• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
BASIL BASIL Pang i bygget, på resa med husbil!

Fast ni kan väl köra med varsin bil?
Vi bor ju i varsitt hus i samma länga räcker att hon har järnkoll nu. Tror knappast hon klarar en husbil tror faktiskt inte att hon gillar camping alls, det ska vara flyg hotell och museer och kultur. Jag är en enkel människa jag är nöjd att sitta med en öl och en bok.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Har varit och handlat en del saker till husbilen som behövs för monteringen av värmaren måste försöka mäta så jag får tag i skruvar och järn. Men elkabel 6 kvmm och en ledning vars färg passar i taket till en lampa som jag måste få dit ganska snart blir ju mörkt tidigt, en koppling till bränsleslang lyckade jag få tag i men vet inte än om det passar ihop. Måste utnyttja dagarna som finns kvar snart kan det vända fullständigt.
Misstänker att det sitter ett relä möjligen från biltema som kopplar ihop batterierna när man kör så att bobatteriet blir laddat av generatorn.
Om det är så kommer det att kunna bli skadat vid minusgrader, regulatorn har ju ett skydd men om batteriet har det har jag inga papper på. Jag får helt enkelt ha en kamin i bilen om det blir kallt, är ju inte tänkt att köra med den. Jag skulle vilja veta var reläet sitter så att det gick att stänga av. ser några reläer men de sitter ju långt in under stolen och går inte komma åt. blir ju normalt inga problem men om man ska köra någonstans efter en kall natt så kan det hända saker.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.631
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Jag är tveksam att sätta i ett LifePo4 batteri. De är väldigt känsliga för urladdning. Har hållit på en hel del med LiPo och LiFe batterier och är det något som kan förstöra ett nytt batteri så är det en enda djupurladdning. Har man koll och inte under några omständigheter laddar ur batteriet för lågt så fungerar det bra. Du måste ha örnkoll på batteriet även under vintern även om det är urkopplat (självurladdning). En av fördelarna är att man får mer energi i förhållande till vikt men i en husbil så tycker jag inte det spelar så stor roll. Jag skulle satsa pengarna på några solpaneler istället som idag finns böjbara för kurviga ytor, och ger extra energi när motorn inte är igång.
Vilket lyft det blev med ett LFP batteri i min gamla bil. Något som minskade efter att jag satte in batteriet var: Elstress.

 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.584
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Har varit och handlat en del saker till husbilen som behövs för monteringen av värmaren måste försöka mäta så jag får tag i skruvar och järn. Men elkabel 6 kvmm och en ledning vars färg passar i taket till en lampa som jag måste få dit ganska snart blir ju mörkt tidigt, en koppling till bränsleslang lyckade jag få tag i men vet inte än om det passar ihop. Måste utnyttja dagarna som finns kvar snart kan det vända fullständigt.
Misstänker att det sitter ett relä möjligen från biltema som kopplar ihop batterierna när man kör så att bobatteriet blir laddat av generatorn.
Om det är så kommer det att kunna bli skadat vid minusgrader, regulatorn har ju ett skydd men om batteriet har det har jag inga papper på. Jag får helt enkelt ha en kamin i bilen om det blir kallt, är ju inte tänkt att köra med den. Jag skulle vilja veta var reläet sitter så att det gick att stänga av. ser några reläer men de sitter ju långt in under stolen och går inte komma åt. blir ju normalt inga problem men om man ska köra någonstans efter en kall natt så kan det hända saker.

Jag skulle rekommendera dej att göra ett test för att försäkra dej om att bms'et har laddstopp vid låg temp i batteriet. Alternativet är att ha alla laddkällor avstängda vid risk för kyla.
 

Vittåker

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
Det är ju min fd fd orkar inte dra det ett varv till jo intelligent ser fortfarande bra ut med en massa energi. Men att ha någon som har sin främsta uppgift att styra mitt liv är jobbigt även om hon naturligtvis har rätt i mycket.
