• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselpriset

BengtR

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29219
Medlemskap
2024
Säkert kan vi alla säga något som är fel, onödigt eller är för dyrt i landet. Det kan man väl göra men att misstänkliggöra beslut, riskerar att leda till samma som Donald Duck, jag menar Trump, drivit i USA. Allt är falskt, bara det Donald säger är rätt. Påminner inte det om tsar Putin?
Använda fakta och egna tyckande är OK. Men jag ställer inte upp på att alla i HBK tycker lika.
Jag gillar inte prisutvecklingen, men vilka alternativa lösningar finns nu?
Ekonomin är plus-minus. Vi förstår väl alla att om man tar bort intäkter får man antingen kompensera med att öka någon annanstans eller ta bort något.
Konstruktivitet önskas.
En travestering på visan "Morsgrisar är vi allihopa" är att sjunga "Gnällspikar är vi allihopa". För dem som känner så.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vilka färjor åker du med dom priserna? Vi tar bron över till danmark från Jönköping på helgerna. Tankar fullt i Danmark innan hemresa så behöver man inte tanka förräns man är i danmark nästa helg. Dessutom är ju det mesta billigare i Danmark än Sverige.
Bro från Jönköping till Danmark :rolleyes: :swoon:
 

BengtR

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29219
Medlemskap
2024
Lite perspektiv just nu med det eländiga kriget som bakgrund.
Sedan förra året har dieselpriset gått upp 10kr/liter.
Sammanlagt räknar jag med att min kommande vårresa till Spanien kostar mig runt 30000 kr, varav 17000 kr enbart för diesel. Om priset ökar med 2 kr/liter blir det ytterligare 1400kr.
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Lite perspektiv just nu med det eländiga kriget som bakgrund.
Sedan förra året har dieselpriset gått upp 10kr/liter.
Sammanlagt räknar jag med att min kommande vårresa till Spanien kostar mig runt 30000 kr, varav 17000 kr enbart för diesel. Om priset ökar med 2 kr/liter blir det ytterligare 1400kr.
Förvisso inte stora summor.

Med kriget som perspektiv är ett minskat husbilsåkande helt ”ok”, problemet är att ett högt dieselpris drabbar den svenska matproduktionen och det mycket illa.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Förvisso inte stora summor.

Med kriget som perspektiv är ett minskat husbilsåkande helt ”ok”, problemet är att ett högt dieselpris drabbar den svenska matproduktionen och det mycket illa.
Jepp illa.

Sen att samma världsmarknadspris ger 8 kr billigare diesel i Danmark gör en fundersam. Det är våra politiker som är dom stora utsugarna..
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Denna tråd har säkerligen bidragit, eller vad tror ni? :twitcy:


 

BengtR

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29219
Medlemskap
2024
Orimligheter brukar leda till motreaktioner som till ex nu när prisökningarna skapar skatteintäkter som som betydligt överstiger det förväntade. Det överskottet skulle istället kunna sänka drivmedelspriset.
Världsmarknadspriset kan vi knappast påverka. Igår var dieselpriset 23,50kr.
Förresten, jag förstår inte användandet av ordet utsugare. Vem är det som tar något för egen vinning i detta fall?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Hur mycket ökar statens inkomster iom drivmedelsprisernas höjning?
Snarare är det väl ett nollsummespel där inkomsterna minskar i andra änden när vi medborgare får dra in på annan konsumtiom.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Orimligheter brukar leda till motreaktioner som till ex nu när prisökningarna skapar skatteintäkter som som betydligt överstiger det förväntade. Det överskottet skulle istället kunna sänka drivmedelspriset.
Världsmarknadspriset kan vi knappast påverka. Igår var dieselpriset 23,50kr.
Förresten, jag förstår inte användandet av ordet utsugare. Vem är det som tar något för egen vinning i detta fall?
Du pratar moms, inte annan skatt, eftersom dom inte är rörliga.
Gick dieselpriset upp från 20:-/l till 28:-/l innebar det 1:60 i ökad skatteintäkt.
Skulle pratet om dyr diesel minskat om den sänktes till 26:40? Föga troligt.
16:-/l till 23:50 blir 1:50 i ökad moms, eller då 22:-/l om ökningen var helt momsfusk, heller inte många som skulle blivit jublande glada över
Vilket är det rimliga priset om vi vänder på det vad skall den få kosta Max?
 

BengtR

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29219
Medlemskap
2024
Under mitt liv har jag fått anpassa mig till den ekonimin och levnadsförhållande jag haft; utgifterna har fått anpassas till intäkterna.
Frågan om högstanivå på literpriset blir lite konstig för mig. När det var ransonering på 70-talet berodde det inte på brist, istället på att fulla tankers lät bli att lossa i hamnarna. Att påverka världsmarknadspriset är inte lätt.
Fakta är fortfarande att om statens förväntade intäkter minskar måste något annat tas bort. Nollsummespelet gäller om vi inte lånar mer till konsumtion vilket i sin tur negativt påverkar kronans värde.
Jag har ingen aning om mycket den gröna växlingen påverkar.
Om jag läst rätt så är prisskillnaden till Danmark ungefär som tidigare.

Ps
6 öre/litern i Venezuela gör ju inte levnadsförhållandena bättre där.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Under mitt liv har jag fått anpassa mig till den ekonimin och levnadsförhållande jag haft; utgifterna har fått anpassas till intäkterna.
Frågan om högstanivå på literpriset blir lite konstig för mig. När det var ransonering på 70-talet berodde det inte på brist, istället på att fulla tankers lät bli att lossa i hamnarna. Att påverka världsmarknadspriset är inte lätt.
Fakta är fortfarande att om statens förväntade intäkter minskar måste något annat tas bort. Nollsummespelet gäller om vi inte lånar mer till konsumtion vilket i sin tur negativt påverkar kronans värde.
Jag har ingen aning om mycket den gröna växlingen påverkar.
Om jag läst rätt så är prisskillnaden till Danmark ungefär som tidigare.

Ps
6 öre/litern i Venezuela gör ju inte levnadsförhållandena bättre där.
Ja, det är ju bra.
Men du nämner ju även skattesänkning, vilket på ett sätt indikerar att du tycker att du inte vill anpassa till priserna som är.
 

BengtR

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29219
Medlemskap
2024
Det är svårt att undvika att tolka in egna värderingar i det andra skriver. Jag har inte nämt skattesänkningar.
Vad jag menade var att de extra intäkter som staten erhåller beroende på prisökningarna kunde användas till sänkningar i denna extrema situation. Det skulle inte drabba andra områden. Det krävs nog några A4-sidor för att mer utveckla detta.
 
Toppen