• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Suck! Skönt! Ta med reservhjulet istället.... den inbyggda tanken räcker i minst två nätter.... kan man inte bara sticka ner något... och se hur långt upp det blir blött...som man gör med en oljesticka... sedan lär du dig efterhand hur mycket som bör vara kvar..
Ps..eller något som flyter....brukar det inte sitta någon flottör...i behållaren för bromsvätska?
 
Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag har en flottör kopplad till en lampa som tänder lampan när den är påverkad, det är en anordning jag gjorde 2022 innan jag åkte söderut med gamla husbilen. Det landade senare i att jag kopplade in en yttre bränsledunk direkt till pumpen som jag flyttade. Men det var ett annat läge där den stod i ett skåp.
Kallt gråväder tidvis regn, inget roligt att vara ute men ska försöka göra så mycket som går. Stöter hela tiden på nya saker som måste fixas, men det löser sig. Tänker på att jag inte ska låta mej styras av almackan, utan ta det i lugn och ro har en benägenhet för stress sedan jag gick in i väggen 2006.
Ett antal av mina kollegor finns inte längre en fd lärare knackade på igår och berättade att en av mina kollegor som bodde i finspång men pendlade till skolan i norrköping där vi jobbade på telerep. hade fått flytta till demensboendet. Det är en speciell enhet för svåra fall och överlevnaden är ganska kort eftersom demensen inte bara går på minne och sånt utan till slut når de delar vi aldrig tänker på. Att andas hålla igång hjärtat tror det heter det motoriska systemet. Han undervisade från början på F13 och jag tror det var draken som han undervisade om för som jag tror både underhållningspersonal och piloter.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Men om du har din fina reservdunk på 6 liter och 2....2,5 liter i värmarens tank..då har du ju möjlighet att med lite planering ha i varje fal 7 - 7,5 liter med dig... det är väl mycket god marginal...
Jag minns att du skrev om reservtanken och att jag gillade den..... men hittar inte.. Du har ett flertal trådar från flera resor.... har du kvar en bild eller vad heter reservdunken så att jag kan googla?

Ja och planera för riktigt dåligt väder..jag tror särskilt på torsdag!
 
Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Ja den är dyr dyrare nu men fungerar säkert bättre än Huskvarnas lösning.
Den står i källaren sen 1,5 år sedan med 5 l extrastark diesel. men det passar ju bra till värmaren.
när jag stod på Bahia camping i santa pola fanns en mack utan för där jag stadigt fyllde dunken som jag fraktade till husbilen brukade kosta 100kr räckte 5 dagar. Jag fyllde aldrig mer än 5 liter. Ingen gång spillde jag. Blev billigare än el men inte billigare än gasol som jag hade en flaska till spis och varmvatten men värmaren hade jag skrotat och tagit bort, där stod kylboxen.

Nu har jag äntligen packat upp toaletten vilken skillnad, den är betydligt bättre än min gamla kassettoa, möjligen med undantag för tömning jag måste ju dela på överdelen men ser mycket enkelt ut att hantera.
Själva toaletten påminner mycket om en riktig man har hemma tror den kan vara några centimeter högre fattas bara 4cm till min extrahöga ifö som jag köpte ny eftersom det var problem med knän, svårt i husbilen. även slog ju knän gärna i väggen.
Så är det inte med min cosmos det blir gott om plats och toalett utrymmet är byggt i glasfiberplast så inga problem med läckage. Så det problemet jag var rädd för är nu borta. Elektrisk spolning med en knapp, nivåmätare på bägge tankarna.
När jag monterat min guldfärgade blandare med duschhandtag integrerat så blir det lyxigt.

Var ute och snurrade på internet med storbildstv och tittade på nya mindre husbilar 5m - 5,40m.
Det är mycket märkligt kan det finnas efterfrågan? priser från strax under 100000 till 102000 inte kronor utan euro och engelska pund. men då satt ratten på fel sida. Så från 1miljon till 1,3 miljoner i kronor.
Sen var det intressant att se hur man löst det hela, fanns nästan inget golvutrymme att gå eller stå på det var så smalt att jag är inte säker på om jag med skor kunnat vända utan att utföra gymnastiska övningar, mycket skåp och lådor en stege och låda krockade och gick inte dra ut eftersom man ville ha ett utrymme under sängen till utemöbler eller något. I stort sätt alla toaletter fick man krångla med eftersom det behövde fällas upp ett handfat först, så det får inte vara bråttom.
Problemet är att man inte designat efter utrymmet utan försökt få in allt det som ryms i en större husbil. Det är helt fel agenda och leder till bizarra lösningar. Kan inte vara gjort för rundmagade äldre svenskar som är normalstora i sverige.