Hade jag velat ha henne med hade jag varit tvungen att köpa större husbil som hon då hade fått betala en del av sen skulle friheten vara borta. Åsikter om vart vi ska åka och stanna vad jag ska äta och inte dricka. Jag ser det ofta när jag är ute och man undrar hur de står ut?
När man blir äldre blir man ofta rädd att bli ensam jag har passerat det stadiumet nu och ser mer fördelar än nackdelar. Jo hon är duktig rent tekniskt men vet för lite och kan inte lyssna och lära vet alltid bäst.
Man orkar inte, så skönt att stanna på kvällen det är tyst och lugnt man tar en öl tittar på nyheterna skriver något på forumet läser i en bok och sover , sen går man upp när man vill och kör dit man vill. Helt perfekt! Några minuters tveksam sex uppväger inte det!
Japp, kloka ord, jag instämmer till fullo, "Åsikter om vad jag ska äta och inte dricka" ha ha känner igen de där....
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag skulle rekommendera dej att göra ett test för att försäkra dej om att bms'et har laddstopp vid låg temp i batteriet. Alternativet är att ha alla laddkällor avstängda vid risk för kyla.
Jag vet inte vad jag ska göra för att testa?
Vad jag vet är att om jag stoppar i kontakten startar laddaren till bobatteriet sitter dåligt åtkomlig under stolen. Vrider jag på nyckeln för att starta motorn och få värme så får jag sannolikt laddström, vad som händer om jag ska starta dieselvärmaren på bobatteriet vet jag inte vet inte om det går att få ut ström då? Alternativet är att köra värmaren på startbatteriet 80Ah men jag är tveksam eftersom står man still ett antal dagar så går det åt 12ah/dygn. Nu lär det inte bli så mycket problem söderut och då bor jag ju i bilen problemet blir före och efter. Efter en kall natt går ju solen upp och det börjar ju ladda via solpanelen, victron är ju default inställd på 5 grader men den sitter ju i huvudhöjd och batteriet sitter ju på golvet under stolen med en kall plåt under. Får gå in och titta om jag kan hitta något från amazon?
Undrar om inte Tesla har en elbil med samma batteri teknik.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.584
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Kanske det hinner bli tillräckligt kallt i husbilen innan du far söderut, för ett test av ev. laddstopp
Du ska definitivt köra "allt" på bobatteriet, du kan alltid ta ut en ström i kyla, det t.o.m värmer upp batteriet lite grann.
Det enda eller 2st urladdningsstopp som borde finnas på ditt batteri är på låg SoC samt hög temp. +60-65C brukar var en stoppgräns för både laddning och urladdning.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.631
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Kanske det hinner bli tillräckligt kallt i husbilen innan du far söderut, för ett test av ev. laddstopp
Du ska definitivt köra "allt" på bobatteriet, du kan alltid ta ut en ström i kyla, det t.o.m värmer upp batteriet lite grann.
Det enda eller 2st urladdningsstopp som borde finnas på ditt batteri är på låg SoC samt hög temp. +60-65C brukar var en stoppgräns för både laddning och urladdning.
Det borde fungera med en sån här om man vill kunna bryta laddningen från solcellen pga låg temperatur. Den går att ha bredvid batteriet. Den kommunicerar trådlöst med Victrons solcellsregulator. Lite halvdan lösning men bättre än ingenting.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
659
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Lite varning här..i all välmening.... håll saker enkla! Det måste väl räcka med att man ordnar så att det är lätt att ta bort en batteripol på batteriet?
Cosmos ska förhoppningsvis åka söderut när det blir kallare i Sverige.... Vi får ju hoppas att en diselvärmare kommer på plats o ger värme i bodelen...

Ps.. men nu läste jag igenom länken igen...en sån vill jag kanske själv ha...till båten.
