• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.246
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag vill inte ha en dc dc laddare om jag kan undvika. När jag har tillräcklig laddström och spänning vill jag inte förenkla med ytterligare något jag inte har koll på. Var och mätte idag under sätet där det sitter två relä. Bägge hade 13,5v in men inget ut så inte påverkade som vi brukar säja. Eftersom jag jobbat med el och elektronik i hela mitt liv och lagat massor så nej så lite sånt som möjligt, en av orsakerna jag handlade en gammal bil var att jag inte vill få de skumma fel som finns på alla de nya. Inte heller förstörda batterier när elektroniken luras.
Kylskåpet kommer bara amvändas som skafferi, det drar ganska mycket gas och vad ska jag ha det till smör och ost är egentligen det viktigaste, mjölken i spanien står inte i kylen. Kall öl ja då måste man dricka den fort det är knappast en orsak att betala el eller gas för att få kall öl.
Har du kollat gasförbrukningen på ett såpass litet kylskåp som du har, skulle tro att om du kör det med vettig inställning typ 6 grader i skåpet ungefär, drar det under 200g / dygn. Naturligvis lite beroende på omgivningstemperatur. Det blir väl inte så betungande, särskilt som gasen i Spanien är billig. Kan vara värt att ha ett par kalla öl, lite frukostmat m.m. tillgängligt när man vill! ;)
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.583
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det försökte jag mäta fram idag jo det sitter 2 reläer där men svårt att komma åt och mörkt, Du kommer inte ihåg vilket som kopplade ihop batterierna? Kylskåpet är inte så viktigt men ihopkopplingen vill jag gärna kunna styra manuellt om det går utan att kylskåpet eller något annat löper amok och tömmer batteriet.
Troligen är reläna olika stora rent fysiskt. I min bil var det relä som kopplade ihop batterierna störst.
Instämmer med din filosofi, man kan ju bara föreställa sig vilka fel som kommer om x år i dagens husbilar, stackars dem som ska lösa dem, samt de som ska betala stackarna.

Det är alltid de enkla lösningarna som är de geniala!

Att krångla till något till absurdum verkar vara populärt nuförtiden.
Det kan fungera bra med lite enklare moderna saker också.
Jag satte i en dum DC/DC helt utan inställningsmöjligheter, CTEK250SE. Ingen BT
Ett LFP batteri som saknar BT. Lite modernt blev det dock, en Victron smartshunt.
En till modern sak, en Victron IP65 laddare med BT. Laddaren är enkel att ta loss, sitter på en plywoodskiva på sidan av passagerarestolen. Två muttrar. Jag plockar ur batterierna på vintern och laddar med Victronladdaren.
Allt fungerar hur bra som helst.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
678
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Tack för de tips jag får en del kan jag använda andra måste jag fundera på. För mej är det värdefullt att få hjälp eftersom man ibland inte riktigt vet hur saker fungerar. Finns en liten bruksanvisning men den ger inte mycket hjälp.
Idag Kopplade jag in värmaren och tankade, det läckte lite från dunken den har ju stått med diesel över ett år, den kan vara gjord för bensin och småmaskiner.
Fyllde och på strecken på dunken tankade jag 2 liter men den var inte helt full då. Var lite på gränsen att det gick reservdäcket sitter inte fast gjorde inte det när jag köpte den saknas den långa bulten och runda biten som ska passa på reservhjulet.
Tänkte inte använda det men har tänkt om när jag fått råd.
Jag kunde flytta två centimeter så gick det bra att tanka.
Nu har jag nog löst det problemet genom att förlänga röret med en slang vilket inte var helt lätt den pipen har ett D format tvärsnitt.
Hade en bit slang förmodligen tryckluftslang som jag tog bort från vattentanken. Värmde den när den satt monterad på en mässings koppling höll på en stund med en cigarettändare från hjärtmans 50kr det är egentligen en liten blåslampa.
Sen när den var riktigt varm och mjuk fick jag dit den, det kommer gå bra att fylla nästa gång.

Värmaren startade direkt inga problem hörs inte mycket och rök inte heller, spillde lite diesel på värmaren det luktade lite illa men det gjorde på den gamla värmaren också men den rök vid start.
Jag kan reglera värmen med mobilen eller fjärrkontrollen men då vet man inte riktigt vad man gör. Sen finns ju displayen under motorhuven fingrade lite på den.