Min bil som är kortast av dem alla har mer utrymme inne eftersom det inte finns en sittgrupp för fyra ingen spis med 3 lågor osv. Stor kyl och ofta en väldigt liten gasflaska så en sommarbil om det inte är dieselvärmare. Mycket kryptiska paneler.
Skulle man köpa husbil ny så är det samma pris för en större. Den bästa bilen är nog en begagnad i mycket gott skick. Tittade på en bekants bil kostade 160000kr för några år sedan fin planering och säkert 7m eller mer.
Men sen är ju problem att köra dom lite större bilarna låsningen att vara tvungen att kryssa mellan ställplatserna om man inte heter Even.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Ja nu sitter ju nästan allt på sin plats bara elkabeln som saknas, väldigt enkelt att ansluta till startbatteriet, men det kan ställa till det. Slangen var lätt att sätta dit var nästan mörkt. Hålet gick lätt att ta upp med en hålsåg men själva utblåset hade en fals som var något större så det blev lite extra jobb men sitter på plats uteblåset har vingar så man kan rikta dom genom att vrida.
Måttade ganska noga mot vattenelementet så att varmluften ska gå direkt dit. Satt ju en anordning som kände av vakuumet i förgasarhalsen som via en vajer påverkar gasen går ett antal kablar upp till en liten dosa på panelen inne sitter elektronik där som styr en motor som det verkar som ska kunna hålla en någorlunda jämn hastighet. Klarar endast jämn väg och små backar på samma växel. Men skönt att vila höger benet, ska göra ett stöd där.

Satt dit luftslangen till luftintaget den var nu rensad från en fjäderbelastad lucka men jag kunde inte sätta tillbaka slangen som den var eftersom värmaren var i vägen. Den fick gå nedåt fanns ett ställe där en av mina stålbuntband gick att fästa fast den kommer att ta luften nedåt så det blir frisk ouppvärmd luft.
Tog ju bort den gamla tätningen mot motorhuven den satt helt lös och var för kort 4 centimeter. Jag hittade en perfekt på biltema den passade väldigt bra och satt ordentligt fast efter att jag med en verktyg bankat fast den så nu tätar det bra mot motorhuven. Ikväll sågade jag till en skiva i makrolonplast 4mm som täcker gallret på motorhuven.
Det är ju meningen att det ska bli helt tätt där så att luften från värmaren ska tvingas in i bilen, samtidigt stoppar den vatten.
För att den på ett enkelt sätt ska kunna hållas mot plåten kommer jag borra 10mm hål på ett antal strategiska ställen.
Jag borrar inte riktigt helt igenom endast spetsen på borret får gå igenom eftersom jag har 10 x 3 mm magneter som jag sätter i hålen och eftersom det saknas 1 mm så kommer de inte hugga mot plåten direkt utan bara dra. Plastskivan kommer att vara svängbar så bara ett hål i motorhuven behövs som vridningspunkt. Då kan jag direkt vrida på den öppet när jag kör och stängt när värmaren är igång blir det för mycket värme öppnar jag lite.
Tänker mej att jag kan sätta något märke så jag vet hur det ska stå vid olika temp. Räknar med att nästan alltid köra på lägsta bränsle insprutning och reglera på det sättet och inte använda termostaten om den som jag misstänker stänger av värmaren och måste starta om igen typ ON - OFF reglering den enklaste sämsta reglering som finns.
Att jag är lite långrandig beror på att om det blir bra ska andra enkelt kunna kopiera det jag gjort.