 
Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
En dyr termostat men man får oftast vad man betalar för, nu bor jag ju så att jag kan koppla in elen och ha lite ström till en kamin.
Ska forska i vad jag köpt för batteri.
Idag har jag monterat dieselvärmaren, den sitter stadigt och bra, har använt skruvar och muttrar så det sitter stadigt samtidigt lätt att ta bort.
skruvade dit avgasslangen tog den korta alltid besvärligt att få dit klamrarna monterade ljuddämparen inte den som följer med utan en riktig i aluminium med vadd inuti och gjutna rör med hål. Det kommer bli tyst.
Blev tilläggsarbeten displayen sitter i ena änden svårt att se något när den sitter på plats, tog isär den displayen sitter med dubbelhäftande tejp. Värmde lite så gick den att ta bort finns gott om kabel så jag satte den på ovansidandär den skulle vara synlig. kineserna tror att man kan sätta dit en m4 vanlig skruv i 0,5 mm plåt, satt dit m5 med skruv och mutter. Man vill ju inte att den ska ramla isär. Den gamla som såg likadan ut hade samma bekymmer. Annat namn same skit!
Finns ju fjärrkontroll och blåtand. Saknar ett utblås som följde med den gamla jag hade, de truma jag hade slängde jag bort.
Nu sitter det två utblås till gasolvärmaren det ena går till toaletten samma med förra bilen jättevarmt där. Kanske pluggar jag det och tar det men jag får se tror biltema har ett utblås. Ska såga upp ett hål och ansluta dieselvärmaren. Nu har jag två slangar men de är för korta. Finns att köpa med isolering vilket jag inte behöver men helst ingen tveksam skarv. Så den delen är det jobbiga gjort klart.
När jag tog bort slangen till luftrenaren på bilen så fanns det ett spjäll där Jankro förklarade utförligt hur det var tänkt att fungera med förvärmning.
Saknades den slangen som skulle ta värme från grenröret, så om jag förstår rätt så det spjället som ska öppna när motorn blir varm öppnar inte eftersom det inte finns en fungerande förvärmning. Det ser ut som om det mindre hålet där varmluften skulle komma är det enda som försett förgasaren med luft hela tiden, borde blivit fet blandning då.
Jag tog bort fjädern och luckan så nu blir det ordentligt med luft till motorn. Får dra om luftintaget till en del eftersom värmaren sitter ivägen. Men verkar ju inte så viktigt eftersom den mestadels fått luft där det skulle komma varmluft. Går säkert att hitta ett bra läge där.
Fick min kartong med porta potti 565 E för några minuter sen kom med Airmee en dag tidigare än utlovat.
Värsta jobbet klart med värmaren har ju gjort det förut, ska se om jag kan få dit min 6 l tank på något bra ställe. Min tanke är att slangen får den tanken ska kopplas till locket på värmarens tank, borde bli 8 l totalt den inbyggda tanken är det svårt att se nivån på tanken jag har är att bara fylla på extratanken när den blir tom. Kan jag sätta den på ett bra ställe så kan jag tanka direkt i den tanken. Hur det blir med luft och sånt vet jag inte men borde rätta till sej.
 

OleT

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
38393
Medlemskap
2024
Jag skulle rekommendera dej att göra ett test för att försäkra dej om att bms'et har laddstopp vid låg temp i batteriet. Alternativet är att ha alla laddkällor avstängda vid risk för kyla.
Ja det kan bli problem med både kyla och värme och om inte din BMS gör det jobb den skall. Har varit med om billiga BMS:er som inte bryter vid för låg temperatur och det är olika för olika batterier. Vore ju trist att förstöra ett dyrt batteri. Jag vet att Teslas laddare minskar laddströmmen linjärt både vid lägre spänning och högre spänning så man kan inte bara ösa på laddström hur som helst till en viss temperatur bara. Det är dessvärre ganska komplicerat om man skall få batteriet att hålla länge.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.631
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
En dyr termostat men man får oftast vad man betalar för, nu bor jag ju så att jag kan koppla in elen och ha lite ström till en kamin.
