• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Det stämmer med största säkerhet inte, varför skulle en Tysk tillverkare bygga ett gasolutrymme för en Svensk gasflaska? Det faller på sin egen orimlighet!
PROGAS GmbH & Co KG.


Här kommer lite allvar o lite ironi...eller vad det ska kallas...kanske inte?

Bengtic..... jag håller mest med dig när det gäller gasflaska... försök byta den du har till en " godkänd ".
Men, man ska ändå alltid hålla öron o huvud öppna/öppet för andra idéer.... så det är en intressant länk... campinggaz.. progaz.
Jag tycker att du gott kan mäta ditt utrymme en gång till...det tar inte många minuter.... flaskorna/ campinggaz har diameter 23 cm och höjd 50 cm ... enligt länken.
Sen.... det behövs.. en prioritering.... dieselvärmare är allra högst på den listan... och den behöver du pröva rätt mycket... Du måste va helt säker på att din installation verkligen fungerar..i praktiken..inte bara i teorin...
Jag tror inte att du behöver särskilt mycket gas.... den lilla lilla matlagning du sysslar med ! ! ! Och så dina idéer om att värma vatten för dusch? Fast båda sakerna går att fixa... även utomlands... men alternativet till värme.. är att ligga på camping och använda 230 volt....
................. .........
Apropå balja....

i Eu...i Europa... på kontinenten....
Sverige är med i Eu och ligger på den europeiska kontinenten....


....
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
678
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag har ju en truma vattenvärmare som går på gas vill jag duscha så inte ska det vara i kallvatten.
Ja 2024 ska den in på revision kostar några kronor att byta in den till en reviderad fylld flaska runt 500kr men åker jag söderut och fyller är det inte säkert att de tar emot den gamla där heller så det är bäst att fixa det, inte säkert jag behöver fylla alls det går så lite gas om man inte ska värma upp bilen med det en p11 räcker 10 dagar om man använder till värme den lilla räcker antagligen mellan 5 och 6 dagar sen måste jag fylla utomlands, då räknar jag att man måste värma upp mellan kl19 och 09. på låg effekt tror mej komma i håg att Jojje bytte var tredje dag när det var kallt han hade ju två flaskor.

Jag har mätt det utrymmet flera gånger en svensk pc 5 är för bred stålflaska p6 också de enda som går in förutom min al6 är tyska flaskor som också finns i england de har samma mått men olika tillverkare de finns med 5 kilo och det är den som går in.
Den finns både som lös tankflaska och för fast montering för att tanka lpg. utrymmet är ventilerat med ett plastgaller man skulle kunna göra en fast anslutning där. Men hur många mackar har lpg? Jag sökte på nätet för ett halvår sedan och det var inte många så jag skulle bli ganska styrd med mina vägval i sverige för att kunna tanka och ligga still på en plats länge var inte att tala om. Mätte ut att det inte fanns plats för en extra flaska och det var det som gjorde att jag lade ner den tanken eftersom enda stället jag kunde förvara den var under sängen i huvudändan med värmaren bredvid.

Efter testet igår som avslutades på småtimmarna blev tvungen att gå ut eftersom blåtand inte räcker så långt, fjärren fungerar inte eftersom man måste para den med värmaren via displayen så jag måste läsa på någonstans. Fjärren gick ganska långt på min gamla värmare med fjärr. Sen skulle jag behöva en säkring till matningen och en strömbrytare är inte helt fel.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.246
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jadu den som tankar en lös flaska och spiller lite behöver handskar och ansiktskydd tycker jag efter att ha fått flytande gas på händerna trots att jag hade skinnhandskar men det var ju mitt eget fel. Men det var lite otäckt en finger blev vit men blev bra. gillar inte gas överhuvudtaget sen den tiden vi hade stadsgas och det smällde ordentligt när man skulle tvätta.
Man förstår ju att du aldrig har tankat gasol eller varit på en fyllningsstation, det är inte precis kärnteknik det handlar om! ;)
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
678
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Närmaste stället här är gasolfyllarna i norrköping 3 mil enkel resa under öppettider så det går bort helt enkelt enklare att fylla en dunk med diesel när man ända tankar bensin på macken.