Biltemas mugghållare kostade 149kr ska man köpa en likadan på en känd båtfirma kostar den en bit över 300kr ser likadan ut jag är ingen expert så jag kan se skillnad. I gamla bilen hade jag på något medel som gjorde den mörkare var till för utemöbler. Det passade dåligt.
Den här har jag gjort samma som med ett litet bord i teak som jag haft med, jag sprutade på ren klorin från en plastflaska och lät den vara en stund sen sköljde jag av med vatten. När det torkat hade jag det lite gråaktiga utseendet som det är på ett teakdäck på en båt som legat länge i solen. Roligt att kunna trixa lite med detaljer det är faktiskt roligast.
Har två lampor likadan som jag köpte till gamla husbilen och som jag var väldigt nöjd med efter många månader.
Den större ska sitta i taket och svara för allmänbelysning den kommer inte blända och den har touch reglering av ljuset, enda nackdelen är att den kommer sitta 25cm över huvudet onödigt högt i tak så man får resa på sej för att slå på och av.
Det roliga är att jag hittade en färgad 230v platt kabel som har ett lite gammalt utseende som passar pra ihop med plasttaket.
Hade ju inte varit så roligt med en rödsvart dubbelledare för 12v.
Det är lite såna detaljer som gör att man trivs när man bor länge och det finns ju mycket saker man hittar i affärerna i spanien finns ju gott om kinaaffärer som är billiga och ibland hyfsad kvalite.
Jag köpte ju den här bilen av flera skäl ett av dom var att det var lite av ett projekt som skulle göra att jag mådde bra, jag är envis men det var nära att jag givit upp med dåliga verkstäder.
Nästa halvsvåra sak är att montera blandaren får ju byta slangarna eftersom man kapat dem så korta att man inte kommit åt att dra åt slangklämmorna ordentligt. Det är en måste grej innan avresa eftersom jag inte har något vatten i ledningarna innan dess.
20241008_174441.jpg20241008_174502.jpg
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Och nu...snart....är det dags för det både roliga men skrämmande på samma gång.... Vi får se om värmaren startar och hur det hela fungerar!
Inte ens väldens mest avancerade AI-program skulle kunna räkna ut o föreslå din idé!
( Fast, Gud förbjude, AI kanske kom fram till att det inte kommer att fungera, men höll tyst! )

Ps men du bör nog klaga på ögonkliniken i Jönköping.... jag tycker att ditt.." ögonmått " verkar konstigt!
Hur skulle du kunna få in en 6 liter dunk också? Mina ögon ser inte den möjligheten.... kanske fel på mina ögon?

Om reservhjul ska med....
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Det finns en del plats under reservhjulet som inte syns på bild bredvid spolartanken den är väldigt platt. Jag ska ta ut reservhjulet och se om jag kan komma åt att se displayen och fylla på bränsle enkelt.
Har hittat en pip som har en ventil inbyggd som stänger av bränslet finns flera fabrikat och för både bensin och olja, Huskvarna säljer dem lösa. Ska titta på Amazon de är ju snabba att skicka till lägsta pris.
Ska ju äntligen bli uppehålls väder så jag kanske kan ligga på marken och se till det sista med luftintag och avgasrör. Är i lite bättre skick på sista tiden annars är det svårt att komma upp.
Gjorde färdigt luckan i plexiglas limmade magneterna med sika men jag är missnöjd funderar på att göra en lucka i tunn plywood med gångjärn som man fäller upp och ned tänker göra den så att den skjuter fram en bra bit och skickar in luften med övertryck uppfälld när man kör men håller borta regnvatten. ich vanliga fall får man ju ett övertryck framför vindrutan som trycker in luften genom gallret. men man får ju in vatten som orsakar skador. Det finns en avrinning med ett konstigt utformat hål som övergår i en slang men den saknas så vattnet vill hamna på cyl 1 tändstift. Men inte nog med det det finns ett utlopp till som man knappt inte ser om man inte tittar ordentligt och där kan vattnet rinna ner på motorn förmodligen ska det hamna och få alla bult på grenröret att rosta.
På gamla saab tvåtakt hade man ett smart luftintag som tog in luften framifrån den var ju strömlinjeformad så det räckte säkert inte med ett galler blev knappast något övertryck.
Att leda regnvatten på avvägar har jag skrivit om tidigare, för många år sen höll en medlem på med att fixa det på sin ganska nya husbil han sa samma som mej att det var gjort med avsikt. Och beroende på vart men skickar vattnet så kan man få diverse olika fel som naturligtvis ska uppstå efter garantitiden.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Men så är ju också människor konstruerade.... så inget konstigt med det? Det uppstår ju massor med fel särskilt efter 70. Och dä har ju all garanti gått ut. Så fundera lite på vem som kom på det trixet.
Långt före Saab.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Men så är ju också människor konstruerade.... så inget konstigt med det? Det uppstår ju massor med fel särskilt efter 70. Och dä har ju all garanti gått ut. Så fundera lite på vem som kom på det trixet.
Långt före Saab.
Jag låter vara vem som konstruerade oss där finns det lite olika åsikter, men pensionsmyndigheten sjukvården och alla försäkringar vet ganska väl hur länge man lever och ställer in ekonomin på det.
Ingen slump att det Nästan är förkryssat att man ska ta ut pensionen så fort som möjligt säg 5 år sen blir man riktigt fattig! Sen ska man helst skicka ppm pengarna till apfonden så de kan investera i Northvolt och bränna dom. Default är även att man ska låta efterlevande få del av pengar från pensionen för då får man ut mindre även om man bara har staten som arvtagare, för det vet väl alla att det är upplagt så att man aldrig får ut sina ppm pengar någonsin, om någon dör så går de till de efterlevande i samma årskull och ligger naturligtvis till grund för pensionsberäkningen så man kan minska utbetalningen och få tillbaka dom till staten genom skatter. Stöld ja naturligtvis är det det! Men lagligt beslutad stöld är Ok i sverige.
Enda sättet att lura systemet är att göra som min far se till att behålla en skaplig pension och sen leva så länge som möjligt.
 