Ska forska i vad jag köpt för batteri.
Idag har jag monterat dieselvärmaren, den sitter stadigt och bra, har använt skruvar och muttrar så det sitter stadigt samtidigt lätt att ta bort.
skruvade dit avgasslangen tog den korta alltid besvärligt att få dit klamrarna monterade ljuddämparen inte den som följer med utan en riktig i aluminium med vadd inuti och gjutna rör med hål. Det kommer bli tyst.
Blev tilläggsarbeten displayen sitter i ena änden svårt att se något när den sitter på plats, tog isär den displayen sitter med dubbelhäftande tejp. Värmde lite så gick den att ta bort finns gott om kabel så jag satte den på ovansidandär den skulle vara synlig. kineserna tror att man kan sätta dit en m4 vanlig skruv i 0,5 mm plåt, satt dit m5 med skruv och mutter. Man vill ju inte att den ska ramla isär. Den gamla som såg likadan ut hade samma bekymmer. Annat namn same skit!
Finns ju fjärrkontroll och blåtand. Saknar ett utblås som följde med den gamla jag hade, de truma jag hade slängde jag bort.
Nu sitter det två utblås till gasolvärmaren det ena går till toaletten samma med förra bilen jättevarmt där. Kanske pluggar jag det och tar det men jag får se tror biltema har ett utblås. Ska såga upp ett hål och ansluta dieselvärmaren. Nu har jag två slangar men de är för korta. Finns att köpa med isolering vilket jag inte behöver men helst ingen tveksam skarv. Så den delen är det jobbiga gjort klart.
När jag tog bort slangen till luftrenaren på bilen så fanns det ett spjäll där Jankro förklarade utförligt hur det var tänkt att fungera med förvärmning.
Saknades den slangen som skulle ta värme från grenröret, så om jag förstår rätt så det spjället som ska öppna när motorn blir varm öppnar inte eftersom det inte finns en fungerande förvärmning. Det ser ut som om det mindre hålet där varmluften skulle komma är det enda som försett förgasaren med luft hela tiden, borde blivit fet blandning då.
Jag tog bort fjädern och luckan så nu blir det ordentligt med luft till motorn. Får dra om luftintaget till en del eftersom värmaren sitter ivägen. Men verkar ju inte så viktigt eftersom den mestadels fått luft där det skulle komma varmluft. Går säkert att hitta ett bra läge där.
Fick min kartong med porta potti 565 E för några minuter sen kom med Airmee en dag tidigare än utlovat.
Värsta jobbet klart med värmaren har ju gjort det förut, ska se om jag kan få dit min 6 l tank på något bra ställe. Min tanke är att slangen får den tanken ska kopplas till locket på värmarens tank, borde bli 8 l totalt den inbyggda tanken är det svårt att se nivån på tanken jag har är att bara fylla på extratanken när den blir tom. Kan jag sätta den på ett bra ställe så kan jag tanka direkt i den tanken. Hur det blir med luft och sånt vet jag inte men borde rätta till sej.
Förvärmningen tog jag bort för 20 år sen på min bil. Jag ville få in lite kallare luft i motorn.
Önsketänkande om lite mer effekt. Vad jag kommer ska termostaten till förvärmningen reglera spjället så att luften in i luftburken är 25 grader.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
659
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag förstår inte riktigt vad det är för utblås som du saknar?
Jag har något men det är för 60 mm slang?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
2.040
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
En dyr termostat men man får oftast vad man betalar för, nu bor jag ju så att jag kan koppla in elen och ha lite ström till en kamin.
Ska forska i vad jag köpt för batteri.
Idag har jag monterat dieselvärmaren, den sitter stadigt och bra, har använt skruvar och muttrar så det sitter stadigt samtidigt lätt att ta bort.
skruvade dit avgasslangen tog den korta alltid besvärligt att få dit klamrarna monterade ljuddämparen inte den som följer med utan en riktig i aluminium med vadd inuti och gjutna rör med hål. Det kommer bli tyst.
