• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Den minsta Dometic toa... kostar " normalpris " i Sverige drygt 20 hundralappar.

Hjertmans har kampanj just nu 1350 kronor...men det verkar finnas väldigt få kvar.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag har inte hunnit titta på någon av dessa men hjertmans extrapris brukar inte vara billigt, biltema brukar vara billiga men där gäller devisen att man får det man betalar för.
Såg förra rundan en toelett som såg ut att vara mera åt den vanliga toalettens utseende men inte billig.
när man vill kunna leva off grid kostar det en del extra men absolut inte flera hundra per dag. Har man ordning på allt lider man inte särskilt mycket av att inte ha en camping med toaletter och duschar inpå. Däremot hoppas jag på ett annat friare liv där inte alla boat in sej fullständigt och den sociala hackordningen bestäms av ett gäng intrigerande människor som av någon anledning tror att de är bäst eller bra. Trots att egentligen det mesta talar emot dom förutom en vass tunga deras pondus får dom ofta av sin ekonomi vilket jag själv aldrigt imponeras av.
Ska forska vidare tyckte faktiskt den gamla kasettoan fungerade bra förutom att hemma finns det ingenstans förutom den egna toaletten att tömma i Norrköping lär det finnas en plats. Finns ett par ställplatser i finspång men det är bara dyra parkeringar finns absolut inget där.
Ganska trångt att greja med en toa inne i bilen krångligt att ta ut hela och joxa med. Vill inte behålla den ställningen den står på blir ju besvärligt när man ska duscha därinne.
Letat lakan på amazon problemet är tydligen en helt annan standard på storlekar och det passar dåligt med svensk standard på täcken. Så den saken får jag ge upp, när jag kör ner i tyskland så finns det nog bra saker. Amazon. de har nog mer. Har handlat via dem flera gånger.
Har ju en pockebook reader istället för böcker men jag har haft problem att flytta in böcker ibland efter uppdatering så har jag en app i mobilen där även datorn är inblandad.
Tar jag ner en bok från biblioteket kan jag via mail skicka den till readern genom att skicka till en mailadress och när jag startar wifi på readern laddar den ner boken på några sekunder. Slipper allt krångel med sladdar.
Kan ju ha en massa böcker på datorn som jag fyller på hela tiden. Har tänkt att gå med på nått ställe där man kan ladda ner böcker på svenska, vill inte gärna vara tvungen att ständigt vara uppkopplad mot nätet där man kommer bli övervakad och spårad och överöst med reklam. Sen finns det oftast inte mycket böcker på svenska som jag vill läsa eftersom jag inte gillar mord och deckare.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Lite mer skitprat eller på norska drittprat.
Var ute och kollade min toalett den heter dometic sealand kan vara nummer 975, den såg inte lastgammal ut manuell pump som kändes trasig på något vis men det var ju utan vatten. Kan vara en sån enligt info från en expert som man ska pumpa tryck på sen sitter det en knapp på framsidan som förmodligen ska fungera som ventil.
den var låg enda upp till locket 38cm så kanske 37cm. Den satt på en mycket konstigt och märkligt byggd ställning och då var höjden 54cm, det måste vara betydligt högre än min riktiga toalett hemma ganska ny ido förhöjd. Det tillsammans med förarstolen får mej att tänka konstiga tankar. Eftersom jag är 193 så måste det handla om att en basketspelare ägt min bil.