Allt fungerar!
Satt en termometer givare i en hörnet på instrumentbrädan, var 19 inne men efter ett tag sjönk det till 18 samtidigt som ute tempen sjönk just nu ökade lite på värmen märkte att det blir ett visst motstånd på vägen in när jag lyfter på motorhuven kommer det massor med värme.
Det smyger ut värme hörs inget fläktljud kommer liksom både vid golvet och via friskluftventilerna i mitten på instrument brädan. Nu har det blivit kallt ute ca 8 grader ökade värmen lite grand inte mycket finns mycket kvar. Är 19 grader nu igen. Ska låta den gå inatt fast batteriet är 12,3v fläkten drar ju under 1A. Jag tror att jag i manuellt läge kan öka enbart fläkten blir mycket genomströmningsmotstånd.
Jag vet inte hur tät bilen är om takluckan är öppen när den är stängd vilket jag nästan är säker på.
Nästan det enda som hörs är det dova dunkandet från pumpen men inte särskilt högt och ganska dämpat, själva fläktljudet från värmaren hörs inte inne i bilen Man hör lite framför bilen men inte som den gamla bilen , ljudämparen är mycket mera effektiv. Regleringen av värmen är en helt annan och jag har 3 olika möjligheter under motorhuven direkt på displayen via blåtand och mobilapp och via fjärrkontrollen.
jo den där luckan i plexiglas på motorhuven blir varm men inte så att plasten blir påverkad men funderar på att byta den magneterna verkar inte vilja sitta kvar och den håller inte så bra tätt.
men hela iden med att få in värmen verkar bra!
Jag kan nå givaren i bilen i sovrummet med en väderstation ska följa hur det går, man måste räkna med en viss lukt från värmaren i början från tillverkningen sen spillde jag diesel, ska kolla upp dunken men den har stått över ett år utan att användas.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
678
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Har du kollat gasförbrukningen på ett såpass litet kylskåp som du har, skulle tro att om du kör det med vettig inställning typ 6 grader i skåpet ungefär, drar det under 200g / dygn. Naturligvis lite beroende på omgivningstemperatur. Det blir väl inte så betungande, särskilt som gasen i Spanien är billig. Kan vara värt att ha ett par kalla öl, lite frukostmat m.m. tillgängligt när man vill! ;)
Jo det drar nog gasol i det häradet 1kg 5 dagar min flaska är 6 kg sen måste den fyllas på ett ställe som fyller svenska flaskor eftersom det inte finns någon annan sort som går in i det utrymmet det handlar om cm åt alla håll. Alternativet är en lös flaska utan för bilen bilen men min ide om att kunna vara fri och parkera lite överallt fungerar inte då.
spisen lär inte dra särskilt mycket värmer på mat ibland kokar vatten till pulverkaffe. Det som kommer att dra är ju varmvattnet för att duscha men det är ju inte det där som tar gas hela tiden utan ett par hundra gram vid ett tillfälle.
Inte mycket som behöver låg temp egentligen har växt upp utan kyl och frys var inte uppfunnet då.
Mjölkaffären fick regelbundet besök av en hästdragen kärra med stora isblock som med en slags stor sax bars in i butiken för att läggas vid mjölken. Ett skafferi hade hål i väggen var kallt på vintern men knappast på sommaren.
De andra gånger jag varit söderut har jag stått på el så inte mycket gas har gått åt, men det blir dyrt och en annan ska det blev billigt om man stod länge så man kände sej lite inlåst ibland ville jag faktiskt köra hem men det var ju full vinter hela vägen norrut. Denna gången har jag sommardäck visserligen grovmönstrade men ändå.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
678
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Troligen är reläna olika stora rent fysiskt. I min bil var det relä som kopplade ihop batterierna störst.

Det kan fungera bra med lite enklare moderna saker också.
Jag satte i en dum DC/DC helt utan inställningsmöjligheter, CTEK250SE. Ingen BT
Ett LFP batteri som saknar BT. Lite modernt blev det dock, en Victron smartshunt.
En till modern sak, en Victron IP65 laddare med BT. Laddaren är enkel att ta loss, sitter på en plywoodskiva på sidan av passagerarestolen. Två muttrar. Jag plockar ur batterierna på vintern och laddar med Victronladdaren.
Allt fungerar hur bra som helst.