Nu har jag limmat lite isolering på utsidan av värmaren på pumpsidan den där lilla pumpen skakar faktiskt själva värmaren som inte verkar sitta så hårt fast så man känner vibrationer i utblåslangen. Det är ju inte mycket massa i den pumpen men den är ju helt on off styrd och där tror jag en del av felet sitter ett mer sinusformat tillslag skulle inte ge så höga smällar och en backdiod för att ta hand om transienter en kondensator och ett lågomigt motstånd skulle skapa ett filter som skulle ge en mjukare rörelse i kolven mindre slitage och tystare den slår inte så ofta att det skulle bli ett problem. Har någonstans sett en slags behållare som skulle minska ljudet rent mekaniskt genom att skapa en buffert med vätska. Tror mera på att rikta in sej på att kolven inte behöver landa i full fart och där skulle man kunna ha en oring så det inte blev en smäll. Pumparna är pressade ihop så man kan inte ta isär dom utan att skada dom.
En lösning vore att att köpa en pump från orginalet en tysk men förmodlingen har man ordnat styrningen bättre också. men minst 15000kr och då är det inte en sån låda jag har.

Tätade hålet för vattenavrinningen i botten gissar på 10 kvadratcentimeters area vilket sänker trycket satt dit en genomföring och en plastslang som går tvärs över bilen till ett hål rakt ner i marken ska fixera med buntband när det inte regnar vilket det gjorde 15minuter efter jag gick ut.

Startade värmaren den pratade engelska med mej startade på lägsta effektläge vilket gick bra den håller inte på med samma uppstartsekvens som gamla värmaren som alltid startade med 50% effekt jag startade på lägsta och den smög igång så fint.
10grader ute och 17 inne stiger så långsamt men lägsta effekten som också blåser minst.
Jag känner mej helt nöjd hittils ska bara ordna med laddningen ska leta på en kabel som jag vet har spänning från bobatteriet och koppla ihop dom med en brytare som jag lätt kommer åt finns ju ingen anledning att använda relä egentligen.
Men regulatorn kanske får spader när den ska reglera två batterier.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Herregud...världen är full av problem.... det kan väl inte va särskilt högt ljud... skillnad om värmaren sitter inne i bodelen....

 
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.693
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
För att komma åt de förbaskade reläerna längst in under passagerarstolen får du nog helt enkelt (?) skruva bort stolen. Dessvärre minns jag inte vilket av reläerna som är vilket, det är ca 15 år sedan jag hade min Cosmos de Luxe och då var jag 60 plus nu 80 minus.!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.246
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Närmaste stället här är gasolfyllarna i norrköping 3 mil enkel resa under öppettider så det går bort helt enkelt enklare att fylla en dunk med diesel när man ända tankar bensin på macken.

Nu har jag limmat lite isolering på utsidan av värmaren på pumpsidan den där lilla pumpen skakar faktiskt själva värmaren som inte verkar sitta så hårt fast så man känner vibrationer i utblåslangen. Det är ju inte mycket massa i den pumpen men den är ju helt on off styrd och där tror jag en del av felet sitter ett mer sinusformat tillslag skulle inte ge så höga smällar och en backdiod för att ta hand om transienter en kondensator och ett lågomigt motstånd skulle skapa ett filter som skulle ge en mjukare rörelse i kolven mindre slitage och tystare den slår inte så ofta att det skulle bli ett problem. Har någonstans sett en slags behållare som skulle minska ljudet rent mekaniskt genom att skapa en buffert med vätska. Tror mera på att rikta in sej på att kolven inte behöver landa i full fart och där skulle man kunna ha en oring så det inte blev en smäll. Pumparna är pressade ihop så man kan inte ta isär dom utan att skada dom.
En lösning vore att att köpa en pump från orginalet en tysk men förmodlingen har man ordnat styrningen bättre också. men minst 15000kr och då är det inte en sån låda jag har.