Jag har gjort ett omtag och använde Ai fick bra och fungerande råd och tom aktuellt fungerande lägstapris. Amazon hade 1000kr lägre pris än andra och levererar fraktfritt.
Höjden är 45cm ganska lagom elektrisk spolning stor tank som gör att jag kan klara mej ganska länge innan tömning och då lär jag få tömma och fylla ändå. Bahia kommer det husbilar till som betalar en mindre summa direkt för den tjänsten, de är ju alltid fullbokade ändå.
Sen kan man fylla gasol med svenska flaskor där i närheten.
Jaha då var det problemet löst också, har inte velat ta tag i det men med lite hjälp så. Beställer!
Kallt ute och ficklampan hade jag förlagt ritade på nattduks bordskivan ska limma en list under som håller den i läge blir bra det kommer härda tills i morgon.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jaha efter lite krångel sitter skivan till nattduksbordet på plats fick loss en besvärlig skruv som höll en fyrkantsprofil i järn krävde vinkelslip. Den gamla toaletten har hamnat på tippen. För låg och behöver lite kapacitet när man ska stå gratis.
Krängde på det det nytvättade tyget på tre dynor som ska förvandla sängen till soffa dagtid.
Inte alldeles lätt det är helt omsydda dynor till gamla skumgummit. Bra gjort har nog kostat en del, ljust fint möbeltyg men det blir lätt smutsigt, ska gå över stolarna med våtsugare och tvättmedel. Problem med nya strålkastaren och nya led lampan blir konstig ljusbild på halvljuset. Det går att vrida lampan i sin hållare.
Ska ha någon typ av stöd för foten den hamnar i en konstig ställning fick tips om en bräda där, har ju plywood över kan såga till en bit som kan passa helst utan skruvar kan sätta dit en kraftig gummimatta där eller också en vanlig matta att klippa bitar från.
I min gamla bil hade jag ett stöd i sidled är ju en likadan hytt så det måste jag fixa.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Idag så har jag fixat till min ledstång till lägre området på trädgården där husbilen står blev bra använde en stor skruv som man skruvar ned i marken med en skruvdragare sen fäste jag en stötta där. Blev bra och stadigt blir ju mycket spring där med grejer så man vill ju inte ramla.
Hade blivit lovad en ledstång tidigare av den före detta älskaren som fixade allt till grannen, han fick flytta nu är det fyra till som gästat damen flera har en anknytning till hantverk liksom förre äkta mannen som jag känt sen han var liten och långväga släkt med. Jag förstår varför det blev som det blev och att det blir som det blir. Bra att lämna skutan i tid innan råttorna springer till kajen på mantågsrepet. Mamman var lika otrogen och det slutar ju i ensamhet.

Skickar ett foto på det lilla jag åstadkommit sängen och de nytvättade dynorna det som saknas är madrasserna och täcke. för att göra det färdigt. Så nattetid får man lägga det under sängen det syns inte men den skjuter ut lite och där kan man få rum med en dyna på natten sen har man ju förarsätet att lägga grejor.
Den omvända stolen får man använda att lägga kläderna på och framför den ihopfälld trehjuling som kan stå och laddas via 12v.
Sitter jag i stolen kan jag använda min projektor och casta nyheter och filmer via min mobil. Annars har jag både surfplatta och dator. Har en fin duk som är gjord för gamla ljusvaga projektorer som jag kan hänga upp eller fästa stadigt mot en vägg.
Laddar jag ner böcker eller talböcker till datorn kan jag lätt utan kabel skicka dom till läsplattan.
En annan sak jag fixat är ett nytt kort från sjukförsäkringen lätt att glömma.
Ta kontakt med vårdcentralen för så medicin man kan behöva som är recept på, sånt man kanske bara tar när det behövs och hemma lätt blir bortglömd. viktigt om det blir skarpt läge man måste ju besöka en vårdcentral där och prata med dom, sånt fungerar de gånger jag behövt mycket bättre än hemma, med vänliga förstående läkare. Receptfritt finns naturligtvis som hemma fast billigare.
Jag har nog löst det mesta när det gäller montering av dieselvärmaren, finns allehanda plåtvinklar att köpa på xlbygg och dito skruv i lösvikt som jag kan fästa i bilen.
luften ska gå via luftslangen till luftintaget för friskluften där jag sågar ett 60mm hål i plasten på lämpligt ställe. Då kommer den att gå via det ordinare värmesystemet och kunna fördelas uppe nere eller ventilation.
För att luften inte ska gå ut bakvägen via luftintaget så kommer jag ha en skiva i plexiglas 4mm som sitter fast med en skruv så att den kan vridas så att den står delvis öppen om det blir för varmt eller helt stängd för att den ska kunna sluta tätt kommer jag borra ett hål med samma diameter som ett antal runda små magneter som suger ned skivan mot plåten.
Finns redan en tätning underifrån mot huven men alla bilar jag sett har liksom min 30mm spalt där de borde sitta ihop vet inte varför om det krymper eller slarvig montering, kanske köper en ny tror jag vet en firma som kan ha på metervara eller så löser jag det med en bit list jag har hemma. På skroten kan jag säkert hitta en massa såna lister nästan gratis.
Viktigt att man inte stänger alla luckor när värmaren går, ska märka upp allt tydligt. Det som är intressant är om värmen som passerar värme elementet värmer upp så mycket att det börjar självcirkulera om kranen är öppen, då skulle man få en liten uppvärmning av motorn. Nu tror jag inte det händer eftersom man skulle behöva ett stigarrör för det. Men i alla fall kommer den lilla vattenmängden i vattenvärmaren och omgivande slangar börja cirkulera i motorn så fort man startar och bidra något till en snabbare uppvärmning.
Det gäller att inte skivan är för när man ska köra iväg för den enda luft man kan få på vindrutan om det är fuktigt är ju den som kommer genom värmaren. Men man kan ju ställa upp värmen mot framrutan i god tid innan man kör så att det är rent så man slipper att stå med motorn på tomgång för att få rent. Väntar jag med att stänga av värmaren så kommer ju motorn att snabbare värmas upp. Det kanske behövs någon typ av låsning av skivan när den är i öppet läge efter som det är magneter som håller fast den kan det vara läge att limma en något större magnet som stämmer med en magnet på plast skivan det kan räcka med det för att hålla den öppen.
Jag tycker jag varit ganska listig att skicka ut varmluften utomhus när man inte behöver den påverkar ju inte värmarens funktion. Det man skulle vilja är ju att styra det hela och det vet jag hur man enkelt kan göra med en stark servomotor till modellflyg och en krets som används för att testa funktionen med en ratt den ratten kan man byta mot ett NTC motstånd som ändrar utsignalen beroende på temperaturen.
Men det är förmodligen något som jag kommer att göra längre fram just nu är det mycket att göra kvar men så har det varit varje resa, en gång blev jag störd när jag packade så det stod 10 kassar på golvet i husbilen när jag åkte det fick jag ordna mitt i natten för att kunna sova. Har alltid varit så att en eller två dagar innan avresan har det dykt upp saker så jag har varit tvungen att släppa allt. Så ska det inte bli den här gången kommer inte boka eller lova något i förväg Finns en massa avgångar med färjor och broarna finns ju också. Tidigare har jag kört efter en rutt där man skulle köra till ett visst ställe varje eftermiddag. Ska försöka göra lite som Even som stannar lite där han vill och det passar och det med en stor bil.