Sitter 2 st lika stora relä som Göte skrev, kan nog lista ut det genom att dra igång motorn, de sitter med en skruv på utsidan och en mutter på insidan man måste ha långa armar sen lär jag tappa muttern.
dc omvandlare behövs egentligen inte alls. Batterier har laddats utan dom i många år, en shunt är som du vet ett motstånd i serie med en belastning - batteriet man mäter spänningsfallet över den för att kunna mäta strömmen.
Den tillför ju inget annat än information hur mycket ström som går in och ut. Egentligen helt ointressant om allt fungerar som det ska och man måste ju ha en viss utbildning i grundläggande ellära för att rätt kunna tolka siffrorna.
Samma med laddaren den ska ju bara ladda batterierna när man står på el tills de är fulla det ska dom göra oavsett man håller koll på dom med Bt.
Jo roligt att ha och för mej som kan tolka siffrorna efter ett helt liv med el kan det vara roligt men egentligen helt ointressant det tar min tid och fokus på viktigare saker i livet. Jag har lagat allt möjligt i mitt liv datorer NC maskiner tv radio osv osv. Alla apparater går sönder ju fler man har ju säkrare kan man vara på att det går sönder med elen är det så att det kan ta ett par millisekunder är det trasigt med mekanik kan man få en förvarning.
Det finns så mycket annat i livet att ha koll på som känns viktigare, en sak har jag lärt mej är att göra allt så enkelt som möjligt.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Bra så här långt... men du måste göra fler försök...med värmaren... att nå en perfekt innetemperatur... är inte möjligt och inte särskilt viktigt.... det viktiga är att du har möjlighet till att få in värme.. Du behöver kunna höja temperaturen i bilen med ungefär 10 - 15 grader... så fryser du inte. Det fungerar neråt enbart några plusgrader ute. Då har du en innetemperatur mellan 15 -20 grader...

Att det känns varmt när du öppnar huven... får du så klart kolla....men nog inte konstigt.... själva värmaren blir varm värmeslang o luftintag blir varma...

Egentligen ska värmaren inte alls lukta... absolut inte den uppvärmda luften som går in i kupén... om du spiller disel så hamnar ju detta på det varma avgasröret...o luktar... detta behöver du också kolla vidare kring..

Den punkt som jag mest noterar är.... Hur mycket varm luft orkar värmaren pressa in i kupén? På väg in sitter värneelementet.... det kanske ger mer motstånd än man tror? ?
För om du har alla luftintag öppna inne.. så bör det vara en rätt stor yta...... eller hur.. detta måste kollas upp noga! Eftersom här finns en risk... en sak som skulle kunna leda till överhettning.. värmaren och värmarens fläkt måste klara av att pressa luft igenom och kyla värmaren... så detta har hög prioritet... kontroll...

Sen måste du också försöka få en bild av vad som händer när värmeelementet värms upp.... vad händer med vattnet?
Bäst så klart om det blir lite cirkulation.
Men bra gjort så här långt. ..att den här diselvärmaren fungerar bra är det viktigaste för att din resa ska bli bra och överhuvudtaget möjlig att göra.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
678
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Ca 8grader ute 18grader inne strax bredvid vindrutan på sidan, värmaren är på steg 3 av tio så varken fläkten eller förbränningen är hög. Det brukar lukta om dom från tillverkningen egentligen skulle jag dra på fullt och bränna bort det. Det är helt normalt med en ny värmare. Det är ju spansk diesel den luktar det var själva anslutningen till pipen som läckte den roterar man ju när man stänger har inte använt den sen jag fyllde vintern 2023.
Kommer det ned diesel imellan tanken och kåpan så kan det ha kommit ner i värmaren. I husbilen luktar det inget så bara på utsidan av värmaren.
men det gjorde den gamla också plus att den inte startade så fint och tyst som den här. En del värme blåser ju ut under motorhuven har ju ett hål där 3cm i diameter där vattnet rinner ut och en del småhål själva luckan läcker runtom.
Planerar att göra en ny trodde det var en annan sorts plast i skivan jag gjorde den av.
Just nu med fläkten på lågvarv och lågt tryck samtidigt med ställen där det det kan blåsa rakt ut så är det bättre än förväntat, Alla fönstren är ju öppna normalt stänger man ju och även vindrutan stänger man till och den befinner sig 20cm från givaren jag läser innetempen från.
7 grader ute 18 inne. Nästan det enda man hör är pumpens dunkande men mycket mer dämpat än den gamla värmaren.
