om varandra och inga inbrott här sen jag flyttade hit, jag har även min Fd bara några meter ifrån som cirkulerar och håller koll. Sen syns det på långt håll att det inte finns något att stjäla.
Beträffande gardiner så finns det möjligheter att hitta bättre söderut. Jag kan ju fixa vajer och krokar så att det bara är att hänga upp i dörren också.
Köpte Biltemas isolering på rulle 149kr väldigt lätt och går att klippa till.
Det kan jag pyssla med söderut om jag inte får tid här.
Katastrofen i spanien gör att det är onödigt att köra ner, eller så kan man via biaritz på västsidan köra ner mot portugal. Men då blir det mest transportsträcka. Ganska öde väg går högt och risk för snö och halka. men ett snabbt sätt att köra ner till sevilla sen kan man ju åka till portugal.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vi gjorde Moseldalen en sommar för många år sedan, valde bort motorväg i vår Garmin Camper, vi hamnade på färjan väster om Hamburg, vägvalen passade oss som inte stressar längs motorvägar, satt inga dagsmål, utan dök det upp en trevlig plats så slog vi läger.
Det är ju så man njuter av semestern! :)
Däremot kan jag inte förstå rädslan att passera Hamburg på motorvägarna. Jag har kört där med bil väldigt många gånger, och visst är där köer, men normalt rullar det ändå, och alla rundkörningar tar ofta lika lång eller längre tid.
Har man husbilen är det ju bara att koppla av, står man still en stund kan man ju ta en fika, och sedan rullar det igen.
Och som semestrande, tänk på när du vill passera stora städer och anpassa vid vilken tid du kommer dit, undvik vardagar 7-9 och 16-18. Då är alla på väg till eller från jobbet. En bra tumregel är också: kör inte ut ur Tyskland (mot gränserna) fredag em. eller lördag fm. kör inte in i Tyskland (från gränserna) söndag eftermiddag-kväll. Vid de här tiderna är väldigt många tyskar på rull ut ur landet och sedan på väg hem igen.

Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Håller med Montreal... jag blir inte riktigt " klok" på det hela... man ska inte köra in i och genom Hamburg....( fast jag har gjort det två gånger.... men då är en bra gps nästan nödvändig...)
I princip..antingen kommer man norr ifrån....eller öster ifrån... kommer man från norr Flensburg.... så är problemet mest Elbe tunneln o en del vägarbeten..
De sista åren har jag enbart kört det hållet.... o lärt mig att undvika vissa tider...särskilt fredag...o söndag ( som Montreal skriver ) man måste se upp... länge sedan jag körde öst mot väst... söder om Hamburg....men en gång ( länge sedan) var det stora problem... 6 timmar för att passera...
Att ta färja lite norr om Hamburg åt väster har jag gjort endast ett fåtal gånger...men det passar ju bäst när jag skulle till Holland...
...
En bra gps för att navigera rätt är ju viktigt...och då helst med bra grafik , ljud information... så att man leds in på rätt fil i god tid och tydligt var man ska svänga av eller vilken fil man ska välja....detta gör min Tomtom camper väldigt bra... det är ungefär samma som Tomtom app också gör... men jag trodde att IGO också gjorde det bra? Jag vet inte? Varför ska man då ha IGO ?
Men jag kan ju inte ( vad jag vet) få info direkt..under färd dessutom.. från program i mobil till fast gps...
Nu har jag ju camper versionen..så det finns ganska ( väldigt ) många ställplats och camping inlagda i min gps... jag ser inget behov av något annat... men Campercontact är bra att ha för att kolla upp en campingplats...för mera information..... så hbk karta i all ära...men ger i varje fall för mig betydligt mindre än vad en gps camper och Campercontact tillsammans ger...( i Sverige kan det dock va lite annorlunda)
Men sen ...Du tänker ju försöka undvika betal ställplats och camping.... jag tänker att du i första hand ska hitta bra platser..som inte finns med i appar... din bil smälter in bra på många ställen tror jag. Men en bra gps för själva körningen behöver du...räcker inte IGO till detta?

Ps nu är det ju så att jag gör ju tvärtom mot dig....letar campingplats..med ström och året runt öppet...

