• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselpriset

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
”Den omdebatterade reduktionsplikten driver upp bränslepriserna – och snart väntar nya höjningar. Men beräkningar visar att reduktionsplikten inte behövs om Sverige flyttar fram klimatmålet några få år”

Intressant artikel i SvD, tyvärr bakom betalvägg.

 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
527
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Ja denna reduktionsplikt måste snarast anpassas till samma nivå som grannländerna annars går Sverige under. Allt blir dyrare och om bönderna får lägga ner och livsmedel importeras är ju miljövinsten noll! När frågan behandlades i riksdagen var det endast 1 parti SD som var emot. Vill inte övriga partier att SD ska öka än mer får de verkligen göra något åt detta! Och inga bidrag utan sänkt pris så folk klarar sig på sina inkomster både långpendlare,åkerier och bönder!
 

birkaolle

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Åland
HBK-Nr
11677
Medlemskap
2024
Lägger in ytterligare en länk om hur turerna troligtvis gick till med Preem Lysekil
Om detta stämmer så blir man mörkrädd

Sitter och reflekterar på de påtagliga skillnaderna i bränslepriser mellan olika länder inom EU. Tillämpningen av reduktionsplikten spelar stor roll liksom även beskattningen i vissa länder/områden. Efter att ha läst ovan nämnda länk verkar det ju som om sv. regeringen kohandlat med preem. Kollade nyss på priserna här på Åland där det då framgår att dieseln fortfarande är nästan motsv. 2 SEK/liter billigare än literpriset på bensin.
Detta främst som en följd av att Finland tillämpar en lägre reduktionsplikt än Sverige som har högst i EU. Vad gäller beskattning noterade jag under en 2-veckors vistelse på Teneriffa strax innan jul att bensinen där kostade 1,12 €/l till hyrbilen (med påfyllningstjänst på bemannad station). Där är skattesatsen extremt låg. Hälsningar Birkaolle!
 

BengtCassman

HBK Medlem
Inlägg
230
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2098
Medlemskap
2024
Sitter och reflekterar på de påtagliga skillnaderna i bränslepriser mellan olika länder inom EU. Tillämpningen av reduktionsplikten spelar stor roll liksom även beskattningen i vissa länder/områden. Efter att ha läst ovan nämnda länk verkar det ju som om sv. regeringen kohandlat med preem. Kollade nyss på priserna här på Åland där det då framgår att dieseln fortfarande är nästan motsv. 2 SEK/liter billigare än literpriset på bensin.
Detta främst som en följd av att Finland tillämpar en lägre reduktionsplikt än Sverige som har högst i EU. Vad gäller beskattning noterade jag under en 2-veckors vistelse på Teneriffa strax innan jul att bensinen där kostade 1,12 €/l till hyrbilen (med påfyllningstjänst på bemannad station). Där är skattesatsen extremt låg. Hälsningar Birkaolle!

Ja denna kohandel som du säger kan man fundera mycket över och jag och troligen flera tycker det skrämmande eller rentav för djä-ligt att det överhuvudtaget får ske bakom våra ryggar. Och vi får betala
Det går väl an om man som våra folkvalda har en lön på 150-200 tusen/mån mot våra normala knegare eller pensionärer
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.333
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Ja denna kohandel som du säger kan man fundera mycket över och jag och troligen flera tycker det skrämmande eller rentav för djä-ligt att det överhuvudtaget får ske bakom våra ryggar. Och vi får betala
Det går väl an om man som våra folkvalda har en lön på 150-200 tusen/mån mot våra normala knegare eller pensionärer
-200’ för folkvalda?
Den med mest har väl 184’ dom flesta har väl 64’
(Om minnet inte sviktar fullkomligt)
 

Sbohl

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Olofström
HBK-Nr
22241
Medlemskap
2024
”Den omdebatterade reduktionsplikten driver upp bränslepriserna – och snart väntar nya höjningar. Men beräkningar visar att reduktionsplikten inte behövs om Sverige flyttar fram klimatmålet några få år”

Intressant artikel i SvD, tyvärr bakom betalvägg.

Ja det hörs inte låvande ut ,nu är snart dags att börja använda vagnen fylla tanken med diesel (100 liter * ? ) bistra tidar .
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Lägger in ytterligare en länk om hur turerna troligtvis gick till med Preem Lysekil
Om detta stämmer så blir man mörkrädd

Artikeln "avslöjar" först att Preems beslut att investera i en utökad produktion av förnybara bränslen beror på att det har lagstiftats om reduktionsplikt i Sverige. Ja, lagen om reduktionsplikt utfärdades ju 2017 och att Preem därefter såg en större och säkrare marknad för den sortens produkter är väl ingen konstighet eller sensation?

Sedan kommer ett spektakulärt påstående att regeringen kohandlat med Preem och lovat att utöka reduktionsplikten i utbyte mot att Preem avstod sina planer på ett nytt tjockoljeraffinaderi. För det påståendet ser man inga bevis i artikeln, det verkar vara något som författaren "bara vet". Preem vet säkert att det är riksdagen som beslutar om lagändringar och inget som en regering med nuvarande parlamentariska läge skulle kunna utlova, så hur de i det läget kunde välja att lita på den påstådda mutan förklaras inte heller.
Om författarens påstående är sant borde det höras mer om saken än i en blogg, tänker jag.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Det är inte ovanligt att företag omprioriterar, behöver inte vara något skumt bakom det. För omvärlden kan det ibland förefalla ske plötsligt, även om det förberetts internt under en tid.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Jag minns att Preem var väldigt aktiva för att få igenom utbyggnad av raffinaderiet och den plötsligt tog tillbaka ansökningen. Så det är nog tyvärr sant det som skrivs i artikeln.....
Det var väl så att man fick väldigt mycket mothugg av övriga intressenter så man tog tillbaka sin ursprungliga tillståndsansökan. I stället ansökte man om att söka för framställning av biobränsle. Jag tror inte det minsta på att dåvarande regering har kohandlat, reduktionsplikten var ju beslutad långt innan och regeringen kan ju inte besluta om lagar, bara förordningar.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Hallå, att spy ut sin ilska är väl detta rätta forumet var annars. Vi kan göra som lastbilschaufför i Kanada åka upp till Stockholm i karavan och invadera staden med husbilar. ( vist ja vi är svenskar,skojade bara)
Eller som dessa, SDS:se i dag.
Kampanj mot svensk socialtjänst

Demonstration mot socialtjänsten i Malmö​

19 februari 2022 16:15
På lördagseftermiddagen hålls en demonstration på Möllevångstorgen mot svensk socialtjänst, efter de konspirationsteorier som spritts den senaste tiden. Sydsvenskan är på plats.
Kenan Habul, David Helander och Inas Hamdan
 
Toppen