Den gamla värmaren körde jag på steg1 av 6 nu kör jag steg 3 av 10. Där var hytten helt isolerad från bodelen fönstren stängda och en extra isolering av fleece med kardborrband vid de två fönstren. Sen var ju den en sandwich konstruktion med skum emellan skikten, går inte att jämföra med den här bilen.
Jag känner mej väldigt nöjd hittills när jag tätat hålet för avrinningen blir det ju betydligt högre tryck igenom systemet. Kunde hålla i avgasslangen i änden den blir inte varm ljuddämparen är ju i aluminium med avrinningshål under och slangen lutar nedå till värmaren så kondensen kan rinna ut.
Flyttade givaren till nackstödet, fick kontakt med värmaren ökade värmen något 4 av 10.
Kändes varmt därinne utan vidare så varmt att man kunde sova plexiglaslocket kändes mest som ett normalvarmt värmeelement inte mer än ljummet. Låter lite om pumpen mindre än gamla bilen och dovare inte så påträngande.
Ska limma en bit av biltemas självhäftande ljudisolering mot den sida som är inåt bilen på den sidan sitter också pumpen så det ljudet den gör går ut till en tunn plåtkåpa och kan mycket väl förstärka ljudet. Gjorde samma med den förra värmaren.
En viss lukt finns det normala värmesystemet blir varken så varmt eller luktar så det är värmaren den andra luktade också men det försvann efter ett tag. Jag blåser ju luften genom värmepaketet jag ställde upp kranen så det skulle kunna cirkulera men det kommer det inte att göra läste på forumet nyligen tror det var krinil eller jankro att värmelementet sitter högst upp det är därför avluftningen sitter där.
Ska det självcirkulera så måste värmekällan sitta så att det är fritt flöde uppåt så att vattnet kan få fart runt systemet.
har bott i ett hus med spis till värme på elementet och det fungerande efter den principen.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
678
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Nej det är bara jag som lagt in nedladdningsfilen på HBK men jag har bytt kylarvätska 2015 när jag bytte kylare på gamla bilen och då som nu finns det en slang vid sidan om kylarpaketet som man kan öppna. Vad som kommer att hända när jag på morgonen efter ett stopp startar bilen så kommer 1,5l vatten som förmodligen har 70grader att blanda sej med övrigt vatten i motorn måste ju göra något till uppvärmningen.
Det vore annars ett sätt att reglera värmen på motorn och bo utrymmet om man hade någon form av cirkulation. Finns pumpar många bilar har dieselvärmare för uppvärmning kopplat till motorn utan att folk känner till det det handlar visst om miljö att ha en dieselvärmare, en del elbilarhar det också men det är inget man skryter om Tesla har en värmepump. det skulle man kunna ha i en vanlig husbil med flera solpaneler och stora batterier min värmepump hemma ger ju optimalt 5ggr mer värme ut än man pumpar in i el.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jodå det går kanske att få till cirkulation på vattnet med en 12 volt pump... och med fläkten inne i bilen... den vanliga.... skulle förmodligen mera värme sugas in i kupén.... men men drar ström...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.246
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jo det drar nog gasol i det häradet 1kg 5 dagar min flaska är 6 kg sen måste den fyllas på ett ställe som fyller svenska flaskor eftersom det inte finns någon annan sort som går in i det utrymmet det handlar om cm åt alla håll. Alternativet är en lös flaska utan för bilen bilen men min ide om att kunna vara fri och parkera lite överallt fungerar inte då.
spisen lär inte dra särskilt mycket värmer på mat ibland kokar vatten till pulverkaffe. Det som kommer att dra är ju varmvattnet för att duscha men det är ju inte det där som tar gas hela tiden utan ett par hundra gram vid ett tillfälle.
Inte mycket som behöver låg temp egentligen har växt upp utan kyl och frys var inte uppfunnet då.
Mjölkaffären fick regelbundet besök av en hästdragen kärra med stora isblock som med en slags stor sax bars in i butiken för att läggas vid mjölken. Ett skafferi hade hål i väggen var kallt på vintern men knappast på sommaren.
De andra gånger jag varit söderut har jag stått på el så inte mycket gas har gått åt, men det blir dyrt och en annan ska det blev billigt om man stod länge så man kände sej lite inlåst ibland ville jag faktiskt köra hem men det var ju full vinter hela vägen norrut. Denna gången har jag sommardäck visserligen grovmönstrade men ändå.