Tätade hålet för vattenavrinningen i botten gissar på 10 kvadratcentimeters area vilket sänker trycket satt dit en genomföring och en plastslang som går tvärs över bilen till ett hål rakt ner i marken ska fixera med buntband när det inte regnar vilket det gjorde 15minuter efter jag gick ut.

Startade värmaren den pratade engelska med mej startade på lägsta effektläge vilket gick bra den håller inte på med samma uppstartsekvens som gamla värmaren som alltid startade med 50% effekt jag startade på lägsta och den smög igång så fint.
10grader ute och 17 inne stiger så långsamt men lägsta effekten som också blåser minst.
Jag känner mej helt nöjd hittils ska bara ordna med laddningen ska leta på en kabel som jag vet har spänning från bobatteriet och koppla ihop dom med en brytare som jag lätt kommer åt finns ju ingen anledning att använda relä egentligen.
Men regulatorn kanske får spader när den ska reglera två batterier.
Jag har aldrig förstått varför man måste åka separat för att skaffa gasol, är det någon som kör separat till sin favoritmack flera mil bort för att tanka?
Inte jag i vart fall, det tar vi på vägen. Det känns som att det ofta uppfinns argument för att inte använda det bästa systemet vi har i våra bilar!
Rent. tyst, bekvämt. Jag undrar också lite över de extrema förbrukningssiffrorna när det gäller gas som figurerar, det stämmer inte alls
med våra erfarenheter vid flitigt vinterutnyttjande i fjällen vid 0-minus 25 grader ungefär. Vi gör av med någonstans runt 10Kg vid 4-5 nätter, 2 P11 borde alltså för de flesta räcka en vecka minst vid fricamping i låga temperaturer.
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
2.013
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Det går ju inte att jämföra gasolförbrukning om man inte samtidigt anger under vilka förutsättningar som gasolen förbrukas.
Hur körs värmaren som förbrukar gasol och vad används uppvärmningen till.
Ett litet exempel för att illustrera ovanstående:

• person 1 kör värmaren dygnet runt med en inställd temperatur på 21 grader. 2 personer duschar varje dag.

• person 2 kör värmaren på 12 grader mellan kl 09.00-17.00, på 20 grader mellan 17.00-22.00 och på 16 grader mellan 22.00-09.00 och duschar inte alls.

Det skulle förvåna mig om dessa personer har samma gasolförbrukning.

Så om en flaska räcker si och så länge utan att ange användningen säger faktiskt inte så mycket och kan inte användas för ”att slå varandra i huvudet med”.

Dessutom spelar det stor roll i vilken bil värmaren sitter och om det är en luft- eller vattenburen värmare.

P.S Detta inlägg riktar sig inte specifikt mot Montreals inlägg utan gäller alla förbrukningsinlägg. D.S
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
678
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag har ju långa armar så kanske jag kommer runt, det är ju en mutter på insidan den kommer jag ju att tappa bort. Är faktiskt enklare med en mutter på utsidan. Jag får se hur jag löser det problemet uppstår ju bara när man står stilla länge försvann ju lite ström från bobatteriet hela tiden radion verkade trasig så den är på tippen nu men det är ett tomt hål med en massa kablar som kommer ut. Den drog förmodligen ström hela tiden. Jo jag kan åka till skroten och hämta en radio men brukar inte använda den eftersom det inte finns något att lyssna på längre. Blir det torrt väder ska jag mäta igen det behövs en lampa, eftersom den ska koppla ihop bägge batterierna det ena dåligt och det andra bra laddat så borde ju två av stiften ha olika spänningar och då vet jag vilket som det är men lägger jag på en spänning när bilen står still kommer ju den spänningen gå över till kanske kylskåpet som snart drar ur batteriet. Då måste jag ha en växlande strömbrytare och vad händer om jag glömmer den jo det blir som det är nu. Och frågan är var jag ska sätta den.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag har aldrig förstått varför man måste åka separat för att skaffa gasol, är det någon som kör separat till sin favoritmack flera mil bort för att tanka?
Inte jag i vart fall, det tar vi på vägen. Det känns som att det ofta uppfinns argument för att inte använda det bästa systemet vi har i våra bilar!
Rent. tyst, bekvämt. Jag undrar också lite över de extrema förbrukningssiffrorna när det gäller gas som figurerar, det stämmer inte alls
med våra erfarenheter vid flitigt vinterutnyttjande i fjällen vid 0-minus 25 grader ungefär. Vi gör av med någonstans runt 10Kg vid 4-5 nätter, 2 P11 borde alltså för de flesta räcka en vecka minst vid fricamping i låga temperaturer.