20241001_132418.jpg

Den körde jag till tippen den var inte dålig men alldeles för låg och den där ställningen som gjorde den väldigt hög vill man inte ha undrar hur man klarat att tömma den? Undrar hur den som snickrat den är i huvudet, ser ju helt enkelt inte klokt ut!

20241002_170420[1].jpg

Ja madrassen saknas ju som bygger en del på höjden man får ta bort dynorna på natten men det blir ganska bekvämt och man kan ju sitta ett par stycken till höger finns ju en stol till och ett löst runt bord finns inte heller med. Så inte mycket skillnad mot den gamla husbilen i boutrymme helt öppen planslösning gör att bilen känns större än den är att jag har långt till taket när jag står upp gör att det känns luftigt. Skulle man ha en nattgäst blir det golvet, nu har jag en tältsäng med madrass som jag använt ibland den får rum där, men inget jag planerat så den stannar hemma. Hade med en uppblåsbar madrass några år i den gamla bilen men den skänkte jag bort helt oanvänd.

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Idag så har jag fixat till min ledstång till lägre området på trädgården där husbilen står blev bra använde en stor skruv som man skruvar ned i marken med en skruvdragare sen fäste jag en stötta där. Blev bra och stadigt blir ju mycket spring där med grejer så man vill ju inte ramla.
Hade blivit lovad en ledstång tidigare av den före detta älskaren som fixade allt till grannen, han fick flytta nu är det fyra till som gästat damen flera har en anknytning till hantverk liksom förre äkta mannen som jag känt sen han var liten och långväga släkt med. Jag förstår varför det blev som det blev och att det blir som det blir. Bra att lämna skutan i tid innan råttorna springer till kajen på mantågsrepet. Mamman var lika otrogen och det slutar ju i ensamhet.