Gasolutrymmet i din bil är ju inte byggt för en svensk 6Kg gasflaska utan förmodligen för en tysk 5Kg. Kolla om det finns motsvarande i Spanien.
Då kan du skaffa ett par sådana att växla med så kan du använda gasen mera frikostigt, när du lätt kan få tag på gas.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
678
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Nej det är byggt på centimetern för en svensk aluminiumflaska på 6 kg,den har gått ut och jag kunde inte få en ny de hade en men den höll de på så de skickade mej till ett annat ställe. Innan jag åker behvöver jag fixa en nyare flaska min är nästan full men kanske man vägrar fylla den i spanien om jag inte får en reviderad flaska. använder inte mycket gas det mesta kan ju bli varmvatten värme blir ju dieselvärmaren.
Jo det går att få in en mindre flaska men inte den svenska 6kg flaskan utan den tyska, hade planer på en sån för att fylla lpg gas.
Sen såg jag att det var ganska glest med såna stationer. 6 kg räcker inte länge 11kg räckte 10 dagar i spanien men man ska ju dit och hem. blir alldeles för mycket jobb och omvägar vill man vara fri kan man inte låta gasen styra ens liv, kommer ihåg tommys hemresa för en del år sedan. därför köpte jag en dieselvärmare.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.246
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nej det är byggt på centimetern för en svensk aluminiumflaska på 6 kg,den har gått ut och jag kunde inte få en ny de hade en men den höll de på så de skickade mej till ett annat ställe. Innan jag åker behvöver jag fixa en nyare flaska min är nästan full men kanske man vägrar fylla den i spanien om jag inte får en reviderad flaska. använder inte mycket gas det mesta kan ju bli varmvatten värme blir ju dieselvärmaren.
Det stämmer med största säkerhet inte, varför skulle en Tysk tillverkare bygga ett gasolutrymme för en Svensk gasflaska? Det faller på sin egen orimlighet!
PROGAS GmbH & Co KG.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
678
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Ja tyska 5 kg går och engelska 5kg men den största som går in är en svensk 6kg flaska och bara den som är i aluminium de andra är för breda. jag har mätt höjd och bredd på luckan noggrant det går inte att ändra de måtten eftersom kylskåpet på ena sidan och på andra sidan tar bilen slut uppåt går inte eftersom där är spiseln. Så med största möjliga säkerhet så finns det inga andra gasflaskor som är svenska med svenska kopplingar, väldigt bekvämt att ha med flera femkilos flaskor och var ska de vara någonstans i garaget men då får jag ju inte plats med motorcykeln och smartcaben. Så det handlar om en flaska gas med svensk anslutning som ska räcka i 5 månader!
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
678
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
En dunk diesel 6 liter ca 100kr en svensk gasflaska är mycket dyrare och krångligare att fylla i sverige.
dieselvärmaren är enda vettiga lösningen eftersom man inte enkelt kan köpa gas och denna flaskan inte finns att byta någonstans. Jag har lagt många timmar på att undersöka läget och det är inte bra. Skulle i praktiken vara nästan omöjligt att resa i eu det skulle bli en snitslad bana mellan ställen man kunde fylla flaskan eller campingar med elplats och en dito kamin.
Jo flera av de här mindre bilarna har ingen värmekälla utan som i england en trelågig spis och en gasolugn. när man kör runt med en liten husbil så blir det på sommaren och då fryser man och man lagar mycket mat.
Jag tror att många mindre nyare husbilar runt 5,5m har dieselvärmare och en mindre gasflaska för matlagning och varmvatten, man har helt enkelt inte plats med en stor flaska men en värmare kan man pula in någonstans.
Ibland funderar man på vad som skulle vara bäst om det blev strömavbrott hemma ett batteri en solpanel en dieselvärmare, skulle fungera i en mindre lägenhet med balkong ett antal dagar. Ett elverk och fläktkamin nej det går knappast men ett elverk och en värmepump skulle ju fungera ett tag. En husbil är ju på lite samma sätt en egen liten värld inte direkt beroende av el eller värme man har allt med sej, men det går ju bara ett tag. Fördelen är ju att man kan byta plats till något bättre.
I sverige står de flesta husbilar inne halva året ganska dyrt nöje om man arbetar och bara kan nyttja den på semestern och helger. Men då är ju båtar ännu värre. Eller sommarstuga bara arbete.
