Out of bounds
FD HBK Medlem
Ett alternativ lika gott som något annat…Eller att man läser hela ...
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Ett alternativ lika gott som något annat…Eller att man läser hela ...
Nu var det inte det jag svarade mig på.Men du kanske har förberett dig för diverse normala kriser?
Bro från Jönköping till DanmarkVilka färjor åker du med dom priserna? Vi tar bron över till danmark från Jönköping på helgerna. Tankar fullt i Danmark innan hemresa så behöver man inte tanka förräns man är i danmark nästa helg. Dessutom är ju det mesta billigare i Danmark än Sverige.
Påfarten till öresundsbron börjar i JönköpingBro från Jönköping till Danmark
Förvisso inte stora summor.Lite perspektiv just nu med det eländiga kriget som bakgrund.
Sedan förra året har dieselpriset gått upp 10kr/liter.
Sammanlagt räknar jag med att min kommande vårresa till Spanien kostar mig runt 30000 kr, varav 17000 kr enbart för diesel. Om priset ökar med 2 kr/liter blir det ytterligare 1400kr.
Jepp illa.Förvisso inte stora summor.
Med kriget som perspektiv är ett minskat husbilsåkande helt ”ok”, problemet är att ett högt dieselpris drabbar den svenska matproduktionen och det mycket illa.
Absolut, fraktbolagen får skaffa "BroBizz", så vi slipper betala så mycket extra för frakten när de ska över Öresundsbron med bränslet…Sen att samma världsmarknadspris ger 8 kr billigare diesel i Danmark gör en fundersam.
Du pratar moms, inte annan skatt, eftersom dom inte är rörliga.Orimligheter brukar leda till motreaktioner som till ex nu när prisökningarna skapar skatteintäkter som som betydligt överstiger det förväntade. Det överskottet skulle istället kunna sänka drivmedelspriset.
Världsmarknadspriset kan vi knappast påverka. Igår var dieselpriset 23,50kr.
Förresten, jag förstår inte användandet av ordet utsugare. Vem är det som tar något för egen vinning i detta fall?
Ja, det är ju bra.Under mitt liv har jag fått anpassa mig till den ekonimin och levnadsförhållande jag haft; utgifterna har fått anpassas till intäkterna.
Frågan om högstanivå på literpriset blir lite konstig för mig. När det var ransonering på 70-talet berodde det inte på brist, istället på att fulla tankers lät bli att lossa i hamnarna. Att påverka världsmarknadspriset är inte lätt.
Fakta är fortfarande att om statens förväntade intäkter minskar måste något annat tas bort. Nollsummespelet gäller om vi inte lånar mer till konsumtion vilket i sin tur negativt påverkar kronans värde.
Jag har ingen aning om mycket den gröna växlingen påverkar.
Om jag läst rätt så är prisskillnaden till Danmark ungefär som tidigare.
Ps
6 öre/litern i Venezuela gör ju inte levnadsförhållandena bättre där.