Tack för de tips jag får en del kan jag använda andra måste jag fundera på. För mej är det värdefullt att få hjälp eftersom man ibland inte riktigt vet hur saker fungerar. Finns en liten bruksanvisning men den ger inte mycket hjälp.
Idag Kopplade jag in värmaren och tankade, det läckte lite från dunken den har ju stått med diesel över ett år, den kan vara gjord för bensin och småmaskiner.
Fyllde och på strecken på dunken tankade jag 2 liter men den var inte helt full då. Var lite på gränsen att det gick reservdäcket sitter inte fast gjorde inte det när jag köpte den saknas den långa bulten och runda biten som ska passa på reservhjulet.
Tänkte inte använda det men har tänkt om när jag fått råd.
Jag kunde flytta två centimeter så gick det bra att tanka.
Nu har jag nog löst det problemet genom att förlänga röret med en slang vilket inte var helt lätt den pipen har ett D format tvärsnitt.
Hade en bit slang förmodligen tryckluftslang som jag tog bort från vattentanken. Värmde den när den satt monterad på en mässings koppling höll på en stund med en cigarettändare från hjärtmans 50kr det är egentligen en liten blåslampa.
Sen när den var riktigt varm och mjuk fick jag dit den, det kommer gå bra att fylla nästa gång.
Värmaren startade direkt inga problem hörs inte mycket och rök inte heller, spillde lite diesel på värmaren det luktade lite illa men det gjorde på den gamla värmaren också men den rök vid start.
Jag kan reglera värmen med mobilen eller fjärrkontrollen men då vet man inte riktigt vad man gör. Sen finns ju displayen under motorhuven fingrade lite på den.
Allt fungerar!
Satt en termometer givare i en hörnet på instrumentbrädan, var 19 inne men efter ett tag sjönk det till 18 samtidigt som ute tempen sjönk just nu ökade lite på värmen märkte att det blir ett visst motstånd på vägen in när jag lyfter på motorhuven kommer det massor med värme.
Det smyger ut värme hörs inget fläktljud kommer liksom både vid golvet och via friskluftventilerna i mitten på instrument brädan. Nu har det blivit kallt ute ca 8 grader ökade värmen lite grand inte mycket finns mycket kvar. Är 19 grader nu igen. Ska låta den gå inatt fast batteriet är 12,3v fläkten drar ju under 1A. Jag tror att jag i manuellt läge kan öka enbart fläkten blir mycket genomströmningsmotstånd.
Jag vet inte hur tät bilen är om takluckan är öppen när den är stängd vilket jag nästan är säker på.
Nästan det enda som hörs är det dova dunkandet från pumpen men inte särskilt högt och ganska dämpat, själva fläktljudet från värmaren hörs inte inne i bilen Man hör lite framför bilen men inte som den gamla bilen , ljudämparen är mycket mera effektiv. Regleringen av värmen är en helt annan och jag har 3 olika möjligheter under motorhuven direkt på displayen via blåtand och mobilapp och via fjärrkontrollen.
jo den där luckan i plexiglas på motorhuven blir varm men inte så att plasten blir påverkad men funderar på att byta den magneterna verkar inte vilja sitta kvar och den håller inte så bra tätt.
men hela iden med att få in värmen verkar bra!
Jag kan nå givaren i bilen i sovrummet med en väderstation ska följa hur det går, man måste räkna med en viss lukt från värmaren i början från tillverkningen sen spillde jag diesel, ska kolla upp dunken men den har stått över ett år utan att användas.