Blev tilläggsarbeten displayen sitter i ena änden svårt att se något när den sitter på plats, tog isär den displayen sitter med dubbelhäftande tejp. Värmde lite så gick den att ta bort finns gott om kabel så jag satte den på ovansidandär den skulle vara synlig. kineserna tror att man kan sätta dit en m4 vanlig skruv i 0,5 mm plåt, satt dit m5 med skruv och mutter. Man vill ju inte att den ska ramla isär. Den gamla som såg likadan ut hade samma bekymmer. Annat namn same skit!
Finns ju fjärrkontroll och blåtand. Saknar ett utblås som följde med den gamla jag hade, de truma jag hade slängde jag bort.
Nu sitter det två utblås till gasolvärmaren det ena går till toaletten samma med förra bilen jättevarmt där. Kanske pluggar jag det och tar det men jag får se tror biltema har ett utblås. Ska såga upp ett hål och ansluta dieselvärmaren. Nu har jag två slangar men de är för korta. Finns att köpa med isolering vilket jag inte behöver men helst ingen tveksam skarv. Så den delen är det jobbiga gjort klart.
När jag tog bort slangen till luftrenaren på bilen så fanns det ett spjäll där Jankro förklarade utförligt hur det var tänkt att fungera med förvärmning.
Saknades den slangen som skulle ta värme från grenröret, så om jag förstår rätt så det spjället som ska öppna när motorn blir varm öppnar inte eftersom det inte finns en fungerande förvärmning. Det ser ut som om det mindre hålet där varmluften skulle komma är det enda som försett förgasaren med luft hela tiden, borde blivit fet blandning då.
Jag tog bort fjädern och luckan så nu blir det ordentligt med luft till motorn. Får dra om luftintaget till en del eftersom värmaren sitter ivägen. Men verkar ju inte så viktigt eftersom den mestadels fått luft där det skulle komma varmluft. Går säkert att hitta ett bra läge där.
Fick min kartong med porta potti 565 E för några minuter sen kom med Airmee en dag tidigare än utlovat.
Värsta jobbet klart med värmaren har ju gjort det förut, ska se om jag kan få dit min 6 l tank på något bra ställe. Min tanke är att slangen får den tanken ska kopplas till locket på värmarens tank, borde bli 8 l totalt den inbyggda tanken är det svårt att se nivån på tanken jag har är att bara fylla på extratanken när den blir tom. Kan jag sätta den på ett bra ställe så kan jag tanka direkt i den tanken. Hur det blir med luft och sånt vet jag inte men borde rätta till sej.
Alltid kul med lite bilder så man lättare kan följa med i dina installationer.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Ja bilder är bra även för mej så jag ser vad jag gjort, varje gång glömmer jag mobilen inte bara det jag glömmer skruvar och annat. Ska försöka få till lite bilder och kanske det finns fler som vill testa min montering om det blir lyckat. Åtkomst och enkelhet lätt att serva är sånt jag gillar.
När jag gör något tänker jag ofta på att jag ska kunna laga det.
Känns lugnt att jag tog bort den trasiga förvärmningen, eftersom en slang är borta kan det ju inte finnas någon varmluft att reglera däremot kommer ju det stora spjället vara stängt och eftersom det är fjäderbelastat så kommer man få en fetare blandning.
Finns en stålpinne som kom ut från luftrenaren kände på den men den var stum och vad den kunde reglera om den rörde sig gick inte att se.
Jo utblåset jag ska borra upp ett hål 60mm och tänkte sätta dit ett utblås lika det jag hade på gamla husbilen där man kan rikta luften åt olika håll enkelt att få fast slangen också.