Mina inlägg bygger på att jag uppfattat att Cosmos planerar en resa söderöver under vintern...kanske flera månader.... tänker undvika camping och att stå stilla..utan försöka stå på i första hand " gratisplatser". Så de förändringar som görs är i första hand tänkta för denna resa... inte förbättringar på Cosmos o
anpassat till andra resor i t ex Sverige eller under sommarperiod... sen får man också tänka på att det handlar om en person och en bil som jämfört med en hel del husbilar..har rätt begränsat med utrymme.... det är liksom det som är sporten..... Hur klarar man sig på en begränsad yta med så enkel o effektiv utrustning som möjligt..... ( att klara sig på motsatsen..är ju ingen bedrift.)..
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
678
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Det går ju inte att jämföra gasolförbrukning om man inte samtidigt anger under vilka förutsättningar som gasolen förbrukas.
Hur körs värmaren som förbrukar gasol och vad används uppvärmningen till.
Ett litet exempel för att illustrera ovanstående:

• person 1 kör värmaren dygnet runt med en inställd temperatur på 21 grader. 2 personer duschar varje dag.

• person 2 kör värmaren på 12 grader mellan kl 09.00-17.00, på 20 grader mellan 17.00-22.00 och på 16 grader mellan 22.00-09.00 och duschar inte alls.

Det skulle förvåna mig om dessa personer har samma gasolförbrukning.

Så om en flaska räcker si och så länge utan att ange användningen säger faktiskt inte så mycket och kan inte användas för ”att slå varandra i huvudet med”.

Dessutom spelar det stor roll i vilken bil värmaren sitter och om det är en luft- eller vattenburen värmare.

P.S Detta inlägg riktar sig inte specifikt mot Montreals inlägg utan gäller alla förbrukningsinlägg. D.S
Nu har jag ju inte för avsikt att krångla mer med gasol det var hela tiden ett orosmoment Jag vet två ställen att fylla på santa pola och portugal. Behöver kanske inte fylla alls.
En sak att gasolen är väldigt dyr hemma men dieseln är säkert halva priset. I spanien skiljer det inte mycket kan vara att gasolen är billigare. Har man sen två 11kg flaskor istället för en 6kg som inte går att byta endast fylla är läget ett annat.
9grader ute 18 i bilen på lägsta inställningen det regnar. Om jag ökar lite har jag 21grader ganska lagom.

