• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
529
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Den minsta Dometic toa... kostar " normalpris " i Sverige drygt 20 hundralappar.

Hjertmans har kampanj just nu 1350 kronor...men det verkar finnas väldigt få kvar.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
604
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag har inte hunnit titta på någon av dessa men hjertmans extrapris brukar inte vara billigt, biltema brukar vara billiga men där gäller devisen att man får det man betalar för.
Såg förra rundan en toelett som såg ut att vara mera åt den vanliga toalettens utseende men inte billig.
när man vill kunna leva off grid kostar det en del extra men absolut inte flera hundra per dag. Har man ordning på allt lider man inte särskilt mycket av att inte ha en camping med toaletter och duschar inpå. Däremot hoppas jag på ett annat friare liv där inte alla boat in sej fullständigt och den sociala hackordningen bestäms av ett gäng intrigerande människor som av någon anledning tror att de är bäst eller bra. Trots att egentligen det mesta talar emot dom förutom en vass tunga deras pondus får dom ofta av sin ekonomi vilket jag själv aldrigt imponeras av.
Ska forska vidare tyckte faktiskt den gamla kasettoan fungerade bra förutom att hemma finns det ingenstans förutom den egna toaletten att tömma i Norrköping lär det finnas en plats. Finns ett par ställplatser i finspång men det är bara dyra parkeringar finns absolut inget där.
Ganska trångt att greja med en toa inne i bilen krångligt att ta ut hela och joxa med. Vill inte behålla den ställningen den står på blir ju besvärligt när man ska duscha därinne.
Letat lakan på amazon problemet är tydligen en helt annan standard på storlekar och det passar dåligt med svensk standard på täcken. Så den saken får jag ge upp, när jag kör ner i tyskland så finns det nog bra saker. Amazon. de har nog mer. Har handlat via dem flera gånger.
Har ju en pockebook reader istället för böcker men jag har haft problem att flytta in böcker ibland efter uppdatering så har jag en app i mobilen där även datorn är inblandad.
Tar jag ner en bok från biblioteket kan jag via mail skicka den till readern genom att skicka till en mailadress och när jag startar wifi på readern laddar den ner boken på några sekunder. Slipper allt krångel med sladdar.
Kan ju ha en massa böcker på datorn som jag fyller på hela tiden. Har tänkt att gå med på nått ställe där man kan ladda ner böcker på svenska, vill inte gärna vara tvungen att ständigt vara uppkopplad mot nätet där man kommer bli övervakad och spårad och överöst med reklam. Sen finns det oftast inte mycket böcker på svenska som jag vill läsa eftersom jag inte gillar mord och deckare.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
604
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Lite mer skitprat eller på norska drittprat.
Var ute och kollade min toalett den heter dometic sealand kan vara nummer 975, den såg inte lastgammal ut manuell pump som kändes trasig på något vis men det var ju utan vatten. Kan vara en sån enligt info från en expert som man ska pumpa tryck på sen sitter det en knapp på framsidan som förmodligen ska fungera som ventil.
den var låg enda upp till locket 38cm så kanske 37cm. Den satt på en mycket konstigt och märkligt byggd ställning och då var höjden 54cm, det måste vara betydligt högre än min riktiga toalett hemma ganska ny ido förhöjd. Det tillsammans med förarstolen får mej att tänka konstiga tankar. Eftersom jag är 193 så måste det handla om att en basketspelare ägt min bil.

Jag har gjort ett omtag och använde Ai fick bra och fungerande råd och tom aktuellt fungerande lägstapris. Amazon hade 1000kr lägre pris än andra och levererar fraktfritt.
Höjden är 45cm ganska lagom elektrisk spolning stor tank som gör att jag kan klara mej ganska länge innan tömning och då lär jag få tömma och fylla ändå. Bahia kommer det husbilar till som betalar en mindre summa direkt för den tjänsten, de är ju alltid fullbokade ändå.
Sen kan man fylla gasol med svenska flaskor där i närheten.
Jaha då var det problemet löst också, har inte velat ta tag i det men med lite hjälp så. Beställer!
Kallt ute och ficklampan hade jag förlagt ritade på nattduks bordskivan ska limma en list under som håller den i läge blir bra det kommer härda tills i morgon.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
604
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jaha efter lite krångel sitter skivan till nattduksbordet på plats fick loss en besvärlig skruv som höll en fyrkantsprofil i järn krävde vinkelslip. Den gamla toaletten har hamnat på tippen. För låg och behöver lite kapacitet när man ska stå gratis.
Krängde på det det nytvättade tyget på tre dynor som ska förvandla sängen till soffa dagtid.
Inte alldeles lätt det är helt omsydda dynor till gamla skumgummit. Bra gjort har nog kostat en del, ljust fint möbeltyg men det blir lätt smutsigt, ska gå över stolarna med våtsugare och tvättmedel. Problem med nya strålkastaren och nya led lampan blir konstig ljusbild på halvljuset. Det går att vrida lampan i sin hållare.
Ska ha någon typ av stöd för foten den hamnar i en konstig ställning fick tips om en bräda där, har ju plywood över kan såga till en bit som kan passa helst utan skruvar kan sätta dit en kraftig gummimatta där eller också en vanlig matta att klippa bitar från.
I min gamla bil hade jag ett stöd i sidled är ju en likadan hytt så det måste jag fixa.
 
Toppen