• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
627
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
BASIL BASIL Pang i bygget, på resa med husbil!

Fast ni kan väl köra med varsin bil?
Vi bor ju i varsitt hus i samma länga räcker att hon har järnkoll nu. Tror knappast hon klarar en husbil tror faktiskt inte att hon gillar camping alls, det ska vara flyg hotell och museer och kultur. Jag är en enkel människa jag är nöjd att sitta med en öl och en bok.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
627
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Har varit och handlat en del saker till husbilen som behövs för monteringen av värmaren måste försöka mäta så jag får tag i skruvar och järn. Men elkabel 6 kvmm och en ledning vars färg passar i taket till en lampa som jag måste få dit ganska snart blir ju mörkt tidigt, en koppling till bränsleslang lyckade jag få tag i men vet inte än om det passar ihop. Måste utnyttja dagarna som finns kvar snart kan det vända fullständigt.
Misstänker att det sitter ett relä möjligen från biltema som kopplar ihop batterierna när man kör så att bobatteriet blir laddat av generatorn.
Om det är så kommer det att kunna bli skadat vid minusgrader, regulatorn har ju ett skydd men om batteriet har det har jag inga papper på. Jag får helt enkelt ha en kamin i bilen om det blir kallt, är ju inte tänkt att köra med den. Jag skulle vilja veta var reläet sitter så att det gick att stänga av. ser några reläer men de sitter ju långt in under stolen och går inte komma åt. blir ju normalt inga problem men om man ska köra någonstans efter en kall natt så kan det hända saker.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.553
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag är tveksam att sätta i ett LifePo4 batteri. De är väldigt känsliga för urladdning. Har hållit på en hel del med LiPo och LiFe batterier och är det något som kan förstöra ett nytt batteri så är det en enda djupurladdning. Har man koll och inte under några omständigheter laddar ur batteriet för lågt så fungerar det bra. Du måste ha örnkoll på batteriet även under vintern även om det är urkopplat (självurladdning). En av fördelarna är att man får mer energi i förhållande till vikt men i en husbil så tycker jag inte det spelar så stor roll. Jag skulle satsa pengarna på några solpaneler istället som idag finns böjbara för kurviga ytor, och ger extra energi när motorn inte är igång.
Vilket lyft det blev med ett LFP batteri i min gamla bil. Något som minskade efter att jag satte in batteriet var: Elstress.

 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.403
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har varit och handlat en del saker till husbilen som behövs för monteringen av värmaren måste försöka mäta så jag får tag i skruvar och järn. Men elkabel 6 kvmm och en ledning vars färg passar i taket till en lampa som jag måste få dit ganska snart blir ju mörkt tidigt, en koppling till bränsleslang lyckade jag få tag i men vet inte än om det passar ihop. Måste utnyttja dagarna som finns kvar snart kan det vända fullständigt.
Misstänker att det sitter ett relä möjligen från biltema som kopplar ihop batterierna när man kör så att bobatteriet blir laddat av generatorn.
Om det är så kommer det att kunna bli skadat vid minusgrader, regulatorn har ju ett skydd men om batteriet har det har jag inga papper på. Jag får helt enkelt ha en kamin i bilen om det blir kallt, är ju inte tänkt att köra med den. Jag skulle vilja veta var reläet sitter så att det gick att stänga av. ser några reläer men de sitter ju långt in under stolen och går inte komma åt. blir ju normalt inga problem men om man ska köra någonstans efter en kall natt så kan det hända saker.

Jag skulle rekommendera dej att göra ett test för att försäkra dej om att bms'et har laddstopp vid låg temp i batteriet. Alternativet är att ha alla laddkällor avstängda vid risk för kyla.
 

Vittåker

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2024
Det är ju min fd fd orkar inte dra det ett varv till jo intelligent ser fortfarande bra ut med en massa energi. Men att ha någon som har sin främsta uppgift att styra mitt liv är jobbigt även om hon naturligtvis har rätt i mycket.
Hade jag velat ha henne med hade jag varit tvungen att köpa större husbil som hon då hade fått betala en del av sen skulle friheten vara borta. Åsikter om vart vi ska åka och stanna vad jag ska äta och inte dricka. Jag ser det ofta när jag är ute och man undrar hur de står ut?
När man blir äldre blir man ofta rädd att bli ensam jag har passerat det stadiumet nu och ser mer fördelar än nackdelar. Jo hon är duktig rent tekniskt men vet för lite och kan inte lyssna och lära vet alltid bäst.
Man orkar inte, så skönt att stanna på kvällen det är tyst och lugnt man tar en öl tittar på nyheterna skriver något på forumet läser i en bok och sover , sen går man upp när man vill och kör dit man vill. Helt perfekt! Några minuters tveksam sex uppväger inte det!
Japp, kloka ord, jag instämmer till fullo, "Åsikter om vad jag ska äta och inte dricka" ha ha känner igen de där....
 
Toppen