20241013_161511.jpg
Man ser diplayen i motorummet bara att vrida på ratten så får jag varmare nu lägsta. man ser isoleringen på sidan av värmaren gjorde en del nytta.
20241013_161523.jpg
utblåset i luftintaget man kan vrida på det så kommer varmluften i en annan vinkel till höger en plastskiva som är svart det vita är sikaflex och i mitten en slang som leder ut vattnet. värt att notera är att förstyvningarna i plasten skapar en sjö därnere
vilket gör att fuktighet lätt kommer in som imma på rutan det vattnet rinner inte ut av sej själv hos mej är det torrt beroende att värmaren går och luckan är för. Det finns all anledning att stänga det gallret för att hålla vattnet borta.
20241013_161343.jpg
Magneter håller fast plexiglaset funderar på att skaffa något annat magneterna lossnar funderar på tunn plywood men den måste ju målas.
Har ju flera gånger innan kört ner i nov och kommit hem i mars eller april. Då har jag stått still på samma camping när man landat blir ganska enahanda så ska köra runt lite.
8-9grader ute 18 inne på lägsta blir inga problem att hålla värmen och man hör inte något blåsljud eller annat oväsen inne pumpen har lugnat sej nu och låter inte mycket med lite mer inredning matta bord madrasser och sängkläder blir det säkert svårt att höra värmen. Blev ju precis som jag planerat.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.246
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Mina inlägg bygger på att jag uppfattat att Cosmos planerar en resa söderöver under vintern...kanske flera månader.... tänker undvika camping och att stå stilla..utan försöka stå på i första hand " gratisplatser". Så de förändringar som görs är i första hand tänkta för denna resa... inte förbättringar på Cosmos o
anpassat till andra resor i t ex Sverige eller under sommarperiod... sen får man också tänka på att det handlar om en person och en bil som jämfört med en hel del husbilar..har rätt begränsat med utrymme.... det är liksom det som är sporten..... Hur klarar man sig på en begränsad yta med så enkel o effektiv utrustning som möjligt..... ( att klara sig på motsatsen..är ju ingen bedrift.)..
Vinter i kustregionerna i Spanien motsvarar väl i många fall delar av vår sommar, så inte precis några större strapatser? ;)
F.ö. är jag ganska familjär med små utrymmen, MC-semestrar för två (på en MC) med komplett packning för camping och matlagningsutrustning.
Paddling med motsvarande utrustning, diverse semestrar i små sportvagnar fyra personer också med sådan utrustning.
Fjällsemester fyra personer inkl. kpl. skidutrustning i vår husbil Längd 6,65 inkl. komplett julbord..? :twitcy:
Kan det vara därför skåpen i vår husbil fortfarande är halvtomma efter 20 år? :wideeyed:
 
Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
678
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Ja stämmer bra det är ju mest dit och hem som kan vara besvärligt, men det kan vara varmt på dagen och man sitter och solar i värmen men på natten kan det bli minus precis som i september. Sen slagregn med hårda vindar och våldsamma åskväder. I santa pola var det översvämning . Ja det kan vara lite häftigare än här ibland. Vid min ålder är man inte ute efter strapatser mer att kunna se och uppleva vilket kan vara svårt med en större bil med alla bekvämligheter.
Många sätter upp tält och kökstält och boar in sej så pass att det finns knappt plats för en stol ute i solen men väl ständigt långbord i förtältet.
Ja man har olika mål i livet jag tycker numera inte om vinter och snö. Vintern i sverige är bara en enda lång stillasittande väntan på våren. Livet är för kort att slänga bort på stugsittande.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Vinter i kustregionerna i Spanien motsvarar väl i många fall delar av vår sommar, så inte precis några större strapatser? ;)
F.ö. är jag ganska familjär med små utrymmen, MC-semestrar för två (på en MC) med komplett packning för camping och matlagningsutrustning.
Paddling med motsvarande utrustning, diverse semestrar i små sportvagnar fyra personer också med sådan utrustning.
Fjällsemester fyra personer inkl. kpl. skidutrustning i vår husbil Längd 6,65 inkl. komplett julbord..? :twitcy:
Kan det vara därför skåpen i vår husbil fortfarande är halvtomma efter 20 år? :wideeyed:

Nåja nu syftade jag ju inte på dig.... men ser man på.... Du är ju expert på detta.... just två personer och Mc ... där behövs säkert göras kraftiga prioriteringar.... det var väl knappast en P11 gasolflaska på pakethållaren...

Nåja, jag tycker nog att Bengtic kan få lite beröm... han har trots allt passerat 70 års åldern med råge, och planerar för längre resor i en varken jättestor eller särskilt ny bil...... förra året lyckades han ta sig till Spanien i en väldigt liten Toyota Verso personbil... med lite inredning som han byggde ihop själv.... kom hem levande!