Skickar ett foto på det lilla jag åstadkommit sängen och de nytvättade dynorna det som saknas är madrasserna och täcke. för att göra det färdigt. Så nattetid får man lägga det under sängen det syns inte men den skjuter ut lite och där kan man få rum med en dyna på natten sen har man ju förarsätet att lägga grejor.
Den omvända stolen får man använda att lägga kläderna på och framför den ihopfälld trehjuling som kan stå och laddas via 12v.
Sitter jag i stolen kan jag använda min projektor och casta nyheter och filmer via min mobil. Annars har jag både surfplatta och dator. Har en fin duk som är gjord för gamla ljusvaga projektorer som jag kan hänga upp eller fästa stadigt mot en vägg.
Laddar jag ner böcker eller talböcker till datorn kan jag lätt utan kabel skicka dom till läsplattan.
En annan sak jag fixat är ett nytt kort från sjukförsäkringen lätt att glömma.
Ta kontakt med vårdcentralen för så medicin man kan behöva som är recept på, sånt man kanske bara tar när det behövs och hemma lätt blir bortglömd. viktigt om det blir skarpt läge man måste ju besöka en vårdcentral där och prata med dom, sånt fungerar de gånger jag behövt mycket bättre än hemma, med vänliga förstående läkare. Receptfritt finns naturligtvis som hemma fast billigare.
Jag har nog löst det mesta när det gäller montering av dieselvärmaren, finns allehanda plåtvinklar att köpa på xlbygg och dito skruv i lösvikt som jag kan fästa i bilen.
luften ska gå via luftslangen till luftintaget för friskluften där jag sågar ett 60mm hål i plasten på lämpligt ställe. Då kommer den att gå via det ordinare värmesystemet och kunna fördelas uppe nere eller ventilation.
För att luften inte ska gå ut bakvägen via luftintaget så kommer jag ha en skiva i plexiglas 4mm som sitter fast med en skruv så att den kan vridas så att den står delvis öppen om det blir för varmt eller helt stängd för att den ska kunna sluta tätt kommer jag borra ett hål med samma diameter som ett antal runda små magneter som suger ned skivan mot plåten.
Finns redan en tätning underifrån mot huven men alla bilar jag sett har liksom min 30mm spalt där de borde sitta ihop vet inte varför om det krymper eller slarvig montering, kanske köper en ny tror jag vet en firma som kan ha på metervara eller så löser jag det med en bit list jag har hemma. På skroten kan jag säkert hitta en massa såna lister nästan gratis.
Viktigt att man inte stänger alla luckor när värmaren går, ska märka upp allt tydligt. Det som är intressant är om värmen som passerar värme elementet värmer upp så mycket att det börjar självcirkulera om kranen är öppen, då skulle man få en liten uppvärmning av motorn. Nu tror jag inte det händer eftersom man skulle behöva ett stigarrör för det. Men i alla fall kommer den lilla vattenmängden i vattenvärmaren och omgivande slangar börja cirkulera i motorn så fort man startar och bidra något till en snabbare uppvärmning.
Det gäller att inte skivan är för när man ska köra iväg för den enda luft man kan få på vindrutan om det är fuktigt är ju den som kommer genom värmaren. Men man kan ju ställa upp värmen mot framrutan i god tid innan man kör så att det är rent så man slipper att stå med motorn på tomgång för att få rent. Väntar jag med att stänga av värmaren så kommer ju motorn att snabbare värmas upp. Det kanske behövs någon typ av låsning av skivan när den är i öppet läge efter som det är magneter som håller fast den kan det vara läge att limma en något större magnet som stämmer med en magnet på plast skivan det kan räcka med det för att hålla den öppen.
Jag tycker jag varit ganska listig att skicka ut varmluften utomhus när man inte behöver den påverkar ju inte värmarens funktion. Det man skulle vilja är ju att styra det hela och det vet jag hur man enkelt kan göra med en stark servomotor till modellflyg och en krets som används för att testa funktionen med en ratt den ratten kan man byta mot ett NTC motstånd som ändrar utsignalen beroende på temperaturen.
Men det är förmodligen något som jag kommer att göra längre fram just nu är det mycket att göra kvar men så har det varit varje resa, en gång blev jag störd när jag packade så det stod 10 kassar på golvet i husbilen när jag åkte det fick jag ordna mitt i natten för att kunna sova. Har alltid varit så att en eller två dagar innan avresan har det dykt upp saker så jag har varit tvungen att släppa allt. Så ska det inte bli den här gången kommer inte boka eller lova något i förväg Finns en massa avgångar med färjor och broarna finns ju också. Tidigare har jag kört efter en rutt där man skulle köra till ett visst ställe varje eftermiddag. Ska försöka göra lite som Even som stannar lite där han vill och det passar och det med en stor bil.

