Priset för att ladda vid en (3*16A) 11 kW laddare är ju typ 3 kr / kWh.
Kostnaden för att köpa in elen ligger ju typisk på drygt en krona per kWh så där får ju innehavaren ett visst täckningsbidrag.
En laddare kostar typ 6 kSEK, 30 m 5G6mm2 går på 2 kSEK, del i central typ 1kSEK, alltså prylar för <10kSEK. Installation <5 kSEK om man gör några stycken på en gång. Alltså 15 kSEK per styck. Eftersom laddare är många regeringars favoritsponsringsobjekt så kan man nog få tillbaka 50%, i alla fall i Sverige.
En typisk elbilist laddar kanske 50 kWh över natten, blir 150 kr intäkt. En camping/ställplats kanske kan räkna med 100 laddningar per plats per år?
Alltså 15 kSEK intäkt (- elkostnad på drygt 5 kSEK) per år, alltså 10 kSEK att ställa mot investeringen på 7,5 eller 15 kSEK beroende på bidrag.
Tar inte så lång tid att räkna hem.
Nu 2021 kanske en camping har råd att tacka nej till alla som kommer körande i elbil (rena elbilar utgör typ en procent av alla bilar i Sverige, med laddhybriderna 3%). Men 2025 är troligen 50% av alla de bilar som säljs rena elbilar. Då kommer kanske 15% av alla gäster i elbil och då tror jag inte någon camping har råd att inte erbjuda destinationsladdare med minst 11kW på ett antal av sina platser.
Ifall matningen till campingen behöver förstärkas så gör ju elnätsägaren det och tar igen sin investering via nätavgiften. Resonemanget ovan gäller främst campingar, dit folk kommer både med bil och husbil men så fort det kommer elhusbilar gäller ju ungefär samma kalkyl för ställplatser.
Jag säger inte emot att det tids nog kommer att finnas ett bra underlag men jag tror det dröjer och det blir dyrt för dom som börjar.
Rent spontant tror jag även din kalkyl saknar en hel del kostnader. Bl.a tillgång till kräm i närheten innan man ens kan börja gräva ner dom där 30 metrarna kabel till varje stolpe. Även om nätägaren tar en del av extrakostnaden initialt så hamnar den ändå på campingägaren i form av höjda priser jämfört med idag. Sen är det givetvis egna projekteringskostnader och löpande admin/underhållskostnader som skall på också.
En beläggning på 100 dagar per år på alla stolpar beror ju på plats givetvis men det låter som väl i överkant om man skall kunna ha tillräckligt med stolpar för att kunna tillgodose behovet under högsäsong. Utmaningen med hela konceptet blir ju att laddningen blir "livsviktig" för dom som kör elbil så elplatser måste finnas annars åker man någon annanstans och campingen missar en kund. Alltså blir det många tomma stolpar under lågsäsong.
Vi behöver ju inte fördjupa oss i detaljerna för mycket då vi bara spekulerar om alla siffror men intressant är det