Vittåker

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2024
och få alla bult på grenröret att rosta.
Jag får skakningar när jag blir påmind om detta hemska tillståndet därute under min bil..
MEN kan berätta att jag såg en Cosmos Weinsberg för nån vecka sen när jag var i en lada på en bondgård i ett annat ärende. Övertäckt av damm, den hade nog inte stått där sen den var ny, skjutdörren var upprostad nertill, jag kikade in, kände igen "din" soffa mm. Smutsig inuti. Men den stod i fint sällskap bla en Karmann Ghia. Öppnade skjutdörren och märkte att det är en rymlig bil, liten utanpå men stor inuti. Högt i tak, köket bak gör ju att det blir bra plats i mitten. Hade inte med nån fotoapparat tyvärr.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Manöver panelen hamnar där värmaren är, det går naturligtvis om man hittar kontakter och kabel och borrar ett hål till kupen så kan man ju montera den där.
var ute och testade med resrvdäcket som jag får påminnelser om att ta med och jag följer visa råd så efter test blev det svårt att se och trycka på displayen nu har jag borrat hål i fästet för reservhjulet fick dit en plåtskiva från bygghandel som jag skruvade fast, där är nu displayen placerad lätt att sköta. Men det finns fjärrkontroll och blåtand med en app, så jag lär styra det mesta där. Egentligen räcker fjärren bra när man ställt in allt, till från öka och minska värmen, hur svårt kan det vara?
Jo det går faktisk lätt att öppna tanklockket och det verkar gå bra att fylla med min specialdunk om det blir problem så sätter jag på en slangstump och förlänger pipen.
Var på väg att köpa anslutning till en dunk med överfyllnadskydd åkte till en butik som hade dem till motorsågar. Det fungerade inte som reklamen fick mej att tro knappast överfyllnadsskydd utan mera som att man stänger av bränslet när man lyfter på dunken. Den dunken jag har är långt bättre.

Var under bilen kapade insugslangen och skruvade fast insugsskyddet som ska hindra insekter att sugas in i värmaren, satt fast det i bogseröglan med buntband typ stål.
Avgasröret satt jag dit en kortare bit efter ljuddämparen sen lindade jag ett buntband om och satte fast det under bilen. Blev bra. Det enda som saknas är ström höll på ett bra tag att försöka hitta en väg via kablarna till motorrummet.

