• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
792
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Letade i städskåpet hemma och hade ju köpt ett medel för flera år sedan med liknande funktion skulle hjälpa på skor bl.a.
sprayade på i luftintaget och det verkade mycket bättre men det var när jag körde bilen och använde värmefläkten.

Ställde ju förgasaren på luftskruven det blev inte bra den behövde mycket choke tills den blev ordentligt varm.
skruvade tillbaka skruven en drygt halvvarv in och då gick bilen bra igen.

Nu har jag standard h4 lampor i men höger strålkastare som jag bytte till ny ser lite konstig ut i ljusbilden i den undre delen dvs. nära bilen där det från vänster lampa inte lyser alls finns det ljus ska inte kunna finnas funderade på om det kunde vara för vänstertrafik men verkar inte så och strålkastaren går bara att montera på ett sätt och själva lampan går också bara att montera på ett sätt.
Vet inte om det ska vara extraljus på vägkanten men ser inte ut som det brukar, monterade ledlampa i den lilla hållaren under h4 som ska vara parkeringljus den lyser ju lite mer den andra strålkastaren är original som när jag besiktade med godkänt. Fick ju godkänt på den rostiga också vilket förvånade mej, nu har jag ju inte gråstarr längre men trots det gillar jag inte dåligt ljus.
Får ta bort parkeringslampan om det nu är den som ger problemet eller problem är det inte egentligen men knepig ljusbild. Den ny lilla ledlampan lyste rätt bra. Kanhända lyser den emot övre delen av reflektorn så mycket att det skulle förklara det hela.
Verkar inte bli några nya däck Finspångs Bilskrot upphörde idag och skrotningsintyget upphörde. Hela området utanför är städat. Och lyftarna blir upptagna för förvaring av en del finare bilar. Inte lätta att stjäla på en lyft när strömmen är avslagen.
Hela bilskrotningsbranchen är idag i gungning Det finns folk som påstår att det blir bara ett 50-tal skrotar kvar och resten kommer att läggas ner eller gå i konkurs. Blir svårt med reservdelar till äldre bilar vilket kommer få återverkningar på försäkringarna. Elbilarna driver också upp premierna jag tycker att de borde få bära sin egen kostnad men idag säjer man bara ordet miljö så ser man varken verkliga kostnader eller infrastruktur. Vi ska vara glada att vi har ett begränsad mängd elbilar att ta hand om, Norge har det sämre det är lite av en norgehistoria, ett av de renaste landen i världen med begränsade utsläpp ganska liten befolkning och med en jobbig infrastruktur att klara laddning med.
Där vill man ha renare luft varför? Man samlar ju på lågtryck som ständigt tvättar hela landet rent från smuts som inte finns. Man har egen olja bränslet skulle kunna säljas för 10kr L så skulle det kunna bli, men det är bäst med tagelskjortan på och svångremmen åtdragen! Och faktum är att man äger ganska mycket av sverige via sina investeringar under många år.
vilket gör att man har råd att betala en normal pension. Att man var klok nog att undvika Eu med alla pålagor har gjort norge till ett rikt land och sverige till ett fattigt. Kanske därför man har råd att köpa elbilar?
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
792
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Var en tur på 6 mil idag, det rök lite ånga de första 500m sen blev motorn var och gick bättre, eftersom förvämningen är bortkopplad så går den lite magert eftersom förvärmningen är bortkopplad av förra ägare.
Jankro har ju skrivit om detta att huvudmunstycket är något litet och det märks på så vis att motorn inte svara direkt på gasen utan det blir en eftersläpning där den inte kommer sej riktigt. Men den orkar bra på plan väg fullgas från 90 till 105km klarades ganska fort vartefter 80-90 lunken upptogs.
När man kommer till lite varmare breddgrader där 90% fukt i luften inte finns är det säkert inga problem. Det var ju då som man lätt kunde få is i förgasaren.
Efter en skarp höger sväng ville ratten dra åt höger, har jag haft förut bara att spruta wd40 under skärmen på fjäderns infästning i hjulhuset. Lagret kärvar där och återgår inte fullt till neutral efter sista skarpa svängen. Har löst detta tidigare med wd 40 eller 556 , senare när allt var bra så tog jag sprayolja och formligen dränkte den delen flera gånger. Löste problemet.
Ska börja plocka ut lite av det jag ska ha med mej på resan.
Kommer med största sannolikhet köra rostock berlin övergången mulhouse.
Räkna inte med att jag åter kommer här kommer bli upptagen och har inte mycket mer att bidra med.
Tittat mycket på svenskar som åker söderut och lägger ut video finns många kan knappast bidra med något extra. Men det som slår mej är sökandet efter en öppen inte överfull ställplats eller camping som avslutar varje dag. Inte mycket verkar trevligt och inte mycket verkar nära till något om man inte har spring i benen.
Hur mysig är ett område fullt med husbilar som kostar 150-250kr för att använda en toalett man redan har. Ju större bil desto bekvämare men desto längre från där man befinner sig.
Känns enklare att att köra in i en mindre stad leta upp en lämplig parkering som är nattöppen eller helt enkelt parkera på gatan på lämpligt ställe med maps lär man hitta många ställen. I finspång finns det ställen att parkera på gratis det som finns vid golfbanan kostar pengar och som man hittar när man söker. Finns faktiskt ingen orsak att betala för att parkera avsides.

Den här tråden har 788 inlägg altså inte bara mina egna 2767 gillanden Tack för det!
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
792
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Ja håller igång lite till, Hämtade en inverter 262 kr amazon 200w. Ville ha en liten behändig enbart för att kunna köra sånt som måste ha 230v som eltandborsten datorn om jag inte använder min inverterladdare men den kontakten stämmer inte riktigt och blir glapp. Lite sånt där man tycker man behöver nätström. Ser trevlig ut och har ett par usbkontakter. Nu har jag gott om kontakter bilen 4 uttag från bobatteriet 12v 1 från startbatteriet 2 usb sen ett antal usbkontakter för 12v. Till det kommer ett löst batteri med flera olika uttag som kan laddas via en lös solpanel. Välförsedd med el men har inga stora förbrukare det som kan dra är dieselvärmaren men det blir mera lite ström över tid.
Det man inte använder behöver man inte skaffa grejor till, jag har växt upp i ett hem där man hade 1 lampa i taket. Den gick på likström. Dammsugaren var en allströmsdito radion likaså.
Jag är ganska övertygad om att mycket elprylar inte behövs i en husbil. DC-DC, shunt osv. De som köper dom måste ju ha klarat elläran med tillägg för generatorer och batterier med olika kemi.
Det har jag därför avstår jag. Att sitta och titta på en massa siffror som man inte riktigt vet vad de egentligen betyder skapar mest osäkerhet och en fundering behöver jag köpa ännu mer saker? Allt man ansluter som inte har en strömbrytare som stänger av galvaniskt helt och hållet drar ström inte mycket men lite i taget drar det ur batterier. Allt som drar ström ska man kunna koppla ifrån tycker jag.
Kommer på något sätt lämna rapport hur det går, eftersom det fortfarande finns bekymmer med kylvätskeförlust inte mycket men det finns så hänger en resa lite i luften jobbar på det och kör ingenstans förrän jag känner mej trygg i bilen att jag ska kunna köra spanien både dit och hem de gånger jag fuskat har jag fått problem. Jag ska använda bilen lite till vardags så den får gå lite så får man se hur det verkar.20241201_143448.jpg
 
Toppen