Visa bilaga 236236

Den körde jag till tippen den var inte dålig men alldeles för låg och den där ställningen som gjorde den väldigt hög vill man inte ha undrar hur man klarat att tömma den? Undrar hur den som snickrat den är i huvudet, ser ju helt enkelt inte klokt ut!

Visa bilaga 236237

Ja madrassen saknas ju som bygger en del på höjden man får ta bort dynorna på natten men det blir ganska bekvämt och man kan ju sitta ett par stycken till höger finns ju en stol till och ett löst runt bord finns inte heller med. Så inte mycket skillnad mot den gamla husbilen i boutrymme helt öppen planslösning gör att bilen känns större än den är att jag har långt till taket när jag står upp gör att det känns luftigt. Skulle man ha en nattgäst blir det golvet, nu har jag en tältsäng med madrass som jag använt ibland den får rum där, men inget jag planerat så den stannar hemma. Hade med en uppblåsbar madrass några år i den gamla bilen men den skänkte jag bort helt oanvänd.
Skaffa gärna ett CO-larm nu när du sätter dit en värmare.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Det var nog en Dometic 976 ? Dvs inte den allra lägsta. Problemet med ställningen var ju den konstiga tejpen!
Ok, men nu kommer det ju en helt ny.

På Dometic 976 är tanken 18,9 liter och på den större du köpt förmodligen 21 liter. Så skillnaden är inte jättestor.
En liter vatten väger 1 kg.
Men du är ju stark!

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Det har jag efter att toyota varnat mej förra året, den kan väcka döda. Den går på batteri så lätt att installera. Satt ett gaslarm i bilen. Har jag kopplat ur för tillfället, gasen luktar ju och den värmaren står bara på reserv. Den låter en del, fördelen är väl att det var utblås på toaletten också, men där vistas man inte så mycket så det behövs knappast.
Fick en uppmaning idag att delta i vaccinering startar 15 okt.
Bra att det blir tidigt så att man hinner se om det blir biverkningar, allt gick bra för ett år sedan vi har bra immunförsvar som jag fått via arvsanlagen covid är inte över tvärtom verkar det finnas i samhället just nu har sett folk med munskydd och min äldste son blev smittad på tåg och buss.
Min fd är så extrem att hon mer eller mindre sagt upp bekantskapen med de som vägrar vaccinera sej, de tror på Putin också så det är en del i det hela.
Säj mej vem dina vänner så vet jag vem du är! Så det är rätt tänkt på pappret ska hon vara smartare än mej och tjänat mer pengar, men det är bara på pappret!!
Risken är ju så mycket större när man är ute och reser i olika länder, hemma kommer man inte i kontakt med så många och man står glest i köer och går omvägar kring de som gillar att trängas.
Ska skruva bort fästet för reservhjulet så jag kommer åt att se hur jag enkelt kan montera värmaren det sitter ju två ställen på varje sida där man uppifrån kan skruva fast den sen är det egentligen bara avgasslangen och ljudämparen som kan ge problem. Köpte två avgasslangar en 3m och den som följer med knappt 1m, viktigt att man får bort avgaserna från insuget skulle man ha recirkulation skulle det problemet vara mindre men större risk att få imma på insidan vilket jag inte fått när jag tagit kall och torrare luft utifrån eftersom det blir ett litet övertryck så slipper man kalldrag så man får ju en bra ventilation.
Behöver mäta och fota sen kan jag handla lite plåt bitar som finns bl.a. på biltema billigast men exelbygg har en bra lösning förutom olika vinkel järn.
Det är två järn som sitter ihop med varandra så man kan ställa höjden, hade jag en svets hade jag häftat fast ett par järn direkt.
Ja det finns ju balkar därfram så ett par hål och rejäla plåtskruv lär det sitta väger inte mycket.
Ska se om jag inte kan få dit min 6 l tank också då kommer jag att kunna ha totalt närmare 8 liter. Enligt lagen om komunicerande kärl borde jag få dit en koppling mellan tankarna så den ena fyller den andra utan att det läcker. gäller att få höjden rätt. Fördelen med att ha allt i motorummet är att det är helt öppet neråt till marken. En stor orsak att jag inte vill ha värmare med tank inne, diesel är lika farligt som bensin om flampunkten uppnås . Men naturligtvis mycket mindre farligt än gasol.
Toyota en större tank medför bara att man inte måste bevaka mängden lika ofta, jag föredrar att den är halvfull när jag tömmer.
Min gamla husbils tank vägde massor när den var full så det lärde jag mej den hårda vägen, de nyare toaletterna hade mindre tankar och två hjul med att utdragbart handtag. En bekant som hade en något handikappad`? fru tömde den en gång per dag! Den nya toan som fn sitter i tullen i belgien efter att den kommit dit via england och blivit förtullad där från amazon som tydligen sitter på ett oförtullat lager?
Max är 21L får parkera nära en tömningstation men har en liten hopfällbar kärra som kan vara bra att ha med.
Jag sparade mycket tid använde Ai dvs ChatGPT och den listade denna högst och jag kontrollerade priserna via Ai och fick reda på att Amzon hade mer än 1000kr lägre pris, hoppas jag inte åker på någon tull men det har jag aldrig gjort tidigare med amazon och den levereras direkt till dörren. Jo den fanns för över 3200kr. jag betalade 1662kr .
Ai blir allt bättre men man kan bara använda den några gånger per dag gratis betalar man ett par hundra i månaden får man en vassare version. Den är väldigt bra på Matte så där kan man få riktigt bra resultat med uppställning av uträkningen.
Sånt man får sitta länge och leta på nätet får man ett utförligt svar på några sekunder.