En annan lösning är att koppla ihop bägge batterierna via en strömbegränsning. Går ju att göra tillfälligt en anna lösning som jag inte är så pigg på är att borra hål .
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag får skakningar när jag blir påmind om detta hemska tillståndet därute under min bil..
MEN kan berätta att jag såg en Cosmos Weinsberg för nån vecka sen när jag var i en lada på en bondgård i ett annat ärende. Övertäckt av damm, den hade nog inte stått där sen den var ny, skjutdörren var upprostad nertill, jag kikade in, kände igen "din" soffa mm. Smutsig inuti. Men den stod i fint sällskap bla en Karmann Ghia. Öppnade skjutdörren och märkte att det är en rymlig bil, liten utanpå men stor inuti. Högt i tak, köket bak gör ju att det blir bra plats i mitten. Hade inte med nån fotoapparat tyvärr.
Ja min dörr har också varit rostig den är svetsad av amatörer förstås men hel.
Den är faktiskt så pass stor att man har nog nästan minst samma golvutrymme att röra sig på som en betydligt större plåtis, den bilen måste vara likadan som min dvs. lyxmodellen som skiljer sig väldigt mycket från den andra enklare modellen som saknar viktiga saker. Finns nog inte många kvar och frågan är om det såldes så många den var förmodligen ganska dyr i förhållande till storleken. Jo den kan nog vara i skapligt skick så ett fynd för någon som vill renovera. Konstigt att alla dessa ladugårdsfynd fortfarande dyker upp.
Testade min lucka över luftintaget den verkar fungera skruvade i en m6 skruv genom plåten med brickor och allt där den vrider sig kring när man flyttar den. Glömde mobilen igen så inga foton, ska ju vara skapligt väder i morgon så jag fortsätter jobbet.
Eventuellt kör jag en tur och ser hur den går efter att jag tog bort bitar i luftintaget och drog om slangen.
Ska koppla in värmaren och slå i lite diesel.
Så länge jag kör med bilen kommer ju bobatteriet laddas det är ju 20ah mer än original så då är det inga problem sen verkar det som så att när bilen går så ser man att bobatteriet sjunker det ligger ju på 13,5v samtidigt som startbatteriet ökar och det snabbare än av bara generatorn på tomgång.
Det tyder på att någon sammankoppling föreligger vid körning, gamla husbilen hade en knapp som skötte detta när man stod still skulle vara bra om man kunde styra det med motorn avstängd. Jag känner mej ganska säker på att d+ styr reläet.
Biltema har ett spänningstyrt relä där bobatteriet laddas när en viss spänning uppnåtts på startbatteriet.
Tänkte man kunde koppla in det tvärtom att när bobatteriet är fulladdat så slår den till reläet och laddar startbatteriet.
Egentligen om de alltid är ihopkopplade så blir det inga häftiga strömrusningar när man kopplar ihop dom. Lipo batteriet ska ju klara 200A momentant men startbatteriet 800A så det är väl egentligen den stora skillnaden sen laddar ju generatorn upp det snabbare. Frågan är ju hur laddningsrelät fungerar men eftersom de blir hopkopplade när man kör borde det inte bli någon skillnad.
Det förståss att jag bytt kemi i bobatteriet men när jag mätt spänningar skiljer det ju bara tiondels volt emellan dom.
Skillnaden är ju mest i att det laddar fort och håller spänningen mer konstant.
Problem som kan uppstå blir ju om man står still länge på en camping men det är ju inte meningen att det ska vara så, och förmågan att fungera som en personbil gör att man kan köra runt istället för att vara parkerad gör ju att man lätt åker och handlar osv.
Har funderat på att göra en special koppling parallellkoppla glödtrådarna i en H4 lampa som man använder som motstånd det kommer upp en kabel från instrument brädan där kunde man koppla den till en kontakt till cig tändaruttaget och när bilen står länge kan man ju plugga in den så blir batteriet uppladdat med förmodligen inga stora strömmar men tillräckligt för att ladda tillbaka det som värmaren tar. Verkar annars som att bobatteriet inte har något med de säkringarna som sitter i säkringshållaren inne i bilen att göra.
Ja mycket spekulationer men kanske någon som vet mer kan tipsa lite, jag är ju mest teoretiker som spånar högt och lågt.
Om jag nu tar d+ kabeln och sätter en skarv och en strömbrytare på den så kunde man styra det hela manuellt , gamla bilen knapp var bara en återfjädrande trycknapp så reläet slog ifrån när vissa kriterium uppfyllts.
Stod en gång på gränsen till frankrike och fläktremmen hade slirat bobatteriet var bra laddat hade kört i sol hela dagen, tryckte på knappen men det slog inte till och laddade startbatteriet antagligen berodde det på att reläet inte drog när jag fått hjälp att komma igång tog jagmej till en ställplats.
