• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselpriset

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
det har nyligen höjts försvars-kostnaden på på grund av kriget det måste väl vara viktigare än att vi skall kunna köra husbil
samtidigt galer folk om skatte säkningar det är inte lätt att göra alla till-lags säskilt om tanke förmågan och kompromissvilja
saknas hos en del individer
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Jag kanske tolkar fel, men det är inte avlägset ifrån skattesänkning, när man vill att staten tar ”de extra intäkter som staten erhåller beroende på prisökningarna kunde användas till sänkningar i denna extrema situation” vilket kanske går stick istället med ”Fakta är fortfarande att om statens förväntade intäkter minskar måste något annat tas bort.”
Statens inkomstökning motsvarar 20 öre per krona priset gått upp. Vad som blir över efter hjälp till Ukraina vet jag inte.
Jag tankar å e nöjd att vi bidrar vad vi kan för dom stackarna om så hela ökningen går åt eller ännu mer.
Nollsummespelet behöver per automatik innebära skatt, en effektiv administration tillför mycket.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
det är väl inte lätt för en styrekse att ha den uppgiften att förhandla om bränslepriserna utöver allt annat som dom
är ålagda att göra
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag kanske tolkar fel, men det är inte avlägset ifrån skattesänkning, när man vill att staten tar ”de extra intäkter som staten erhåller beroende på prisökningarna kunde användas till sänkningar i denna extrema situation” vilket kanske går stick istället med ”Fakta är fortfarande att om statens förväntade intäkter minskar måste något annat tas bort.”
Statens inkomstökning motsvarar 20 öre per krona priset gått upp. Vad som blir över efter hjälp till Ukraina vet jag inte.
Jag tankar å e nöjd att vi bidrar vad vi kan för dom stackarna om så hela ökningen går åt eller ännu mer.
Nollsummespelet behöver per automatik innebära skatt, en effektiv administration tillför mycket.

Skall alltså bilägarna betala hjälpen till Ukraina? Det bör väl spridas över hela samhället.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Skall alltså bilägarna betala hjälpen till Ukraina? Det bör väl spridas över hela samhället.
Vår moms är väl inte öronmärkt?
Om man köper bränsle eller tuggummi hjälper man till. Mat, toapapper lika så…
Så ja, den del av befolkningen som äger bil bidrar då som dom utan gör
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Vår moms är väl inte öronmärkt?
Om man köper bränsle eller tuggummi hjälper man till. Mat, toapapper lika så…
Så ja, den del av befolkningen som äger bil bidrar då som dom utan gör
Ja, vi HB-ägare betalar vår lilla del, medan åkerier, bussbolag ock lantbrukare står på öronen. Om staten före prisökningnarna fick in x SEK på bränslemomsen är beloppet nu avsevärt mkt högre. Att justera ner den ökningen med en tillfällig sänkning av momsen på bränsle vore nog bra för samhället i stort.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Ja, vi HB-ägare betalar vår lilla del, medan åkerier, bussbolag ock lantbrukare står på öronen. Om staten före prisökningnarna fick in x SEK på bränslemomsen är beloppet nu avsevärt mkt högre. Att justera ner den ökningen med en tillfällig sänkning av momsen på bränsle vore nog bra för samhället i stort.
Ja, exakt nya priset - gamla priset x 0,2
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Moms påverkar ju bara oss som är konsumenter, näringsidkare får ju dra av ingående moms från utgående moms så att sänka momsen ger inte varken bönder eller åkerier någon billigare diesel. Om ingående moms är högre än utgående moms så drivs ju verksamheten med förlust och då är den ju knappast livskraftig i längden. Däremot reduktionsplikt och övriga energiskatter drabbar ju näringsverksamhet så där kan staten kompensera bönder och åkerier ifall de så önskar.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Moms påverkar ju bara oss som är konsumenter, näringsidkare får ju dra av ingående moms från utgående moms så att sänka momsen ger inte varken bönder eller åkerier någon billigare diesel. Om ingående moms är högre än utgående moms så drivs ju verksamheten med förlust och då är den ju knappast livskraftig i längden. Däremot reduktionsplikt och övriga energiskatter drabbar ju näringsverksamhet så där kan staten kompensera bönder och åkerier ifall de så önskar.
Nä, kan finnas mängder av tillfällen, en bondgård tex som köpt tex bränsle och foder en månad, men inget skördat. Då kan det bli negativ moms o då betalar Skatteverket ut det du betalat mer än att ha fått in. Taxi som köpt ny bil eller annat. Men allt som oftast är det som du skriver både om affärsverksamheten och vilka som den drabbar.
 

BengtR

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29219
Medlemskap
2024
Jag kanske tolkar fel, men det är inte avlägset ifrån skattesänkning, när man vill att staten tar ”de extra intäkter som staten erhåller beroende på prisökningarna kunde användas till sänkningar i denna extrema situation” vilket kanske går stick istället med ”Fakta är fortfarande att om statens förväntade intäkter minskar måste något annat tas bort.”
Statens inkomstökning motsvarar 20 öre per krona priset gått upp. Vad som blir över efter hjälp till Ukraina vet jag inte.
Jag tankar å e nöjd att vi bidrar vad vi kan för dom stackarna om så hela ökningen går åt eller ännu mer.
Nollsummespelet behöver per automatik innebära skatt, en effektiv administration tillför mycket.
Som sagt om tolkningar. Att man kan göra omfördelningar betyder inte att jag tycker det är rätt. För mig handlar det inte bara om dieselpriset.
Under rådande situation betalar jag gärna med god tillförsikt att våra valda styrande gör det bästa av situationen. I det politiska spelet är mycket sällan alla nöjda, i synnerhet inte under ett valår.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Ja, själv brukar jag inte föreslå sådant jag inte tycker e rätt, men det är ju som med tolkningar, väldigt olika.
En del förespråkar det dom tycker e fel, andra det dom tycker är rätt
 
Toppen