Det jag vill komma fram till är att det bästa är en mindre husbil som går att köra året runt men inte så liten att det blir problem med boendet och friheten för det handlar mycket om frihet, en stor grusplan med en massa bilar är ju ingen frihet att vara bunden till en elstolpe är ingen frihet att ha så stor bil att man inte kan parkera är ingen frihet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.246
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja tyska 5 kg går och engelska 5kg men den största som går in är en svensk 6kg flaska och bara den som är i aluminium de andra är för breda. jag har mätt höjd och bredd på luckan noggrant det går inte att ändra de måtten eftersom kylskåpet på ena sidan och på andra sidan tar bilen slut uppåt går inte eftersom där är spiseln. Så med största möjliga säkerhet så finns det inga andra gasflaskor som är svenska med svenska kopplingar, väldigt bekvämt att ha med flera femkilos flaskor och var ska de vara någonstans i garaget men då får jag ju inte plats med motorcykeln och smartcaben. Så det handlar om en flaska gas med svensk anslutning som ska räcka i 5 månader!
Min tanke är att med de Tyska flaskorna blir det förmodligen mycket lättare att få dom fyllda i Spanien, ännu lättare förmodligen med Campingaz
5Kg som finns över hela Europa, men de har jag ingen erfarenhet av. Sämsta alternativet är förmodligen de svenska flaskorna vid fyllning i Spanien.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
678
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
De jag hittat har varit några centimeter bredare vilket inte fungerar, bästa valet var en engelsk tankflaska made in holland om jag minns rätt. Men om jag skulle ha en sån var jag nästan tvungen att skaffa en armatur så den kunde stå kvar på plats annars skulle jag vara tvungen att lossa allt och få ut den, svårt att fylla häromkring, sen tycker jag det verkar otäckt man behöver skyddsutrustning. Blir stora frysskador av flytande gas även i små mängder.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.246
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
De jag hittat har varit några centimeter bredare vilket inte fungerar, bästa valet var en engelsk tankflaska made in holland om jag minns rätt. Men om jag skulle ha en sån var jag nästan tvungen att skaffa en armatur så den kunde stå kvar på plats annars skulle jag vara tvungen att lossa allt och få ut den, svårt att fylla häromkring, sen tycker jag det verkar otäckt man behöver skyddsutrustning. Blir stora frysskador av flytande gas även i små mängder.
Vem behöver skyddsutrustning menar du?
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
678
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Den enda lösningen har ju varit en dieselvärmare men kunde ju bytt ut trumavärmaren under sängen mot en värmare den var ju större än dieselvärmaren avgasrör var ju där också och slangar med ventiler.
Men det var ju det där med ljudet redan gasolvärmaren lät kraftigt från fläkten men kanske den lugnat sej när den kommit upp till inställd värme? Sen var det ju det här med säkerhet stannar dieselvärmaren om jag glömt fylla diesel eller annat problem så finns ju alltid möjligheten att starta truman. Sen har jag en liten bärbar gasvärmare som ger 400w som yttersta säkerhet.
De kraftverk som produceras här i finspång som baseras på en gasturbin har tredubbel redundans de är parallellkoplade och kontrollerar varandra och kan byta styrsystem direkt. Jo de sålde några till ryssland 1997 electrostal som ligger utanför Moskva och var ett nödkraftverk. De kanske får ta fram dem från malpåsen i sånt fall vill de säkert ha folk från Finspång som åker dit och hjälper dom vilket jag hoppas man tackar nej till. De är ju flyttbara står i container.

Jag misstänker att en viss lukt kan bero på att dieseln är en dyrare sort som ger ett antal mer hästkrafter kanske därför den startade så lätt utan problem sen luktar det diesel om den som det gjorde förr. Ska plugga hålet i luftintaget om jag hittar något lämpligt, får se till att det inte kommer in vatten där eftersom varmluft blåser in och värmer upp så man får in fukt i bilen.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
678
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jadu den som tankar en lös flaska och spiller lite behöver handskar och ansiktskydd tycker jag efter att ha fått flytande gas på händerna trots att jag hade skinnhandskar men det var ju mitt eget fel. Men det var lite otäckt en finger blev vit men blev bra. gillar inte gas överhuvudtaget sen den tiden vi hade stadsgas och det smällde ordentligt när man skulle tvätta.
 
Toppen