Betalade i en automat med hjälp av en trevlig fransman, kopplade in elen reläet drog när laddaren gick igång. Och som jag förstår laddas startbatteriet upp av bobatteriet strömmen bröts efter en timme så det gav inte mycket men den startade på morgonen dagen efter förmodligen låg reläet kvar i draget läge
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.693
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Om jag minns rätt satt det två reläer, vanliga små fyrkantiga bilreläer, längst bak under passagerarstolen, i den Cosmos de Luxe jag hade för länge sedan. De var styrda av D+ på generatorn och det ena gick till kylskåpet och det andra kopplade ihop batterierna!
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.583
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Ja min dörr har också varit rostig den är svetsad av amatörer förstås men hel.
Den är faktiskt så pass stor att man har nog nästan minst samma golvutrymme att röra sig på som en betydligt större plåtis, den bilen måste vara likadan som min dvs. lyxmodellen som skiljer sig väldigt mycket från den andra enklare modellen som saknar viktiga saker. Finns nog inte många kvar och frågan är om det såldes så många den var förmodligen ganska dyr i förhållande till storleken. Jo den kan nog vara i skapligt skick så ett fynd för någon som vill renovera. Konstigt att alla dessa ladugårdsfynd fortfarande dyker upp.
Testade min lucka över luftintaget den verkar fungera skruvade i en m6 skruv genom plåten med brickor och allt där den vrider sig kring när man flyttar den. Glömde mobilen igen så inga foton, ska ju vara skapligt väder i morgon så jag fortsätter jobbet.
Eventuellt kör jag en tur och ser hur den går efter att jag tog bort bitar i luftintaget och drog om slangen.
Ska koppla in värmaren och slå i lite diesel.
Så länge jag kör med bilen kommer ju bobatteriet laddas det är ju 20ah mer än original så då är det inga problem sen verkar det som så att när bilen går så ser man att bobatteriet sjunker det ligger ju på 13,5v samtidigt som startbatteriet ökar och det snabbare än av bara generatorn på tomgång.
Det tyder på att någon sammankoppling föreligger vid körning, gamla husbilen hade en knapp som skötte detta när man stod still skulle vara bra om man kunde styra det med motorn avstängd. Jag känner mej ganska säker på att d+ styr reläet.
Biltema har ett spänningstyrt relä där bobatteriet laddas när en viss spänning uppnåtts på startbatteriet.
Tänkte man kunde koppla in det tvärtom att när bobatteriet är fulladdat så slår den till reläet och laddar startbatteriet.
Egentligen om de alltid är ihopkopplade så blir det inga häftiga strömrusningar när man kopplar ihop dom. Lipo batteriet ska ju klara 200A momentant men startbatteriet 800A så det är väl egentligen den stora skillnaden sen laddar ju generatorn upp det snabbare. Frågan är ju hur laddningsrelät fungerar men eftersom de blir hopkopplade när man kör borde det inte bli någon skillnad.
Det förståss att jag bytt kemi i bobatteriet men när jag mätt spänningar skiljer det ju bara tiondels volt emellan dom.
Skillnaden är ju mest i att det laddar fort och håller spänningen mer konstant.
Problem som kan uppstå blir ju om man står still länge på en camping men det är ju inte meningen att det ska vara så, och förmågan att fungera som en personbil gör att man kan köra runt istället för att vara parkerad gör ju att man lätt åker och handlar osv.
Har funderat på att göra en special koppling parallellkoppla glödtrådarna i en H4 lampa som man använder som motstånd det kommer upp en kabel från instrument brädan där kunde man koppla den till en kontakt till cig tändaruttaget och när bilen står länge kan man ju plugga in den så blir batteriet uppladdat med förmodligen inga stora strömmar men tillräckligt för att ladda tillbaka det som värmaren tar. Verkar annars som att bobatteriet inte har något med de säkringarna som sitter i säkringshållaren inne i bilen att göra.
Ja mycket spekulationer men kanske någon som vet mer kan tipsa lite, jag är ju mest teoretiker som spånar högt och lågt.
Om jag nu tar d+ kabeln och sätter en skarv och en strömbrytare på den så kunde man styra det hela manuellt , gamla bilen knapp var bara en återfjädrande trycknapp så reläet slog ifrån när vissa kriterium uppfyllts.
Stod en gång på gränsen till frankrike och fläktremmen hade slirat bobatteriet var bra laddat hade kört i sol hela dagen, tryckte på knappen men det slog inte till och laddade startbatteriet antagligen berodde det på att reläet inte drog när jag fått hjälp att komma igång tog jagmej till en ställplats.
Betalade i en automat med hjälp av en trevlig fransman, kopplade in elen reläet drog när laddaren gick igång. Och som jag förstår laddas startbatteriet upp av bobatteriet strömmen bröts efter en timme så det gav inte mycket men den startade på morgonen dagen efter förmodligen låg reläet kvar i draget läge