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Du verkar ha allt under kontroll. Så din resa blir nog bra, klart att det är en del kvar för dig att göra. Men det är väl inget som stoppar dig någon längre stund.
Gillar din ide att sätta en diesel värmare i motor utrymmet. Finns ju gott om plats under reserv hjulet. Jag skulle gärna ha en som gick att koppla in på kylsystemet.
Har värmeväxlare från motorn, vilket är fantastiskt bra. Men är Aldepannan som får fungera som motor värmare på vintern. Skulle bli billigare med diesel.
Men stora pengar på en äldre bil.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Wessly.. Du har väl utmärkt vattenburen värme? Dina funderingar ovan, handlar det om att du vill få en varm motor.. eller vill du ha varmt i bodelen?

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Wessly.. Du har väl utmärkt vattenburen värme? Dina funderingar ovan, handlar det om att du vill få en varm motor.. eller vill du ha varmt i bodelen?
Tänkte att det skulle vara billigare med diesel på vintern när man står några dagar på samma plats. Annars fungerar värmeväxlaren hur bra som helst, både motorvärmare och varmt och gott i bo delen.
Är väl en fundering jag fick bara, billigare att värma upp både bo delen och motorn.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jo det blir ganska säkert billigare... men lägre effekt..kanske ca max 2000 watt ( lite oklart) ! Och jämfört med din jämna spridda värme- vatten så blir det varm luft i ett, max två utsläpp...
I din bil blir kanske inte montering i motorrummet optimalt... om det sedan ska dras varmluftsrör bak till bodelen?
Du har väl en vägg och dörr som avgränsar- eller?

