Ja nu sitter ju nästan allt på sin plats bara elkabeln som saknas, väldigt enkelt att ansluta till startbatteriet, men det kan ställa till det. Slangen var lätt att sätta dit var nästan mörkt. Hålet gick lätt att ta upp med en hålsåg men själva utblåset hade en fals som var något större så det blev lite extra jobb men sitter på plats uteblåset har vingar så man kan rikta dom genom att vrida.
Måttade ganska noga mot vattenelementet så att varmluften ska gå direkt dit. Satt ju en anordning som kände av vakuumet i förgasarhalsen som via en vajer påverkar gasen går ett antal kablar upp till en liten dosa på panelen inne sitter elektronik där som styr en motor som det verkar som ska kunna hålla en någorlunda jämn hastighet. Klarar endast jämn väg och små backar på samma växel. Men skönt att vila höger benet, ska göra ett stöd där.
Satt dit luftslangen till luftintaget den var nu rensad från en fjäderbelastad lucka men jag kunde inte sätta tillbaka slangen som den var eftersom värmaren var i vägen. Den fick gå nedåt fanns ett ställe där en av mina stålbuntband gick att fästa fast den kommer att ta luften nedåt så det blir frisk ouppvärmd luft.
Tog ju bort den gamla tätningen mot motorhuven den satt helt lös och var för kort 4 centimeter. Jag hittade en perfekt på biltema den passade väldigt bra och satt ordentligt fast efter att jag med en verktyg bankat fast den så nu tätar det bra mot motorhuven. Ikväll sågade jag till en skiva i makrolonplast 4mm som täcker gallret på motorhuven.
Det är ju meningen att det ska bli helt tätt där så att luften från värmaren ska tvingas in i bilen, samtidigt stoppar den vatten.
För att den på ett enkelt sätt ska kunna hållas mot plåten kommer jag borra 10mm hål på ett antal strategiska ställen.
Jag borrar inte riktigt helt igenom endast spetsen på borret får gå igenom eftersom jag har 10 x 3 mm magneter som jag sätter i hålen och eftersom det saknas 1 mm så kommer de inte hugga mot plåten direkt utan bara dra. Plastskivan kommer att vara svängbar så bara ett hål i motorhuven behövs som vridningspunkt. Då kan jag direkt vrida på den öppet när jag kör och stängt när värmaren är igång blir det för mycket värme öppnar jag lite.
Tänker mej att jag kan sätta något märke så jag vet hur det ska stå vid olika temp. Räknar med att nästan alltid köra på lägsta bränsle insprutning och reglera på det sättet och inte använda termostaten om den som jag misstänker stänger av värmaren och måste starta om igen typ ON - OFF reglering den enklaste sämsta reglering som finns.
Att jag är lite långrandig beror på att om det blir bra ska andra enkelt kunna kopiera det jag gjort.
Biltemas mugghållare kostade 149kr ska man köpa en likadan på en känd båtfirma kostar den en bit över 300kr ser likadan ut jag är ingen expert så jag kan se skillnad. I gamla bilen hade jag på något medel som gjorde den mörkare var till för utemöbler. Det passade dåligt.
Den här har jag gjort samma som med ett litet bord i teak som jag haft med, jag sprutade på ren klorin från en plastflaska och lät den vara en stund sen sköljde jag av med vatten. När det torkat hade jag det lite gråaktiga utseendet som det är på ett teakdäck på en båt som legat länge i solen. Roligt att kunna trixa lite med detaljer det är faktiskt roligast.
Har två lampor likadan som jag köpte till gamla husbilen och som jag var väldigt nöjd med efter många månader.
Den större ska sitta i taket och svara för allmänbelysning den kommer inte blända och den har touch reglering av ljuset, enda nackdelen är att den kommer sitta 25cm över huvudet onödigt högt i tak så man får resa på sej för att slå på och av.
Det roliga är att jag hittade en färgad 230v platt kabel som har ett lite gammalt utseende som passar pra ihop med plasttaket.
Hade ju inte varit så roligt med en rödsvart dubbelledare för 12v.
Det är lite såna detaljer som gör att man trivs när man bor länge och det finns ju mycket saker man hittar i affärerna i spanien finns ju gott om kinaaffärer som är billiga och ibland hyfsad kvalite.
Jag köpte ju den här bilen av flera skäl ett av dom var att det var lite av ett projekt som skulle göra att jag mådde bra, jag är envis men det var nära att jag givit upp med dåliga verkstäder.
Nästa halvsvåra sak är att montera blandaren får ju byta slangarna eftersom man kapat dem så korta att man inte kommit åt att dra åt slangklämmorna ordentligt. Det är en måste grej innan avresa eftersom jag inte har något vatten i ledningarna innan dess.