• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselpriset

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
De accepterande bränslepriserna är 6 ett djävla gissel.

Men problemen ägs ju främst av företagare i framför allt transport branschen och boende på landet.

Politiken bör nog inrikta sig på att kompensera dem med riktade stöd/skattesänkningar.

För övrigt kan vi knappast göra något åt de internationella oljepriserna och krigs skramlet. Inte lär vi heller kunna få klimatförstörningen att upphöra i världen (och därmed behovet av att minska den fosila bränsle förbrukningen).
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
De accepterande bränslepriserna är 6 ett djävla gissel.

Men problemen ägs ju främst av företagare i framför allt transport branschen och boende på landet.

Politiken bör nog inrikta sig på att kompensera dem med riktade stöd/skattesänkningar.

För övrigt kan vi knappast göra något åt de internationella oljepriserna och krigs skramlet. Inte lär vi heller kunna få klimatförstörningen att upphöra i världen (och därmed behovet av att minska den fosila bränsle förbrukningen).
Kan tänka mig lantbruket är rätt högt belastat. Sina egna maskiner & dom ökade kostnaderna till o from gården.
Minska inblandningen till EU nivå (13%?) istället för våra 30 och gör den delen skattefri.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
De accepterande bränslepriserna är 6 ett djävla gissel.

Men problemen ägs ju främst av företagare i framför allt transport branschen och boende på landet.

Politiken bör nog inrikta sig på att kompensera dem med riktade stöd/skattesänkningar.

För övrigt kan vi knappast göra något åt de internationella oljepriserna och krigs skramlet. Inte lär vi heller kunna få klimatförstörningen att upphöra i världen (och därmed behovet av att minska den fosila bränsle förbrukningen).
Råoljepriset är samma för hela Europa. Sen är det olika skatter och reduktion krav som ställer till det. Finland. Danmark. Tyskland har samma råoljepris som vi men flera kr billigare litern ut till kund.

Bara vi som straffas med planetens dyraste Diesel... BLÄÄÄÄ
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej ,jag själv gick ur preem för länge sen , men det gjorde ingen skillnad för er
 

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Ursäkta, jag gillar inte heller att betala mer än nödvändigt för något, men som nämnts ovan kan vi troligen inte påverka bränslepriset genom att gnälla på denna hemsidan. Jag tänker lite som så, att äga en husbil är lite av "grädde-på-moset", det är inte alla som har ekonomisk möjlighet till detta. Räkna lite själva på hur stor del av milkostnaden höjningen av bränslepriset är, max 10% skulle jag tro. Är det värt att gnälla för småpengar, köp en sommarstuga istället som inte drar något bränsle vid förflyttning och lägg energi på annat som är roligare för !
 

Christer61

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
33164
Medlemskap
2024
Ursäkta, jag gillar inte heller att betala mer än nödvändigt för något, men som nämnts ovan kan vi troligen inte påverka bränslepriset genom att gnälla på denna hemsidan. Jag tänker lite som så, att äga en husbil är lite av "grädde-på-moset", det är inte alla som har ekonomisk möjlighet till detta. Räkna lite själva på hur stor del av milkostnaden höjningen av bränslepriset är, max 10% skulle jag tro. Är det värt att gnälla för småpengar, köp en sommarstuga istället som inte drar något bränsle vid förflyttning och lägg energi på annat som är roligare för !
Hur flyttar du en sommarstuga utan att det kostar något?
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Jag är politisk oberoende och här kommer ett axplock ur Riksdagens 27 utgiftsområden. Försvaret och samhällets krisberedskap får tillsammans ca 5% i budgeten. Jag vågar inte skriva hur mycket jag lägger på larm, försäkringar, besiktningar mm, men det är mer än 5%.

1645804248950.png
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Jag undrar hur många det är i dag som tror att HBK framgångsrikt kan kampanja ner dieselpriset i framtiden? Och vill förvandla HBK till en slags kamporganisation i det syftet.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Jag undrar hur många det är i dag som tror att HBK framgångsrikt kan kampanja ner dieselpriset i framtiden? Och vill förvandla HBK till en slags kamporganisation i det syftet.
Vill du ändra stadgarna, är det bara att lämna in en motion till årsmötet, eller rösta för den om någon annan hinner före.

”Klubben skall också verka för att främja husbilsägandet och medlemmarnas intresse genom att försöka påverka opinion och myndigheter samt sträva efter att agera och utgöra remissinstans i frågor angående ägandet av husbil.”
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Citerar Leif Edström från inlägg #69 i denna tråd:

"De bolag som kontaktades var OK/Q8, Circle K samt SHELL........ingen av dessa var det minsta intresserade av att ge oss i klubben någon som helst rabatt. Vi är trots att vi är Sveriges största klubb för oss som åker husbil helt ointressanta för bolagen."
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Vill du ändra stadgarna, är det bara att lämna in en motion till årsmötet, eller rösta för den om någon annan hinner före.

”Klubben skall också verka för att främja husbilsägandet och medlemmarnas intresse genom att försöka påverka opinion och myndigheter samt sträva efter att agera och utgöra remissinstans i frågor angående ägandet av husbil.”
Det där är ingen inriktning mot att bli en proaktiv politisk energidebattör och kamporganisation som organiserar opinionskampanjer i olika ämnen.. Det ska nog snarare ses som att HBK vill vara en part i samhällsplaneringen genom att bli tillfrågad och fungera som remissinstans, osv.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Det där är ingen inriktning mot att bli en proaktiv politisk energidebattör och kamporganisation som organiserar opinionskampanjer i olika ämnen.. Det ska nog snarare ses som att HBK vill vara en part i samhällsplaneringen genom att bli tillfrågad och fungera som remissinstans, osv.
Ja. Då återstår det väl bara att radera tråden.
(Eller att man inte läser den)
 
Toppen