Vittåker

HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
Det har jag efter att toyota varnat mej förra året, den kan väcka döda. Den går på batteri så lätt att installera. Satt ett gaslarm i bilen. Har jag kopplat ur för tillfället, gasen luktar ju och den värmaren står bara på reserv. Den låter en del, fördelen är väl att det var utblås på toaletten också, men där vistas man inte så mycket så det behövs knappast.
Fick en uppmaning idag att delta i vaccinering startar 15 okt.
Bra att det blir tidigt så att man hinner se om det blir biverkningar, allt gick bra för ett år sedan vi har bra immunförsvar som jag fått via arvsanlagen covid är inte över tvärtom verkar det finnas i samhället just nu har sett folk med munskydd och min äldste son blev smittad på tåg och buss.
Min fd är så extrem att hon mer eller mindre sagt upp bekantskapen med de som vägrar vaccinera sej, de tror på Putin också så det är en del i det hela.
Säj mej vem dina vänner så vet jag vem du är! Så det är rätt tänkt på pappret ska hon vara smartare än mej och tjänat mer pengar, men det är bara på pappret!!
Risken är ju så mycket större när man är ute och reser i olika länder, hemma kommer man inte i kontakt med så många och man står glest i köer och går omvägar kring de som gillar att trängas.
Ska skruva bort fästet för reservhjulet så jag kommer åt att se hur jag enkelt kan montera värmaren det sitter ju två ställen på varje sida där man uppifrån kan skruva fast den sen är det egentligen bara avgasslangen och ljudämparen som kan ge problem. Köpte två avgasslangar en 3m och den som följer med knappt 1m, viktigt att man får bort avgaserna från insuget skulle man ha recirkulation skulle det problemet vara mindre men större risk att få imma på insidan vilket jag inte fått när jag tagit kall och torrare luft utifrån eftersom det blir ett litet övertryck så slipper man kalldrag så man får ju en bra ventilation.
Behöver mäta och fota sen kan jag handla lite plåt bitar som finns bl.a. på biltema billigast men exelbygg har en bra lösning förutom olika vinkel järn.
Det är två järn som sitter ihop med varandra så man kan ställa höjden, hade jag en svets hade jag häftat fast ett par järn direkt.
Ja det finns ju balkar därfram så ett par hål och rejäla plåtskruv lär det sitta väger inte mycket.
Ska se om jag inte kan få dit min 6 l tank också då kommer jag att kunna ha totalt närmare 8 liter. Enligt lagen om komunicerande kärl borde jag få dit en koppling mellan tankarna så den ena fyller den andra utan att det läcker. gäller att få höjden rätt. Fördelen med att ha allt i motorummet är att det är helt öppet neråt till marken. En stor orsak att jag inte vill ha värmare med tank inne, diesel är lika farligt som bensin om flampunkten uppnås . Men naturligtvis mycket mindre farligt än gasol.
Toyota en större tank medför bara att man inte måste bevaka mängden lika ofta, jag föredrar att den är halvfull när jag tömmer.
Min gamla husbils tank vägde massor när den var full så det lärde jag mej den hårda vägen, de nyare toaletterna hade mindre tankar och två hjul med att utdragbart handtag. En bekant som hade en något handikappad`? fru tömde den en gång per dag! Den nya toan som fn sitter i tullen i belgien efter att den kommit dit via england och blivit förtullad där från amazon som tydligen sitter på ett oförtullat lager?
Max är 21L får parkera nära en tömningstation men har en liten hopfällbar kärra som kan vara bra att ha med.
Jag sparade mycket tid använde Ai dvs ChatGPT och den listade denna högst och jag kontrollerade priserna via Ai och fick reda på att Amzon hade mer än 1000kr lägre pris, hoppas jag inte åker på någon tull men det har jag aldrig gjort tidigare med amazon och den levereras direkt till dörren. Jo den fanns för över 3200kr. jag betalade 1662kr .
Ai blir allt bättre men man kan bara använda den några gånger per dag gratis betalar man ett par hundra i månaden får man en vassare version. Den är väldigt bra på Matte så där kan man få riktigt bra resultat med uppställning av uträkningen.
Sånt man får sitta länge och leta på nätet får man ett utförligt svar på några sekunder.
Om du tar grann-damen med i husbilen så kanske du kan skippa dieselvärmaren...;)

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Jo det blir ganska säkert billigare... men lägre effekt..kanske ca max 2000 watt ( lite oklart) ! Och jämfört med din jämna spridda värme- vatten så blir det varm luft i ett, max två utsläpp...
I din bil blir kanske inte montering i motorrummet optimalt... om det sedan ska dras varmluftsrör bak till bodelen?
Du har väl en vägg och dörr som avgränsar- eller?
Jo det är en vägg med dörr som man stänger när man vill skilja bort både kyla och värme. En jättebra funktion.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Du verkar ha allt under kontroll. Så din resa blir nog bra, klart att det är en del kvar för dig att göra. Men det är väl inget som stoppar dig någon längre stund.
Gillar din ide att sätta en diesel värmare i motor utrymmet. Finns ju gott om plats under reserv hjulet. Jag skulle gärna ha en som gick att koppla in på kylsystemet.
Har värmeväxlare från motorn, vilket är fantastiskt bra. Men är Aldepannan som får fungera som motor värmare på vintern. Skulle bli billigare med diesel.
Men stora pengar på en äldre bil.
Finns kinavärmare som värmer vatten om man sätter en sån i motorummet borde man komma åt rätta slangarna, jag tittade på det för flera år sedan men det var inte aktuellt eftersom man måste installera ett nytt system när det inte finns från början.
Det är ju en ganska kompakt enhet att installera. prova att använda Chat GPT och söka. Finns den på amazon tar det inte lång stund innan den är hemma. Min toalett befinner sig utanför Hannover så den är på väg.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Om du tar grann-damen med i husbilen så kanske du kan skippa dieselvärmaren...;)
Det är ju min fd fd orkar inte dra det ett varv till jo intelligent ser fortfarande bra ut med en massa energi. Men att ha någon som har sin främsta uppgift att styra mitt liv är jobbigt även om hon naturligtvis har rätt i mycket.
Hade jag velat ha henne med hade jag varit tvungen att köpa större husbil som hon då hade fått betala en del av sen skulle friheten vara borta. Åsikter om vart vi ska åka och stanna vad jag ska äta och inte dricka. Jag ser det ofta när jag är ute och man undrar hur de står ut?
När man blir äldre blir man ofta rädd att bli ensam jag har passerat det stadiumet nu och ser mer fördelar än nackdelar. Jo hon är duktig rent tekniskt men vet för lite och kan inte lyssna och lära vet alltid bäst.
Man orkar inte, så skönt att stanna på kvällen det är tyst och lugnt man tar en öl tittar på nyheterna skriver något på forumet läser i en bok och sover , sen går man upp när man vill och kör dit man vill. Helt perfekt! Några minuters tveksam sex uppväger inte det!