Varför inte sätta in en DC/DC laddare och rensa lite i kabelträsket. LFP batteriet kommer då att laddas bättre. Då blir det ett relä mindre. Jag gjorde om det mesta under stolen i min bil. Passa även på att dra grövre kablar till kylskåpet och växla av med ett relä vid skåpet. Använd de gamla kablarna för att styra relät. I bil var en del av matningen till kylskåpet bara 1,5mm2.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.441
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja min dörr har också varit rostig den är svetsad av amatörer förstås men hel.
Den är faktiskt så pass stor att man har nog nästan minst samma golvutrymme att röra sig på som en betydligt större plåtis, den bilen måste vara likadan som min dvs. lyxmodellen som skiljer sig väldigt mycket från den andra enklare modellen som saknar viktiga saker. Finns nog inte många kvar och frågan är om det såldes så många den var förmodligen ganska dyr i förhållande till storleken. Jo den kan nog vara i skapligt skick så ett fynd för någon som vill renovera. Konstigt att alla dessa ladugårdsfynd fortfarande dyker upp.
Testade min lucka över luftintaget den verkar fungera skruvade i en m6 skruv genom plåten med brickor och allt där den vrider sig kring när man flyttar den. Glömde mobilen igen så inga foton, ska ju vara skapligt väder i morgon så jag fortsätter jobbet.
Eventuellt kör jag en tur och ser hur den går efter att jag tog bort bitar i luftintaget och drog om slangen.
Ska koppla in värmaren och slå i lite diesel.
Så länge jag kör med bilen kommer ju bobatteriet laddas det är ju 20ah mer än original så då är det inga problem sen verkar det som så att när bilen går så ser man att bobatteriet sjunker det ligger ju på 13,5v samtidigt som startbatteriet ökar och det snabbare än av bara generatorn på tomgång.
Det tyder på att någon sammankoppling föreligger vid körning, gamla husbilen hade en knapp som skötte detta när man stod still skulle vara bra om man kunde styra det med motorn avstängd. Jag känner mej ganska säker på att d+ styr reläet.
Biltema har ett spänningstyrt relä där bobatteriet laddas när en viss spänning uppnåtts på startbatteriet.
Tänkte man kunde koppla in det tvärtom att när bobatteriet är fulladdat så slår den till reläet och laddar startbatteriet.
Egentligen om de alltid är ihopkopplade så blir det inga häftiga strömrusningar när man kopplar ihop dom. Lipo batteriet ska ju klara 200A momentant men startbatteriet 800A så det är väl egentligen den stora skillnaden sen laddar ju generatorn upp det snabbare. Frågan är ju hur laddningsrelät fungerar men eftersom de blir hopkopplade när man kör borde det inte bli någon skillnad.
Det förståss att jag bytt kemi i bobatteriet men när jag mätt spänningar skiljer det ju bara tiondels volt emellan dom.
Skillnaden är ju mest i att det laddar fort och håller spänningen mer konstant.
Problem som kan uppstå blir ju om man står still länge på en camping men det är ju inte meningen att det ska vara så, och förmågan att fungera som en personbil gör att man kan köra runt istället för att vara parkerad gör ju att man lätt åker och handlar osv.
Har funderat på att göra en special koppling parallellkoppla glödtrådarna i en H4 lampa som man använder som motstånd det kommer upp en kabel från instrument brädan där kunde man koppla den till en kontakt till cig tändaruttaget och när bilen står länge kan man ju plugga in den så blir batteriet uppladdat med förmodligen inga stora strömmar men tillräckligt för att ladda tillbaka det som värmaren tar. Verkar annars som att bobatteriet inte har något med de säkringarna som sitter i säkringshållaren inne i bilen att göra.
Ja mycket spekulationer men kanske någon som vet mer kan tipsa lite, jag är ju mest teoretiker som spånar högt och lågt.
Om jag nu tar d+ kabeln och sätter en skarv och en strömbrytare på den så kunde man styra det hela manuellt , gamla bilen knapp var bara en återfjädrande trycknapp så reläet slog ifrån när vissa kriterium uppfyllts.
Stod en gång på gränsen till frankrike och fläktremmen hade slirat bobatteriet var bra laddat hade kört i sol hela dagen, tryckte på knappen men det slog inte till och laddade startbatteriet antagligen berodde det på att reläet inte drog när jag fått hjälp att komma igång tog jagmej till en ställplats.
Betalade i en automat med hjälp av en trevlig fransman, kopplade in elen reläet drog när laddaren gick igång. Och som jag förstår laddas startbatteriet upp av bobatteriet strömmen bröts efter en timme så det gav inte mycket men den startade på morgonen dagen efter förmodligen låg reläet kvar i draget läge