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Håller med Montreal... jag blir inte riktigt " klok" på det hela... man ska inte köra in i och genom Hamburg....( fast jag har gjort det två gånger.... men då är en bra gps nästan nödvändig...)
I princip..antingen kommer man norr ifrån....eller öster ifrån... kommer man från norr Flensburg.... så är problemet mest Elbe tunneln o en del vägarbeten..
De sista åren har jag enbart kört det hållet.... o lärt mig att undvika vissa tider...särskilt fredag...o söndag ( som Montreal skriver ) man måste se upp... länge sedan jag körde öst mot väst... söder om Hamburg....men en gång ( länge sedan) var det stora problem... 6 timmar för att passera...
Att ta färja lite norr om Hamburg åt väster har jag gjort endast ett fåtal gånger...men det passar ju bäst när jag skulle till Holland...
...
En bra gps för att navigera rätt är ju viktigt...och då helst med bra grafik , ljud information... så att man leds in på rätt fil i god tid och tydligt var man ska svänga av eller vilken fil man ska välja....detta gör min Tomtom camper väldigt bra... det är ungefär samma som Tomtom app också gör... men jag trodde att IGO också gjorde det bra? Jag vet inte? Varför ska man då ha IGO ?
Men jag kan ju inte ( vad jag vet) få info direkt..under färd dessutom.. från program i mobil till fast gps...
Nu har jag ju camper versionen..så det finns ganska ( väldigt ) många ställplats och camping inlagda i min gps... jag ser inget behov av något annat... men Campercontact är bra att ha för att kolla upp en campingplats...för mera information..... så hbk karta i all ära...men ger i varje fall för mig betydligt mindre än vad en gps camper och Campercontact tillsammans ger...( i Sverige kan det dock va lite annorlunda)
Men sen ...Du tänker ju försöka undvika betal ställplats och camping.... jag tänker att du i första hand ska hitta bra platser..som inte finns med i appar... din bil smälter in bra på många ställen tror jag. Men en bra gps för själva körningen behöver du...räcker inte IGO till detta?
Lite kul info när det gäller Hamburg. När vi hämtade vår husbil i Tyskland, skulle vi lämna säljaren vid järnvägsstationen så att han kunde åka hem.
Detta var vid 17-tiden en fredag, och järnvägsstationen var hauptbahnhof i Hamburg, alltså precis mitt i staden i rusningstrafik. Detta var första gången jag körde husbil annat än runt ett kvarter, så det var en ganska "intressant" upplevelse, men vi kom därifrån levande och med hel husbil, för att sedan starta resan hemåt och övernatta i Heiligenhafen.

Vittåker

HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
Kan ni tekniker tipsa mig om nån app eller nåt som man kan använda när man parkerat bilen och går till fots i en rörig stad och inte hittar tillbaka till bilen? När jag har hunden med så brukar den leda "blindstyret" rätt tillbaka, men tex stannade jag i utkanten av staden Kesan i Turkiet för att snabbt gå till en bankomat och sen köra vidare. 500 meter till bankomaten sen gick jag tillbaka och gick och gick länge. Till slut tog en taxi, vi körde tillbaka längs motorvägen, vände, följde där jag kände igen där jag kört, under en viadukt, 100 meter, där stod bilen med hunden i. 4 timmar tog det! Tyvärr så händer det ibland och känns osäkert, men jag gillar att strosa runt.

Finns väl små bärbara gpser, har ju en androidtelefon, kanske kan ladda ner en gpsapp?

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Ja inga problem... ladda ner Waze.... enkel men ändå bra...den kan du ha i bil också...
Men kräver en uppkopplad telefon... mot nätet... så inom EU inte utanför utan att kolla pris för uppkoppling.

! ! Det finns väl nåt som heter Maps, den finns nog redan i din telefon.... ! !

Vittåker

HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
Det finns väl nåt som heter Maps, den finns nog redan i din telefon.... ! !
Ja, varför har jag inte kollat närmre på Maps, kollade nu på telefonen, "vill du ge blabla tillgång till din position" okey, nu ser jag ju min position, har alltid bara letat platser på Maps. Men vill ha en 12 volts "tracker" i bilen så jag hittar den. bra även om den blir stulen. Hoppas flanera i Istanbul till hösten -25 om bilen blir färdig då...:yes:

Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Fast just Istanbul... du får hålla koll på hur mycket det kostar....

Men prova att ladda ner Waze.... gratis...app.

Toppen