OleT

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
38393
Medlemskap
2024
Jobbade med bilen i det fina vädret igår. Det satt ett fäste monterat i kofångaren och ena dörren med en dragkula på. Det satt ganska högt så det var nog avsett för en hemtillverkad fastsättning, skulle man använda Biltemas cykelfäste hamnar cykeln väldigt högt upp. Valde att ta bort den blev silvertejp över bulthålet tills jag hittar en plastplugg.
Batteriet Biltema 100ah som det ser ut som är totaldött, original ska det vara 60ah. Kan bero på förre ägaren det var en kall vinter och med lite körning där laddningen kanske enbart går till startbatteriet som borde vara prio 1 så har det inte överlevt, satt något uttag som det sitter en lysdiod i och kanske något mer eftermonterat som drar ur.
Min fråga står i valet och kvalet blybatteri tudors 80 ah 1300kr eller lifepo4 från amazon 100ah 2600kr nu är det ju så att jag inte vill lägga slantar på elektronik utan bara byta, och taket är dubbelkrökt så någon solcell där är inte aktuellt, så generatorn max 50 A 14 V får sköta laddningen möjligen med en hopfällbar solpanel 50 W om man står still.
Går det att bara sätta dit ett sånt batteri eller ska jag spara pengar ? och köpa blybatteri. Det som bekymrar mej är värmen en truma gaskamin som sitter under soffan den har en fläkt som drar 1,1 A vid dåligt väder blir det ju några ah och till det kommer ju belysning dator och elcykelbatteriet, blir ju ganska lång uppladdningstid med blybatteri.
Jag är tveksam att sätta i ett LifePo4 batteri. De är väldigt känsliga för urladdning. Har hållit på en hel del med LiPo och LiFe batterier och är det något som kan förstöra ett nytt batteri så är det en enda djupurladdning. Har man koll och inte under några omständigheter laddar ur batteriet för lågt så fungerar det bra. Du måste ha örnkoll på batteriet även under vintern även om det är urkopplat (självurladdning). En av fördelarna är att man får mer energi i förhållande till vikt men i en husbil så tycker jag inte det spelar så stor roll. Jag skulle satsa pengarna på några solpaneler istället som idag finns böjbara för kurviga ytor, och ger extra energi när motorn inte är igång.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Lipo har jag använt i modellflyget en helt annan teknik och brandfarlig. Vad jag läst mej till sedan många år sedan är life som fanns redan för ganska många å i bla borrmaskiner det sades då att de till skillnad från de andra sorterna nickel hydrid och och litium skulle klara sig från djupurladdning så det batteriet jag har finns det en bms som stänger av när batteriet når farliga nivåer.Har ju både solpanel och regulator numera. Självurladdning som dödade det gamla batteriet var brist på laddning bilen stod ju och den enda laddningen var ju med yttre el, bytte ju bägge batterierna eftersom de var misskötta.
Regulatorn stänger av laddningen vid 5 grader ska köra söderut och hoppas att det inte blir några problem med kylan. Blir det kallt innan jag åker startar jag elvärmen.

Toppen