Nu sitter det en vakuum apparat som det verkar förmodligen till farthållaren på det stället jag tänkte mej blåsa in varmluft, satt grejer där på gamla bilen också tydligen populärt som monteringsplatta av extrautrustning. Jag vill ju att luften ska riktas ganska direkt in på den uppfällda luckan som sitter framför värmeelementet. Tog bort den gamla och trötta gummilisten från kåpan, alla bilar jag sett har en för kort list så att lukten av läckande bensin rök och liknande kommer direkt in i kupen. Därför köpte jag en ny 4m 199kr tror den kommer att fungera så att det blir tätt mot motorhuven eftersom jag på motorhuven ska ha en plastplatta som går att stänga till luftintaget helt från utsidan.
Meningen är ju att luften från värmaren ska gå rakt in i bilen via värmepaketet.
Då kan jag ju bestämma om värmen ska ut på golvet vindrutan eller friskluften på panelen. dvs likadant som om jag stod på tomgång med fläkten igång.
Fördelen en enkel installation tyst ljud och möjligheten att reglera värmen.
Har ju nästan hela tiden med den förra bilen haft problem med för mycket värme även på lägsta läget .
Fanns ingen termostat så öppna takluckan osv.
Nu kan jag öppna luckan över luftintaget så att en del av värmen försvinner ut. På denna värmaren finns det en termostat eftersom en värmare måste ha en viss mängd bränsle för att brinna säkert så är enda sättet att stänga av den on - off funktion. Det är ingen bra lösning väldigt dålig faktiskt.
Sliter både batteri glödstift sotar, det finns flera som har det problemet.
Den programfunktionen var diseblad på min förra värmare.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
659
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag ska kolla om några dagar... om jag kan bidra med ett utblås......men i så fall ett som man kan rikta luftströmmen med...inte stänga av eller minska.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag måste ändå köra till Norrköping idag och köpa slang till utblåset, ska bli en lite bättre kvalite behöver någon meter. Finns såna som isolerar och även dämpar ljudet. Det ska helst vara ett svagt susande. På biltema såg jag ett utblås finns säkert på en båtbutik som säljer värmare. Så du behöver inte leta.
Lite annat jag behöver vill bli helt färdig med värmaren så att jag kan gå vidare, man får passa på när vädret är gynnsamt.
Ser ut som insuget till förbränningen det är ju ett filter för att inte få in insekter i värmaren ska passa bra att montera vid bogseringsöglan fram med ett buntband.
På andra sidan går ju avgasluften ut och där kanske jag kommer skarva i från ljuddämparen och till likadan drag ögla fast på höger sida.
Följde med klammer men det blir ju enklare med buntband av stål tål ju värme. Blir ju av med avgaserna, den gamla bilen luktade det diesel om vid första starten då ger elektroniken extra bränsle och högt varv så det rök i någon minut och det kom in i bilen vilket jag inte vill. Sen fungerade det perfekt.
Det kommer kosta 20kr diesel/dygn för värmen alltså mycket mindre än gasol!
Faktiskt billigare än el vid stolpe också sen är frihetskänslan mycket värd, och om det skulle bli problem med installationen finns ju plan B en hålsåg in i kupen där reservhjulet finns men det är ingen bra lösning.
De flesta som installerar värmare tar ju inluften inifrån, skälet för det är ju att det blir slöseri att värma upp uteluften.
Enligt min erfarenhet så är det inga problem att värma upp eftersom jag nästan alltid kört på lägsta effekten och det ofta varit för varmt. Skillnad med gas där det kostar och man ofta köper gasen flaskvis eller tankar på särskilda mackar.
Fördelen är alltid imfria fönster eftersom ute luften oftast är torr och frisk så blir hela bilen trevligare att bo i all fukt torkar ut.
Många nya bilar har dieselvärmare som standard. Jag var emot det eftersom jag hade lite dålig erfarenhet från bensinvärmare från skroten de drog en del el vid varje start och i en vanlig bil hade man bara ett blybatteri.