Ett sådant här spänningstyrt skiljerelä kan ev. stoppa ström från bobatteriet mot startbatteriet för dej.

Skiljerelä, automatiskt
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Varför inte sätta in en DC/DC laddare och rensa lite i kabelträsket. LFP batteriet kommer då att laddas bättre. Då blir det ett relä mindre. Jag gjorde om det mesta under stolen i min bil. Passa även på att dra grövre kablar till kylskåpet och växla av med ett relä vid skåpet. Använd de gamla kablarna för att styra relät. I bil var en del av matningen till kylskåpet bara 1,5mm2.
Jag vill inte ha en dc dc laddare om jag kan undvika. När jag har tillräcklig laddström och spänning vill jag inte förenkla med ytterligare något jag inte har koll på. Var och mätte idag under sätet där det sitter två relä. Bägge hade 13,5v in men inget ut så inte påverkade som vi brukar säja. Eftersom jag jobbat med el och elektronik i hela mitt liv och lagat massor så nej så lite sånt som möjligt, en av orsakerna jag handlade en gammal bil var att jag inte vill få de skumma fel som finns på alla de nya. Inte heller förstörda batterier när elektroniken luras.
Kylskåpet kommer bara amvändas som skafferi, det drar ganska mycket gas och vad ska jag ha det till smör och ost är egentligen det viktigaste, mjölken i spanien står inte i kylen. Kall öl ja då måste man dricka den fort det är knappast en orsak att betala el eller gas för att få kall öl.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Om jag minns rätt satt det två reläer, vanliga små fyrkantiga bilreläer, längst bak under passagerarstolen, i den Cosmos de Luxe jag hade för länge sedan. De var styrda av D+ på generatorn och det ena gick till kylskåpet och det andra kopplade ihop batterierna!
Det försökte jag mäta fram idag jo det sitter 2 reläer där men svårt att komma åt och mörkt, Du kommer inte ihåg vilket som kopplade ihop batterierna? Kylskåpet är inte så viktigt men ihopkopplingen vill jag gärna kunna styra manuellt om det går utan att kylskåpet eller något annat löper amok och tömmer batteriet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.441
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag vill inte ha en dc dc laddare om jag kan undvika. När jag har tillräcklig laddström och spänning vill jag inte förenkla med ytterligare något jag inte har koll på. Var och mätte idag under sätet där det sitter två relä. Bägge hade 13,5v in men inget ut så inte påverkade som vi brukar säja. Eftersom jag jobbat med el och elektronik i hela mitt liv och lagat massor så nej så lite sånt som möjligt, en av orsakerna jag handlade en gammal bil var att jag inte vill få de skumma fel som finns på alla de nya. Inte heller förstörda batterier när elektroniken luras.
Kylskåpet kommer bara amvändas som skafferi, det drar ganska mycket gas och vad ska jag ha det till smör och ost är egentligen det viktigaste, mjölken i spanien står inte i kylen. Kall öl ja då måste man dricka den fort det är knappast en orsak att betala el eller gas för att få kall öl.

Instämmer med din filosofi, man kan ju bara föreställa sig vilka fel som kommer om x år i dagens husbilar, stackars dem som ska lösa dem, samt de som ska betala stackarna.

Det är alltid de enkla lösningarna som är de geniala!

Att krångla till något till absurdum verkar vara populärt nuförtiden.
 
Toppen