Fast nätterna i Spanien tycks kunna bli ganska kalla på vintern, så riktig sommar är det inte.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.246
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nåja nu syftade jag ju inte på dig.... men ser man på.... Du är ju expert på detta.... just två personer och Mc ... där behövs säkert göras kraftiga prioriteringar.... det var väl knappast en P11 gasolflaska på pakethållaren...

Nåja, jag tycker nog att Bengtic kan få lite beröm... han har trots allt passerat 70 års åldern med råge, och planerar för längre resor i en varken jättestor eller särskilt ny bil...... förra året lyckades han ta sig till Spanien i en väldigt liten Toyota Verso personbil... med lite inredning som han byggde ihop själv.... kom hem levande!

Fast nätterna i Spanien tycks kunna bli ganska kalla på vintern, så riktig sommar är det inte.
Missförstå mig inte, Bengtic:s vilja att göra sådana utflykter på egen hand i diverse fordon när många i hans ålder har väldigt liten lust till något liknande är imponerande, sen kan man ju ha olika åsikter om utrustning och utförande ändå!
Och någon P11 var det inte tal utan ett gammalt hederligt Trangiakök och spritflaska, men systemkameran och ett par extra gluggar var allt med
ändå. Packningen liknade Tetris, allt hade sin exakta plats! Jag skulle nog kunna återskapa packningen än idag.
F.ö. var det egentligen samma sak i sportbilarna med fyra personer, det fanns ingen luft i bagaget!
 
Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag brukar också hålla på gas.... men då handlar det oftast om diskussionen... el-spis eller gas-spis...
Gasspisen är ju helt överlägsen.

Men på Cosmos äventyr.... där man kan förvänta sig ganska ok o hyfsat varmt väder dagtid... men ibland rätt kalla nätter ibland... ända neråt 0 grader..... o dåligt med utrymme inne i bilen...där tror jag att diselvärmare blir bäst..o disel finns överallt...
Sen är det så bra att gasvärmaren blir en backup... den där strålnings värmaren.... ligger vi lågt med... enligt mig.
Ps jo en elfläkt bör tas med.. ifall ifall..
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
678
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Ja elfläkten följer med har en med fjärrkontroll väldigt tyst använder den varje natt hemma eftersom det inte blir tillräckligt varmt i sovrummet från värmepumpen.
Med halva effekten på värmaren landade det på 22grader i husbilen och när jag vid fönstret fick kontakt med värmaren visade den det samma!
Mycket konstigt den sitter ju motorummet och där var knappt 8grader. Stängde av den och tittade på min givare från väderstationen som låg vid sätet efter en stund den var långsammare skickar inte så ofta, hade de samma värde igen?
Jag ser ju nästan samma bild på mobilen som displayen i motorummet.
Effektregleringen på denna är betydligt bättre än den gamla som jag endast kunde ställa bränslemängden på i 6 steg sen blev värmen som den blev oavsett ute temp.
Jag letade mycket i menyer men det gick inte att komma in i dem som enligt youtube skulle finnas, min tro är att man disablat
den delen just för att undvika problem med brända stift och sotningar.

Denna har 10 effektlägen som möjligen kan vara templägen och sen skickar den in varmluft i lagom temp skulle ju vara bra om det fanns någon beskrivning de finns inte att köpa längre, så det blir ett detektivarbete. Den pratar engelska också det knepiga är att när man stänger av den säjer den ha en bra resa! Den kan ju inte veta att jag satt den i en bil, den går ju att ha vid sommarstugan också eller bara som reserv på balkongen vid strömavbrott.
Har de byggt in en Ai den vill ju ha min plats i mobilen påslagen?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.441
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vad har din värmare för märke och modell?
Kanske någon av oss andra kan finna någon dokumentation.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
678
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Lycka till tillverkare XinangMY varumärke Generic.
De är en av flera tillverkare som använder samma låda. Fast det finns inte så många som säljer 2 kw nästan alla har likadana större lådor med 5 kw ibland luras man eftersom 2 kw verkar vara dyrare att tillverka men allt är lika utom själva den gjutna brännardelen.
 
Toppen