Sen är det ju lite skillnad på den tiden med eberspächer och de nyare med elpump. Det drar 10A i 2 minuter när man startar sen drar fläkten ca 10w så ca 10ah timmar /natt. Det laddar ju solpanelen tillbaka på ett par timmar. Återkommer med foton.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
659
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Bra, om du kan få tag i luftslang som dämpar ljudet. Det är det som hörs mest.
Lyckas du sedan få in varmluften den vanliga vägen så kan du få en väldigt tyst värmare.
Hittar du buntband av metall, köp. De är perfekta för just detta. Ja, en nackdel med att behöva ta upp ett 60 mm hål i torpedväggen är att du då kommer att få ljud från luft o fläkt.
Att det blir torrare att ta kall luft utifrån beror på " relativ luftfuktighet ".
Får du till detta kan det bli väldigt bra.
Den här extratanken är jag skeptisk till....men du får väl pröva. Jag är mest rädd för riskerna med ev läckage?
Tänker du att de två tankarna ska sitta på samma höjd eller den större över den mindre ?
Skulle man kunna tänka sig att du utesluter den mindre helt? Och enbart ansluter den större... behövs ju bara förlängas den tunna slangen som går till pumpen?
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
773
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag var till Biltema fick tag i likadan slang som jag har två halvmeterstora bitar av det är det de skickar med, Biltema hade 1 meter för 135kr. det var ett överkomligt pris så slapp jag skarva.
Hos hjertmans fick jag hjälp att hitta en ventil till värmaren den skulle inte finnas där den hängde fel den fanns inte i lagret enligt datorn när jag kollade hemma.
Fick med mej en gammal dator hem att fixa bara vista på den jättegammal men mycket fint skick och var nog väldigt dyr på den tiden. Fick in win 7 så den går att använda. Stor hyfsat fin skärm 17 tum. Har inte råd att uppdatera och underligt nog min dator börjar bli till åren men den har ju I 7 processorn och nästan alla nya har den gamla I 5 . Så tydligt är att man kommit till vägs ände med den utveckligen.
Han gå ut och titta på tanken nej det går inte att installera den om jag ska ha med reservhjulet. Den tar för stor plats. den inbyggda är knepig det är säkert 2 liter eller kanske 2,5 men svårt att se hur mycket det finns i tanken får ha en flottör, gjorde en anordning med flottör kopplad till en lampa som tändes. Borde räcka två nätter sen får man fylla på. Jag köpte ju en fin dunk med en avtryckare när man fyller var egentligen till motorsågar och liknande, den använde jag till gamla husbilen spillde aldrig.
Den går att förvara under förarstolen och den är ju lättillgänglig där. Hittar jag någon anordning som jag kan lösa det hela med så fixar jag det, nu är det bara att ansluta elen från bobatteriet förlänga avgasslangen en bit för säkerhets skull.
Så går det att snart att provköra. Ska flytta anordningen som styr farthållaren en bit, det var så dumt gjort det kommer ett gäng kablar dit utom jordning den kommer från ett helt annat håll. Så den får jag flytta på men det finns gott om jordpunkter.
Har en hålsåg som passar perfekt hoppas kunna göra färdigt i morgon. Men i min ålder får man ta en dag i taget.

Var till bra begagnat som jag köpt saker till husbilen tidigare, de hade en typ kinesmatta i ljusa färger 1cm tjock fanns en trasig ettikett som talade om att den var handknuten, den är i storlek att den kunde passa att ha inne. Behöver tvätta den men blir ju lyxigt att ha i husbilen, har ju kvar den gamla som jag köpte på marknad i santa pola men den är tunn och är inte stadig på golvet. Finns den kvar så har jag ett projekt till. Köpte en mugghållare i teak likadan som jag hade i gamla husbilen där jag använde den mycket när jag körde. Man lär sig vad som är bra och dåligt man får använda det som är bra och som man vet fungerar.
 
Toppen